بازی هماهنگی

دانشنامه عمومی

در نظریه بازی ها، بازی های هماهنگی گروهی از بازی های با استراتژی خالص چند نفرهٔ تعادل نش است که در آن، بازیکنان استراتژی های یکسان یا متناظر انتخاب می کنند. بازی های هماهنگی، شکل گرفتهٔ ایدهٔ مسئلهٔ هماهنگی است که در علوم اجتماعی، از جمله اقتصاد، گسترش یافته است و به معنی موقعیت هایی است که در آن همهٔ شرکت کنندگان می توانند منافع مشترک را تشخیص دهند، اما این کار تنها با تصمیم گیری دوبه دو سازگار صورت می گیرد. یک درخواست مشترک، انتخاب استانداردهای تکنولوژیکی است.
به عنوان یک مثال کلاسیک از بازی هماهنگی، بازی دو نفره - دو استراتژی که با ماتریس هزینه در سمت چپ نشان داده شده را در نظر بگیرید.
اگر این بازی، یک بازی هماهنگی باشد، پس نابرابری های زیر را برای نتیجه های نگه داشته شده برای بازیکن ۱ ( ردیف ها ) در نظر بگیرید: {A> B و D> C} و برای بازیکن ۲ ( ستون ها ) {a> cو d> b}. در این بازی، خانه های استراتژیِ {چپ، بالا} و {راست، پایین}، تعادل نش خالص هستند. این وضعیت می تواند برای بیشتر از دو استراتژی ( استراتژی هایی که معمولاً طبقه بندی شده اند تا تعادل نش از چپ - بالا به صورت مورب به راست - پایین برسد ) و همچنین بیش از دو بازیکن گسترش یابد.
یک مورد نمونه برای بازی هماهنگی، انتخاب جهت های جاده است به طوری که هنگام راندن در جاده، زندگی خود را نجات دهند. در یک مثال ساده، تصور کنید که دو راننده در یک جاده خاکی باریک همدیگر را ملاقات می کنند. هر دو مجبورند که برای جلوگیری از برخورد، منحرف شوند. اگر هر دو مانور انحراف مشابه ای را اجرا کنند، می توانند که از کنار یکدیگر عبور کنند، اما اگر مانورهای مختلف را اجرا کنند، برخورد خواهند کرد. در ماتریس هزینهٔ شکل دو، عبور موفق با یک نتیجهٔ ۱۰ و برخورد با نتیجهٔ ۰ مشخص شده است.
در این مورد، دو حالت تعادل نش خالص وجود دارد: یا هر دو به سمت چپ منحرف می شوند یا به راست. در این مثال، اینکه بازیکنان کدام سمت ( چپ یا راست ) را بر می گزینند، هیچ اهمیتی ندارد، تا زمانی که هر دو سمتی یکسان را انتخاب کنند پس هردو راه حل، کارایی پارتو می باشد. این برای تمامی بازی های هماهنگی درست نیست، مانند بازی هماهنگی خالص شکل ۳. هماهنگی خالص ( یا علایق مشترک ) بازی ای است که بازیکنان هردو پیامد تعادل نش یکسانی را ترجیح می دهند؛ در اینجا هر دو بازیکن مهمانی را به ماندن در خانه برای تماشای تلویزیون ترجیح می دهند. پارتوی پیامد {مهمانی، مهمانی} پیامد {خانه، خانه} را شکست می دهد، همان طوری که هر دو پارتوی گفته شده، دو پیامد {خانه، مهمانی} و {مهمانی، خانه} را شکست می دهد.
عکس بازی هماهنگی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس