[ویکی فقه] باغ های قوم عاد (قرآن). قوم عاد دارای باغ های خرم و سرسبزی بودند که از کمک های خداوند به آنها بود.
قوم عاد، از باغ های پوشیده از درخت برخوردار بود:کذبت عاد المرسلین• امدکم بانعـم... • وجنت وعیون.قوم عاد (نیز) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، شما را به چهارپایان .... امداد فرموده، همچنین به باغ ها و چشمه ها! در این آیه خداوند خطاب به قوم عاد می فرماید: باغ های خرم و سرسبز و چشمه های آب جاری در اختیارتان قرار دادیم (و جنات و عیون).و به این ترتیب زندگی شما را هم از نظر نیروی انسانی، هم کشاورزی و باغداری، و هم دامداری و وسائل حمل و نقل پر بار ساختیم، به گونه ای که در زندگی خود احساس کمترین کمبود و ناراحتی نداشته باشید. ولی چه شد که بخشنده این همه نعمت ها را فراموش کردید، شب و روز بر سر سفره او نشستید و او را نشناختید.
کمک خدا به قوم عاد
باغ های قوم عاد، از کمک های خداوند به آنان بود:کذبت عاد المرسلین• امدکم بانعـم... • وجنت وعیون.قوم عاد (نیز) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، شما را به چهارپایان .... امداد فرموده، همچنین به باغ ها و چشمه ها! خود شما می دانید که این نعمت ها از امداد خدای تعالی و صنع اوست و احدی غیر او در ایجاد آنها و امدادش به شما شرکت نداشته، پس تنها او است که بر شما واجب است از نافرمانیش بپرهیزید و شکرش را به جای آورده، او را بپرستید، نه بت ها و اصنام، پس در حقیقت کلامی است که برهان خود را نیز متضمن است. امدکم از ماده امداد در اصل به این گفته می شود که اموری را پشت سر هم و به طور منظم قرار دهند، و از آنجا که خداوند نعمت هایش را به طور دائم و تحت نظام خاصی به بندگان ارزانی می دارد از آن تعبیر به امداد شده.شما را به چهارپایان و پسران (لایق و برومند) امداد کرد (امدکم بانعام و بنین).از یک سو سرمایه های مادی که قسمت مهمی از آن مخصوصا در آن عصر چهارپایان و دام ها بودند در اختیار شما گذاشت، و از سوی دیگر نیروی انسانی کافی که بتواند آن را حفظ و نگاهداری کند و پرورش دهد.این تعبیر در آیات مختلف قرآن تکرار شده است که به هنگام برشمردن نعمت های مادی نخست به اموال اشاره می کند، بعد به نیروی انسانی که حافظ و نگاهبان و پرورش دهنده اموال است، و این یک ترتیب طبیعی به نظر می رسد نه اینکه اموال از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.در آیه ۶ سوره اسراء می خوانیم: و امددناکم باموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا: ما شما را به وسیله اموال و فرزندان امداد کردیم و جمعیت شما را بیشترین قرار دادیم.بعد می افزاید: باغ های خرم و سرسبز و چشمه های آب جاری در اختیارتان قرار دادیم (و جنات و عیون).و به این ترتیب زندگی شما را هم از نظر نیروی انسانی، هم کشاورزی و باغداری، و هم دامداری و وسائل حمل و نقل پر بار ساختیم، به گونه ای که در زندگی خود احساس کمترین کمبود و ناراحتی نداشته باشید. ولی چه شد که بخشنده این همه نعمتها را فراموش کردید، شب و روز بر سر سفره او نشستید و او را نشناختید.
قوم عاد، از باغ های پوشیده از درخت برخوردار بود:کذبت عاد المرسلین• امدکم بانعـم... • وجنت وعیون.قوم عاد (نیز) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، شما را به چهارپایان .... امداد فرموده، همچنین به باغ ها و چشمه ها! در این آیه خداوند خطاب به قوم عاد می فرماید: باغ های خرم و سرسبز و چشمه های آب جاری در اختیارتان قرار دادیم (و جنات و عیون).و به این ترتیب زندگی شما را هم از نظر نیروی انسانی، هم کشاورزی و باغداری، و هم دامداری و وسائل حمل و نقل پر بار ساختیم، به گونه ای که در زندگی خود احساس کمترین کمبود و ناراحتی نداشته باشید. ولی چه شد که بخشنده این همه نعمت ها را فراموش کردید، شب و روز بر سر سفره او نشستید و او را نشناختید.
کمک خدا به قوم عاد
باغ های قوم عاد، از کمک های خداوند به آنان بود:کذبت عاد المرسلین• امدکم بانعـم... • وجنت وعیون.قوم عاد (نیز) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، شما را به چهارپایان .... امداد فرموده، همچنین به باغ ها و چشمه ها! خود شما می دانید که این نعمت ها از امداد خدای تعالی و صنع اوست و احدی غیر او در ایجاد آنها و امدادش به شما شرکت نداشته، پس تنها او است که بر شما واجب است از نافرمانیش بپرهیزید و شکرش را به جای آورده، او را بپرستید، نه بت ها و اصنام، پس در حقیقت کلامی است که برهان خود را نیز متضمن است. امدکم از ماده امداد در اصل به این گفته می شود که اموری را پشت سر هم و به طور منظم قرار دهند، و از آنجا که خداوند نعمت هایش را به طور دائم و تحت نظام خاصی به بندگان ارزانی می دارد از آن تعبیر به امداد شده.شما را به چهارپایان و پسران (لایق و برومند) امداد کرد (امدکم بانعام و بنین).از یک سو سرمایه های مادی که قسمت مهمی از آن مخصوصا در آن عصر چهارپایان و دام ها بودند در اختیار شما گذاشت، و از سوی دیگر نیروی انسانی کافی که بتواند آن را حفظ و نگاهداری کند و پرورش دهد.این تعبیر در آیات مختلف قرآن تکرار شده است که به هنگام برشمردن نعمت های مادی نخست به اموال اشاره می کند، بعد به نیروی انسانی که حافظ و نگاهبان و پرورش دهنده اموال است، و این یک ترتیب طبیعی به نظر می رسد نه اینکه اموال از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.در آیه ۶ سوره اسراء می خوانیم: و امددناکم باموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا: ما شما را به وسیله اموال و فرزندان امداد کردیم و جمعیت شما را بیشترین قرار دادیم.بعد می افزاید: باغ های خرم و سرسبز و چشمه های آب جاری در اختیارتان قرار دادیم (و جنات و عیون).و به این ترتیب زندگی شما را هم از نظر نیروی انسانی، هم کشاورزی و باغداری، و هم دامداری و وسائل حمل و نقل پر بار ساختیم، به گونه ای که در زندگی خود احساس کمترین کمبود و ناراحتی نداشته باشید. ولی چه شد که بخشنده این همه نعمتها را فراموش کردید، شب و روز بر سر سفره او نشستید و او را نشناختید.
wikifeqh: باغ های_قوم_عاد_(قرآن)