بدائع الاصول

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بدائع الأصول (کتاب). « بدائع الاصول (تقریرات آیة الله سید علی الموسوی البهبهانی )»، به زبان عربی ، تالیف آیة الله سید علی شفیعی است. این محاضرات، در حوزه علمیه اهواز القاء شده است.
کتاب، مشتمل بر مقدمه مؤلف، مباحث الفاظ ، مقصد ثانی (در باره ظن) و ملاحق است. برخی از مباحث اصولی، از قبیل مطلق و مقید ، مجمل و مبین و مباحث قطع در کتاب وجود ندارد که علت آن، حاضر نبودن مؤلف، در محاضرات استاد است که خود داستان دیگری دارد که مؤلف، در مقدمه، به آن اشاره کرده است.

[ویکی نور] بدائع الاصول (بهبهانی علی). «بدائع الأصول(تقریرات آیت الله سید علی الموسوی البهبهانی)»، به زبان عربی، تألیف آیت الله سید علی شفیعی است. این محاضرات، در حوزه علمیه اهواز القاء شده است.
کتاب، مشتمل بر مقدمه مؤلف، مباحث الفاظ، مقصد ثانی(در باره ظن) و ملاحق است. برخی از مباحث اصولی، از قبیل مطلق و مقید، مجمل و مبین و مباحث قطع در کتاب وجود ندارد که علّت آن، حاضر نبودن مؤلّف، در محاضرات استاد است که خود داستان دیگری دارد که مؤلّف، در مقدمه، به آن اشاره کرده است.
مؤلف، در ابتدای کتاب، جهت تبرّک و تیمن تعریف فقه را بر تعریف اصول، مقدّم کرده و بیان می کند که فقه، در اصطلاح، علم به احکام شرعیّه فرعیّه از روی ادلّه تفصیلیه است، سپس این تعریف را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار داده و به تعریف علم اصول و موضوع آن می پردازد. ایشان، کلام آخوند خراسانی را در موضوع علم، مردود دانسته و از زوایای مختلف، اشکالات آن را آشکار می سازد و در«نتیجة المقال» نظریّه خود را بیان کرده، سپس وارد مباحث کتاب می شود که عبارتند از: بحث وضع و اقسام آن، معنای اسمی و حرفی، احکام دلالت و اقسام آن، وضع مرکّبات، استعمال لفظ در فرد و نوع و شخص، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، حقیقت و مجاز و بیان علائم آن دو، ترادف و اشتراک، حقیقت شرعیّه، صحیح و اعّم.
مؤلّف، بعد از این مقدّمات، مبحث اوامر را آغاز کرده و آن را در قالب چهار بخش مورد تحقیق قرار می دهد:
1. آیا برای امر، صیغه مخصوصی وجود دارد؟؛

[ویکی فقه] بدائع الاصول (کتاب). « بدائع الاصول (تقریرات آیة الله سید علی الموسوی البهبهانی )»، به زبان عربی ، تالیف آیة الله سید علی شفیعی است. این محاضرات، در حوزه علمیه اهواز القاء شده است.
کتاب، مشتمل بر مقدمه مؤلف، مباحث الفاظ ، مقصد ثانی (در باره ظن) و ملاحق است. برخی از مباحث اصولی، از قبیل مطلق و مقید ، مجمل و مبین و مباحث قطع در کتاب وجود ندارد که علت آن، حاضر نبودن مؤلف، در محاضرات استاد است که خود داستان دیگری دارد که مؤلف، در مقدمه، به آن اشاره کرده است.
گزارش محتوا
مؤلف ، در ابتدای کتاب، جهت تبرک و تیمن تعریف فقه را بر تعریف اصول ، مقدم کرده و بیان می کند که فقه، در اصطلاح، علم به احکام شرعیه فرعیه از روی ادله تفصیلیه است، سپس این تعریف را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار داده و به تعریف علم اصول و موضوع آن می پردازد. ایشان، کلام آخوند خراسانی را در موضوع علم، مردود دانسته و از زوایای مختلف، اشکالات آن را آشکار می سازد و در «نتیجة المقال» نظریه خود را بیان کرده، سپس وارد مباحث کتاب می شود که عبارتند از: بحث وضع و اقسام آن، معنای اسمی و حرفی، احکام دلالت و اقسام آن، وضع مرکبات، استعمال لفظ در فرد و نوع و شخص، استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، حقیقت و مجاز و بیان علائم آن دو، ترادف و اشتراک، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم.
مباحث اوامر
مؤلف، بعد از این مقدمات، مبحث اوامر را آغاز کرده و آن را در قالب چهار بخش مورد تحقیق قرار می دهد: ۱. آیا برای امر، صیغه مخصوصی وجود دارد؟۲. افاده امر برای وجوب یا ندب یا غیر این دو.۳. مبحث طلب و اراده .۴. مره و تکرار.
اقوال در بحث طلب و اراده
...

پیشنهاد کاربران

بپرس