[ویکی فقه] بهشتی شدن با نماز (قرآن). نماز یکی از ارکان دین اسلام است، که اقامه و مراقبت و مداومت بر آن از موجبات راهیابی به بهشت است.
بهشت، برای مداومت کنندگان بر نوافل تضمین شده است.الذین هم علی صلاتهم دائمون «آنها که نمازها را پیوسته بجا می آورند.» اولـئک فی جنت مکرمون. «آنان در باغهای بهشتی (پذیرایی و) گرامی داشته می شوند.» (امام باقر علیه السّلام «علی صلاتهم دائمون» را به مداومت بر نوافل تفسیر کرده اند و برداشت بر این اساس استوار است.) در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: منظور این است هر گاه انسان چیزی از نوافل را بر خود فرض می کند همواره به آن ادامه دهد".و در حدیث دیگری از همان امام ع نقل شده که فرمود: "این آیه اشاره به نافله است، و آیه و الذین هم علی صلاتهم یحافظون (که در چند آیه بعد می آید) ناظر به نماز فریضه". این تفاوت ممکن است از اینجا باشد که تعبیر به محافظت مناسب نمازهای واجب است که دقیقا آنها را باید در وقتهای معین انجام داد، اما تعبیر به تداوم مناسب نمازهای مستحب است، چرا که انسان می تواند آنها را انجام دهد و گاه ترک کند.
مراقبت بر نماز
مراقبت بر نماز، از موجبات راهیابی به بهشت است.
← برپایی نماز
اقامه نماز، از اسباب ورود بنی اسرائیل به بهشت است.ولقد اخذ الله میثـق بنی اسرءیل... وقال الله انی معکم لـئن اقمتم الصلوة... لاکفرن عنکم سیـاتکم ولادخلنکم جنـت تجری من تحتها الانهـر... «خدا از بنی اسرائیل پیمان گرفت. و از آنها، دوازده نقیب (سرپرست) برانگیختیم. و خداوند (به آنها) گفت: «من با شما هستم! اگر نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و به رسولان من ایمان بیاورید و آنها را یاری کنید، و به خدا قرض الحسن بدهید (در راه او، به نیازمندان کمک کنید)، گناهان شما را می پوشانم (می بخشم) و شما را در باغهایی از بهشت، که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد می کنم. اما هر کس از شما بعد از این کافر شود، از راه راست منحرف گردیده است.»
← وعده خدا
...
بهشت، برای مداومت کنندگان بر نوافل تضمین شده است.الذین هم علی صلاتهم دائمون «آنها که نمازها را پیوسته بجا می آورند.» اولـئک فی جنت مکرمون. «آنان در باغهای بهشتی (پذیرایی و) گرامی داشته می شوند.» (امام باقر علیه السّلام «علی صلاتهم دائمون» را به مداومت بر نوافل تفسیر کرده اند و برداشت بر این اساس استوار است.) در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: منظور این است هر گاه انسان چیزی از نوافل را بر خود فرض می کند همواره به آن ادامه دهد".و در حدیث دیگری از همان امام ع نقل شده که فرمود: "این آیه اشاره به نافله است، و آیه و الذین هم علی صلاتهم یحافظون (که در چند آیه بعد می آید) ناظر به نماز فریضه". این تفاوت ممکن است از اینجا باشد که تعبیر به محافظت مناسب نمازهای واجب است که دقیقا آنها را باید در وقتهای معین انجام داد، اما تعبیر به تداوم مناسب نمازهای مستحب است، چرا که انسان می تواند آنها را انجام دهد و گاه ترک کند.
مراقبت بر نماز
مراقبت بر نماز، از موجبات راهیابی به بهشت است.
← برپایی نماز
اقامه نماز، از اسباب ورود بنی اسرائیل به بهشت است.ولقد اخذ الله میثـق بنی اسرءیل... وقال الله انی معکم لـئن اقمتم الصلوة... لاکفرن عنکم سیـاتکم ولادخلنکم جنـت تجری من تحتها الانهـر... «خدا از بنی اسرائیل پیمان گرفت. و از آنها، دوازده نقیب (سرپرست) برانگیختیم. و خداوند (به آنها) گفت: «من با شما هستم! اگر نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و به رسولان من ایمان بیاورید و آنها را یاری کنید، و به خدا قرض الحسن بدهید (در راه او، به نیازمندان کمک کنید)، گناهان شما را می پوشانم (می بخشم) و شما را در باغهایی از بهشت، که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد می کنم. اما هر کس از شما بعد از این کافر شود، از راه راست منحرف گردیده است.»
← وعده خدا
...
wikifeqh: بهشتی_شدن_با_نماز_(قرآن)