[ویکی فقه] بی تقوایی یهود (قرآن). یهودیان عصر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله اهل تقوا و پرهیزکاری نبودند.
جامعه یهود عصر پیامبر صلی الله علیه وآله، به دور از تقوا و پرهیزکاری بودند:«الذین عـهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة وهم لا یتقون؛ همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می شکنند و (از پیمان شکنی و خیانت،) پرهیز ندارند.»
دیدگاه مفسرین
برخی گفته اند: مقصود از «الذین...» گروه هایی از یهود عصر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است. الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة و هم لا یتقون، این آیه نسبت به آیه قبلی و جمله: آنهایی که کافر شدند، یا بیان است و یا بدل بعض (یهودی هایی که با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم معاهده بستند) از کل (مطلق کفار). و بنابر بدلیت، کلمه من، در منهم، تبعیضیه خواهد بود و معنای آیه این می شود که: آن کسانی که از میان طایفه کفار با ایشان معاهده بستی. و اما احتمال اینکه کلمه من، زائده بوده و معنای آیه این باشد: کسانی که با ایشان معاهده بستی و یا به معنای مع و معنایش این باشد: کسانی که تو با ایشان معاهده بستی احتمال درستی نیست.و منظور از اینکه فرمود: کل مرة، آن چند دفعه ای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم با ایشان معاهده بست، یعنی: یهودیان عهد خود را می شکنند در هر دفعه که تو با ایشان عهد ببندی، و از خدا در شکستن عهد پروا ندارند، و یا از شما پروا نداشته و از شکستن عهد شما نمی ترسند، و این خود دلیل بر این است که شکستن عهد از جانب یهودیان چند دفعه تکرار شده است. الذین عاهدت منهم: مشرکینی که با آنها پیمان بستی. مجاهد گوید: مقصود یهود بنی قریظه است که با پیامبر خدا پیمان بستند که به او زیان نرسانند و با دشمن او همکاری نکنند. لکن در جنگ خندق بوسیله فرستادن اسلحه، دشمنان پیامبر را یاری کردند. یک بار دیگر نیز پس از این پیمان شکنی، با پیامبر پیمان بستند و باز هم پیمان شکنی کردند و خداوند از آنها انتقام گرفت. ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة و هم لا یتقون: هر چه با این ها پیمان ببندی، پیمان شکنی می کنند و از نقض عهد یا عذاب خدا باک ندارند.
جامعه یهود عصر پیامبر صلی الله علیه وآله، به دور از تقوا و پرهیزکاری بودند:«الذین عـهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة وهم لا یتقون؛ همان کسانی که با آنها پیمان بستی سپس هر بار عهد و پیمان خود را می شکنند و (از پیمان شکنی و خیانت،) پرهیز ندارند.»
دیدگاه مفسرین
برخی گفته اند: مقصود از «الذین...» گروه هایی از یهود عصر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است. الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة و هم لا یتقون، این آیه نسبت به آیه قبلی و جمله: آنهایی که کافر شدند، یا بیان است و یا بدل بعض (یهودی هایی که با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم معاهده بستند) از کل (مطلق کفار). و بنابر بدلیت، کلمه من، در منهم، تبعیضیه خواهد بود و معنای آیه این می شود که: آن کسانی که از میان طایفه کفار با ایشان معاهده بستی. و اما احتمال اینکه کلمه من، زائده بوده و معنای آیه این باشد: کسانی که با ایشان معاهده بستی و یا به معنای مع و معنایش این باشد: کسانی که تو با ایشان معاهده بستی احتمال درستی نیست.و منظور از اینکه فرمود: کل مرة، آن چند دفعه ای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم با ایشان معاهده بست، یعنی: یهودیان عهد خود را می شکنند در هر دفعه که تو با ایشان عهد ببندی، و از خدا در شکستن عهد پروا ندارند، و یا از شما پروا نداشته و از شکستن عهد شما نمی ترسند، و این خود دلیل بر این است که شکستن عهد از جانب یهودیان چند دفعه تکرار شده است. الذین عاهدت منهم: مشرکینی که با آنها پیمان بستی. مجاهد گوید: مقصود یهود بنی قریظه است که با پیامبر خدا پیمان بستند که به او زیان نرسانند و با دشمن او همکاری نکنند. لکن در جنگ خندق بوسیله فرستادن اسلحه، دشمنان پیامبر را یاری کردند. یک بار دیگر نیز پس از این پیمان شکنی، با پیامبر پیمان بستند و باز هم پیمان شکنی کردند و خداوند از آنها انتقام گرفت. ثم ینقضون عهدهم فی کل مرة و هم لا یتقون: هر چه با این ها پیمان ببندی، پیمان شکنی می کنند و از نقض عهد یا عذاب خدا باک ندارند.
wikifeqh: بی تقوایی_یهود_(قرآن)