بی نهایت

/binahAyat/

مترادف بی نهایت: بسیار، بغایت، بی اندازه، بی حد، بی شمار، سرسام آور، فراوان، مفرط، نامتناهی، نامحدود

متضاد بی نهایت: محدود، معدود

برابر پارسی: بی پایان، اکران، بی کران | بیکران

معنی انگلیسی:
extreme, infinite, infinite quantity, infinity, extreme(ly), infinite(ly), [n.] infinite quantity, infinitely

لغت نامه دهخدا

بی نهایت. [ ن َ / ن ِ ی َ ] ( ص مرکب )( از: بی + نهایت ) بی حد و بی پایان. ( آنندراج ). چیزی که انتها نداشته باشد و گاه این کلمه را در کثرت استعمال میکنند یعنی خیلی و بسیار و زیاد. ( ناظم الاطباء ). بی کران. نامتناهی. بی پایان. بی انجام :
بی نهایت نبود کاین سخنی مشتهر است.
ناصرخسرو.
|| بی اندازه. بی شمار. بسیار :
لیلی ز پدر بدان حکایت
رنجیده چنانکه بی نهایت.
نظامی.
بمصر رسید با لشکرهای بی قیاس و اموال و تجملات بی نهایت و قاهره را دارالملک ساخت. ( جهانگشای جوینی ).
در حسن بی نظیر در لطف بی نهایت
در مهر بی ثباتی درعهد بی دوامی.
سعدی.
دلا طمع مبر از لطف بی نهایت دوست
چو لاف عشق زدی سر بباز چابک و چست.
حافظ.
از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیفزود
زنهار از این بیابان وین راه بی نهایت.
حافظ.
|| ( اصطلاح ریاضیات ) عددی بزرگتر از هر عدد دیگر، یا ( بجای «بینهایت دور» ) موضعی که نسبت بدستگاه مقایسه دروراء هر حدی واقع است. بعبارت اصح : 1 - علامت ز ( یا ز +، که باضافه بینهایت خوانده میشود ) که آن را به مجموعه اعداد حقیقی ملحق میکنند، و بزرگتر از هر عدد حقیقی میشمارند. علامت ز- ( بخوانید منهای بینهایت ) را نیز به همان مجموعه ملحق میکنند و آن را کوچکتر از هر عدد حقیقی ( اعم از مثبت یا منفی ) محسوب میدارند. وارد کردن این علامات بمنظور تعمیم و تسهیل بیان احکام است. هیچیک از علامات ز+ و ز- در واقع عدد نیستندولی گاهی از طریق اهمال آنها را در شمار اعداد بحساب می آورند. محاسبه با این اعداد تابع قواعد خاصی است از قبیل ز = ز + ز ، 0 = ز: 1 و غیره. ( دائرة المعارف فارسی ). || ( اصطلاح هندسه ) نقاط و خطوط و صفحات معمولی عناصری موسوم به عناصر بی نهایت ( نقاطبی نهایت ، خطوط بی نهایت ، و صفحات بی نهایت ). مثلاً در صفحه معین ، بر هر خط این صفحه به وجود نقطه ای دورتراز هر حدی ( هر قدر هم دور باشد ) قائل میشویم ، و آن را نقطه بی نهایت این خط میخوانیم ، و کلیه خطوطی راکه با هم متوازی هستند دارای یک نقطه بی نهایت میشماریم. در این صورت ، هر دو خط متوازی واقع در صفحه مورد بحث از یک نقطه ( نقطه بی نهایت مشترک آنها ) میگذرند و لهذا بطور کلی و بدون ضرورت استثناء میتوان حکم کرد به اینکه هر دو خط متمایز واقع در یک صفحه از یک نقطه میگذرند. ممکن است بخاطر کسی خطور کند که این تعمیم «بزحمتش نمی ارزد» ولی باید دانست که قدرت ریاضیات کنونی تا حد زیادی ناشی از این تعمیم ها است. ضمناً ناگفته نماند که چون الحاق عناصر بینهایت برای تعمیم و تسهیل بیان مطالب است ، ممکن است این عناصر در موارد مختلف باشد مثلاً در مبحث توابع متغیرهای موهومی انسب آن است که تمام ناحیه بینهایت دور صفحه رایک نقطه ( نقطه َ ) بشماریم. ( دائرة المعارف فارسی ). || در اصطلاح فیزیک هرگاه شی آنقدر از شخص ناظر دور باشد که اشعه وارد از آن عملاً متوازی باشند گویند این اشعه از بینهایت میتابند یا آنکه شی در بینهایت واقع است. ( دائرة المعارف فارسی ).

فرهنگ فارسی

بیحد و بی پایان ٠ چیزیکه انتها نداشته باشد و گاه این کلمه را در کثرت استعمال میکنند یعنی خیلی و بسیار و زیاد ٠

فرهنگ عمید

۱. بی پایان، آنچه پایان نداشته باشد.
۲. (قید ) بی اندازه، بسیار.

دانشنامه عمومی

بی نهایت یا بی پایان مفهومی انتزاعی است که در رشته های گوناگون ریاضیات ( با تعابیر گوناگون ) به کار می رود و معمولاً به معنای «فراتر از هر مقدار» است و برای توصیف مقادیر بیش از هر عدد یا غیرقابل اندازه گیری به کار می رود. معمولاً نشانهٔ بی نهایت در ریاضیات است. [ ۱]
بی نهایت از واژه لاتین finites به معنی نامحدود گرفته شده ( علامت ∞ ) چیزی است که «محدود» نیست، که در آن هیچ محدودیت فضایی و زمانی وجود ندارد.
در آنالیز حقیقی بی نهایت به معنای حدی بیکران است. x → ∞ یعنی متغیر x فراتر از هر مقدار در نظرگرفته شده رشد می کند.
در آنالیز مختلط نیز همین علامت با همین نام به کار می رود. در این رشته x → ∞ یعنی قدر مطلق متغیر مختلط x ( که آن را با | x | نشان می دهند ) بیش از هر مقدار در نظر گرفته شده رشد می کند.
در نظریه مجموعه ها مفهوم بی نهایت با اعداد ترتیبی و اعداد اصلی مربوط است. عدد اصلی مجموعه اعداد طبیعی را با ℵ 0 نمایش می دهند و می خوانند «الف صفر» ( از اولین حرف الفبای عبری به نام «الف» ) . این عدد «تعداد» عددهای مجموعه اعداد طبیعی را نشان می دهد، که «بی نهایت» است. جالب است که بدانید عدد اصلی مجموعه های N و Z و Q یکسان هستند ولی عدد اصلی مجموعه R برابر عددی است که آن را الف یک، می خوانند.
بی نهایت دارای دو مفهوم فیزیکی و ریاضی است که کاملاً با یکدیگر متفاوتند. مفهوم فیزیکی بی نهایت، دارای تعریف دقیقی نیست و در جای های مختلف دارای تعاریف متفاوت است. به عنوان مثال، می گوییم که اگر جسم در کانون عدسی محدب قرار گیرد، تصویر در بی نهایت تشکیل می شود. حال دو عدسی با فواصل کانونی متفاوت در نظر بگیرید و اجسامی را روی کانون این دو عدسی قرار دهید. طبق قاعده، تصاویر هر دو در بی نهایت تشکیل می شود. اما قطعاً تصویر این دو دقیقاً در یک نقطه تشکیل نمی شود؛ یعنی بی نهایت برای این دو عدسی متفاوت است.
به عنوان مثالی دیگر، دو منبع گرمایی، مثلاً دو اتو با درجه حرارت های متفاوت را در نظر بگیرید. فاصله ای که در آن، دیگر اصلاً گرمای اتو را احساس نکنیم، برای این دو اتو متفاوت است، به عبارت دیگر، بی نهایت برای این دو اتو تفاوت دارد.
اما مفهوم بی نهایت، در ریاضیات کاملاً متفاوت با بینهایت فیزیکی است. علامت بی نهایت در ریاضیات است. در ریاضیات می گوییم: «بینهایت مقداری است که از هر مقدار دیگر بیشتر است. » به عنوان مثال، بینهایت را در اعداد طبیعی در نظر می گیریم و می گوییم: بینهایت از ۱، ۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ و هر عدد دیگر که در نظر بگیرید، بزرگ تر است.
عکس بی نهایت

بی نهایت (آلبوم). بی نهایت ( به انگلیسی: Infinite ) اولین آلبوم استودویی رپر آمریکایی امینم است در ۱۲ نوامبر ۱۹۹۶ از طریق وب اینترتینمنت منتشر شد. ضبط آلبوم در استودیوی برادران بیس و تولید آن توسط آقای پورتر و شخص امینم انجام شد. آهنگسازان آلبوم اعضای آن زمان گروه دی ۱۲، کن آرتیس، پروف و آی کیو هستند.
نسخه های فیزیکی آلبوم بینهایت بر روی کاست و صفحه وینیل منتشر شد، امینم نسخه هایی را از صندوق عقب ماشین خود در دیترویت فروخت. این اثر به طور رسمی در هیچ فروشگاه موسیقی آنلاین در دسترس نیست و فقط با عنوان "Infinite" در اسپاتیفای در دسترس قرار گرفته است. در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ ، پنج روز پس از بیستمین سالگرد این آلبوم ، امینم ریمیکس آهنگ عنوان را که توسط برادران بیس ساخته شده بود ، برای اولین بار به صورت دیجیتالی در کانال ویوو خود منتشر کرد. [ ۱]
عکس بی نهایت (آلبوم)

بی نهایت (آلبوم یان تیرسن). «بی نهایت» آلبومی از هنرمند اهل فرانسه یان تیرسن است که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد.
• "∞" ( Infinity ) ( ۲:۵۸ )
• "Slippery Stones" ( ۴:۱۸ )
• "A Midsummer Evening" ( ۴:۱۳ )
• "Ar Maen Bihan" ( ۶:۵۳ )
• "Lights" ( ۳:۴۱ )
• "Grønjørð" ( ۵:۲۴ )
• "Steinn" ( ۴:۱۴ )
• "In Our Minds" ( ۵:۱۲ )
• "The Crossing" ( ۵:۴۳ )
• "Meteorites" ( ۶:۴۹ )
عکس بی نهایت (آلبوم یان تیرسن)

بی نهایت (فیلم ۱۹۹۶). بی نهایت ( انگلیسی: Infinity ) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر رمانتیک و زندگینامه ای به کارگردانی متیو برودریک است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به پاتریشا آرکت و پیتر ریجرت اشاره کرد.
عکس بی نهایت (فیلم ۱۹۹۶)

بی نهایت (فیلم ۲۰۲۱). بی نهایت ( به انگلیسی: Infinite ) یک فیلم سینمایی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ در ژانر علمی تخیلی و اکشن به کارگردانی آنتوان فوکوآ با بازی مارک والبرگ می باشد.
ایوان مک کالی مردی است که در می یابد توهمات او واقعاً چشم اندازهایی از زندگی گذشته اش است. [ ۱]
در سال 1985 مکزیکوسیتی، هاینریش تردوی سعی می کند از دست مقامات و مردی به نام باتورست فرار کند. او و همکارانش، آبل و لئونا، در مورد "تخم مرغی" صحبت می کنند که تردوی از باترست دزدیده است. تردوی به هابیل می گوید که اگر زنده نماند، دومی باید به یاد داشته باشد که «به درون نگاه کند». او از یک پل خارج می شود و از ماشینش در هوا می پرد و روی جرثقیل در فاصله 150 فوتی قرار می گیرد. با این حال، تردوی با درماندگی نظاره گر ورود باترست و کشتن آبل و لئونا است.
در سال 2020، ایوان مک کالی از اسکیزوفرنی رنج می برد. به دلیل نهادینه شدن گذشته و رفتارهای خشونت آمیز، نمی تواند شغلی پیدا کند. او که به دارو نیاز دارد، یک کاتانا برای یک گانگستر محلی جعل می کند، حتی اگر هرگز به عنوان یک تیغ ساز آموزش ندیده باشد. پس از اینکه معامله به جنوب می رود، ایوان فرار می کند اما بعدا دستگیر می شود. مردی در ایستگاه پلیس خود را باترست معرفی می کند. او شروع به اشاره به ایوان به عنوان تردوی می کند و ادعا می کند که آنها قرن ها یکدیگر را می شناسند.
وقتی باترست اوان را وادار می کند تا چیزهایی در مورد زندگی گذشته اش به خاطر بیاورد، ماشینی به اتاق کوبیده می شود. نجات دهنده ایوان نورا برایتمن است که ایوان را به گروهی که او بخشی از آن است می برد. حدود 500 نفر در جهان وجود دارند که می توانند تمام زندگی گذشته خود را به یاد بیاورند. دو جناح متضاد در میان نامتناهی ها شکل گرفته اند: مؤمنان و نیهیلیست ها. مؤمنانی مانند نورا فکر می کنند که ذکر موهبتی است که نیروی برتر به آنها داده است تا دنیا را بهتر کنند. نیهیلیست هایی مانند باترست آن را نفرین می دانند. آنها فکر می کنند که بینهایت ها محکوم به شهادت خود نابودی بشریت هستند. آنها می خواهند از این امر رها شوند و تمام حیات روی زمین را از بین ببرند.
هر دو جناح معتقدند که ایوان تناسخ تردوی است. در خاطرات او از زندگی گذشته اش، مکان تخم مرغ پنهان است، وسیله ای که برای پایان دادن به جهان ساخته شده است. مؤمنان باید حافظه او را بازیابی کنند و تخم مرغ را قبل از اینکه باثورست ایوان را بدست آورد و اطلاعات او را شکنجه کند، حفظ کنند. همانطور که نورا، تناسخ لئونا، به ایوان توضیح می دهد، بی نهایت ها در جوانی شروع به یادآوری چیزها می کنند. در سن بلوغ همه چیز را به یاد آورده اند. به همین دلیل تشخیص داده شد که ایوان اسکیزوفرنی دارد. علیرغم پیشرفت، ایوان برای به دست آوردن خاطرات تردوی تلاش می کند، که مشخص می شود نتیجه ترومایی است که در اوایل زندگی در اثر حوادث متحمل شده است. با این حال، پس از یک جلسه در دستگاه Artisan، ایوان قفل خاطرات خود را باز می کند.
عکس بی نهایت (فیلم ۲۰۲۱)

بی نهایت (فیلم ۲۰۲۲). بی نهایت ( ایتالیایی: L'immensità ) یک فیلم درام فرانسوی - ایتالیایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی امانوئله کریالسه است. در این فیلم لوانا جولیانی در کنار پنه لوپه کروز و وینچنتسو آماتو ایفای نقش می کنند.
داستان فیلم در شهر رم در دههٔ ۱۹۷۰ اتفاق می افتد و یک خانوادهٔ جنجالی را به تصویر می کشد که متشکل از یک زوج متأهل ناراضی شامل کلارا ( یک اسپانیایی تبعیدشدهٔ بدخلق ) ، شوهرش فلیس ( تاجری که با منشی خود به کلارا خیانت می کند ) و فرزندانشان آدریانا، جینو و دیانا می باشد. آدریانای ۱۲ ساله فرزند بزرگ خانواده، ( که در هنگام تولد جنسیت زن به او اختصاص داده شده است ) دچار دیسفوریای جنسیتی می شود و خود را به عنوان یک مرد می شناسد و نام آندرئا ( نامی عمدتاً مردانه در ایتالیا ) را برای خود برگزیده است. آندرئا به سارا علاقه مند می شود، دختری که هویت جنسیتی آندرئا را می پذیرد. آندرئا و کلارا با احساس مشترک خارجی بودن، به هم نزدیک تر می شوند.
• لوانا جولیانی در نقش آدریانا / آدری / آندرئا[ ۱]
• پنه لوپه کروز در نقش کلارا[ ۲]
• وینچنتسو آماتو در نقش فلیس[ ۲]
• ماریا کیارا گورتی در نقش دایانا[ ۲]
• پاتریزیو فرانسیونی در نقش جینو[ ۲]
• پنه لوپه نیتو کونتی در نقش سارا[ ۲]
• آلویا رئال  [ it] [ ۲]
• ایندیا سانتلا[ ۳]
• ماریانجلا گرانلی[ ۴]
• والنتینا چنی[ ۴]
فیلمنامه توسط کریالسه، فرانچسکا مانیری و ویتوریو مورونی نوشته شده است. [ ۵] این فیلم به عنوان یک محصول مشترک ایتالیایی - فرانسوی، [ ۶] توسط وایلدساید، برادران وارنر انترتینمنت ایتالیا، چپتر ۲، پاته و فرنس ۳ سینما تولید شده است. [ ۳]
این فیلم نمایش افتتاحیه خود را در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز در ۴ سپتامبر ۲۰۲۲ انجام داد و قرار است در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ در ایتالیا توسط برادران وارنر پیکچرز اکران شود.
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۸۳ از ۶ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۶/۱۰ را در اختیار دارد. [ ۷]
لزلی فلپرین از هالیوود ریپورتر فیلم را به عنوان «یک رابطهٔ خانوادگی پر جنب وجوش، اما بیش از حد فشرده» خلاصه کرد. [ ۲]
گای لاج از ورایتی نوشت که این فیلم «به به طور محسوس دردناک و خالصانه درست شده، که نمی توان آن را کوچک نامید، اما از برخی جهاتی حساس و عجیب است که آن را ضعیف و شکننده نشان می دهد». [ ۳]
عکس بی نهایت (فیلم ۲۰۲۲)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

بی نهایت (ادبیات). بی نهایت (ادبیات)(L\'infinito)
مشهورترین ترانه از ترانه های جاکومو لئوپاردی، به زبان ایتالیایی، سروده در ۱۸۱۹، منتشرشده در ۱۸۳۱. لئوپاردی در منظومۀ بی نهایت، بی آن که به اندیشه یا اسطوره ای ارجاع دهد، در میان دو قطبِ زندگی و مرگ پیش می رود و بی کرانگی هستی را نمایان می کند. شاعر درپی توصیف این عظمت و بی همتایی، خود در هراس می شود. تلقی بکر شاعر از مفهوم «مکان» که چونان استمرار زمان به تصویر کشیده شده، از بخش های ستوده شدۀ بی نهایت است که از کامل ترین و در عین حال موجزترین آثار لئوپاردی به شمار می رود.

بی نهایت (ریاضیات). بی نهایت (ریاضیات)(infinity)
در ریاضیات، مفهوم (کمیتی) بزرگ تر بودناز هر عدد مشخص را با علامت∞ نشان می دهند، هرچند گاهی به تسامح با بی نهایت همچون یک کمیت رفتار می کنند.بنابه قرارداد، حاصل تقسیم هر عدد بر صفر بی نهایت است.

مترادف ها

extreme (صفت)
مفرط، بی نهایت، دورترین نقطه، حد اکثر

intolerable (صفت)
سخت، دشوار، طاقت فرسا، بی نهایت، غیر قابل تحمل، تحمل ناپذیر، تن در ندادنی

screaming (صفت)
بی نهایت

فارسی به عربی

لایطاق
نهایة

پیشنهاد کاربران

اثبات موجود بودن یا وجود داشتن جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار به روش علوم طبیعی و تجربی محال و غیر ممکن می باشد، بلکه فقط از طریق تقسیم بینهایت حقیقی و واقعی ( و نه بینهایت کلمه ای، مفهومی و ایده ای که فقط در زبان و خط و فهم و عقل محدود انسانی موجود است و در خارج از ذهن هیچ مصداق و مثال بیرونی ندارد ) به کمک قوای ادراکی فهم و عقل سالم و فکر و خیال و تصور روشن به واحد های مطلقا مساوی و بیشمار به روش هندسی در پیروی از روش مطلق خدای علمی به شکل زیر: بی نهایت هیچگاه نمی تواند دارای یک مرکز واحد، یگانه و منحصر به فرد باشد، زیرا مرکز داشتن هرچیزی نشانه بدیهی، بارز و آشکار متناهی بودن و مرز و محیط داشتن آن چیز است. اما بینهایت می تواند دارای مراکز بیشمار محلی یا میدانی باشد. هرکدام از این محله ها یا میدان ها را میتوان یک گیتی یا کیهان و یا جهان نامید که از لحاظ فرم یا شکل و محتوا بطور مطلق یکسان و برابر می باشند. همانطور که عدد یک واحد کلیه اعداد صحیح و طبیعی و بیشمار است، درست به همان ترتیب هرکدام از جهان ها واحد مجموعه باز و بیشمار آنهاست. به بیانی دیگر میتوان گفت که خداوند متعال، هستی و وجود بیکران خودرا به واحد های مطلقا مساوی و بیشمار تقسیم نموده. یا یکِ بیکران و بی حد و مرز خود را به یک های مطلقا مساوی و بیشمار تقسیم نموده. یا عوالم غیب و امر و ملکوت، شهود و خلق و ملک خود را بر رویهم به واحد های مطلقا مساوی و بیشمار کیهانی یا جهانی تقسیم نموده. درست مثل بینهایت، خدا دو نوع است؛ یکی حقیقی و واقعی که بیکران می باشد و هیچ موجود دیگری چه شهودی و چه غیبی غیر از او نه وجود دارد و نه می تواند وجود داشته باشد و دیگری خدای کلمه ای، لفظی، واژه ای، مفهومی و ایده ای که فقط در ذهن و زبان و خط و فهم و عقل محدود انسانی موجود است و در خارج از آنها دارای هیچگونه مصداق و مثال بیرونی نمی باشد. اولی را میتوان خدای علمی نامید و دومی را خدای دینی و فلسفی و عرفانی و آتئیستی. برای انسان امروز و آینده به ویژه خود ما ایرانیان، شاید مفید و ثمر بخش باشد که در بحث آفرینش، دو داستان مبدئی و بنیادی ادیان ابراهیمی ( یهودیت و مسیحیت و اسلام ) ؛ یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری خلق بابا آدم و ننه حوا را پشت سر رها نمائیم. زیرا محتوای آن دو داستان از طرف یَهوَه و الله و به امر و خواست آنان در قالب وحی به گوش سر و دل سرایندگان ابلاغ نگردیده بلکه دو افسانه خیالی اوهامی بیش نمی باشند.
...
[مشاهده متن کامل]

return to the origin به زبان انگلیسی و
zurueck zum Ursprung به زبان آلمانی که معادل های تقریبی واژه قرآنی تاءویل ( که در اصل و ریشه به شکل تا اوایل بوده و نه به معنای تفسیر و تعبیر ) یعنی بازگشت به اول ها یا بازگشت به مبدا. این بازگشت در عمل فقط از طریق حرکت بسوی آینده امکانپذیر می باشد و آنهم نه در طول یک خط مستقیم که بازگشت بسوی گذشته روی آن محال و غیر ممکن است، بلکه روی یک مسیر دایره ای شکل طوریکه باز گشت به مبدء در معاد روی آن نه تنها امکانپذیر بلکه حتا لازم، ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. طوریکه مطلع هستیم از دیدگاه ادیان ابراهیمی در مبدا فقط آدم و حوا آفریده شده اند، اما در معاد به هنگام برپائی قیامت کبری و رستاخیز، قرار است که همه افراد انسانی از قبر برانگیخته شوند. در این زمینه من ( با نام های استعاری قندی و. . . ) معتقدم که در معاد ( یعنی در پایان این سفر دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی ) هیچ فرد انسانی و هیچ موجود زنده و غیر زنده دیگری، دوباره از نو آفریده نخواهد شد، مگر و فقط مگر آن فرد انسانی و آن موجود در مبدا برای اولین بار و یکبار برای جاودانگی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی آفریده نشده بوده باشد. در طول این راه و سفر انسان میتواند به کمک قوای ادارکی و تصوری و تفکری و تخیلی به مبدء و معاد بیندیشد و تصاویر و ساختار های فکری - خیالی فراوان و گوناگونی را تولید نماید و قضاوت در مورد آنها را به عهده شنوندگان و خوانندگان بگذارد و نه اینکه یکی یا چند تا از آن تصاویر و ساختار ها را بطور اجباری بر جوامع انسانی خودی و بیگانه تحمیل نماید، تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر.

lemniscate
نامعدود. [ م َ ] ( ص مرکب ) بی حساب . بی شمار. ناشمار. بیکران . بی قیاس . بی اندازه . بسیار. || ناشمرده . ( ناظم الاطباء ) . شمرده ناشده : من چه گویم که گر اوصاف جمیلت شمرندخلق آفاق ، بماند طرفی نامعدود. سعدی .
بی اندازه
بی حساب ؛ بی حد. بی نهایت. عددی زیاد. عظیم. بسیار :
خاطر خاقانی است مدحگر مصطفی
زان ز حقش بی حساب هست عطا در حساب.
خاقانی.
سوار هنرمند چابک رکاب
که بر آتش انگشت زد بی حساب.
نظامی.
...
[مشاهده متن کامل]

روا بود که چنین بی حساب دل ببری
مکن که مظلمه خلق را جزائی هست.
سعدی.
نالیدن بی حساب سعدی
گویند خلاف رای داناست.
سعدی.

بی منتها ؛ بی نهایت. بی پایان. بی حد. بسیار : مالی سخت بی منتها و عظیم بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 260 ) .
حکم او بی علت است و صنع او بی آلت است
ذات او بی آفت است و ملک او بی منتهاست.
امیرمعزی ( دیوان چ اقبال ص 124 ) .
...
[مشاهده متن کامل]

دانم از اهل سخن هرکه این فصاحت بشنود
هم بسوزد مغزو هم سودا پزد بی منتها.
خاقانی.

ناپیدا کناره. [ پ َ / پ ِ ک ِ رَ / رِ ] ( ص مرکب ) ناپیداکرانه. بی پایان. غیرمحدود :
در این دریای ناپیدا کناره
که غیر از غرق گشتن نیست چاره.
وحشی.
ناپیداکرانه. [ پ َ / پ ِ ک َ ن َ / ن ِ ] ( ص مرکب ) چیزی که حدود آن غیرمرئی باشد. بی پایان. غیرمحدود. ( ناظم الاطباء ) . بی انتها. که ساحل و کرانه اش پیدا نیست :
...
[مشاهده متن کامل]

بده کشتی می تا خوش برآیم
از این دریای ناپیدا کرانه.
حافظ.

نهمار
- از اندازه بیش ؛ بیش از اندازه. بحد افراط. بیشمار :
پشوتن بفرمود کامد به پیش
ورا پندها داد از اندازه بیش.
فردوسی.
- از اندازه بیرون ؛ بسیار. بیشتر. ( مؤید الفضلاء ) . بیش از اندازه. بحد افراط. فراوان :
بگشتند از اندازه بیرون بجنگ
زبس کوفتن گشت پیکار تنگ.
فردوسی.
از حد و اندازه بیرون تکلف بر دست گرفت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 363 ) .
بغایت
چیزی که تمام شدنی نیست
نامحدود بی انتها بی نهایت بی پایان بی کران بی حد بی اندازه
ارسطو در عصر خویش بینهایت را به دو نوع تقسیم نموده بود یکی واقعی و دیگری بالقوه. با اندکی دقت در این تقسیم بندی میتوانیم به این نتیجه برسیم که اگر بخواهیم بینهایت را بر دو تقسیم کنیم تا آنگاه دو بخش واقعی و بالقوه آ نرا از هم تفکیک نمائیم با یک مشکل اساسی مواجه خواهیم شد و آن اینکه اولا عمل تقسیم هیچگاه به پایان نخواهد رسید و دوم اینکه با دو چیز نیمه بینهایت روبرو خواهیم شد. برای حل این مشکل مفیدتر است که هردو نوع را یک نوع به پنداریم که دارای دو جنبه باشد. جنبه واقعی آن بخش از بینهایت بالقوه است که تاکنون به فعلیت در آمده است و بخش بالقوه ای آن هنوز به ظهور نرسیده و به فعلیت در آمدن آن هم هرگز به پایان نخواهد رسید. در این جا این سوال پیش می آید که آیا بخش به فعلیت در آمده از بخش بالقوه جدا شده است و به شکل یک محدوده متناهی در دل یک هاله وسیع و نیمه متناهی جای گرفته است ؟ یا اینکه این محدوده متناهی هنوز بطور کامل به فعلیت در نیامده است و بخش نیمه متناهی بیرونی که هنوز به فعلیت در نیامده است در عین حال در بر دارنده بخش بالفعل هم می باشد؟ با کمک تئوری مجموعه های ریاضی نمیتوان به این سوالات پاسخ روشنی داد، زیرا این تئوری فقط با اعداد و گاهی اوقات با اشکال هندسی سروکار دارد و نمیتواند در بر گیرنده همه چیز باشد. اما میتوان از روش هندسه دانان استفاده کرد و پهنه بیکران و لایه تنهای را به واحد های محدود و متناهی و مطلقا یکسان تقسیم نمود و از آنجاییکه عمل تقسیم به علت بی انتها بودن وجود نامتناهی هرگز به پایان نخواهد رسید، ادامه عمل تقسیم را در بینهایت دور دست ها به عهده خود کاری می سپاریم یا آنرا به حال خود رها می کنیم و از ادامه عمل تقسیم خودرا رها می سازیم و توجه خودرا روی یکی از این واحد های متناهی معطوف می داریم و سعی میکنیم که آنرا بطور کامل شناسایی کنیم . خود بینهایت را نمیتوانیم بطور کامل شناسایی کنیم، اما شناخت یکی از واحدهای محدود و متناهی آن امکان پذیر خواهد بود و از آنجاییکه همه واحد ها را مطلقا همسان و برابر انتخاب نمودیم آنگاه شناخت یکی از آنها بطور همزمان شناخت مجموعه بی پایان آنها خواهد بود. یکی از این واحد ها را میتوانیم با مفاهیم، عالم، گیتی ، دنیا، کیهان یا جهان نامگذاری کنیم. نظریه مجموعه جهان ها در یونان باستان در اندیشه بعضی از فلاسفه به ظهور رسیده بود، اما چون سخن و کلام و نفوذ شخصیت افلاطون و بعد از او ارسطو از سنگینی بیشتری برخوردار بود، آن ایده ارزشمند توسط آن دو حکیم بزرگ در کشو تاریخ بایگانی شد و به خواب رفت. تا اینکه چند دهه ای است که منجمین و کیهان شناسان بخصوص در آمریکا در بخش نظری مشغول زنده کردن مجدد آن نظریه باستانی میباشند. اما هنوز موفق نشده اند آنرا به روشنی فرمول بندی کنند. بطور مثال نظریه غالب در این زمینه این است که تکینگی یا تجرد فیزیک اولیه مثل شیر در حین جوش خوردن کف کرده و حباب های زیادی را تولید کرده و تعدادی از آنها به جهان های مختلفی تبدیل شده و هرکدام دارای محتوا های مختلف میباشند. بجای آن میتوانند مجموعه ای از فضا های سه بعدی دارای محیط های محدود و متناهی و ثابت و ساکن و هرکدام با یک بعد زمانی بطور مستقل و جدا از هم تصور کنند که در مراکز همه آنها یک تکینگی فیزیکی مطلقا همسان قرار داشته باشد و بطور همزمان و همسان پدیده مه بانگ در همه آنها به وقوع پیوسته باشد. چیزی که آنها را از این تصور باز میدارد، سد و مانعی تحت عنوان نسبیت انشتاین میباشد که پس از ظهور آن، نظریه مطلق بودن زمان و مکان نیوتون را از خاطره ها پاک نموده و آنرا کان لم یکن یا منتفی قلمداد کرده است. این حقیر در بحث های دیگر در همین سایت از قبیل ؛ هفت عالم، گرانش کوانتایی، برهان نوین نظم ، دیفرانسیل هندسی، بیزمانی و بیمکانی ، حضرات خمسه، بهشت برین، فرمول خیالی عشق، علت و معلول، فرمول همه چیز، نظریه های ریسمان و حلقه و روح و روان و جان و ماده، قیامت و معاد، ازل و ابد و خیلی گفت و شنود جزئی دیگر، جهان ها را به دو نوع تقسیم نمودم یکی معنوی و دیگری مادی. این نامگذاری جهت سهولت در تفکیک نوع صورت گرفت. اما همه جهان ها از لحاظ محتوا در عین حال هرکدام بطور همزمان هم معنوی اند و هم مادی ، زیرا خمیر مایه آنها یک واحد مطلق میباشد، لذا در کنار این دسته بندی میتوان از مفاهیم نزولی و صعودی استفاده کرد. در جهان های نزولی عمر کل کیهان ها و موجودات زنده و غیر زنده توسط لحظه ازل رقم زده میشود و زندگی هفتگانه و سرنوشت های پنجگانه جنسی و عشقی از کامل ترین زندگی یعنی زندگی هفتم و خود همسری زوج های بنیادی هِتروگِن یا غیر هم جنس شروع میشود و پله به پله به سوی نازل ترین سطح نزول می یابد. در جهان های صعودی بر عکس اولین و نازل ترین زندگی آغاز میگردد و پله به پله به سوی کمال صعود میکند و عمر کیهان ها و موجودات زنده و غیر زنده توسط لحظه ابد رقم زده میشود و تعداد پله ها هم هفت تا می باشد که هرکدام از این پله ها در نوع خود دارای سطوح مختلفی می باشند که پس از یک سیکل یا دوره هفت مرتبه ای دوباره هرکدام در سطوح بالاتری ( در جهان های نزولی در سطح پایین تری ) تکرار میگردند تا اینکه جهان های صعودی دوباره به برترین سطح اولیه ملکوتی باز گردند. جهانی که هم اکنون در آن زندگی میکنیم در اصل یک جهان نزولی بوده است و در حال حاظر مسیر برگشت یا قوس صعودی را طی میکند. هرکدام از زندگی های هفتگانه در نوع خود منحصر بفرد بوده و دارای ارزش خاص خود می باشد. لذا معقول نیست که به امید زندگی های برتر ، از لذایذ این زندگی چشم پوشی نمود. زندگی های بر تر زمانی ارزشمند خواهند شد که به ظهور رسیده باشند و تا آن زمان مفیدتر خواهد بود که آن ارزش های والا را وعده سر خرمن به پنداریم و شیرینی حلوا و خرما و عسل و شیر و باغ ها و حوریان و مَی بهشتی را به فرشتگان و ارواح هدیه کنیم و آنهم مشروط به اینکه این موجودات در واقع وجود داشته باشند و اوهاماتی ساخته خرد و عقل محض انسانی بیش نباشند. در پایان یک محاسبه ریاضی ساده برای دوستداران محاسبات:
...
[مشاهده متن کامل]

طوریکه اطلاع داریم زمان پلانک برابر است با ۱۰ بتوان منهای ۴۳ ثانیه و طول پلانک برابر با ۱۰ بتوان منهای ۳۵ متر. حالا میتوانیم سرعت نور را با این دو کمیت داده شده بصورت زیر محاسبه نمائیم :
فاصله را بر زمان تقسیم می کنیم و حاصل تقسیم برابر خواهد شد با : ۱۰ بتوان ۵ کیلومتر که برابر خواهد بود با ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر. در صورتیکه سرعت نور برابر است با ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر.
گویا پلانک در محاسبات خویش مرتکب یک اشتباه ناچیز شده باشد. طبق محاسبه بالا یا طول پلانک باید برابر با عدد ۳ ضربدر ۱۰ بتوان منهای ۳۵ متر و یا زمان برابر با یک سوم ضربدر ۱۰ بتوان منهای ۴۳ ثانیه.

Infinity
در دنیای حقیقی معنایی ندارد چون دنیا محدود به ( طول، عرض، ارتفاع ) است، یک مثال کوچک: چون شما برای هر کار فیزیکی که بخواهید انجام دهید، باید ( !!! یک!!! ) طول ، عرض و ارتفاعی را ( !!!طی، شروع و پایان!!! ) کنید تا آن کار را انجام دهید . چرا!!!؟؟ چون هرچیزی که در دنیای واقعی وجود دارد ( متجزی ) است یعنی دارای ( !!!طول، عرض، ارتفاع!!! ) است. یعنی حتی من و شما. برای مثال یک ( . ) کوچک هم طول عرض و ارتفاع دارد. بهترین و عقلانی ترین کلمه ( ( ( ( !!! غیر قابل شمارش !!! ) ) ) است.
...
[مشاهده متن کامل]


Forever
همیشگی

مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٨)

بپرس