تاریخ اورشلیم

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] تاریخ اورشلیم (بیت المقدس). تاریخ اورشلیم (بیت المقدس)، تألیف دکتر سید جعفر حمیدی، تحقیقی است تاریخی درباره بیت المقدس یا فلسطین و اقوامی که به مرور ایام در آنجا ساکن بوده و یا به آنجا آمده اند؛ این کتاب به زبان فارسی و در سال 1362ق در یک جلد نوشته شده است.
در این کتاب تا آن جا که مجال و فرصت بر مؤلف ایجاب نموده، از آنچه در طول تاریخ طولانی براین شهر مقدس و در عین حال نگون بخت گذشته، یاد شده است. سرزمین قدس واقع در فلسطین، در طول تقریبی پنج هزار سال، مکررا مورد هجوم تاخت و تاز ویرانی، آبادانی، دگرگونی، تغییر حکومت و مذهب و نام قرار گرفته است.
در این کتاب سعی شده از مآخذ و منابع متقن و معتبر استفاده شود و از استفاده از نوشته های مغشوش و مغرضانه، خودداری گردد.
از یک مقدمه توسط مؤلف محترم و هفت بخش تشکیل یافته است. در پایان کتاب نیز از توضیحات بعضی از نام ها و عناوین و اماکن یاد شده در کتاب، به عنوان یک فصل جدا یاد شده است. در ادامه آن، کتاب شناسی ای در حد ذکر نام کتاب و نویسنده و محل چاپ و در آخر فهرستی از اعلام ذکر شده است.
در بخش نخست، مؤلف به ریشه های تاریخی واژه ی اورشلیم و اقوام ساکن آن پرداخته است و بیان می دارد که این واژه، ترکیبی از دو کلمه «اور» و «شلیم» می باشد که اور در عبری به معنی آتش، روشنایی، مقدس، و شلیم، به مفهوم شهر، صلح، سلامتی و آرامش ذکر شده است؛ که روی هم به معنی شهر مقدس، شهر روشنایی، شهر صلح و آرامش و همچنین میراث مقدس می باشد.

[ویکی فقه] تاریخ اورشلیم (کتاب). کتاب تاریخ اورشلیم (بیت المقدس)، تالیف دکتر سید جعفر حمیدی متولد ۱۳۱۵ ش است. تحقیقی است تاریخی درباره بیت المقدس یا فلسطین و اقوامی که به مرور ایام در آنجا ساکن بوده و یا به آنجا آمده اند؛ این کتاب به زبان فارسی و در سال ۱۳۶۲ ق در یک جلد نوشته شده است.
در این کتاب تا آن جا که مجال و فرصت بر مولف ایجاب نموده، از آنچه در طول تاریخ طولانی بر این شهر مقدس و در عین حال نگون بخت گذشته، یاد شده است. سرزمین قدس واقع در فلسطین ، در طول تقریبی پنج هزار سال، مکررا مورد هجوم تاخت و تاز ویرانی، آبادانی، دگرگونی، تغییر حکومت و مذهب و نام قرار گرفته است. در این کتاب سعی شده از ماخذ و منابع متقن و معتبر استفاده شود و از استفاده از نوشته های مغشوش و مغرضانه، خودداری گردد.
ساختار کتاب
کتاب از یک مقدمه توسط مولف محترم و هفت بخش تشکیل یافته است. در پایان کتاب نیز از توضیحات بعضی از نام ها و عناوین و اماکن یاد شده در کتاب، به عنوان یک فصل جدا یاد شده است. در ادامه آن، کتاب شناسی ای در حد ذکر نام کتاب و نویسنده و محل چاپ، ذکر شده است و در آخر فهرستی از اعلام یاد آورد گردیده است.
گزارش محتوا
۱. در بخش نخست، مولف به ریشه های تاریخی واژه اورشلیم و اقوام ساکن آن پرداخته است و بیان می دارد که این واژه، ترکیبی از دو کلمه «اور» و «شلیم» می باشد که اور در عبری به معنی آتش ، روشنایی، مقدس ، و شلیم، به مفهوم شهر ، صلح ، سلامتی و آرامش ذکر شده است؛ که روی هم به معنی شهر مقدس، شهر روشنایی، شهر صلح و آرامش و همچنین میراث مقدس می باشد. ۲. در بخش دوم به ریشه های باستانی اورشلیم اشاره می کند و می گوید که شهر قدیم آن در خلال تاریخ و در مسیر ویرانی های متعدد به عمق ۴۰ تا ۷۰ پا، زیر انبوهی خاک مدفون شده و امروز فقط قسمت کوچکی از شهر قدیمی بر جای مانده است. معبد یا هیکل که بر روی صخره مقدس بنا شده در بلندترین نقطه ی شهر قرار گرفته بود، اما امروزه سطح معبد و حرم شریف با سطح شهر یکسان است. ۳. در بخش سوم، از گذشته بیت المقدس قبل از میلاد مسیح سخن می گوید و بیان می دارد که از اولین اسارت یهود و تسخیر اورشلیم به دست تیگلت پلسر، و حمله دوم، توسط شلمنصر و ویرانی سوم که به دست بخت النصر در سه نوبت روی داده، جمعا مدت یک صد و شصت سال و ویرانی و سکوت اورشلیم که به دست بخت النصر در سال ۵۸۴ ق انجام گرفت به تنهایی، مدت هفتاد سال به طول انجامیده است. همچنین در این بخش از ذوالقرنین و تورات ، ذوالقرنین و قرآن مجید ، یاجوج و ماجوج ، تجدید بنای بیت المقدس، اسکندر مقدونی و بیت المقدسی که پس از وی بوده سخن به میان می آورد. ۴. بخش چهارم مربوط می شود به دوره حضرت مسیح و ورود این پیامبر خدا به این سرزمین، به علاوه دوره بعد از حضرت مسیح را نیز بیان می کند که و این که چند تن از حواریون به تبلیغ دین او پرداختند. ۵. بخش پنجم به موضوع اسلام و بیت المقدس پرداخته است و می گوید که مقارن با ظهور اسلام، بیت المقدس دوبار در بین دو قدرت بزرگ آن زمان ؛ یعنی ایران و روم شرقی دست به دست گشت که ابتدا خسرو پرویز امپراتور ساسانی ، قدس را از دست رومیان بیرون آورد و صلیب عیسی را به پایتخت ایران منتقل نمود، بعد در سال ۶۲۹ میلادی، مجددا فلسطین و سوریه به دست هراکلی امپراتور روم افتاد و صلیب عیسی از پایتخت ایران به بیت المقدس منتقل گردید. ۶. بخش ششم مربوط می شود به قدس در قرون اخیر و جریان های قبل از سلطه انگلیس و نخستین گام هایی که صهونیست جهانی برای اسکان مهاجران یهود در فلسطین برداشتند. ۷. بخش هفتم نیز درباره قدس امروز و سازمان آزادی بخش فلسطین و همچنین جنگ هایی که در این دوران در آن منطقه صورت پذیرفته است، می باشد.

دانشنامه عمومی

در طول تاریخ طولانی اورشلیم، این منطقه دو بار ویران شده، ۲۳ محاصره شده و ۵۲ بار مورد حمله قرار گرفته و ۴۲ بار تسخیر شده و باز پس گرفته شده است. [ ۱] قدیمی ترین قسمت شهر چهار هزار سال پیش از میلاد ساخته شده و این امر آن را به یکی از قدیمی ترین شهرهای تاریخ بشریت تبدیل کرده است. [ ۲]
آثار باستانی نشان می دهند که منطقه اورشلیم حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است. ریشه لغت ش - ل - م در نام اورشلیم یا به واژه سامی صلح مربوط است یا مربوط به خدای باستانی شلیم در دین کنعانیان است.
این منطقه در گذشته جزو منطقه اوگاریت بوده است که با تاثیر پذیری از خدایان سومری بودند چون سومریها دارای اولین صنعت چاپ بودند و خدایانی داشتند که میتوانستند توسط لوح های گلی ثبت شده خدایان خود را به دیگر اقوام انتقال دهند، مردم اوگارت خدایانی مشابه سومر داشتند. خدای اصلی انها ال نام داشته است که مشابه خدای آنو سومریها بوده است، ال دو پسر به نامهای شاهر و شالیم داشته است، شاهر خدای طلوع ( خدای شروع کار، جنگ، فعالیت، باروری و غیره ) و شالیم خدای غروب ( صلح، استراحت، ارامش، دوستی وغیره ) بودند، نام اورشلیم از خدای صلح یعنی شالیم گرفته شده که اورشلیم در واقع یوروشلیم است یعنی به طرف خدای صلح، در عربی کلمات سلام، تسلیم، سلم، اسلام همگی از شالیم برگرفته شده است. حتی کلمه سلام که در زبان عبری ( زبان اصلی منطقه اورشلیم ) شالام گفته میشود نیز از خدای شالیم گرفته شده است. [ نیازمند منبع]
در حدود سال ۱۷۰۰ قبل از میلاد کنعانیان در منطقه شرقی اورشلیم دیوارهای بزرگی برای محافظت از خود ساختند. در حدود سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد اورشلیم تحت کنترل مصریان درآمد؛ ولیکن قدرت مصریان پس از مدتی کم شد و در حدود سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد مصریان شکست خوردند.
بر اساس کتاب مقدس در حدود هزار سال قبل از میلاد داوود پادشاه یهودیان به اورشلیم حمله کرد و آن را تسخیر نمود. از این زمان اورشلیم شهر داوود نام گرفت و پایتخت کشور اسرائیل شد. کتاب سموئل شرح تسخیر شهر اورشلیم توسط داوود را بیان می کند. بر اساس کتاب مقدس سلیمان پسر داوود در شهر اورشلیم معبدی عظیم بنا کرد. معبد بخش مهمی از فرهنگ منطقه شد. وقتی پادشاهی شمالی اسرائیل و پادشاهی یهودا از یکدیگر جدا شدند اورشلیم به پایتخت پادشاهی یهودا تبدیل شد. در حدود سال ۹۲۵ قبل از میلاد مصریان به اورشلیم حمله کردند و اورشلیم مورد تسخیر قرار گرفت. در این زمان قدرت اورشلیم کم شده بود و فلسطین، اعراب و اتیوپیها به اورشلیم حمله کردند و آن را تسخیر نمودند.
عکس تاریخ اورشلیمعکس تاریخ اورشلیمعکس تاریخ اورشلیمعکس تاریخ اورشلیمعکس تاریخ اورشلیم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس