[ویکی فقه] بی تقوایی قوم نوح (قرآن). یکی دیگر از اقوامی که خداوند در قرآن کریم به صفت بی تقوایی آنان اشاره کرده است قوم نوح می باشد.
قوم نوح، مردمی بی تقوا بودند:ولقد ارسلنا نوحـا الی قومه فقال یـقوم اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره افلا تتقون.و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم او به آنها گفت: «ای قوم من! خداوند یکتا را بپرستید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا (از پرستش بتها) پرهیز نمی کنید؟! کذبت قوم نوح المرسلین• اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون.قوم نوح رسولان را تکذیب کردند، هنگامی که برادرشان نوح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!
دعوت قوم نوح به تقوا
این آیات بعد از داستان موسی و ابراهیم که دو نفر از پیامبران اولوالعزم بودند، شروع می کند به داستان نوح که اولین پیامبر اولو العزم و از بزرگان انبیاء است و اجمال آنچه بین آن جناب و قومش گذشته، نقل می کند که در آخر به نجات نوح و همراهانش و غرق اکثر مردم انجامیده است.کذبت قوم نوح المرسلین. در مفردات گفته: کلمه قوم، در اصل به معنای جماعتی از مردان است، نه زنان و به همین جهت فرموده: لا یسخر قوم من قوم... و لا نساء من نساء و شاعر نیز گفته ا قوم آل حصن ام نساء آیا آل حصن قومند و یا زنانند، ولیکن در قرآن کریم هر جا آمده اعم از زن و مرد را شامل است. و لفظ قوم به قول بعضی از علماء مذکر است و اگر گاهی ضمیر مؤنث به آن بر می گردانند به اعتبار جماعت می باشد. بعضی دیگر گفته اند: مؤنث است. و در مصباح گفته هم در مؤنث به کار می رود و هم در مذکر.اذ قال لهم اخوهم نوح ا لا تتقون. یعنی زمانی که برادرشان نوح به ایشان گفت: آیا تقوا پیشه نمی کنید؟ و مراد از برادر هم نسب و خویشاوند است، هم چنان که می گویند: اخو تمیم و اخو کلیب، یعنی خویشاوند قبیله بنی تمیم و بنی کلیب، و استفهام در جمله، استفهام توبیخی است و معنایش این است که چرا تقوا پیشه نمی کنید؟
قوم نوح، مردمی بی تقوا بودند:ولقد ارسلنا نوحـا الی قومه فقال یـقوم اعبدوا الله ما لکم من الـه غیره افلا تتقون.و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم او به آنها گفت: «ای قوم من! خداوند یکتا را بپرستید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا (از پرستش بتها) پرهیز نمی کنید؟! کذبت قوم نوح المرسلین• اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون.قوم نوح رسولان را تکذیب کردند، هنگامی که برادرشان نوح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!
دعوت قوم نوح به تقوا
این آیات بعد از داستان موسی و ابراهیم که دو نفر از پیامبران اولوالعزم بودند، شروع می کند به داستان نوح که اولین پیامبر اولو العزم و از بزرگان انبیاء است و اجمال آنچه بین آن جناب و قومش گذشته، نقل می کند که در آخر به نجات نوح و همراهانش و غرق اکثر مردم انجامیده است.کذبت قوم نوح المرسلین. در مفردات گفته: کلمه قوم، در اصل به معنای جماعتی از مردان است، نه زنان و به همین جهت فرموده: لا یسخر قوم من قوم... و لا نساء من نساء و شاعر نیز گفته ا قوم آل حصن ام نساء آیا آل حصن قومند و یا زنانند، ولیکن در قرآن کریم هر جا آمده اعم از زن و مرد را شامل است. و لفظ قوم به قول بعضی از علماء مذکر است و اگر گاهی ضمیر مؤنث به آن بر می گردانند به اعتبار جماعت می باشد. بعضی دیگر گفته اند: مؤنث است. و در مصباح گفته هم در مؤنث به کار می رود و هم در مذکر.اذ قال لهم اخوهم نوح ا لا تتقون. یعنی زمانی که برادرشان نوح به ایشان گفت: آیا تقوا پیشه نمی کنید؟ و مراد از برادر هم نسب و خویشاوند است، هم چنان که می گویند: اخو تمیم و اخو کلیب، یعنی خویشاوند قبیله بنی تمیم و بنی کلیب، و استفهام در جمله، استفهام توبیخی است و معنایش این است که چرا تقوا پیشه نمی کنید؟
wikifeqh: بی تقوایی_قوم_نوح_(قرآن)