[ویکی فقه] بهشت مقربان (قرآن). مقربان به خدا از باغهای بهشتی بهره مند می شوند و از آب چشمه تسنیم در بهشت برخوردار می شوند.
مقربان از باغهای پرنعمت بهشت بهره مند می شوند همانگونه که در قرآن خداوند می فرماید:اولـئک المقربون• فی جنت النعیم.آنها مقرّبانند! •در باغهای پرنعمت بهشت (جای دارند)! .سپس در یک جمله کوتاه مقام والای مقربان را روشن ساخته ، می گوید:((مقربان در باغهای پرنعمت بهشتند)) (فی جنات النعیم ).تعبیر به ((جنات النعیم )) انواع نعمتهای مادی و معنوی بهشت را شامل می شود.ضمنا این تعبیر می تواند اشاره به این باشد که باغهای بهشت تنها کانون نعمت است برخلاف باغهای دنیا که گاه وسیله زندگی و زحمت است ، همانگونه که حال مقربان در آخرت با حالشان در دنیا متفاوت است ، زیرا مقام والایشان در این دنیا تواءم با مسئولیتهائی است در حالی که در سرای دیگر تنها مایه نعمت است . فاما ان کان من المقربین• فروح وریحان وجنت نعیم.پس اگر او از مقرّبان باشد، •در رَوح و ریحان و بهشت پرنعمت است!
برخورداری از آب چشمه تسنیم
مقربان درگاه خداوند ، از آب چشمه تسنیم در بهشت برخوردار می شوند.ومزاجه من تسنیم• عینا یشرب بها المقربون.این شراب (طهور) آمیخته با «تسنیم» است، •همان چشمه ای که مقرّبان از آن می نوشند. .و بعد به آخرین نعمتی که در این سلسله آیات آمده اشاره کرده ، می فرماید: ((این شراب طهور ممزوج با ((تسنیم )) است )) (و مزاجه من تسنیم ).((همان چشمه ای که مقربان از آن می نوشند)) (عینا یشرب بها المقربون ).از این آیات استفاده می شود که ((تسنیم )) برترین شراب طهور بهشتی است که مقربان آن را به طور خالص می نوشند، ولی برای ابرار مقداری از آن را با رحیق مختوم که نوع دیگری از شراب طهور بهشتی است می آمیزند!.در اینکه چرا این شراب یا این چشمه ((تسنیم )) نامیده شده است (با توجه به اینکه تسنیم از نظر لغت به معنی چشمه ای است که از بالا به پایین فرو می ریزد) بعضی گفته اند به خاطر آن است که این چشمه مخصوص در طبقات بالای بهشت قرار دارد، و بعضی دیگر گفته اند شرابی است که از آسمان بهشت فرو می ریزد!.در حقیقت شرابهای بهشتی انواعی دارد: بعضی در نهرها جاری است که در آیات متعددی از قرآن به آن اشاره شده است .و بعضی در ظرفهای دربسته مهر شده است ، چنانکه در آیات بالا آمد، و از همه مهمتر شرابی است که از آسمان بهشت و یا طبقات بالای آن فرو می ریزد و این همان شراب ((تسنیم )) است که هیچیک از نوشیدنیهای بهشتی به پای آن نمی رسد.
مقربان از باغهای پرنعمت بهشت بهره مند می شوند همانگونه که در قرآن خداوند می فرماید:اولـئک المقربون• فی جنت النعیم.آنها مقرّبانند! •در باغهای پرنعمت بهشت (جای دارند)! .سپس در یک جمله کوتاه مقام والای مقربان را روشن ساخته ، می گوید:((مقربان در باغهای پرنعمت بهشتند)) (فی جنات النعیم ).تعبیر به ((جنات النعیم )) انواع نعمتهای مادی و معنوی بهشت را شامل می شود.ضمنا این تعبیر می تواند اشاره به این باشد که باغهای بهشت تنها کانون نعمت است برخلاف باغهای دنیا که گاه وسیله زندگی و زحمت است ، همانگونه که حال مقربان در آخرت با حالشان در دنیا متفاوت است ، زیرا مقام والایشان در این دنیا تواءم با مسئولیتهائی است در حالی که در سرای دیگر تنها مایه نعمت است . فاما ان کان من المقربین• فروح وریحان وجنت نعیم.پس اگر او از مقرّبان باشد، •در رَوح و ریحان و بهشت پرنعمت است!
برخورداری از آب چشمه تسنیم
مقربان درگاه خداوند ، از آب چشمه تسنیم در بهشت برخوردار می شوند.ومزاجه من تسنیم• عینا یشرب بها المقربون.این شراب (طهور) آمیخته با «تسنیم» است، •همان چشمه ای که مقرّبان از آن می نوشند. .و بعد به آخرین نعمتی که در این سلسله آیات آمده اشاره کرده ، می فرماید: ((این شراب طهور ممزوج با ((تسنیم )) است )) (و مزاجه من تسنیم ).((همان چشمه ای که مقربان از آن می نوشند)) (عینا یشرب بها المقربون ).از این آیات استفاده می شود که ((تسنیم )) برترین شراب طهور بهشتی است که مقربان آن را به طور خالص می نوشند، ولی برای ابرار مقداری از آن را با رحیق مختوم که نوع دیگری از شراب طهور بهشتی است می آمیزند!.در اینکه چرا این شراب یا این چشمه ((تسنیم )) نامیده شده است (با توجه به اینکه تسنیم از نظر لغت به معنی چشمه ای است که از بالا به پایین فرو می ریزد) بعضی گفته اند به خاطر آن است که این چشمه مخصوص در طبقات بالای بهشت قرار دارد، و بعضی دیگر گفته اند شرابی است که از آسمان بهشت فرو می ریزد!.در حقیقت شرابهای بهشتی انواعی دارد: بعضی در نهرها جاری است که در آیات متعددی از قرآن به آن اشاره شده است .و بعضی در ظرفهای دربسته مهر شده است ، چنانکه در آیات بالا آمد، و از همه مهمتر شرابی است که از آسمان بهشت و یا طبقات بالای آن فرو می ریزد و این همان شراب ((تسنیم )) است که هیچیک از نوشیدنیهای بهشتی به پای آن نمی رسد.
wikifeqh: بهشت_مقربان_(قرآن)