بزرگراه شهید زین الدین

دانشنامه عمومی

بزرگراه زین الدین با نام رسمی بزرگراه ۱۴ تهران یکی از بزرگراه های شرقی - غربی شهر تهران است. هم اکنون سه بزرگراه زین الدین، همت و خرازی از شرقی ترین محور تهران در جاجرود به آخرین نقطه شهر در غرب تهران وردآورد متصل شده است.
طول بزرگراه ۲۱ کیلومتر است و طول کلی با احتساب شهید همت و شهید خرازی ۵۴ کیلومتر است. سرعت مجاز در این بزرگراه ۹۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است. تکمیل این بزرگراه از اواخر سال ۱۳۷۳ با شروع ساخت پل های خیابان شریعتی و پاسداران در امتداد شرقی بزرگراه همت آغاز گردید و در نهایت سال ۱۳۸۴ به بزرگراه امام علی رسید. عملیات اجرایی و ابلاغ طرح حدفاصل بزرگراه امام علی تا سه راه آزمایش ( حکیمیه، جاده دماوند و تلو ) در نیمه دوم سال ۱۳۸۲ انجام گردید که همزمان با آن کلنگ احداث پل قنات کوثر بر زمین زده شد. پیمانکار این طرح بجز تقاطع غیر همسطح پل استخر که توسط مجتمع عمرانی ایرانشهر صورت پذیرفت در مابقی مقاطع حد فاصل بزرگراه امام علی تا سه راه آزمایش توسط مؤسسه رجایی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شده است.
• از خیابان شریعتی تا بزرگراه صیاد ؛ در اواخر مرداد سال ۱۳۷۷ با بهره برداری از بزرگراه زین الدین حدفاصل خیابان شریعتی تا بزرگراه صیاد در شمال شرق تهران رفت وآمد خودروها در بزرگراه رسالت، خیابان های شریعتی و پاسداران روان تر شد. این قسمت از بزرگراه با توجه به تراکم سازه های شهری در منطقه، یکی از مهم ترین و اصلی ترین شریان های ارتباطی تهران هست که در شبکه بزرگراهی شهر تهران نقش ستون فقرات را بر عهده دارد . از دیگر تأثیرات ترافیکی، کاسته شدن حجم عبور خودروها از بزرگراه همت و خیابان بنی هاشم است که پیش از این به ویژه در ساعت اوج آمد و شد ترافیک فشرده، مردم را آزار می داد. برای ساخت این بزرگراه موانع و معارض مرتبط با شرکت های گاز و برق از میان برداشته شده و علاوه بر این پل روگذر سواره در مکان تلاقی مسیر آزاد راه با خیابان شهید عراقی ساخته شده است. [ پیوند مرده]
• از بزرگراه صیاد تا امام علی ؛ در تاریخ چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۸۴ یک ونیم کیلومتر از بزرگراه زین الدین حد فاصل دو بزرگراه صیاد و امام علی و با صرف هزینه ای حدود ۵۰ میلیارد تومان، مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت تا شاهد تأثیرات ترافیکی چشمگیری در بزرگراه های رسالت، بابایی، صدر و مدرس حد فاصل رسالت تا بابایی باشیم. ادامه بزرگراه زین الدین از همین نقطه تا قنات کوثر و پل هنگام به طول ۲ کیلومتر با برآوردی معادل ۹۰ میلیارد تومان نیز در دست اقدام است که عمده هزینه اعلام شده مربوط به خرید املاک معارض بر سر راه این طرح است که عمدتاً از میان بافت های فرسوده و ریزدانه موجود در سطح منطقه عبور می کند. در میان شریان های بزرگراهی سطح شهر تهران بزرگراه ۷۶ کیلومتری عباس آباد متشکل از بزرگراه های همت، زین الدین و خرازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بزرگراه با ۴۴ کیلومتر طول از مناطق ۴، ۳، ۲، ۵، ۲۲ می گذرد. این بزرگراه در طول خود کلیه شریان های شمالی - جنوبی تهران را قطع می کند. از آنجا که بخش اعظم بزرگراه زین الدین حد فاصل تقاطع آزادگان و همت تا سه راه آزمایش در رینگ بزرگ شهر تهران قرار دارد ، ورودی های شهر تهران به مقصد مرکز شهر بدون مواجهه با چراغ قرمز به راحتی از طریق گذرگاه کمربندی میسر شده است. [ پیوند مرده]
• از سراج تا قنات کوثر و فلکه چهارم تهرانپارس ؛ در تاریخ سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ به منظور تسهیل ترافیک و گسترش شبکه بزرگراهی پایتخت، بزرگراه شهید زین الدین، حدفاصل خیابان سراج تا قنات کوثر و فلکه چهارم تهرانپارس به بهره برداری رسید.
عکس بزرگراه شهید زین الدین
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس