بلتستان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَلْتِسْتان، منطقه ای در کشمیر آزاد که در متون اسلامی به تبت خُرد معروف است.
بلتستان سرزمینی کوهستانی است که شماری از بلندترین قلل جهان در آن واقع شده است. گادوین اوستن (ک ۲)، مرتفعترین قله کوه های قراقروم و بلندترین قلعه جهان پس از اورست، به ارتفاع ۶۱۱، ۸ متر (فتح در ۱۳۳۲ ش/ ۱۹۵۳) و گاشر بروم، به ارتفاع ۱۴۹، ۸متر (فتح در ۱۳۳۷ ش/ ۱۹۵۸) از آن جمله اند. رود سند و شیوک منطقه را آبیاری می کنند. سکردو، شهر عمده آن و مرکز اداری منطقه و مرکز بازرگانی چادرنشینان است. این شهر در۱۳۳۰ ش /۱۹۵۱ نیروی برق مجهز شده است و دارای فرودگاه، بیمارستان پیشرفته، مدرسه و بازار است.

ساکنین
حدود ۰۰۰، ۱۷۰ بلتی در این منطقه زندگی می کنند. زبان بلتی ها ترکیبی از لدّاخی و تبتی است و از زمانی که مسلمان شده اند، واژه های فارسی و عربی و اردو، بویژه در حوزه دین ، جایگزین کلمات تبتی شده است که از نفوذ اسلام حکایت می کند.

پیشینه
بلتی ها تا پیش از ۸۰۲، بودایی بودند و تقریباً در همین زمان، مرشدان صوفی آنان را به دین اسلام درآوردند. بنا به روایات محلی، براثر سفرهای سید علی همدانی (۷۱۴ـ۸۷۶) بود که اسلام به بلتستان راه یافت. هیچ سند تاریخی از سفر او در دست نیست، اما تعالیم وی، به طور مستقیم یا به کوشش مریدانش، بخوبی نفوذ پیدا کرد. برخی از قدیمترین مساجد در بلتستان، خانقاه های چوبی است که از روی طرح منحصر به فرد مسجد معروف شاه همدان در سرینگر ساخته شده است. طریقه نوربخشیه که سید محمد نوربخش (متوفی ۸۶۹)، مؤسس آن بود، از کشمیر به بلتستان آورده شد. صوفیان نوربخشیه هنوز در شرق بلتستان حضور دارند. سایر بلتی ها، بویژه در ناحیه سکردو، عمدتاً شیعه اند. میرشمس الدین عراقی، که در کشمیر در لفافه تعلیم نوربخشیه به تبلیغ شیعه می پرداخت، مذهب شیعه را از کشمیر به بلتستان آورد. هونزه ها، همسایگان بلتی ها، از پیروان آقاخان اند. هرچند بلتی ها بیش از پانصدسال است که مسلمان شده اند، خاستگاه تبتی فرهنگ آنان هنوز در زبان، کشاورزی و سنت های عامیانه آن ها دیده می شود.
درباره خاستگاه مردم بلتی و نام بلتستان حدسیاتی چند وجود دارد. در زبان بلتی واژه بلتی به آغل هایی اطلاق می شود که برای نگهداری حیوانات در زیرزمین ساخته می شود. وجود این آغل ها که تعداد محدودی از حیوانات را در خود جای می دهد، روشن می سازد که ساکنان اولیه این منطقه کشاورزان یکجانشین بوده اند.

رویدادهای تاریخی
...

[ویکی شیعه] بَلْتِسْتان، سرزمینی کوهستانی در آخرین نقطه های شمال شرقی پاکستان. مذهب شیعه را میر شمس الدین عراقی در قرن هشتم قمری به این منطقه آورده است. قریب به اتفاق ساکنان این منطقه، شیعیان هستند. در کنار شیعیان، گروهی از پیروان نوربخشیه در بلتستان زندگی می کنند.
بلتستان، منطقه ای در کشمیر آزاد است که در متون اسلامی به تبت خُرد معروف است. این منطقه سرزمینی کوهستانی است که شماری از بلندترین قلل جهان در آن واقع شده است. سکردو، شهر مهم آن و مرکز اداری منطقه و مرکز بازرگانی چادرنشینان است.
فرمانروایان قدیمی بلتستان، به «راجا» یا «گیال پو» ملقب بودند. علی شریف خان در قرن دهم هجری/ شانزدهم میلادی، از مشهورترین آنهاست که دژی در سکردو بنا کرد. لشکرکشی های او به نواحی مجاور هنوز مایه اصلی بسیاری از ترانه های عامیانه است. در اوایل قرن یازدهم، گیال پوی دیگری به نام علی میر، حاکم سکردو، به موطن بلتی ها تاخت و آن را فتح کرد. در ۱۲۵۶، احمد شاه، آخرین گیال پو، در برابر سردار دوگرا، زوراور سینگ، استقلال خود را از دست داد. در آن هنگام، کشمیر زیر لوای گلاب سینگ بود و بلتستان نیز به آن ملحق شد. در ۱۲۶۳، به موجب قرارداد امرِتسِر تحت نظر وزارت لداخ قرار گرفت و بدین سان به سلطه انگلیس درآمد.

دانشنامه عمومی

بَلتِستان ( اردو: بلتستان بلتی: སྦལ་ཏི་སྟཱན ) که با نام بلتیول یا تبت کوچک ( بلتی: སྦལ་ཏི་ཡུལ་། ) نیز شناخته می شود، یک منطقه کوهستانی در بخش گلگت - بلتستان در کشمیرِ تحت مدیریت پاکستان است. بلتستان در نزدیکی کوه های قره قروم درست در جنوب کی۲ ( دومین کوه مرتفع جهان ) واقع شده است و از غرب با گلگت، از شمال با سین کیانگ چین، از جنوب شرقی با لداخ و از جنوب غرب با دره کشمیر همسایه است. [ ۱] [ ۲] میانگین ارتفاع آن بیش از ۳٬۳۵۰ متر ( ۱۰٬۹۹۰ فوت ) است. منطقه اداری امروزی آن بخش بلتستان نام دارد.
بلتستان با مرکزیت سکردو یکی از مناطق شمالی پاکستان با طبیعت سرسبز با منابع معدنی ارزشمند بوده که این منطقه مورد مناقشه هند و پاکستان است این منطفه پاکستان و بین سرزمین لَداخ در هندوستان، منطقهٔ سین کیانگ در چین و جامو و کشمیر قرار گرفته است. بیشتر مردم این منطقه به زبان بلتی صحبت می کنند. بلتستان یکی از اصلی ترین منطقه کشمیر بشمار می آید و بارها جنگ مرزی بین هند و پاکستان رخ می دهد. منطقه ای کوهستانی است که رشته کوه قراقروم، قله های کی۲ ( دومین قله مرتفع دنیا ) و گاشربروم در آن قرار گرفته اند.
پیش از سال ۱۹۴۷، بلتستان بخشی از دولت شاهزاده نشین جامو و کشمیر بود، اما پس از آن در ۱۸۴۰ توسط سپاهیان گلاب سینگ فتح شد. بلتستان و لداخ به طور مشترک تحت یک وزرات ( منطقه ) در یک ولایت اداره می شدند. بلتستان هویت خود را در این تقسیم بندی تحت عنوان بخش سکردو حفظ کرد. کارگیل و له دو بخش ( تحصیل ) دیگر این ولایت بودند. [ ۳] پس از پیوستن مهاراجه جامو و کشمیر به هند، گروه مسلح پیشاهنگان گیلگیت فرماندار مهاراجه را در گلگت سرنگون و بلتستان را تصرف کردند. منطقه خودگردان آژانس گیلگیت و بلتستان از آن زمان توسط پاکستان اداره می شود. [ ۴] دره کشمیر و کارگل و له جزو هندوستان باقی ماند. کل منطقه بلتستان تحت کنترل پاکستان است به جز ۴ روستای کوچک کوهستانی ناهموار و خشک در منطقه بلتستان، که در آن سکنه اندکی از بلتی ها هنوز وجود دارد، از جمله روستای تورتوک در دره نوبرا. این روستاها پس از جنگ هند و پاکستان در سال ۱۹۷۱ به لداخ ادغام شدند. [ ۵]
ساکنان این منطقه عمدتاً مردم بلتی تبتی تبار هستند. اکثریت قریب به اتفاق مردم پیرو اسلام هستند. بلتستان از نظر راهبردی برای پاکستان و هند اهمیت دارد. جنگ کارگل و درگیری سیاچن در آنجا انجام شد.
عکس بلتستانعکس بلتستانعکس بلتستانعکس بلتستانعکس بلتستانعکس بلتستان
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

تشابه اسمی
______
تیره بلتی وند ( بلیتی وند، بلیطی وند ) طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی ایل بزرگ بختیاروند ( بهداروند )
شجرنامه تیره بلتی وند خلیلی منجزی بختیاروند
سهراب خان بختیاروند
...
[مشاهده متن کامل]

رستم خان بختیاروند پلنگ
( فرمانده جنگجویان لر بزرگ در جنگ چالدران )
شاه حسین خان بختیاروند ایلخان
پسران ( کی قباد، کی خسرور، کی کاووس، خالد خان، جهانگیرخان خان، بهلول خان، ، ، ، )
۱_جهانگیرخان بختیاروند ایلخان ( طهماسب قلی خان )
پسران ( ابراهیم عالی خان ایلخان، خلیل خان ایل بیگی، جلیل خان ایل بیگی، داوود شاه، ، ، ، )
۲_خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
پسران ( بلتی خان، احمد خان، تاج الدین خان، مهدی خان، شاهمنصور خان، اردشیر خان، خیرالدین سیاه منصور خان *خدر* )
۳_شاهمنصور خان آتش بیگی بختیاروند ایلخان
پسران ( قاسم عالی خان ایلخان، شفیع خان، ملکشاه خان، کاظم خان، رستم خان آقاسی، خداداد خان، ، )
۴_رستم خان آقاسی بختیاروند
پسران ( تاج الدین امیر قنبر عالی خان، امام قلی خان، ، ، )
۵_تاج الدین امیر قنبر عالی خان بختیاروند ( تاجمیر خان )
پسران ( یار امیر خان، یوسف خان، عالی ویسی خان، شمس الدین میرعالی خان، عزیز خان توپایی، محمد خان لُوخرده، ، ، )
۶_یوسف خان بختیاروند
پسران ( اسماعیل خان، علی صالح خان ایلخان، یحیی خان ، محمد حسین خان ایلخان، ، ، )
۷_علی صالح خان بختیاروند ایلخان
پسران ( تاج الدین عبدالله خان ایلخان، محمد صالح خان، ابوالفتح خان، ، ، )
_____
علی صالح خان بختیاروند ایلخان فرمانده جنگجویان بختیاری لر در سپاه نادرشاه افشار در فتح هند
آدینه خان مستوفی بختیاروند فاتح قندهار در زمان نادرشاه افشار
بعد از فتح هند سه هزار خانوار بختیاری همراه حاتم خان مال احمدی منجزی بختیاروند در کشمیر ساکن شدند ( دربند، میان خیل، مرغا )
حاتم خان مال احمدی حاکم کشمیر
هم اکنون نیز گروه های از ایل بختیاری در پیشاور، افغانستان و کشمیر زندگی می کنند ( خلیلی، بختیاری، منجی، منجانی، ، ، ، )
بلتی ( بلیتی، بلی، بلیطی ) در زبان لری بختیاری به معنی بلوط
محله بلیتی در شوشتر
یک سوم از جمعیت شهرهای شوشتر و گتوند را ایل منجزی بختیاروند تشکیل می دهد
____
اتابک صالح خان همدانی ( حاکم همدان ) پسر باور خان پسر مهدی خان آتش بیگی پسر خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان
طایفه خلیلی معروف به هفت کُر بیگی ( هفت پسر خلیل خان ایل بیگ )

بَلْتِسْتان ، منطقه ای در کشمیر آزاد که در متون اسلامی به تبت خُرد معروف است . بلتستان سرزمینی کوهستانی است که شماری از بلندترین قلل جهان در آن واقع شده است . گادوین اوستن ( ک 2 ) ، مرتفعترین قلة کوههای قراقروم و بلندترین قلعة جهان پس از اورست ، به ارتفاع 611 ، 8 متر ( فتح در 1332 ش / 1953 ) و گاشر بروم ، به ارتفاع 149 ، 8متر ( فتح در 1337 ش / 1958 ) از آن جمله اند. رود سند و شیوک منطقه را آبیاری می کنند. سکردو ، شهر عمدة آن و مرکز اداری منطقه و مرکز بازرگانی چادرنشینان است . این شهر در1330 ش /1951 نیروی برق مجهز شده است و دارای فرودگاه ، بیمارستان پیشرفته ، مدرسه و بازار است ( د. اسلام ، چاپ دوم ؛ بریتانیکا ؛ آمریکانا ، ذیل مادّه ) .
...
[مشاهده متن کامل]

حدود 000 ، 170 بلتی در این منطقه زندگی می کنند. زبان بلتیها ترکیبی از لدّاخی و تبتی است و از زمانی که مسلمان شده اند، واژه های فارسی و عربی و اردو، بویژه در حوزة دین ، جایگزین کلمات تبتی شده است که از نفوذ اسلام حکایت می کند. بلتیها تا پیش از 802، بودایی بودند و تقریباً در همین زمان ، مرشدان صوفی آنان را به دین اسلام درآوردند. بنا به روایات محلی ، براثر سفرهای سیدعلی همدانی ( 714ـ876 ) بود که اسلام به بلتستان راه یافت . هیچ سند تاریخی از سفر او در دست نیست ، اما تعالیم وی ، به طور مستقیم یا به کوشش مریدانش ، بخوبی نفوذ پیدا کرد. برخی از قدیمترین مساجد در بلتستان ، خانقاههای چوبی است که از روی طرح منحصر به فرد مسجد معروف شاه همدان در سرینگر ساخته شده است . طریقة نوربخشیه که سیدمحمد نوربخش ( متوفی 869 ) ، مؤسس آن بود، از کشمیر به بلتستان آورده شد. صوفیان نوربخشیه هنوز در شرق بلتستان حضور دارند. سایر بلتیها، بویژه در ناحیة سکردو، عمدتاً شیعه اند. میرشمس الدین عراقی ، که در کشمیر در لفافة تعلیم نوربخشیه به تبلیغ شیعه می پرداخت ، مذهب شیعه را از کشمیر به بلتستان آورد. هونزه ها، همسایگان بلتیها، از پیروان آقاخان اند. هرچند بلتیها بیش از پانصدسال است که مسلمان شده اند، خاستگاه تبتی فرهنگ آنان هنوز در زبان ، کشاورزی و سنتهای عامیانة آنها دیده می شود ( پَت اِمرسون و ریچارد امرسون ، ج 1، ص 86 ـ 88 ) .
دربارة خاستگاه مردم بلتی و نام بلتستان حدسیاتی چند وجود دارد. در زبان بلتی واژة بلتی به آغلهایی اطلاق می شود که برای نگهداری حیوانات در زیرزمین ساخته می شود. وجود این آغلها که تعداد محدودی از حیوانات را در خود جای می دهد، روشن می سازد که ساکنان اولیة این منطقه کشاورزان یکجانشین بوده اند ( همان ، ج 1، ص 87 ) .
فرمانروایان قدیمی بلتستان ، به «راجا» یا «گیال پو» ملقب بودند. علی شریف خان در قرن دهم / شانزدهم از مشهورترین آنهاست که دژی در سکردو بنا کرد. لشکرکشیهای او به نواحی مجاور هنوز مایة اصلی بسیاری از ترانه های عامیانه است . در اوایل قرن یازدهم / هفدهم ، گیال پوی دیگری ، به نام علی میر، حاکم سکردو، به موطن بلتیها تاخت و آن را فتح کرد. در 1256، احمدشاه ، آخرین گیال پو، در برابر سردارِ دوگرا، زوراور سینگ ، استقلال خود را از دست داد. در آن هنگام ، کشمیر زیر لوای گلاب سینگ بود و بلتستان نیز به آن ملحق شد. در 1263، به موجب قرارداد امرِتسِر تحت نظر وزارت لداخ قرار گرفت و بدین سان به سلطة انگلیس درآمد ( د. اسلام ، چاپ دوم ، همانجا ) . در 1326 ش /1947. مهاراجة ایالت جامو و کشمیر، الحاق این سرزمین را به هند اعلام کرد. این تصمیم به درگیری و جنگ میان هند و پاکستان انجامید و حکومت کشمیر آزاد با پشتیبانی پاکستان در کشمیر تشکیل شد ( فرزین نیا، ص 186ـ 187 ) . مردم بلتستان نیز از دولت پاکستان خواستند که نظارت بر این ناحیه را به دست گیرد ( د. اسلام ، چاپ دوم ، همانجا ) . در 1327 ش /1948، براساس قرارداد آتش بس بین دوکشور، کشمیر آزاد در تصرف پاکستان باقی ماند. خط آتش بس ، بلتستان را در کشمیر آزاد قرار داد و امروزه بلتستان فقط ناحیه ای اداری در کشمیر آزاد است که تحت نظارت وزارت کشور پاکستان اداره می شود ( " دایرة المعارف ورلد بوک " ، ذیل «جامو و کشمیر»؛ پت امرسون و ریچارد امرسون ج 1، ص 86؛ فرزین نیا، ص 147، 187 ) .
پیش از جداشدن بلتستان از جامو و کشمیر، بازرگانی و سفر میان بلتستان ، لداخ و سرینگر پیوسته انجام می گرفت . مردم بلتستان برای کار به نقاط دور مانند سیملا و حتی کلکته می رفتند. از زمان تقسیم ایالت جامو و کشمیر در 1326 ش / 1947، بلتستان منزوی تر شد؛ زیرا خط آتش بس که همیشه محل درگیری بود، مرز جنوب شرقی بلتستان را تشکیل می داد و مدت چهارده سال سراسر ناحیه به روی مسافران خارجی بسته شد. در 1353 ش /1974 که این محدودیت کاهش یافت ، کوهنوردان غربی به منطقه سرازیر شدند و پس از سالها برای نخستین بار بلتیها در مقابل باربری برای کوهنوردان دستمزد نقدی دریافت کردند ( پت امرسون و ریچارد امرسون ، ج 1، ص 90 ) .
بلتستان امروزه تا اندازه ای پیشرفت کرده است . تقریباً در سراسر آن راههایی احداث شده است ، سکردو با راولپندی ارتباط هوایی دارد و خدمات پستی و هوایی بین بلتستان و پاکستان برقرار است . بهبود خدمات فرهنگی و بهداشتی و سایر تسهیلات ، سطح زندگی مردم را رشد داده و مبالغ هنگفتی برای توسعة اقتصادی ( بویژه راهسازی ) این ناحیه اختصاص یافته است ( د. اسلام ، چاپ دوم ، همانجا ) .
مردم بلتسان شیفتة ایران وانقلاب اسلامی ایران اند و برگزاری عید نوروز در این ناحیه از تأثیر فرهنگ ایرانی در بلتستان حکایت دارد ( محمدی ، ص 32ـ33 ) .
________________________________________
منابع :
( 1 ) زیبا فرزین نیا، پاکستان ، تهران : دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ، 1376 ش ؛
( 2 ) محمدکاظم محمدی ، سیمای پاکستان : یادداشتهای سفر، تهران 1368 ش ؛
( 3 ) Pat Emerson and Richard M. Emerson, "Baltis", in Muslim pepoles: a world ethnographic survey, ed. Richard V. Weekes, Westport, Connecticut 1984;
( 4 ) The Encyclopedia Americana, Danbury . . .

بلتستان. ( ا. اُر. ) . بلتستان یکى از مناطق شمال پاکستان و از لحاظ مساحت یکى از مناطق بسیار گسترده است که در سرزمین لاداخ در مرز هندوستان افتاده و همسایه منطقه خودمختار سین کیانگ جمهوری خلق امروزین چین است. بخشی از آن نیز در منطقه جامو و کشمیر قرار گرفته که سالهاست کشمکش بر سر آن میان هند و پاکستان در جریان است. زبانشان بالتی، از گویش های زبان لاداخی است که خود گونه ای از زبان تبتی است. بیشتر مردم شیعی مذهبند. از دیرباز فرهنگ، آداب معاشرت و اعتقادات این مردم با فرهنگ ایران بسیار نزدیک است چرا که هفتصد سال پیش مبلغین ایرانى این مردم را به دین اسلام در آورده اند. علاوه بر شیعیان، پیروان مذاهب دیگر اسلامى همچون نوربخشیه، اهل تسنن، وهابى‏ها و آقاخانى‏ها ( اسماعیلیه ) هم در این منطقه زندگى مى‏کنند. در بلتستان مجموعا شیعیان حداقل 75 درصد جمعیت، پیروان نوربخشیه 20 درصد، اهل سنت، وهابى‏ها و آقاخانى‏ها 5 درصد را تشکیل مى‏دهند.
...
[مشاهده متن کامل]

از لحاظ انتظامى بلتستان به شش منطقه بزرگ تقسیم مى‏شود:
1. سکردو؛
2. روندو؛
3. شگر؛
4. کهرمنگ؛
5. گلترى؛
6. خپلو.
بَلْتِسْتان ، منطقه ای در کشمیر آزاد که در متون اسلامی به تبت خُرد معروف است . بلتستان سرزمینی کوهستانی است که شماری از بلندترین قلل جهان در آن واقع شده است . گادوین اوستن ( ک 2 ) ، مرتفعترین قلة کوههای قراقروم و بلندترین قلعة جهان پس از اورست ، به ارتفاع 611 ، 8 متر ( فتح در 1332 ش / 1953 ) و گاشر بروم ، به ارتفاع 149 ، 8متر ( فتح در 1337 ش / 1958 ) از آن جمله اند. رود سند و شیوک منطقه را آبیاری می کنند. سکردو ، شهر عمدة آن و مرکز اداری منطقه و مرکز بازرگانی چادرنشینان است . این شهر در1330 ش /1951 نیروی برق مجهز شده است و دارای فرودگاه ، بیمارستان پیشرفته ، مدرسه و بازار است ( د. اسلام ، چاپ دوم ؛ بریتانیکا ؛ آمریکانا ، ذیل مادّه ) .
حدود 000 ، 170 بلتی در این منطقه زندگی می کنند. زبان بلتیها ترکیبی از لدّاخی و تبتی است و از زمانی که مسلمان شده اند، واژه های فارسی و عربی و اردو، بویژه در حوزة دین ، جایگزین کلمات تبتی شده است که از نفوذ اسلام حکایت می کند. بلتیها تا پیش از 802، بودایی بودند و تقریباً در همین زمان ، مرشدان صوفی آنان را به دین اسلام درآوردند. بنا به روایات محلی ، براثر سفرهای سیدعلی همدانی ( 714ـ876 ) بود که اسلام به بلتستان راه یافت . هیچ سند تاریخی از سفر او در دست نیست ، اما تعالیم وی ، به طور مستقیم یا به کوشش مریدانش ، بخوبی نفوذ پیدا کرد. برخی از قدیمترین مساجد در بلتستان ، خانقاههای چوبی است که از روی طرح منحصر به فرد مسجد معروف شاه همدان در سرینگر ساخته شده است . طریقة نوربخشیه که سیدمحمد نوربخش ( متوفی 869 ) ، مؤسس آن بود، از کشمیر به بلتستان آورده شد. صوفیان نوربخشیه هنوز در شرق بلتستان حضور دارند. سایر بلتیها، بویژه در ناحیة سکردو، عمدتاً شیعه اند. میرشمس الدین عراقی ، که در کشمیر در لفافة تعلیم نوربخشیه به تبلیغ شیعه می پرداخت ، مذهب شیعه را از کشمیر به بلتستان آورد. هونزه ها، همسایگان بلتیها، از پیروان آقاخان اند. هرچند بلتیها بیش از پانصدسال است که مسلمان شده اند، خاستگاه تبتی فرهنگ آنان هنوز در زبان ، کشاورزی و سنتهای عامیانة آنها دیده می شود ( پَت اِمرسون و ریچارد امرسون ، ج 1، ص 86 ـ 88 ) .
دربارة خاستگاه مردم بلتی و نام بلتستان حدسیاتی چند وجود دارد. در زبان بلتی واژة بلتی به آغلهایی اطلاق می شود که برای نگهداری حیوانات در زیرزمین ساخته می شود. وجود این آغلها که تعداد محدودی از حیوانات را در خود جای می دهد، روشن می سازد که ساکنان اولیة این منطقه کشاورزان یکجانشین بوده اند ( همان ، ج 1، ص 87 ) .
فرمانروایان قدیمی بلتستان ، به «راجا» یا «گیال پو» ملقب بودند. علی شریف خان در قرن دهم / شانزدهم از مشهورترین آنهاست که دژی در سکردو بنا کرد. لشکرکشیهای او به نواحی مجاور هنوز مایة اصلی بسیاری از ترانه های عامیانه است . در اوایل قرن یازدهم / هفدهم ، گیال پوی دیگری ، به نام علی میر، حاکم سکردو، به موطن بلتیها تاخت و آن را فتح کرد. در 1256، احمدشاه ، آخرین گیال پو، در برابر سردارِ دوگرا، زوراور سینگ ، استقلال خود را از دست داد. در آن هنگام ، کشمیر زیر لوای گلاب سینگ بود و بلتستان نیز به آن ملحق شد. در 1263، به موجب قرارداد امرِتسِر تحت نظر وزارت لداخ قرار گرفت و بدین سان به سلطة انگلیس درآمد ( د. اسلام ، چاپ دوم ، همانجا ) . در 1326 ش /1947. مهاراجة ایالت جامو و کشمیر، الحاق این سرزمین را به هند اعلام کرد. این تصمیم به درگیری و جنگ میان هند و پاکستان انجامید و حکومت کشمیر آزاد با پشتیبانی پاکستان در کشمیر تشکیل شد ( فرزین نیا، ص 186ـ 187 ) . مردم بلتستان نیز از دولت پاکستان خواستند که نظارت بر این ناحیه را به دست گیرد ( د. اسلام ، چاپ دوم ، همانجا ) . در 1327 ش /1948، براساس قرارداد آتش بس بین دوکشور، کشمیر آزاد در تصرف پاکستان باقی ماند. خط آتش بس ، بلتستان را در کشمیر آزاد قرار داد و امروزه بلتستان فقط ناحیه ای اداری در کشمیر آزاد است که تحت نظارت وزارت کشور پاکستان اداره می شود ( " دایرة المعارف ورلد بوک "، ذیل «جامو و کشمیر»؛ پت امرسون و ریچارد امرسون ج 1، ص 86؛ فرزین نیا، ص 147، 187 ) .
پیش از جداشدن بلتستان از جامو و کشمیر، بازرگانی و سفر میان بلتستان ، لداخ و سرینگر پیوسته انجام می گرفت . مردم بلتستان برای کار به نقاط دور مانند سیملا و حتی کلکته می رفتند. از زمان تقسیم ایالت جامو و کشمیر در 1326 ش / 1947، بلتستان منزوی تر شد؛ زیرا خط آتش بس که همیشه محل درگیری بود، مرز جنوب شرقی بلتستان را تشکیل می داد و مدت چهارده سال سراسر ناحیه به روی مسافران خارجی بسته شد. در 1353 ش /1974 که این محدودیت کاهش یافت ، کوهنوردان غربی به منطقه سرازیر شدند و پس از سالها برای نخستین بار بلتیها در مقابل باربری برای کوهنوردان دستمزد نقدی دریافت ک . . .

بپرس