تاریخ نیشابور

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تاریخ نیشابور یا تاریخ النیسابوریّین با تلفظ عربی تاریخ نیسابور، اثری مهم به عربی در شرح حال عالمان و محدّثان و بزرگان نیشابور، تألیف ابوعبداللّه حاکمِ نیشابوری، عالم و محدّث قرن چهارم و پنجم است.
نام رایج و مشهور این کتاب در طول قرون، تاریخ نیشابور بوده، ولی گویا نام اصلی آن تاریخ النیسابوریّین است، زیرا هدف مؤلف در این کتاب معرفی رجال و عالمان نیشابور بوده است.
عبدالکریم بن محمد سمعانی که به دوره حاکم نیشابوری نزدیک و شاگرد با واسطه او بوده، نام کتاب را التاریخ الکبیر للنیسابوریّین ذکر کرده است.

درباره تاریخ نیشابور
تاریخ نیشابور به تدریج مورد توجه فراوان قرار گرفت.بسیاری از شرح حال نویسان و محدّثان پس از حاکم نیشابوری، کتاب او را مأخذ برخی گفته های خود قرار دادند و امروزه می توان منقولات فراوانی از تاریخ نیشابور در کتاب ها یافت.

توجه محدثین شیعه به تاریخ نیشابور
...

[ویکی نور] تاریخ نیشابور نام رایج و مشهور این کتاب در طول قرون بوده، ولی گویا نام اصلی آن «تاریخ النیسابوریین»است، زیرا هدف مؤلف دراین کتاب معرفی رجال و عالمان نیشابور بوده است.
این اثر مفصل بوده و در تعداد مجلدات آن اختلاف نظر وجود دارد. خلیفۀ نیشابوری، که موثق ترین منبع در این زمینه است، آن را چهارده مجلد ذکر کرده است.
تألیف تاریخ نیشابور در 388ه‍ به پایان رسیده است.اصل این کتاب از بین رفته، ولی از عبارات حاجی خلیفه متوفای 1067ه‍ برمی آید که تا زمان او در دسترس بوده است. شمس الدین ذهبی(متوفای 748ه‍) تاریخ نیشابور را خلاصه کرده و آن را مختصر تاریخ الحاکم نامیده است. کتاب حاضر تلخیص و ترجمه ای است که توسط محمد بن حسین خلیفۀ نیشابوری (زنده در 717ه‍) صورت گرفته است.
کتاب با مقدمه ای دربارۀ فضیلت خراسان و نیشابور؛ شامل احادیثی از پیامبر اکرم(ص) و سخنانی از صحابه و تابعین و بعضی بزرگان دیگر در این باره، آغاز شده، آنگاه مؤلف بزرگانی را معرفی کرده است که در عصر اسلامی از نیشابور برخاسته اند یا به آنجا وارد شده و مقیم گشته یا از آنجا گذشته اند و سپس به تاریخ و جغرافیای نیشابور پرداخته است. وی در بخش زندگی نامه ها شرح حال 2680 تن از بزرگان نیشابور را آورده و آنها را در هشت طبقه دسته بندی کرده است که با صحابۀ پیامبر اکرم(ص) آغاز و با معاصران مؤلف ختم می شود.
مختصر تاریخ نیشابور نیز مشتمل است بر ذکر 28 تن از صحابه، 71 تن از بزرگان تابعین، 83 تن از اتباع تابعین، 614 تن از اتباع اتباع، 512 تن از علمای نیشابور و دیگر عالمانی که به آن شهر آمده و به نشر علم پرداخته اند، 323 تن از دانشمندان ساکن نیشابور و 950 تن از مشایخ حدیث که حاکم نیشابوری از آنها حدیث شنیده است. در تکمله نیز، 99 تن از مشایخ حدیث حاکم نیشابوری که پس از تألیف کتاب درگذشته اند، ذکر شده اند. حاکم نیشابوری پس از زندگی نامه ها،در بخشی مهم، آگاهی های سودمندی دربارۀ تاریخ و جغرافیای خراسان بزرگ، پیشینۀ نیشابور قبل از اسلام، پیدایش اسلام در آن جا، معماری شهر و...و همچنین اطلاعاتی از برخی از شهرهای دیگر ایران آورده است.

دانشنامه آزاد فارسی

کتابی به فارسی، در تاریخ و جغرافیای نیشابور و خراسان و شرح احوال بزرگان آن، در قرن ۴ق، تألیف حاکم نیشابوری. مؤلف کتاب خود را با مقدمه ای دربارۀ فضیلت خراسان و نیشابور آغاز و سپس بزرگان و نیز تاریخ و جغرافیای نیشابور را معرفی کرده است. پس از زندگی نامه ها، وی آگاهی های سودمندی دربارۀ تاریخ و جغرافیای خراسان بزرگ، پیشینۀ نیشابور در قبل و بعد از اسلام، معماری شهر، مساجد، مقبره ها، آبادی های اطراف شهر و نیز اطلاعاتی از برخی شهرهای دیگر ایران به دست می دهد. عبدالغافر فارسی ذیلی بر این کتاب با نام سیاق التاریخ نگاشته است. از این کتاب تلخیص هایی نیز شده که از آن شمار است: تلخیص صریفینی با نام الْمُنْتَخب من السّیاق که به کوشش ریچارد فرای به چاپ رسید (لندن، ۱۳۴۴ش)؛ تلخیص تاریخ نیشابور اثر خلیفه نیشابوری که ابتدا به کوشش بهمن کریمی و سپس با تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی (تهران۱۳۵۷ش) چاپ شده است.

پیشنهاد کاربران

تاریخ نیشابور از نیشابور نشأت می گیرد که یکی از مراکز دانش و زادگاه بسیاری از دانشمندان، شعرا، صوفیان و دیگر بزرگان ایرانی در طول تاریخ بوده و به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و فرهنگ ایران مطرح شده است. این شهر در سال ۶۴۳ میلادی در زمان خلافت عمر بن خطاب فتح شد. همچنین نیشابور، پایتخت طاهریان پس از دورهٔ امویان و در دوره ای نیز پایتخت سلجوقیان بوده است.
...
[مشاهده متن کامل]

این منطقه به دلیل آب و هوای خوب و شرایط مناسب زندگی، از دیرباز مهاجر پذیر بوده است. برخی از مهم ترین جنبش های ضد خلافت اموی و عباسی، در این دیار شکل می گرفت. این امر از اولین سال های سلطه اعراب گزارش شده است به طوری که چندین بار حاکمان خلافت اموی و عباسی در نیشابور، با قیام مردم بیرون رانده شدند تا آنجا که در زمان خلیفه سوم یعنی عثمان، نیشابور دوباره به دست اعراب فتح شد و در زمان خلافت علی بن ابی طالب هم به دلیل اعتراض مردم، حاکم تازه ای به نیشابور فرستاده شد.
دورهٔ سیصد ساله ای که از اوایل قرن سوم تا اوایل قرن ششم هجری قمری شروع می شود، بخشی از پر فراز و نشیب ترین دوران تاریخ نیشابور است.
در زمان حکومت طاهریان، نیشابور به عنوان پایتخت برگزیده شد و اگرچه در دوره های قدرت گیری حکومت های گوناگون دیگر به جز آغاز دوره سلجوقی، این شهر پایتخت نبود اما شهری مهم خصوصاً از نظر علمی، هنری و تجاری بوده و شاهد اختلافات متعدد سیاسی و در دوره سامانیان، نیشابور شاهد اوج و شکوه هنری بوده است.
یکی از عوامل آشنایی مردمان ترک با امور اداری به کمک دیوان سالاران نیشابوری ممکن شد و محمود غزنوی، حاکم غزنوی تا پیش از فرمانروایی، مدتی به عنوان سپهسالار سامانیان در پایتخت اداری خراسان بزرگ، یعنی نیشابور سکونت داشت.
تأسیس حکومت سلجوقیان، در نیشابور و طغرل سلجوقی، اولین سکه های سلجوقی را در همین شهر ضرب نموده، از تجربهٔ دیوان سالاران نیشابوری، در شروع حکومت خود بهره گرفت. بنا به نظر مورّخان، دورهٔ خوارزمشاهیان، آغاز دوره سقوط و ویرانی نیشابور بوده است. مورّخان می گویند که ساختار نیشابور قبل از حملهٔ مغولان به دلیل اختلافات سیاسی، مناقشات مذهبی و مردمی از درون فاسد شده بود و حملهٔ مغول، تنها ضربه آخر را بر این شهر وارد کرده و پس از آن، این شهر هرگز نتوانست مانند گذشته اش دیده شود.
معمولاً آنچه به عنوان علم در دوران شکوفایی علمی نیشابور از آن یاد می شود، بیشتر به علوم نقلی، مذهبی و علوم پایه شامل حدیث، فقه، تفسیر، ریاضیات و نجوم اشاره دارد. به عنوان مثال، عمر خیام در ریاضیات، هندسه و نجوم سرآمد روزگار خود بوده است.

تاریخ نیشابورتاریخ نیشابورتاریخ نیشابورتاریخ نیشابورتاریخ نیشابورتاریخ نیشابور
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/تاریخ_نیشابور
تاریخ نیشابور نوشته ابوعبدالله الحاکم نیشابوری ( ۴۰۵–۳۲۱ هـ ق ) دانشنامه ای به زبان عربی در معرفی شهر نیشابور، بزرگان و دانشمندان ربع و شهر نیشابور در قرن چهارم هجری قمری است. نسخه اصلی این کتاب در دسترس نیست. نسخه مختصری از اصل آن بر جای مانده است. مترجم و تلخیص کنندهٔ آن محمد بن حسین خلیفهٔ نیشابوری بوده است. محمدرضا شفیعی کدکنی نیز مصصح این کتاب به فارسی است.
...
[مشاهده متن کامل]

بخش زندگینامه ها که مشتمل بر احوال دوهزار و ششصد و هشتاد تن از دانشمندان و بزرگان نیشابور است، برای مورخان ایران و اسلام، سرچشمه ای است که می تواند بسیاری از پرسش های بی پاسخ را جواب گوید و تا کسی در جستجوی این گونه مسائل نباشد، قدر و قیمتِ این نوع مطالب را کمتر می تواند دریابد.
محمدرضا شفیعی کدکنی؛ تصحیح تاریخ نیشابور، ص ۵۰
کتاب با مقدمه ای دربارهٔ فضیلت خراسان و نیشابور، با احادیثی از پیامبر اسلام، آغاز می شود. پس از آن گفتارهایی از بزرگان دیگر در همان زمینه می آورد.
سپس نویسنده به معرفی بزرگانی که در عصر اسلامی از نیشابور بوده اند، می پردازد.
در این کتاب نویسنده؛ ۲۶۸۰ تن از بزرگان برخاسته از نیشابور را در هشت طبقه دسته بندی کرده است. در این کتاب ۲۸ تن از صحابه معرفی شده اند و ۷۱ تن از اشراف تابعین و ۸۳ تن از اتباع تابعین و۶۱۸ تن از اتباع اتباع و ۵۱۲ تن از طبقه پنجم دانشمندان نیشابور و کسانی که بدان شهر درآمده اند و به نشر علم پرداخته اند و ۳۲۳ تن از طبقه ششم از دانشمندان ساکن نیشابور و ۹۵۰ تن از مشایخ حدیث مؤلف کتاب، که حاکم از آنان سماع حدیث داشته است.
در پایان این فصل، که بخشی جداگانه است، ۹۹ تن از کسانی را که بعد از فراغت از تألیف کتاب ( رمضان سال ۳۸۸ ) وفات یافته اند و از مشایخ حدیث مؤلف به شمار می رفته اند بر آن افزوده و بخش رجالی کتاب را با آن پایان داده است.
محمدرضا شفیعی کدکنی، که خود مصصح این کتاب است، دربارهٔ این بخش می گوید:
این بخش، مهم ترین بخش کتاب است و از ارزش بسیار برخوردار، بیشترین اطلاعات موجود را دربارهٔ پیشینهٔ نیشابور قبل از اسلام و ساختار شهر و رُستاق ها و دیه های پیرامون آن و میدان ها و محلات و کوچه ها و مقابر و مساجد و دیگر ابنیهٔ آن در اختیار خواننده قرار می دهد؛ مجموعهٔ قابل ملاحظه ای از نام های جغرافیایی که اغلب آن ها در هیچ جای دیگر، نمی توان یافت و به همین دلیل ضبط دقیق ان ها در مواردی با دشواری بسیار روبروست.

تاریخ نیشابور
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/تاریخ_نیشابور_(الحاکم)

بپرس