[ویکی اهل البیت] کتابی است در علم رجال از محمد آصف فرزند محمد میرزا، معروف به محسنی قندهاری (معاصر)
محمد آصف در قندهار افغانستان چشم به جهان گشود. وی که اکنون در قید حیات است، در شرح حال خود نوشته است: «من خواندن و نوشتن را نزد پدرم آموختم و مدت چند سال به عنوان کارمند دولت در اطاق بازرگانی مشغول کار بودم. در اول سال 1331 ق مشغول درس حوزوی شدم و در سال 1332 ق وارد حوزه علمیه مبارک نجف شدم. در مدت شش سال سطوح را تمام کردم و مدتی هم به درس خارج رفتم».
بدون تردید وی یکی از متفکران برجسته شیعه است که در علوم مختلف صاحب نظر و متخصص است و بر پنج زبان زنده دنیا تسلط کامل دارد: زبان پشتو، عربی، فارسی، انگلیسی و اردو. او در علوم مختلف آثار گران قیمتی تألیف کرده است.
استادان او عبارتند از آیت الله العظمی حکیم، آیت الله العظمی خوئی، مرحوم آقای وحیدی، مرحوم میرزا باقر زنجانی، آیت الله شیخ حسن حلی، آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری و...
نزد وی صدها طالب علم و دانش اندوخته اند.
حدود الشریعة، صراط الحق، الارض فی الفقه، متا فیزیک، تصویر از حکومت اسلامی، نظرة عابرة فی صحاح ستة، قضاء و شهادت، حجة اثنا عشری، عقائد اسلامی، روح الفقه و مسائل الطبیعة و...
این کتاب دارای خصوصیات ذیل است:
این کتاب به همت انتشارات ولایت در مشهد به سال 1375 ش به چاپ رسیده است.
محمد آصف در قندهار افغانستان چشم به جهان گشود. وی که اکنون در قید حیات است، در شرح حال خود نوشته است: «من خواندن و نوشتن را نزد پدرم آموختم و مدت چند سال به عنوان کارمند دولت در اطاق بازرگانی مشغول کار بودم. در اول سال 1331 ق مشغول درس حوزوی شدم و در سال 1332 ق وارد حوزه علمیه مبارک نجف شدم. در مدت شش سال سطوح را تمام کردم و مدتی هم به درس خارج رفتم».
بدون تردید وی یکی از متفکران برجسته شیعه است که در علوم مختلف صاحب نظر و متخصص است و بر پنج زبان زنده دنیا تسلط کامل دارد: زبان پشتو، عربی، فارسی، انگلیسی و اردو. او در علوم مختلف آثار گران قیمتی تألیف کرده است.
استادان او عبارتند از آیت الله العظمی حکیم، آیت الله العظمی خوئی، مرحوم آقای وحیدی، مرحوم میرزا باقر زنجانی، آیت الله شیخ حسن حلی، آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری و...
نزد وی صدها طالب علم و دانش اندوخته اند.
حدود الشریعة، صراط الحق، الارض فی الفقه، متا فیزیک، تصویر از حکومت اسلامی، نظرة عابرة فی صحاح ستة، قضاء و شهادت، حجة اثنا عشری، عقائد اسلامی، روح الفقه و مسائل الطبیعة و...
این کتاب دارای خصوصیات ذیل است:
این کتاب به همت انتشارات ولایت در مشهد به سال 1375 ش به چاپ رسیده است.
wikiahlb: بحوث_فی_علم_الرجال
[ویکی نور] بحوث فی علم الرجال، اثر محمدآصف محسنی، کتابی است در علم رجال که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است.
جایگاه خالی علم رجال در حوزه های علمیه کنونی تشیع از یک سو و ضرورت پرداختن به آن برای تشخیص روایات معتبر از غیر معتبر، از سوی دیگر، ایجاب می کند که بر علم رجال اهتمام بیشتری شود و آرا و تحقیقات ژرف نخبگان این علم بس مهم، در ساحت حدیث و روایت مورد توجه و دقت قرار گیرد. در راستای تحقق این هدف، اثر حاضر تألیف گردیده و به زیور طبع آراسته شده است.
کتاب با سه مقدمه کوتاه از نویسنده آغاز شده است و مطالب، تحت عنوان «بحث حول...» دربردارنده مجموعا پنجاه و چهار بحث می باشد.
در مقدمات نویسنده، ابتدا به تعریف علم رجال و بیان علت لزوم احتیاج و نیاز به آن پرداخته شده و سپس توضیحاتی پیرامون چاپ های مختلف کتاب، ارائه گردیده است.
نویسنده در هر بحث، مسائل بسیار مفیدی را بیان کرده است؛ به عنوان مثال، در بحث 45، تعداد 381 راوی را که طریق شیخ صدوق در فقه به آن ها منتهی می شود، ذکر کرده است که برخی از آن ها عبارتند از: محمد بن یعقوب، علی بن ابراهیم، محمد بن یحیی عطار، احمد بن ادریس، حسین بن محمد بن عامر، حمید بن زیاد، احمد بن محمد بن عیسی، احمد بن محمد برقی، فضل بن شاذان، حسن بن محبوب، سهل بن زیاد، علی بن حسن بن فضال، محمد بن احمد بن یحیی، محمد بن علی بن محبوب، محمد بن حسن صفار، سعد بن عبدالله و.و یا در بحث پنجاه وچهار، تعدادی از راوت موثق را نام برده است که از جمله آن ها عبارتند از: احمد بن ابراهیم بن ابی رافع، احمد بن ادریس، احمد بن حسن بن علی بن فضال، احمد بن حسین بن عبدالملک ازدی، احمد بن داود قمی، احمد بن علی بن زیاد، احمد بن عمر و.
مؤلف، اسناد بعضی کتب مثل قصص الأنبیاء، نوشته قطب راوندی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و در بحث پنجاه ودو، اعتبار کتب حدیثی زیر را نیز بررسی نموده است: «مسائل علی بن جعفر»، «نوادر احمد بن محمد بن عیسی»، «محاسن برقی»، «بصائر الدرجات صفار»، «قرب الإسناد حمیری»، «تفسیر قمی »، «رجال کشی»، «کامل الزیارات»، «کتب شیخ صدوق»، «ارشاد مفید»، «امالی مفید» و «امالی، غیبت و مصباح شیخ طوسی و امالی فرزندش» و.
جایگاه خالی علم رجال در حوزه های علمیه کنونی تشیع از یک سو و ضرورت پرداختن به آن برای تشخیص روایات معتبر از غیر معتبر، از سوی دیگر، ایجاب می کند که بر علم رجال اهتمام بیشتری شود و آرا و تحقیقات ژرف نخبگان این علم بس مهم، در ساحت حدیث و روایت مورد توجه و دقت قرار گیرد. در راستای تحقق این هدف، اثر حاضر تألیف گردیده و به زیور طبع آراسته شده است.
کتاب با سه مقدمه کوتاه از نویسنده آغاز شده است و مطالب، تحت عنوان «بحث حول...» دربردارنده مجموعا پنجاه و چهار بحث می باشد.
در مقدمات نویسنده، ابتدا به تعریف علم رجال و بیان علت لزوم احتیاج و نیاز به آن پرداخته شده و سپس توضیحاتی پیرامون چاپ های مختلف کتاب، ارائه گردیده است.
نویسنده در هر بحث، مسائل بسیار مفیدی را بیان کرده است؛ به عنوان مثال، در بحث 45، تعداد 381 راوی را که طریق شیخ صدوق در فقه به آن ها منتهی می شود، ذکر کرده است که برخی از آن ها عبارتند از: محمد بن یعقوب، علی بن ابراهیم، محمد بن یحیی عطار، احمد بن ادریس، حسین بن محمد بن عامر، حمید بن زیاد، احمد بن محمد بن عیسی، احمد بن محمد برقی، فضل بن شاذان، حسن بن محبوب، سهل بن زیاد، علی بن حسن بن فضال، محمد بن احمد بن یحیی، محمد بن علی بن محبوب، محمد بن حسن صفار، سعد بن عبدالله و.و یا در بحث پنجاه وچهار، تعدادی از راوت موثق را نام برده است که از جمله آن ها عبارتند از: احمد بن ابراهیم بن ابی رافع، احمد بن ادریس، احمد بن حسن بن علی بن فضال، احمد بن حسین بن عبدالملک ازدی، احمد بن داود قمی، احمد بن علی بن زیاد، احمد بن عمر و.
مؤلف، اسناد بعضی کتب مثل قصص الأنبیاء، نوشته قطب راوندی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و در بحث پنجاه ودو، اعتبار کتب حدیثی زیر را نیز بررسی نموده است: «مسائل علی بن جعفر»، «نوادر احمد بن محمد بن عیسی»، «محاسن برقی»، «بصائر الدرجات صفار»، «قرب الإسناد حمیری»، «تفسیر قمی »، «رجال کشی»، «کامل الزیارات»، «کتب شیخ صدوق»، «ارشاد مفید»، «امالی مفید» و «امالی، غیبت و مصباح شیخ طوسی و امالی فرزندش» و.
wikinoor: بحوث_فی_علم_الرجال