[ویکی فقه] یکی از راه های شناخت ومعرفت به خداوند، راه فطرت است. انسان همان گونه که از نگاه و تفکر در آ یات آفاقی واقعیتی را به عنوان خالق و مدب ّر این جهان کشف می کند، از نظر و تأمّل در نفس و نهاد خویش نیز به چنین معرفتی نائل می گردد، حال چگونه و با چه کیفیت؟ تفسیرها مختلف است.
← دیدگاه میرزا جوادآقا تهرانی
این برهان که مبتنی بر تصور است البته خالی از اشکال نیست، اما آنچه امام در زمینه فطرت می فرماید بسیار منطقی تر از این برهان است. ایشان با ترتیب و تنظیم چند مقدمه، برهان فطرت را به صورت یک برهان فلسفی ارائه می کند. مقدمات یاد شده از این قرار است:
۱. انسان بالفطره عشق به کمال مطلق دارد و این کمال مطلق خداست. ۲. عشق و عاشق فعلی، مستلزم وجود معشوق بالفعل است، زیرا عاشق و معشوق متضائف هستند و متضائفین در قوه و فعل متکافئ هستند. ۳. فطرت و کشش فطری در ذمه وجود است و نمی تواند خطا باشد.
نتیجه این مقدمه ها این است که پس موجود کامل مطلق که همان خداست باید باشد. بدین ترتیب وجود فطرت، وجود خدا را در پی دارد و مفهوم آیه کریمه (فأقم وجهک للدین حنیفاً فطرة الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله)؛
شکل یک برهان فلسفی پیدا می کند.
سخن امام در زمینه برهان فطرت
...
← دیدگاه میرزا جوادآقا تهرانی
این برهان که مبتنی بر تصور است البته خالی از اشکال نیست، اما آنچه امام در زمینه فطرت می فرماید بسیار منطقی تر از این برهان است. ایشان با ترتیب و تنظیم چند مقدمه، برهان فطرت را به صورت یک برهان فلسفی ارائه می کند. مقدمات یاد شده از این قرار است:
۱. انسان بالفطره عشق به کمال مطلق دارد و این کمال مطلق خداست. ۲. عشق و عاشق فعلی، مستلزم وجود معشوق بالفعل است، زیرا عاشق و معشوق متضائف هستند و متضائفین در قوه و فعل متکافئ هستند. ۳. فطرت و کشش فطری در ذمه وجود است و نمی تواند خطا باشد.
نتیجه این مقدمه ها این است که پس موجود کامل مطلق که همان خداست باید باشد. بدین ترتیب وجود فطرت، وجود خدا را در پی دارد و مفهوم آیه کریمه (فأقم وجهک للدین حنیفاً فطرة الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله)؛
شکل یک برهان فلسفی پیدا می کند.
سخن امام در زمینه برهان فطرت
...
wikifeqh: برهان_فطرت