[ویکی نور] تاریخ اورشلیم (بیت المقدس). تاریخ اورشلیم (بیت المقدس)، تألیف دکتر سید جعفر حمیدی، تحقیقی است تاریخی درباره بیت المقدس یا فلسطین و اقوامی که به مرور ایام در آنجا ساکن بوده و یا به آنجا آمده اند؛ این کتاب به زبان فارسی و در سال 1362ق در یک جلد نوشته شده است.
در این کتاب تا آن جا که مجال و فرصت بر مؤلف ایجاب نموده، از آنچه در طول تاریخ طولانی براین شهر مقدس و در عین حال نگون بخت گذشته، یاد شده است. سرزمین قدس واقع در فلسطین، در طول تقریبی پنج هزار سال، مکررا مورد هجوم تاخت و تاز ویرانی، آبادانی، دگرگونی، تغییر حکومت و مذهب و نام قرار گرفته است.
در این کتاب سعی شده از مآخذ و منابع متقن و معتبر استفاده شود و از استفاده از نوشته های مغشوش و مغرضانه، خودداری گردد.
از یک مقدمه توسط مؤلف محترم و هفت بخش تشکیل یافته است. در پایان کتاب نیز از توضیحات بعضی از نام ها و عناوین و اماکن یاد شده در کتاب، به عنوان یک فصل جدا یاد شده است. در ادامه آن، کتاب شناسی ای در حد ذکر نام کتاب و نویسنده و محل چاپ و در آخر فهرستی از اعلام ذکر شده است.
در بخش نخست، مؤلف به ریشه های تاریخی واژه ی اورشلیم و اقوام ساکن آن پرداخته است و بیان می دارد که این واژه، ترکیبی از دو کلمه «اور» و «شلیم» می باشد که اور در عبری به معنی آتش، روشنایی، مقدس، و شلیم، به مفهوم شهر، صلح، سلامتی و آرامش ذکر شده است؛ که روی هم به معنی شهر مقدس، شهر روشنایی، شهر صلح و آرامش و همچنین میراث مقدس می باشد.
در این کتاب تا آن جا که مجال و فرصت بر مؤلف ایجاب نموده، از آنچه در طول تاریخ طولانی براین شهر مقدس و در عین حال نگون بخت گذشته، یاد شده است. سرزمین قدس واقع در فلسطین، در طول تقریبی پنج هزار سال، مکررا مورد هجوم تاخت و تاز ویرانی، آبادانی، دگرگونی، تغییر حکومت و مذهب و نام قرار گرفته است.
در این کتاب سعی شده از مآخذ و منابع متقن و معتبر استفاده شود و از استفاده از نوشته های مغشوش و مغرضانه، خودداری گردد.
از یک مقدمه توسط مؤلف محترم و هفت بخش تشکیل یافته است. در پایان کتاب نیز از توضیحات بعضی از نام ها و عناوین و اماکن یاد شده در کتاب، به عنوان یک فصل جدا یاد شده است. در ادامه آن، کتاب شناسی ای در حد ذکر نام کتاب و نویسنده و محل چاپ و در آخر فهرستی از اعلام ذکر شده است.
در بخش نخست، مؤلف به ریشه های تاریخی واژه ی اورشلیم و اقوام ساکن آن پرداخته است و بیان می دارد که این واژه، ترکیبی از دو کلمه «اور» و «شلیم» می باشد که اور در عبری به معنی آتش، روشنایی، مقدس، و شلیم، به مفهوم شهر، صلح، سلامتی و آرامش ذکر شده است؛ که روی هم به معنی شهر مقدس، شهر روشنایی، شهر صلح و آرامش و همچنین میراث مقدس می باشد.
wikinoor: تاریخ_اورشلیم_(بیت المقدس)
[ویکی فقه] تاریخ اورشلیم (کتاب). کتاب تاریخ اورشلیم (بیت المقدس)، تالیف دکتر سید جعفر حمیدی متولد ۱۳۱۵ ش است. تحقیقی است تاریخی درباره بیت المقدس یا فلسطین و اقوامی که به مرور ایام در آنجا ساکن بوده و یا به آنجا آمده اند؛ این کتاب به زبان فارسی و در سال ۱۳۶۲ ق در یک جلد نوشته شده است.
در این کتاب تا آن جا که مجال و فرصت بر مولف ایجاب نموده، از آنچه در طول تاریخ طولانی بر این شهر مقدس و در عین حال نگون بخت گذشته، یاد شده است. سرزمین قدس واقع در فلسطین ، در طول تقریبی پنج هزار سال، مکررا مورد هجوم تاخت و تاز ویرانی، آبادانی، دگرگونی، تغییر حکومت و مذهب و نام قرار گرفته است. در این کتاب سعی شده از ماخذ و منابع متقن و معتبر استفاده شود و از استفاده از نوشته های مغشوش و مغرضانه، خودداری گردد.
ساختار کتاب
کتاب از یک مقدمه توسط مولف محترم و هفت بخش تشکیل یافته است. در پایان کتاب نیز از توضیحات بعضی از نام ها و عناوین و اماکن یاد شده در کتاب، به عنوان یک فصل جدا یاد شده است. در ادامه آن، کتاب شناسی ای در حد ذکر نام کتاب و نویسنده و محل چاپ، ذکر شده است و در آخر فهرستی از اعلام یاد آورد گردیده است.
گزارش محتوا
۱. در بخش نخست، مولف به ریشه های تاریخی واژه اورشلیم و اقوام ساکن آن پرداخته است و بیان می دارد که این واژه، ترکیبی از دو کلمه «اور» و «شلیم» می باشد که اور در عبری به معنی آتش ، روشنایی، مقدس ، و شلیم، به مفهوم شهر ، صلح ، سلامتی و آرامش ذکر شده است؛ که روی هم به معنی شهر مقدس، شهر روشنایی، شهر صلح و آرامش و همچنین میراث مقدس می باشد. ۲. در بخش دوم به ریشه های باستانی اورشلیم اشاره می کند و می گوید که شهر قدیم آن در خلال تاریخ و در مسیر ویرانی های متعدد به عمق ۴۰ تا ۷۰ پا، زیر انبوهی خاک مدفون شده و امروز فقط قسمت کوچکی از شهر قدیمی بر جای مانده است. معبد یا هیکل که بر روی صخره مقدس بنا شده در بلندترین نقطه ی شهر قرار گرفته بود، اما امروزه سطح معبد و حرم شریف با سطح شهر یکسان است. ۳. در بخش سوم، از گذشته بیت المقدس قبل از میلاد مسیح سخن می گوید و بیان می دارد که از اولین اسارت یهود و تسخیر اورشلیم به دست تیگلت پلسر، و حمله دوم، توسط شلمنصر و ویرانی سوم که به دست بخت النصر در سه نوبت روی داده، جمعا مدت یک صد و شصت سال و ویرانی و سکوت اورشلیم که به دست بخت النصر در سال ۵۸۴ ق انجام گرفت به تنهایی، مدت هفتاد سال به طول انجامیده است. همچنین در این بخش از ذوالقرنین و تورات ، ذوالقرنین و قرآن مجید ، یاجوج و ماجوج ، تجدید بنای بیت المقدس، اسکندر مقدونی و بیت المقدسی که پس از وی بوده سخن به میان می آورد. ۴. بخش چهارم مربوط می شود به دوره حضرت مسیح و ورود این پیامبر خدا به این سرزمین، به علاوه دوره بعد از حضرت مسیح را نیز بیان می کند که و این که چند تن از حواریون به تبلیغ دین او پرداختند. ۵. بخش پنجم به موضوع اسلام و بیت المقدس پرداخته است و می گوید که مقارن با ظهور اسلام، بیت المقدس دوبار در بین دو قدرت بزرگ آن زمان ؛ یعنی ایران و روم شرقی دست به دست گشت که ابتدا خسرو پرویز امپراتور ساسانی ، قدس را از دست رومیان بیرون آورد و صلیب عیسی را به پایتخت ایران منتقل نمود، بعد در سال ۶۲۹ میلادی، مجددا فلسطین و سوریه به دست هراکلی امپراتور روم افتاد و صلیب عیسی از پایتخت ایران به بیت المقدس منتقل گردید. ۶. بخش ششم مربوط می شود به قدس در قرون اخیر و جریان های قبل از سلطه انگلیس و نخستین گام هایی که صهونیست جهانی برای اسکان مهاجران یهود در فلسطین برداشتند. ۷. بخش هفتم نیز درباره قدس امروز و سازمان آزادی بخش فلسطین و همچنین جنگ هایی که در این دوران در آن منطقه صورت پذیرفته است، می باشد.
در این کتاب تا آن جا که مجال و فرصت بر مولف ایجاب نموده، از آنچه در طول تاریخ طولانی بر این شهر مقدس و در عین حال نگون بخت گذشته، یاد شده است. سرزمین قدس واقع در فلسطین ، در طول تقریبی پنج هزار سال، مکررا مورد هجوم تاخت و تاز ویرانی، آبادانی، دگرگونی، تغییر حکومت و مذهب و نام قرار گرفته است. در این کتاب سعی شده از ماخذ و منابع متقن و معتبر استفاده شود و از استفاده از نوشته های مغشوش و مغرضانه، خودداری گردد.
ساختار کتاب
کتاب از یک مقدمه توسط مولف محترم و هفت بخش تشکیل یافته است. در پایان کتاب نیز از توضیحات بعضی از نام ها و عناوین و اماکن یاد شده در کتاب، به عنوان یک فصل جدا یاد شده است. در ادامه آن، کتاب شناسی ای در حد ذکر نام کتاب و نویسنده و محل چاپ، ذکر شده است و در آخر فهرستی از اعلام یاد آورد گردیده است.
گزارش محتوا
۱. در بخش نخست، مولف به ریشه های تاریخی واژه اورشلیم و اقوام ساکن آن پرداخته است و بیان می دارد که این واژه، ترکیبی از دو کلمه «اور» و «شلیم» می باشد که اور در عبری به معنی آتش ، روشنایی، مقدس ، و شلیم، به مفهوم شهر ، صلح ، سلامتی و آرامش ذکر شده است؛ که روی هم به معنی شهر مقدس، شهر روشنایی، شهر صلح و آرامش و همچنین میراث مقدس می باشد. ۲. در بخش دوم به ریشه های باستانی اورشلیم اشاره می کند و می گوید که شهر قدیم آن در خلال تاریخ و در مسیر ویرانی های متعدد به عمق ۴۰ تا ۷۰ پا، زیر انبوهی خاک مدفون شده و امروز فقط قسمت کوچکی از شهر قدیمی بر جای مانده است. معبد یا هیکل که بر روی صخره مقدس بنا شده در بلندترین نقطه ی شهر قرار گرفته بود، اما امروزه سطح معبد و حرم شریف با سطح شهر یکسان است. ۳. در بخش سوم، از گذشته بیت المقدس قبل از میلاد مسیح سخن می گوید و بیان می دارد که از اولین اسارت یهود و تسخیر اورشلیم به دست تیگلت پلسر، و حمله دوم، توسط شلمنصر و ویرانی سوم که به دست بخت النصر در سه نوبت روی داده، جمعا مدت یک صد و شصت سال و ویرانی و سکوت اورشلیم که به دست بخت النصر در سال ۵۸۴ ق انجام گرفت به تنهایی، مدت هفتاد سال به طول انجامیده است. همچنین در این بخش از ذوالقرنین و تورات ، ذوالقرنین و قرآن مجید ، یاجوج و ماجوج ، تجدید بنای بیت المقدس، اسکندر مقدونی و بیت المقدسی که پس از وی بوده سخن به میان می آورد. ۴. بخش چهارم مربوط می شود به دوره حضرت مسیح و ورود این پیامبر خدا به این سرزمین، به علاوه دوره بعد از حضرت مسیح را نیز بیان می کند که و این که چند تن از حواریون به تبلیغ دین او پرداختند. ۵. بخش پنجم به موضوع اسلام و بیت المقدس پرداخته است و می گوید که مقارن با ظهور اسلام، بیت المقدس دوبار در بین دو قدرت بزرگ آن زمان ؛ یعنی ایران و روم شرقی دست به دست گشت که ابتدا خسرو پرویز امپراتور ساسانی ، قدس را از دست رومیان بیرون آورد و صلیب عیسی را به پایتخت ایران منتقل نمود، بعد در سال ۶۲۹ میلادی، مجددا فلسطین و سوریه به دست هراکلی امپراتور روم افتاد و صلیب عیسی از پایتخت ایران به بیت المقدس منتقل گردید. ۶. بخش ششم مربوط می شود به قدس در قرون اخیر و جریان های قبل از سلطه انگلیس و نخستین گام هایی که صهونیست جهانی برای اسکان مهاجران یهود در فلسطین برداشتند. ۷. بخش هفتم نیز درباره قدس امروز و سازمان آزادی بخش فلسطین و همچنین جنگ هایی که در این دوران در آن منطقه صورت پذیرفته است، می باشد.
wikifeqh: تاریخ_اورشلیم _(کتاب)