[ویکی فقه] بغض کافران (قرآن). کافران نسبت به خود و نسبت به مؤمنان بغض شدید دارند که در آیات قرآن به این مساله اشاره شده است.
بغض شدید کافران حق ناپذیر، نسبت به خویشتن در قیامت :«ان الذین کفروا ینادون لمقت الله اکبر من مقتکم انفسکم...» «کسانی که کافر بوده اند مورد ندا قرار می گیرند که قطعا دشمنی خدا از دشمنی شما نسبت به همدیگر سخت تر است...» کلمه" مقت" به معنای شدیدترین مرحله خشم است. خدای تعالی بعد از آنکه پاره ای از آثار ایمان مؤمنین را برشمرد، اینک به سراغ کفار برگشته، پاره ای از آثار سوئی که از جهت کفر دارند، برمی شمارد.و ظاهر این آیه و آیه بعدش این است که: ندایی که در این آیه حکایت می کند، ندایی است که کفار در آخرت و بعد از داخل شدن در آتش به آن نداء می شوند. آن هنگامی که عذاب کفر خود را می چشند و می فهمند که کفرشان در دنیا در حقیقت خشم گرفتن بر خودشان بوده است، آن روزی که از طرف انبیا دعوت می شدند به سوی ایمان و آن دعوت را مسخره می کردند، به دست خود این آتش را برای خود افروختند و خویشتن را به هلاکت دایمی دچار کردند.در آن روز از جانب خدای سبحان این ندا را می شنوند: سوگند می خورم که شدت خشم خدا برای شما خیلی بزرگتر و بیشتر از شدت خشمی است که خودتان بر خود گرفتید، آن هنگام که دعوت می شدید- اگر مضارع آورده به اعتبار حکایت حال گذشته معنای گذشته را می دهد- به سوی ایمان، یعنی انبیا شما را بدان دعوت می کردند و شما کفر می ورزیدید. بغض شدید کافران نسبت به خویشتن، بر اثر رد دعوت به ایمان و کفرورزی آنان:«ان الذین کفروا ینادون لمقت الله اکبر من مقتکم انفسکم اذ تدعون الی الایمـن فتکفرون.» «کسانی که کافر بوده اند مورد ندا قرار می گیرند که قطعا دشمنی خدا از دشمنی شما نسبت به همدیگر سخت تر است آنگاه که به سوی ایمان فرا خوانده می شدید و انکار می ورزیدید.» شدت بغض نهانی کافران، نسبت به مؤمنان:«ان الذین کفروا... ودوا ما عنتم قد بدت البغضآء من افوههم...» «کسانی که کفر ورزیدند...... دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است...»
افشای بغض کافران
افشای بغض کافران نسبت به مؤمنان، از آیات الهی:«ان الذین کفروا...... قد بدت البغضآء من افوههم وما تخفی صدورهم اکبر قد بینا لکم الایـت...» «کسانی که کفر ورزیدند...... دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است و آنچه سینه هایشان نهان می دارد بزرگتر است در حقیقت ما نشانه ها (ی دشمنی آنان) را برای شما بیان کردیم...» دشمنان از رساندن هیچ شری به شما کوتاهی نمی کنند. کلمه" خبال" به معنای شر و فساد است و بهمین جهت است که جنون را" خبل" هم می گویند، چون در جنون، فساد عقل است.و در جمله" ودوا ما عنتم" کلمه" ما" مصدریه است و معنای جمله را" ودوا عنتکم" می سازد، یعنی دوستدار شدت و گرفتاری و ضرر شمایند.و جمله" قد بدت البغضاء من افواههم" می رساند که دشمنی آنان نسبت به شما آن قدر زیاد است که نمی توانند پنهان بدارند بلکه دشمنی باطنیشان در لحن کلامشان اثر گذاشته است. پس در حقیقت در این جمله کنایه ای لطیف بکار رفته، و آن گاه بدون اینکه بیان کند، در دلهای خود چه چیز پنهان کرده اند، فرموده: " و ما تخفی صدورهم اکبر" تا اشاره کرده باشد به اینکه آنچه در سینه دارند، قابل وصف نیست، چون هم متنوع و گوناگون است و هم آن قدر عظیم است که در وصف نمی گنجد، و همین مبهم آوردن" ما فی صدورهم" بزرگ و عظیم بودن را تایید می کند. افشای بغض کافران نسبت به مؤمنان، به رغم محبت مؤمنان به آنان:«ان الذین کفروا لن تغنی عنهم امولهم ولا اولـدهم من الله شیـا و اولـئک اصحـب النار هم فیها خــلدون یـایها الذین ءامنوا لاتتخذوا بطانة من دونکم لایالونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضآء من افوههم وما تخفی صدورهم اکبر قد بینا لکم الایـت ان کنتم تعقلون هـانتم اولاء تحبونهم ولایحبونکم...» «کسانی که کفر ورزیدند هرگز اموالشان و اولادشان چیزی (از عذاب خدا) را از آنان دفع نخواهد کرد و آنان اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود ای کسانی که ایمان آورده اید از غیر خودتان (دوست و) همراز مگیرید (آنان) از هیچ نابکاری در حق شما کوتاهی نمی ورزند آرزو دارند که در رنج بیفتید دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است و آنچه سینه هایشان نهان می دارد بزرگتر است در حقیقت ما نشانه ها (ی دشمنی آنان) را برای شما بیان کردیم اگر تعقل کنید هان شما کسانی هستید که آنان را دوست دارید و (حال آنکه) آنان شما را دوست ندارند...» اخبار خداوند از بغض درونی کافران با مؤمنان:«... قد بدت البغضآء من افوههم وما تخفی صدورهم اکبر...» «... دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است و آنچه سینه هایشان نهان می دارد بزرگتر است...»
راههای شناخت بغض کافران
...
بغض شدید کافران حق ناپذیر، نسبت به خویشتن در قیامت :«ان الذین کفروا ینادون لمقت الله اکبر من مقتکم انفسکم...» «کسانی که کافر بوده اند مورد ندا قرار می گیرند که قطعا دشمنی خدا از دشمنی شما نسبت به همدیگر سخت تر است...» کلمه" مقت" به معنای شدیدترین مرحله خشم است. خدای تعالی بعد از آنکه پاره ای از آثار ایمان مؤمنین را برشمرد، اینک به سراغ کفار برگشته، پاره ای از آثار سوئی که از جهت کفر دارند، برمی شمارد.و ظاهر این آیه و آیه بعدش این است که: ندایی که در این آیه حکایت می کند، ندایی است که کفار در آخرت و بعد از داخل شدن در آتش به آن نداء می شوند. آن هنگامی که عذاب کفر خود را می چشند و می فهمند که کفرشان در دنیا در حقیقت خشم گرفتن بر خودشان بوده است، آن روزی که از طرف انبیا دعوت می شدند به سوی ایمان و آن دعوت را مسخره می کردند، به دست خود این آتش را برای خود افروختند و خویشتن را به هلاکت دایمی دچار کردند.در آن روز از جانب خدای سبحان این ندا را می شنوند: سوگند می خورم که شدت خشم خدا برای شما خیلی بزرگتر و بیشتر از شدت خشمی است که خودتان بر خود گرفتید، آن هنگام که دعوت می شدید- اگر مضارع آورده به اعتبار حکایت حال گذشته معنای گذشته را می دهد- به سوی ایمان، یعنی انبیا شما را بدان دعوت می کردند و شما کفر می ورزیدید. بغض شدید کافران نسبت به خویشتن، بر اثر رد دعوت به ایمان و کفرورزی آنان:«ان الذین کفروا ینادون لمقت الله اکبر من مقتکم انفسکم اذ تدعون الی الایمـن فتکفرون.» «کسانی که کافر بوده اند مورد ندا قرار می گیرند که قطعا دشمنی خدا از دشمنی شما نسبت به همدیگر سخت تر است آنگاه که به سوی ایمان فرا خوانده می شدید و انکار می ورزیدید.» شدت بغض نهانی کافران، نسبت به مؤمنان:«ان الذین کفروا... ودوا ما عنتم قد بدت البغضآء من افوههم...» «کسانی که کفر ورزیدند...... دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است...»
افشای بغض کافران
افشای بغض کافران نسبت به مؤمنان، از آیات الهی:«ان الذین کفروا...... قد بدت البغضآء من افوههم وما تخفی صدورهم اکبر قد بینا لکم الایـت...» «کسانی که کفر ورزیدند...... دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است و آنچه سینه هایشان نهان می دارد بزرگتر است در حقیقت ما نشانه ها (ی دشمنی آنان) را برای شما بیان کردیم...» دشمنان از رساندن هیچ شری به شما کوتاهی نمی کنند. کلمه" خبال" به معنای شر و فساد است و بهمین جهت است که جنون را" خبل" هم می گویند، چون در جنون، فساد عقل است.و در جمله" ودوا ما عنتم" کلمه" ما" مصدریه است و معنای جمله را" ودوا عنتکم" می سازد، یعنی دوستدار شدت و گرفتاری و ضرر شمایند.و جمله" قد بدت البغضاء من افواههم" می رساند که دشمنی آنان نسبت به شما آن قدر زیاد است که نمی توانند پنهان بدارند بلکه دشمنی باطنیشان در لحن کلامشان اثر گذاشته است. پس در حقیقت در این جمله کنایه ای لطیف بکار رفته، و آن گاه بدون اینکه بیان کند، در دلهای خود چه چیز پنهان کرده اند، فرموده: " و ما تخفی صدورهم اکبر" تا اشاره کرده باشد به اینکه آنچه در سینه دارند، قابل وصف نیست، چون هم متنوع و گوناگون است و هم آن قدر عظیم است که در وصف نمی گنجد، و همین مبهم آوردن" ما فی صدورهم" بزرگ و عظیم بودن را تایید می کند. افشای بغض کافران نسبت به مؤمنان، به رغم محبت مؤمنان به آنان:«ان الذین کفروا لن تغنی عنهم امولهم ولا اولـدهم من الله شیـا و اولـئک اصحـب النار هم فیها خــلدون یـایها الذین ءامنوا لاتتخذوا بطانة من دونکم لایالونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضآء من افوههم وما تخفی صدورهم اکبر قد بینا لکم الایـت ان کنتم تعقلون هـانتم اولاء تحبونهم ولایحبونکم...» «کسانی که کفر ورزیدند هرگز اموالشان و اولادشان چیزی (از عذاب خدا) را از آنان دفع نخواهد کرد و آنان اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود ای کسانی که ایمان آورده اید از غیر خودتان (دوست و) همراز مگیرید (آنان) از هیچ نابکاری در حق شما کوتاهی نمی ورزند آرزو دارند که در رنج بیفتید دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است و آنچه سینه هایشان نهان می دارد بزرگتر است در حقیقت ما نشانه ها (ی دشمنی آنان) را برای شما بیان کردیم اگر تعقل کنید هان شما کسانی هستید که آنان را دوست دارید و (حال آنکه) آنان شما را دوست ندارند...» اخبار خداوند از بغض درونی کافران با مؤمنان:«... قد بدت البغضآء من افوههم وما تخفی صدورهم اکبر...» «... دشمنی از لحن و سخنشان آشکار است و آنچه سینه هایشان نهان می دارد بزرگتر است...»
راههای شناخت بغض کافران
...
wikifeqh: بغض_کافران_(قرآن)