بنی اسرائیل در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنی اسرائیل در قرآن. بنی اسرائیل، نوادگان و نسل یعقوب، قوم یهود است.
اسرائیل واژه ای عبری است که به صورت «اسرائین»، «اسرال» و «اسرائل» نیز خوانده شده است. این واژه نامی برای یعقوب بن اسحاق است که در کتاب مقدس به معنای «با خدا کشتی می گیرد» یا «خدا کشتی می گیرد» و «مقاوم و پیروز در نزد خدا و مردم» آمده است. براساس گزارش کتاب مقدس این نامگذاری در پی کُشتی گرفتن یعقوب با یکی از فرشتگان، یا خدا در فنوئیل بوده است. در مقابل، برخی از مفسران مسلمان آن را عبری و به معنای بنده و برگزیده خدا دانسته اند.
وجه تسمیه
به رغم پاره ای چالشها درباره دخیل بودن واژه یاد شده و سبب نامگذاری یعقوب به آن، در اینکه اسرائیل نام دیگر آن حضرت بوده و مراد از بنی اسرائیل فرزندان و نوادگان او هستند، تردیدی نیست. بنی اسرائیل، گاه یَهود و عبرانیان نیز نامیده می شوند. در وجه نامگذاری آنان به «یهود» برخی یهود را به معنای «توبه می کند» و سبب این نامگذاری را توبه آنان از گوساله پرستی و برخی دیگر «یَتَهَوّد» را به معنای «یَتَحَرّک» گرفته و حرکتهای ویژه ی یهودیان در هنگام عبادت را سبب این نامگذاری دانسته اند. برخی دیگر سبب آن را انتساب آنها به «یهودا» فرزند چهارم یعقوب گفته اند همچنین عبرانی نامیده شدن این قوم را بر اثر انتساب آنان به ابراهیم که هنگام عبور از نهر فرات به ابراهیم عبرانی شهرت یافت یا اقتباس شده از «عبر» نام جدّ پنجم ابراهیم دانسته اند. دسته ای از لغت شناسان نیز بازگشت این نامگذاری را به زادگاه اصلی بنی اسرائیل می دانند، زیرا آنان بدوی و صحرانشین بوده، به سبب عبور از مناطق گوناگون در جست و جوی آب و علف، عبرانی لقب گرفته اند.
قرآنی بودن ترکیب بنی اسرائیل
ترکیب «بنی اسرائیل» و «بنو اسرائیل» قرآنی بوده و مجموعاً ۴۲ بار در قرآن با همین عنوان آمده است. بنی اسرائیل از اقوامی است که به صورت گسترده مورد توجه قرآن قرار گرفته اند. شماری از آیات مربوط، بخشهایی از تاریخ و حوادث مهم زندگی آنان را گزارش می کند. هجرت نیاکان نخست آنان به مصر و زندگی در آنجا، خروج از آن و حرکت به سوی سرزمین موعود، سرگردانی در بیابان، استقرار در سرزمین موعود و جنگهای گوناگون بنی اسرائیل با دشمنان و نیز با یکدیگر بخشهای مهمی از این تاریخ است.آموزه های وحیانی ابلاغ شده به آنان در طول تاریخ به وسیله موسی علیه السّلام و دیگر انبیا، بخش دیگری از آیات را به خود اختصاص داده است. این آموزه ها حوزه وسیعی از مباحث خداشناسی، معادشناسی، نبوت و احکام گوناگون عبادی و اجتماعی را در بر می گیرد. انواع نعمتهای خداوند به بنی اسرائیل، و امتیاز آنان نسبت به دیگر اقوام و ملل در دسته دیگری از آیات گزارش شده است و سرانجام نوع برخورد آنان با انبیا، معجزات و نعمتهای الهی و آموزه های وحیانی، انواع انحرافهای اعتقادی و رفتاری، نافرمانیها و در نتیجه عذابهایی که به آن گرفتار شدند، موضوعات دیگری است که شمار چشمگیری از آیات به گزارش آن پرداخته است.

پیشنهاد کاربران

بسم الله در ابتدا شمارا بخدا قسم می دهم که حقیقت را کتمان نکن وتفسیر این واژه اسرائیل ویابنی اسرائیل بنام محمد مجدم نشر کنی بعد از خواندن تفسیر وتحقیق در باره درستی ان با دلیل کافی #اما تفسیر تسمیه ولقبی
...
[مشاهده متن کامل]
که حضرت یعقوب بر خود نهاد چنین است من اسر ایلم حضرت یعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهیم است وابراهیم ایرانی وبا زبان فارسی صحبت می کرد وطبیعی است فرزندانش فارسی صحبت می کنند دوم چگونه حضرت یعقوب این لقب برخود نهادتقریبن ملتها واقوام وپیروان ادیان ابراهیمی قصه ماجرای حضرت یوسف پیامبر می شناسند که بین او وبرادرانش چی رخ داده واورا در چاه انداختند وبین یوسف وپدرش جدائی انداختند وبه پدرشان دروغ گفتند که گرگ یوسف را خورد بعد از این واقعه یعقوب همیشه برای دوری فرزندش گریه می کرد وهرگز بچه اش را فراموش نمی کرد ودر هر لحظه یوسف را یاد می کرد وگریه می کرد فرزندان حضرت یعقوب از این رفتار پدر بوجد امدند وبه او گفتند ای پدر زندگی ما را به جهنم تبدیل کردی تو دوازده پسر داشتی حالا یکی مردیازده تای دیگر دارد چرا ناشکری خودت را داری هلاک می کنی گفت من فرزندم دوست دارم ومیخام تا زنده هستم بر یوسف گریه می کنم واحوالم را به خدا شکایت می کنم فرزندانش باشنیدن سخنان پدر از او ناراحت شدند وبه اوگفتند ما یک خانه بیرون از سکونت خودمان برایت می سازیم وتو داخل همین خانه زندگی می کنی وحق نداری از منزل بیرون بیای ورزقت هم به تو می رسانیم وارا در خانه بیرون از محله خودشا زندانی کردند حضرت یعقوب بزگ قبیله وخاندان قوم خود بوده ومیان اقوام وعشایر اطراف فرد شاخص ومعروفی بود واز جهت دیگر پیامبر بوده ودور ونزدیک اورا می شناد جهت امرار معاش از کار دامداری بود وانها دام تربیت وفروش حیوانات در امد دارند ودنبال مرلتع بودند وقتی که حضرت یعقوب خانه نشین شد واجاز ه خارج شدن از اقامتگاه نداشت واز همه مردم بریده شد چون حضرت یعقوب یک فرد سرشناسی بود وهم مردم را به راه خدا دعوت می کرد ودر حل مشکلات ودرگیریهای بین مردم بلد بود ومهارت کافی داشت بعد از اینکه ناپدید شد مشکلاتی در مابین اقوام اطراف رخداد که کسی جز حضرت یعقوب قادر بحل ان نیست افرادی را درپی حضرت یعقوب نزد قبله او فرستادند تا او را پیدا کنند وحل این مشکل را از بجویند وقتی قاصدان به محل سکونت قوم یعقوب رسیدند از انه پرسیدند دنبال یعقوب امدیم مشکلمان حل کند به انها جواب دادند که اگر مشکلی بتواند حل کند بهتراست مشکل خودش حل کند با اسرار فرستادگان انها به خانه بیرون از سکونتگاهشان بردند وحضرت یعقوب را ملاقات کردند واز پرسیدن ای پیامبر چرا شما چنین شدی وکیست که شما را به این روز انداخت در جواب حضرت یعقوب چنین گفت ای عزیزانم من اسیر ایل خودم هستم یعنی می دانید که مجموعه دامدار که از یک تبار هستند وباهم کوچ می کنند ایل گفته می شود وحضرت یعقوب دامدا. بود وخودش بزرگ خاندان وساربان است وییلاق قشلاق دارند واصل تسمیه این است من بدست فامیلام اسیر م وگرفتارشدم ( من اسر ایلم ) وتمام تفاسیر در باره نام اسرائیل غلط است وهیچ معنای لقوی ندارد وفقط با زبان فارسی مطابقت دارد

بپرس