هواپیمای جنگندهٔ رهگیر گرومن اف - ۱۴ تام کت در نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی هوایی ایران خدمت کرده است. [ ۱] این جنگنده در نیروی دریایی ایالات متحده از سال ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ فعالیت می کرد و همچنان در خدمت ایران است.
اف - ۱۴ تام کت عمدتاً تا دههٔ ۱۹۹۰ مأموریت های هوابه هوا و شناسایی را برای نیروی دریایی ایالات متحده انجام می داد و از آن به عنوان یک جنگنده تهاجمی دوربرد نیز استفاده می شد. [ ۲] این جنگنده اقدامات قابل توجهی در دریای مدیترانه و خلیج فارس انجام داد و تا زمان پایان خدمت آن در ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک جنگندهٔ ضربتی نیز در بالکان، افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفت.
تام کت نخستین حضور عملیاتی خود را طی عملیات تخلیهٔ شهروندان آمریکایی از سایگون، در آوریل ۱۹۷۵ انجام داد تا با پوشش هوایی در ویتنام جنوبی، امنیت آسمان را برای این عملیات، فراهم کند. [ ۳]
اسکادران ۱۴۷، نخستین اسکادران اف - ۱۴ در ناوگان اقیانوس اطلس نیروی دریایی ایالات متحده بود که در ۲۳ آوریل ۱۹۷۶ یک هواپیمای شناسایی توپولف ۹۵دی شوروی را رهگیری کرد. یکی از کارهای معمول اف - ۱۴های نیروی دریایی ایالات متحده، رهگیری هواپیماهایی بود که به گروه های حامل آمریکایی ها نزدیک می شدند. بمب افکن های راهبردی شوروی و هواپیماهای شناسایی دریایی به طور منظم در نزدیکی ناوهای آمریکایی در طول جنگ سرد گشت زنی می کردند و اغلب توسط اف - ۱۴ها اسکورت می شدند.
اف - ۱۴ها رهگیرهای اصلی هواپیماهای توپولف ۹۵ بودند که گاهی در طول جنگ سرد در مجاورت ناوهای هواپیمابر ایالات متحده پرواز می کردند. سیاست ایالات متحده این بود که اجازه نمی داد این هواپیماها بدون اسکورت مسلح به چندصد مایلی یک ناو هواپیمابر برسند. در طول اوج جنگ سرد، یک جفت هواپیمای توپولف ۹۵ از نوع شناسایی هر هفته از شبه جزیره کولا به سمت کوبا پرواز می کردند که منجر به رهگیری مکرر آن ها هنگام عبور از سواحل شرقی ایالات متحده می شد. در همان دورهٔ زمانی، مانور سالانهٔ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در منطقهٔ دریای شمال باعث شد تا هواپیماهای توپولف ۹۵دی به صورت جفت به پرواز درآیند تا ناوهای هواپیمابر را در این منطقه شناسایی کنند. تام کت ها همچنین برای رهگیری هواپیماهای حمله دریایی توپولف تو - ۱۶ و هواپیماهای ام - ۴، آنتونوف ای ان - ۱۲ و هواپیماهای گشت و شناسایی ایلیوشین ایل - ۳۸ مورد استفاده قرار گرفتند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاف - ۱۴ تام کت عمدتاً تا دههٔ ۱۹۹۰ مأموریت های هوابه هوا و شناسایی را برای نیروی دریایی ایالات متحده انجام می داد و از آن به عنوان یک جنگنده تهاجمی دوربرد نیز استفاده می شد. [ ۲] این جنگنده اقدامات قابل توجهی در دریای مدیترانه و خلیج فارس انجام داد و تا زمان پایان خدمت آن در ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک جنگندهٔ ضربتی نیز در بالکان، افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفت.
تام کت نخستین حضور عملیاتی خود را طی عملیات تخلیهٔ شهروندان آمریکایی از سایگون، در آوریل ۱۹۷۵ انجام داد تا با پوشش هوایی در ویتنام جنوبی، امنیت آسمان را برای این عملیات، فراهم کند. [ ۳]
اسکادران ۱۴۷، نخستین اسکادران اف - ۱۴ در ناوگان اقیانوس اطلس نیروی دریایی ایالات متحده بود که در ۲۳ آوریل ۱۹۷۶ یک هواپیمای شناسایی توپولف ۹۵دی شوروی را رهگیری کرد. یکی از کارهای معمول اف - ۱۴های نیروی دریایی ایالات متحده، رهگیری هواپیماهایی بود که به گروه های حامل آمریکایی ها نزدیک می شدند. بمب افکن های راهبردی شوروی و هواپیماهای شناسایی دریایی به طور منظم در نزدیکی ناوهای آمریکایی در طول جنگ سرد گشت زنی می کردند و اغلب توسط اف - ۱۴ها اسکورت می شدند.
اف - ۱۴ها رهگیرهای اصلی هواپیماهای توپولف ۹۵ بودند که گاهی در طول جنگ سرد در مجاورت ناوهای هواپیمابر ایالات متحده پرواز می کردند. سیاست ایالات متحده این بود که اجازه نمی داد این هواپیماها بدون اسکورت مسلح به چندصد مایلی یک ناو هواپیمابر برسند. در طول اوج جنگ سرد، یک جفت هواپیمای توپولف ۹۵ از نوع شناسایی هر هفته از شبه جزیره کولا به سمت کوبا پرواز می کردند که منجر به رهگیری مکرر آن ها هنگام عبور از سواحل شرقی ایالات متحده می شد. در همان دورهٔ زمانی، مانور سالانهٔ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در منطقهٔ دریای شمال باعث شد تا هواپیماهای توپولف ۹۵دی به صورت جفت به پرواز درآیند تا ناوهای هواپیمابر را در این منطقه شناسایی کنند. تام کت ها همچنین برای رهگیری هواپیماهای حمله دریایی توپولف تو - ۱۶ و هواپیماهای ام - ۴، آنتونوف ای ان - ۱۲ و هواپیماهای گشت و شناسایی ایلیوشین ایل - ۳۸ مورد استفاده قرار گرفتند.