تئوری موسیقی ( به انگلیسی: music theory، به فرانسوی: théorie de la musique ) نظریه ای دربارهٔ قواعد، اصطلاحات و نحوهٔ اجرای موسیقی است. تئوری موسیقی از قرن های گذشته ابداع شده و به تدریج تکامل یافته است. تئوری موسیقی شاخه ای تخصصی از رشتهٔ موسیقی است که شامل شناخت کلیهٔ قواعد، علامت ها و آشنایی با انواع صدای نُت ها، فاصله، ترکیب میزان ها، ضرب آهنگ ( ریتم ) ، گام، و پرده های موسیقی است. اهمیت «تئوری موسیقی» به قدری است که از نظریه دانان این رشته به عنوان «نظریه پرداز موسیقی» ( تئوریسین موسیقی ) نام می برند.
گروه موسیقی دانشگاه آکسفورد سه کاربرد مرتبط با اصطلاح «تئوری موسیقی» را شرح می دهد. ابتدا اولین مورد را عناصر موسیقی می داند که برای درک نمادهای موسیقی ( میزان بندی، کلید، نت نویسی ریتمیک ) لازم است، معرفی می کند. دومین موضوع، مطالعهٔ نظراتِ دانشمندان دربارهٔ موسیقی از دوران باستان تا به امروز است. سومین موضوع موسیقی شناسی را مطالعه می کند که «به دنبال تعریف فرایندها و اصول کلی در موسیقی است. » و اینکه رویکرد به موسیقی شناسی با تئوری یا تحلیل موسیقی تفاوت دارد و بدین معنی است که «تئوری موسیقی نه تنها کار یا اجرای موسیقی است، بلکه اصول بنیادی که موسیقی از آن ساخته شده است را آغازگر این تئوری ارزیابی می کند. »[ ۱]
تئوری موسیقی به دلیل تصور روزافزون از آنچه موسیقی را تشکیل می دهد، اغلب به توضیح و توصیف نحوهٔ کار موسیقی دانان در اجرای موسیقی و آهنگسازی همراه با موضوع های مرتبط می پردازد، اما تعریف جامع تری وجود دارد که می گوید تئوری موسیقی هر پدیدهٔ صوتی از جمله سکوت را نیز در بر می گیرد. [ ۲] به عنوان مثال علوم اربعه که در برنامهٔ درسی دانشگاه هنرهای لیبرال اروپای قرون وسطی متداول بود، یک سیستم انتزاعی از تناسبات بود که در فاصله ای، قواعد واقعی موسیقی به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. پس از آن این رشتهٔ قرون وسطایی مبنایی برای شناخت این نظریه در قرون بعدی شد و عموماً به دانش مدرن دربارهٔ تاریخ تئوری موسیقی افزوده شد. [ ۳]
در دانشگاه های مدرن، تئوری موسیقی زیر شاخه ای از موسیقی شناسی برای مطالعه وسیعتر فرهنگ ها و تاریخ موسیقی است. از نظر ریشه شناسی، تئوری موسیقی عملی از تفکر در موسیقی است و برگرفته از واژه ای یونانی ( θεωρία ) به معنی توجه به یک نگاه. یک تفکر، حدس و گمان، نظریه، یک دیدگاه و یک طیف است. [ ۴] بدین ترتیب، تئوری موسیقی اغلب به جنبه های انتزاعی موسیقی مانند کوک و سیستم های تنال، گام ها، مطبوعیت و روابط ریتمیک توجه دارد. علاوه بر این، مجموعه ای از تئوری هایی در مورد جنبه های عملی مانند: آهنگسازی و اجرای موسیقی، ارکستراسیون، تزئینات، بداهه نوازی و تولید صدای الکترونیکی وجود دارد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفگروه موسیقی دانشگاه آکسفورد سه کاربرد مرتبط با اصطلاح «تئوری موسیقی» را شرح می دهد. ابتدا اولین مورد را عناصر موسیقی می داند که برای درک نمادهای موسیقی ( میزان بندی، کلید، نت نویسی ریتمیک ) لازم است، معرفی می کند. دومین موضوع، مطالعهٔ نظراتِ دانشمندان دربارهٔ موسیقی از دوران باستان تا به امروز است. سومین موضوع موسیقی شناسی را مطالعه می کند که «به دنبال تعریف فرایندها و اصول کلی در موسیقی است. » و اینکه رویکرد به موسیقی شناسی با تئوری یا تحلیل موسیقی تفاوت دارد و بدین معنی است که «تئوری موسیقی نه تنها کار یا اجرای موسیقی است، بلکه اصول بنیادی که موسیقی از آن ساخته شده است را آغازگر این تئوری ارزیابی می کند. »[ ۱]
تئوری موسیقی به دلیل تصور روزافزون از آنچه موسیقی را تشکیل می دهد، اغلب به توضیح و توصیف نحوهٔ کار موسیقی دانان در اجرای موسیقی و آهنگسازی همراه با موضوع های مرتبط می پردازد، اما تعریف جامع تری وجود دارد که می گوید تئوری موسیقی هر پدیدهٔ صوتی از جمله سکوت را نیز در بر می گیرد. [ ۲] به عنوان مثال علوم اربعه که در برنامهٔ درسی دانشگاه هنرهای لیبرال اروپای قرون وسطی متداول بود، یک سیستم انتزاعی از تناسبات بود که در فاصله ای، قواعد واقعی موسیقی به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. پس از آن این رشتهٔ قرون وسطایی مبنایی برای شناخت این نظریه در قرون بعدی شد و عموماً به دانش مدرن دربارهٔ تاریخ تئوری موسیقی افزوده شد. [ ۳]
در دانشگاه های مدرن، تئوری موسیقی زیر شاخه ای از موسیقی شناسی برای مطالعه وسیعتر فرهنگ ها و تاریخ موسیقی است. از نظر ریشه شناسی، تئوری موسیقی عملی از تفکر در موسیقی است و برگرفته از واژه ای یونانی ( θεωρία ) به معنی توجه به یک نگاه. یک تفکر، حدس و گمان، نظریه، یک دیدگاه و یک طیف است. [ ۴] بدین ترتیب، تئوری موسیقی اغلب به جنبه های انتزاعی موسیقی مانند کوک و سیستم های تنال، گام ها، مطبوعیت و روابط ریتمیک توجه دارد. علاوه بر این، مجموعه ای از تئوری هایی در مورد جنبه های عملی مانند: آهنگسازی و اجرای موسیقی، ارکستراسیون، تزئینات، بداهه نوازی و تولید صدای الکترونیکی وجود دارد. [ ۵]
wiki: تئوری موسیقی