[ویکی فقه] تأویل در امت ها (قرآن). تاویل، بازگشت دادن هر چیزی به هدف مورد نظر از آن و در اصطلاح قرآن به چهار معنا آمده است؛ عاقبت و نتیجه کار: اسراء آیه۳۵ ؛تعبیر خواب: یوسف آیه۶ ؛ حقیقت قیامت و معاد: اعراف آیه۵۳ ؛ تعیین مراد و مقصود خداوند از آیات مجمل و متشابه قرآن : آل عمران آیه۷.
تکذیب معارف الهی قبل از آمدن تاویل آنها، از سوی مشرکان امتهای پیشین:بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولما یاتهم تاویله کذلک کذب الذین من قبلهم فانظر کیف کان عـقبة الظـلمین. « بلکه چیزی را دروغ شمردند که به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاویل آن برایشان نیامده است کسانی )هم(که پیش از آنان بودند همین گونه )پیامبرانشان را( تکذیب کردند پس بنگر که فرجام ستمگران چگونه بوده است. » از «کذلک» استفاده می شود که مشرکان امتهای پیشین هم مثل مشرکان زمان پیامبر اسلام -صلی الله علیه وآله-، معارف الهی را ـ که تاویلش نیامده بود ـ تکذیب کردند.
تکذیب معارف الهی قبل از آمدن تاویل آنها، از سوی مشرکان امتهای پیشین:بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولما یاتهم تاویله کذلک کذب الذین من قبلهم فانظر کیف کان عـقبة الظـلمین. « بلکه چیزی را دروغ شمردند که به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاویل آن برایشان نیامده است کسانی )هم(که پیش از آنان بودند همین گونه )پیامبرانشان را( تکذیب کردند پس بنگر که فرجام ستمگران چگونه بوده است. » از «کذلک» استفاده می شود که مشرکان امتهای پیشین هم مثل مشرکان زمان پیامبر اسلام -صلی الله علیه وآله-، معارف الهی را ـ که تاویلش نیامده بود ـ تکذیب کردند.
[ویکی فقه] تاویل در امت ها (قرآن). تاویل، بازگشت دادن هر چیزی به هدف مورد نظر از آن و در اصطلاح قرآن به چهار معنا آمده است؛ عاقبت و نتیجه کار: اسراء آیه۳۵ ؛تعبیر خواب: یوسف آیه۶ ؛ حقیقت قیامت و معاد: اعراف آیه۵۳ ؛ تعیین مراد و مقصود خداوند از آیات مجمل و متشابه قرآن : آل عمران آیه۷.
تکذیب معارف الهی قبل از آمدن تاویل آنها، از سوی مشرکان امتهای پیشین:بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولما یاتهم تاویله کذلک کذب الذین من قبلهم فانظر کیف کان عـقبة الظـلمین. « بلکه چیزی را دروغ شمردند که به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاویل آن برایشان نیامده است کسانی )هم(که پیش از آنان بودند همین گونه )پیامبرانشان را( تکذیب کردند پس بنگر که فرجام ستمگران چگونه بوده است. » از «کذلک» استفاده می شود که مشرکان امتهای پیشین هم مثل مشرکان زمان پیامبر اسلام -صلی الله علیه وآله-، معارف الهی را ـ که تاویلش نیامده بود ـ تکذیب کردند.
← دیدگاه تفسیر نمونه
۱. ↑ مفردات، ص۹۹، «اول».
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «تأویل آیات متشابه».
...
تکذیب معارف الهی قبل از آمدن تاویل آنها، از سوی مشرکان امتهای پیشین:بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه ولما یاتهم تاویله کذلک کذب الذین من قبلهم فانظر کیف کان عـقبة الظـلمین. « بلکه چیزی را دروغ شمردند که به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاویل آن برایشان نیامده است کسانی )هم(که پیش از آنان بودند همین گونه )پیامبرانشان را( تکذیب کردند پس بنگر که فرجام ستمگران چگونه بوده است. » از «کذلک» استفاده می شود که مشرکان امتهای پیشین هم مثل مشرکان زمان پیامبر اسلام -صلی الله علیه وآله-، معارف الهی را ـ که تاویلش نیامده بود ـ تکذیب کردند.
← دیدگاه تفسیر نمونه
۱. ↑ مفردات، ص۹۹، «اول».
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «تأویل آیات متشابه».
...
wikifeqh: تأویل_در_امت ها_(قرآن)