بزرگراه شهید حسن باقری ( نام پیشین: اتوبان ۴۵ متری تهرانپارس ) بزرگراهی است در شمال شرق تهران که از بزرگراه شهید بابایی آغاز و تا بزرگراه شهید یاسینی و محله تهران نو ادامه دارد. این بزرگراه مرز غربی محله تهران پارس است. [ ۱]
این بزرگراه در جهت شمالی و جنوبی قرار دارد و طول این بزرگراه ۸/۵ کیلومتر است به همین علت از معابر مهم حمل و نقل شرق تهران محسوب می شود.
این بزرگراه در مسیر خود از خیابان های ۳۵ متری استقلال، بزرگراه شهید زین الدین، خیابان ۱۹۶ غربی، خیابان فرجام، بزرگراه شهید قاسم سلیمانی، خیابان جانبازان ( گلبرگ ) و خیابان دماوند تقاطع دارد.
بزرگراه شهید باقری حدفاصل بلوار استقلال تا بزرگراه شهید بابایی ؛ احداث ادامه این بزرگراه از فهرست طرح های اجرایی بزرگراهی تهران خارج شده بود و لزوم احداث آن در مسیر جدیداز سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ بطول انجامید و طرح جدید با کمترین آسیب به منابع طبیعی و جنگل در غالب ۱۲ پروژه اولویت دار عمرانی شهر تهران تعریف گردید. بواسطه پیگیری های انجام شده در خلال سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ جهت تکمیل ساخت ادامه بزرگراه شهید باقری تا بزرگراه شهید بابایی عملیات اجرایی طرح از دی ماه ۱۳۸۸ ابلاغ و شروع گردید و در بهمن سال ۱۳۹۰ ابتدا پل غیر همسطح این بزرگراه با بلوار استقلال به بهره برداری رسید سپس یکسال بعد بزرگراه به طور کامل تا بزرگراه شهید بابایی متصل گردید. هر چند در این مسیر شاهد برخی نامهربانی ها، سنگ اندازیها از سوی برخی شهروندان، ساکنان و شهرک ها بودیم که سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ صرف خنثی سازی این عدم همکاری ها واثبات لزوم احداث این بزرگراه گردید؛ به عنوان نمونه تملک بلوار گلستان با احکام قضایی، اجبار و امتیازات ارائه شده به مدعیان امکان پذیر شد. در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و باشگاه خبرنگاران جوان با صحنه گردانی تعدادی از ساکنان شهرک امید وارد موضوع شدند تا کار احداث این مسیر متوقف بماند و این توقف و تأخیر ۱۴ ماهه هدیه سنگ اندازان به شهروندان تهرانی در ساخت بزرگراه شهید باقری در تاریخ محفوظ ماند. بنا به اظهارات معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران ( دکتر مازیار حسینی ) ساخت این بزرگراه ابعاد پنهانی دارد که کمتر کسی از آن خبر دارد که جهت اطلاع از بخش کوچکی از آن به بخش " بحث " مراجعه شود. در حال حاضر با بهره برداری از بزرگراه شهید باقری در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ بعلت همین توقف ۱۴ ماهه ( از بهمن ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۱ ) با افزایش هزینه ها، عدم تملک اراضی شمال بزرگراه بابایی در موعد مقرر و اتمام بودجه مصوب پل غیرهمسطح این بزرگراه با بزرگراه شهید بابایی احداث نشده و خودروها چاره ای جزء استفاده از زیرگذر مقابل باشگاه ساصد نداشتند و باریکی و ارتفاع کم این معبر عامل ترافیک، حوادث و گیر کردن وسایط نقلیه بود و با انسداد این زیرگذر در سال ۱۳۹۴ تا حال حاضر ( دی ۱۴۰۱ ) تردد از جنوب به شمال بزرگراه شهید باقری به غرب بزرگراه شهید بابایی میسر نبوده و باید از دوربرگردان های پل استخر استفاده شود. در نهایت در ۷ دی ۱۴۰۱ عملیات اجرایی احداث و اتصال بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی در محدوده شمال بزرگراه شهید بابایی ( منطقه یک ) با تامین حرکات جنوب باقری به غرب بابایی و شرق بابایی به جنوب باقری آغاز شد . در کنار این مسیر عملیات عمرانی احداث دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید باقری ( زیرگذر یاس فاطمی ) و ادامه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین الدین ( شمال به غرب ) یا ضلع شمال پل قنات کوثر در محدوده منطقه ۴ و دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید باقری ( جنوب خیابان گلبرگ ) در منطقه ۸ آغاز شد . [ پیوند مرده]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین بزرگراه در جهت شمالی و جنوبی قرار دارد و طول این بزرگراه ۸/۵ کیلومتر است به همین علت از معابر مهم حمل و نقل شرق تهران محسوب می شود.
این بزرگراه در مسیر خود از خیابان های ۳۵ متری استقلال، بزرگراه شهید زین الدین، خیابان ۱۹۶ غربی، خیابان فرجام، بزرگراه شهید قاسم سلیمانی، خیابان جانبازان ( گلبرگ ) و خیابان دماوند تقاطع دارد.
بزرگراه شهید باقری حدفاصل بلوار استقلال تا بزرگراه شهید بابایی ؛ احداث ادامه این بزرگراه از فهرست طرح های اجرایی بزرگراهی تهران خارج شده بود و لزوم احداث آن در مسیر جدیداز سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ بطول انجامید و طرح جدید با کمترین آسیب به منابع طبیعی و جنگل در غالب ۱۲ پروژه اولویت دار عمرانی شهر تهران تعریف گردید. بواسطه پیگیری های انجام شده در خلال سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ جهت تکمیل ساخت ادامه بزرگراه شهید باقری تا بزرگراه شهید بابایی عملیات اجرایی طرح از دی ماه ۱۳۸۸ ابلاغ و شروع گردید و در بهمن سال ۱۳۹۰ ابتدا پل غیر همسطح این بزرگراه با بلوار استقلال به بهره برداری رسید سپس یکسال بعد بزرگراه به طور کامل تا بزرگراه شهید بابایی متصل گردید. هر چند در این مسیر شاهد برخی نامهربانی ها، سنگ اندازیها از سوی برخی شهروندان، ساکنان و شهرک ها بودیم که سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ صرف خنثی سازی این عدم همکاری ها واثبات لزوم احداث این بزرگراه گردید؛ به عنوان نمونه تملک بلوار گلستان با احکام قضایی، اجبار و امتیازات ارائه شده به مدعیان امکان پذیر شد. در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و باشگاه خبرنگاران جوان با صحنه گردانی تعدادی از ساکنان شهرک امید وارد موضوع شدند تا کار احداث این مسیر متوقف بماند و این توقف و تأخیر ۱۴ ماهه هدیه سنگ اندازان به شهروندان تهرانی در ساخت بزرگراه شهید باقری در تاریخ محفوظ ماند. بنا به اظهارات معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری تهران ( دکتر مازیار حسینی ) ساخت این بزرگراه ابعاد پنهانی دارد که کمتر کسی از آن خبر دارد که جهت اطلاع از بخش کوچکی از آن به بخش " بحث " مراجعه شود. در حال حاضر با بهره برداری از بزرگراه شهید باقری در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ بعلت همین توقف ۱۴ ماهه ( از بهمن ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۱ ) با افزایش هزینه ها، عدم تملک اراضی شمال بزرگراه بابایی در موعد مقرر و اتمام بودجه مصوب پل غیرهمسطح این بزرگراه با بزرگراه شهید بابایی احداث نشده و خودروها چاره ای جزء استفاده از زیرگذر مقابل باشگاه ساصد نداشتند و باریکی و ارتفاع کم این معبر عامل ترافیک، حوادث و گیر کردن وسایط نقلیه بود و با انسداد این زیرگذر در سال ۱۳۹۴ تا حال حاضر ( دی ۱۴۰۱ ) تردد از جنوب به شمال بزرگراه شهید باقری به غرب بزرگراه شهید بابایی میسر نبوده و باید از دوربرگردان های پل استخر استفاده شود. در نهایت در ۷ دی ۱۴۰۱ عملیات اجرایی احداث و اتصال بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی در محدوده شمال بزرگراه شهید بابایی ( منطقه یک ) با تامین حرکات جنوب باقری به غرب بابایی و شرق بابایی به جنوب باقری آغاز شد . در کنار این مسیر عملیات عمرانی احداث دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید باقری ( زیرگذر یاس فاطمی ) و ادامه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین الدین ( شمال به غرب ) یا ضلع شمال پل قنات کوثر در محدوده منطقه ۴ و دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید باقری ( جنوب خیابان گلبرگ ) در منطقه ۸ آغاز شد . [ پیوند مرده]
wiki: بزرگراه شهید باقری