[ویکی فقه] بهشت صادقان (قرآن). صادقین که با درستی و راستی زندگی می کنند و در عقیده ، گفتار و رفتارشان صادق است پاداش بهشت را ارمغان می گیرند.
خداوند بهشت را، برای صادقان و راستگویان ضمانت کرده است.قال الله هـذا یوم ینفع الصدقین صدقهم لهم جنت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیهآ ابدا...(خدا فرمود این روزی است که راستگویان را راستی شان سود بخشد برای آنان باغهایی است که از زیر (درختان) آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانند خدا از آنان خشنود است و آنان (نیز) از او خشنودند این است رستگاری بزرگ.) «این جمله در مقام امضاء و تصدیق گفته های عیسی بن مریم علیه السّلام است، البته نه به صراحت بلکه به طور کنایه . چون قرینه مقامیه مطلب را می رسانده و حاجتی به تصریح مسیح نبوده.و مراد از ((صدق صادقین) ) صداقت ایشان است در دنیا نه در آخرت . به دلیل اینکه دنبال آن فرمود: ((لهم جنات تجری من تحتها الانهار...)) و روشن است که این جنات پاداشی است از طرف خدای تعالی در برابر صداقت شان در دنیا، و نفعی هم که فرمود عاید شان می شود همین جنات است.برای اینکه صداقت در آخرت و همچنین سایر اعمال و احوال آدمی در آن روز پاداشی که اعمال دنیا دارد ندارد، چون در آخرت تکلیف نیست، و پاداش فرع تکلیف است، آخرت تنها جای حساب و پاداش و دنیا تنها جای عمل و تکلیف است چنانکه قرآن در این باره فرموده : ((یوم یقوم الحساب) ) و نیز فرموده : ((الیوم تجزون ما کنتم تعملون)) و نیز فرموده : ((انما هذه الحیوه الدنیا متاع و ان الاخره هی دارالقرار)) آنچه را که مسیح علیه السّلام از احوال خود در دنیا ذکر کرد هم عبارت بود از گفتارهایش و هم اعمالی که کرده، و معلوم است که تقریر و تصدیق خدای تعالی هم تصدیق قول اوست و هم فعل او. پس صادقانی در آخرت از صدق خود منتفع و جنات موعود به آنان داده می شود و همچنین راضی و مرضی و فائز به رستگاری عظیمند که هم در قول صادق باشند و هم در فعل.»
رستگاری بزرگ
تفسیر نمونه در این باب آورده است: «البته منظور از این جمله، صدق و راستی در گفتار و کردار در دنیا است، که در آخرت مفید واقع می شود، و گر نه صدق و راستی در آخرت که محل تکلیف نیست فایده ای نخواهد داشت.به علاوه اوضاع آن روز چنان است که: هیچ کس نمی تواند جز راست بگوید، و حتی گناهکاران و خطاکاران، همگی به اعمال بد خویش اعتراف می کنند و به این ترتیب، در آن روز دروغگوئی وجود ندارد.بنابراین، آنها که مسئولیت و رسالت خود را انجام دادند و جز راه صدق و درستی نپیمودند، مانند: مسیح علیه السّلام و پیروان راستین او، یا پیروان راستین سایر پیامبران که در این دنیا از در صدق وارد شدند، از کار خود بهره کافی خواهند برد.ضمنا از این جمله، اجمالا استفاده می شود که: تمام نیکی ها را می توان در عنوان صدق و راستی خلاصه کرد...صدق و راستی در عمل، و در روز رستاخیز تنها سرمایه صدق و راستی است که به کار می آید، نه غیر آن.»
خداوند بهشت را، برای صادقان و راستگویان ضمانت کرده است.قال الله هـذا یوم ینفع الصدقین صدقهم لهم جنت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیهآ ابدا...(خدا فرمود این روزی است که راستگویان را راستی شان سود بخشد برای آنان باغهایی است که از زیر (درختان) آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانند خدا از آنان خشنود است و آنان (نیز) از او خشنودند این است رستگاری بزرگ.) «این جمله در مقام امضاء و تصدیق گفته های عیسی بن مریم علیه السّلام است، البته نه به صراحت بلکه به طور کنایه . چون قرینه مقامیه مطلب را می رسانده و حاجتی به تصریح مسیح نبوده.و مراد از ((صدق صادقین) ) صداقت ایشان است در دنیا نه در آخرت . به دلیل اینکه دنبال آن فرمود: ((لهم جنات تجری من تحتها الانهار...)) و روشن است که این جنات پاداشی است از طرف خدای تعالی در برابر صداقت شان در دنیا، و نفعی هم که فرمود عاید شان می شود همین جنات است.برای اینکه صداقت در آخرت و همچنین سایر اعمال و احوال آدمی در آن روز پاداشی که اعمال دنیا دارد ندارد، چون در آخرت تکلیف نیست، و پاداش فرع تکلیف است، آخرت تنها جای حساب و پاداش و دنیا تنها جای عمل و تکلیف است چنانکه قرآن در این باره فرموده : ((یوم یقوم الحساب) ) و نیز فرموده : ((الیوم تجزون ما کنتم تعملون)) و نیز فرموده : ((انما هذه الحیوه الدنیا متاع و ان الاخره هی دارالقرار)) آنچه را که مسیح علیه السّلام از احوال خود در دنیا ذکر کرد هم عبارت بود از گفتارهایش و هم اعمالی که کرده، و معلوم است که تقریر و تصدیق خدای تعالی هم تصدیق قول اوست و هم فعل او. پس صادقانی در آخرت از صدق خود منتفع و جنات موعود به آنان داده می شود و همچنین راضی و مرضی و فائز به رستگاری عظیمند که هم در قول صادق باشند و هم در فعل.»
رستگاری بزرگ
تفسیر نمونه در این باب آورده است: «البته منظور از این جمله، صدق و راستی در گفتار و کردار در دنیا است، که در آخرت مفید واقع می شود، و گر نه صدق و راستی در آخرت که محل تکلیف نیست فایده ای نخواهد داشت.به علاوه اوضاع آن روز چنان است که: هیچ کس نمی تواند جز راست بگوید، و حتی گناهکاران و خطاکاران، همگی به اعمال بد خویش اعتراف می کنند و به این ترتیب، در آن روز دروغگوئی وجود ندارد.بنابراین، آنها که مسئولیت و رسالت خود را انجام دادند و جز راه صدق و درستی نپیمودند، مانند: مسیح علیه السّلام و پیروان راستین او، یا پیروان راستین سایر پیامبران که در این دنیا از در صدق وارد شدند، از کار خود بهره کافی خواهند برد.ضمنا از این جمله، اجمالا استفاده می شود که: تمام نیکی ها را می توان در عنوان صدق و راستی خلاصه کرد...صدق و راستی در عمل، و در روز رستاخیز تنها سرمایه صدق و راستی است که به کار می آید، نه غیر آن.»
wikifeqh: بهشت_صادقان_(قرآن)