بازی ویدیویی ( به انگلیسی: Video game ) یا بازی کامپیوتری ( به انگلیسی: Computer game ) گونه ای سرگرمی تعاملی است که با بهره گیری از یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می شود. شمار مخاطبان بازی های ویدیویی در سال های گذشته افزایش داشته[ ۱] و بازی های ویدیویی به پرهوادارترین سرگرمی تاریخ بشر تبدیل شده اند. نخستین بازی ویدیویی تاریخ در سال ۱۹۵۸ میلادی ساخته شد، این بازی یک شبیه ساز تنیس بود و گامی شد برای پیشرفت های پسین در صنعت بازی های ویدیویی.
پیروزی در ورزش های الکترونیک به توانایی و مهارت هایی ویژه نیاز دارد. توانایی واکنش سریع و دقیق و تفکر راهبردی مهم ترین توانمندی های یک ورزشکار الکترونیک موفق است.
از بازی های ویدیویی پرآوازه می توان به سری اتومبیل دزدی بزرگ ( GTA ) ، سری کال آو دیوتی و اساسینز کرید، در انحصاری های پلی استیشن می توان به دِ لست آف آس و گاد آف وار و در اکس باکس به هیلو اشاره کرد.
بازی های ویدئویی بر پایه روش انجام بازی ( گیم پلی ) و حالت گرافیکی به ژانرهایی دسته بندی می شوند:
• اکشن
• سکو بازی
• شوتر
• بازی ریتم
• مبارزه ای
• بتل رویال
• هک اند اسلش
• شوتم آپ
• بیت ام آپ
• بقا
• ماجراجویی متنی
• ماجراجویی گرافیکی
• رمان تصویری
• فیلم تعاملی
• هیبرید
• مخفی کاری
• ترس و بقا
• وحشت روانشناختی
• استراتژی همزمان
• استراتژی نوبتی
• ۴اکس
• تاکتیک همزمان
• موبا
• شبیه سازی
• شبیه ساز زندگی
• شبیه سازی ساخت و ساز و مدیریت
• شبیه ساز رانندگی
• اثرگذاری: اثرگذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازی ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب و سوءاستفاده سیاسی تبدیل کرده است. بسیاری از دولت ها بعضی بازی های ویدئویی را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت برای سن های زیر یک سال مشخص محدود کرده اند.
• سود آوری: امروزه صنعت بازی های ویدئویی به یک عرصه سودآور تبدیل شده است و شرکت های بزرگ سازنده این گونه بازی ها هر سال سود هنگفتی به دست می آوردند، به گونه ای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی های ویدئویی به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود ( نه و نیم میلیارد دلار ) را پشت سر گذاشت.
• سرگرم کننده بودن: بازی های ویدئویی بر خلاف بیشتر سرگرمی های دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.
• اعتیاد: گروهی از پژوهشگران بازی های ویدئویی را اعتیادآور و خطرناک قلمداد می کنند. هر چند این مسئله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان می دهد تعدادی از علاقه مندان به بازی های ویدئویی به طرز غیرطبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود بازمی مانند. [ نیازمند منبع]
• پیشگیری از بیماری: بر اساس پژوهش دانشگاه کینگز لندن، کسانی ( به ویژه افراد بالای شصت سال ) که دست کم پنج بار در هفته به بازی های «تقویت فکری» شامل استدلال و حل مشکلات می پردازند به طور چشمگیری، کمتر دچار بیماری آلزایمر می شوند.
• توانبخشی: در گونه ای از بازی های جدی تحت عنوان بازی های توانبخشی، مکانیک بازی به نحوی طراحی می شود که حرکات فیزیکی که بازیکن در جهت انجام بازی انجام می دهد به نوعی تمرین توانبخشی محسوب می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپیروزی در ورزش های الکترونیک به توانایی و مهارت هایی ویژه نیاز دارد. توانایی واکنش سریع و دقیق و تفکر راهبردی مهم ترین توانمندی های یک ورزشکار الکترونیک موفق است.
از بازی های ویدیویی پرآوازه می توان به سری اتومبیل دزدی بزرگ ( GTA ) ، سری کال آو دیوتی و اساسینز کرید، در انحصاری های پلی استیشن می توان به دِ لست آف آس و گاد آف وار و در اکس باکس به هیلو اشاره کرد.
بازی های ویدئویی بر پایه روش انجام بازی ( گیم پلی ) و حالت گرافیکی به ژانرهایی دسته بندی می شوند:
• اکشن
• سکو بازی
• شوتر
• بازی ریتم
• مبارزه ای
• بتل رویال
• هک اند اسلش
• شوتم آپ
• بیت ام آپ
• بقا
• ماجراجویی متنی
• ماجراجویی گرافیکی
• رمان تصویری
• فیلم تعاملی
• هیبرید
• مخفی کاری
• ترس و بقا
• وحشت روانشناختی
• استراتژی همزمان
• استراتژی نوبتی
• ۴اکس
• تاکتیک همزمان
• موبا
• شبیه سازی
• شبیه ساز زندگی
• شبیه سازی ساخت و ساز و مدیریت
• شبیه ساز رانندگی
• اثرگذاری: اثرگذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازی ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب و سوءاستفاده سیاسی تبدیل کرده است. بسیاری از دولت ها بعضی بازی های ویدئویی را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت برای سن های زیر یک سال مشخص محدود کرده اند.
• سود آوری: امروزه صنعت بازی های ویدئویی به یک عرصه سودآور تبدیل شده است و شرکت های بزرگ سازنده این گونه بازی ها هر سال سود هنگفتی به دست می آوردند، به گونه ای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی های ویدئویی به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود ( نه و نیم میلیارد دلار ) را پشت سر گذاشت.
• سرگرم کننده بودن: بازی های ویدئویی بر خلاف بیشتر سرگرمی های دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.
• اعتیاد: گروهی از پژوهشگران بازی های ویدئویی را اعتیادآور و خطرناک قلمداد می کنند. هر چند این مسئله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان می دهد تعدادی از علاقه مندان به بازی های ویدئویی به طرز غیرطبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود بازمی مانند. [ نیازمند منبع]
• پیشگیری از بیماری: بر اساس پژوهش دانشگاه کینگز لندن، کسانی ( به ویژه افراد بالای شصت سال ) که دست کم پنج بار در هفته به بازی های «تقویت فکری» شامل استدلال و حل مشکلات می پردازند به طور چشمگیری، کمتر دچار بیماری آلزایمر می شوند.
• توانبخشی: در گونه ای از بازی های جدی تحت عنوان بازی های توانبخشی، مکانیک بازی به نحوی طراحی می شود که حرکات فیزیکی که بازیکن در جهت انجام بازی انجام می دهد به نوعی تمرین توانبخشی محسوب می شود.
wiki: بازی ویدئویی