بازی ماجراجویی ( به انگلیسی: Adventure Game ) یک ژانر بازی ویدئویی است که در آن بازیکن خودش را در نقش سردستهٔ یک داستان محاوره ای و واکنشی فرض می کند که باید با کاوش و جستجو جلو برود و به عوض رقابت های فیزیکی به حل کردن معما بپردازد. [ ۱] به دلیل تمرکز این ژانر بر داستان، مسئولیت سنگین روایت آن بر عهدهٔ شیوه های مورد استفاده برای داستانسرایی مثل نوشته ها و فیلم قرار می گیرد که این خود گسترهٔ وسیعی از ژانرهای ادبیات را شامل می شود. تقریباً همهٔ بازی های ماجراجویی به صورت بازی انفرادی طراحی می شوند چرا که این تأکید بر داستان و کاراکتر طراحی بازی چند نفره را سخت می کند. [ ۲]
در غرب این ژانر از بازی با دنیای وسترن شروع شد. دنیای وسترن، ژانری است که در اواخر دهه ی۱۹۸۰ تا اواسط دههٔ ۱۹۹۰ در قلهٔ محبوبیت قرار داشت و در میان ژانرهای حرفه ای و فنی بسیار مطرح شد و حتی هم اکنون نیز در میان ژانرها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. [ ۳] از سویی دیگر در آسیای شرقی بازی های ویدئویی در فرمی که بعدها به رمان تصویری مشهور شد، ادامه پیدا کردند. گفته می شود که تقریباً ۷۰ درصد از بازی های کامپیوتری در ژاپن تولید می شود. [ ۴]
اصطلاح «بازی ماجراجویی» از بازی های کامپیوتری ماجرایی در دههٔ ۱۹۷۰ سرچشمه گرفته است، [ ۵] [ ۶] که پیشگام سبکی از گیم پلی است که بسیار طرفدار پیدا کرد و توانست تا به عنوان یک ژانر مطرح شود. ژانر بازی ویدئویی توسط گیم پلی آن تعریف می شود و شباهتی به ژانر ادبی آن ندارد. [ ۱]
عناصر ضروری این ژانر شامل راوی داستان، اکتشاف و جستجو و حل معما. [ ۱] بازی های ماجراجویی توسط مجموعه ای از معماها توصیف می شوند که در قالب یک قصه جاسازی شده اند در واقع هر گیم شامل قصه ای است که بازیکن با گشودن قسمت به قسمت آن در طول زمان، آن را به پیش می برد. [ ۷] [ ۱۲] اگر حل معماهایی که بازیکن در طول داستان با آن ها روبرو می شود اختیاری و دل بخواه باشد، این معماها نباید بازیکن را به سمت ماجرایی خارج از داستان بکشد که این مثالی از یک طراحی خوب است. [ ۱۳]
در بازی های ماجراجویی رقابت های رزمی و اکشن یا خیلی محدودند یا در کل وجود ندارند، [ ۱] بنابراین اینطور رقابت ها مشخصا به ژانر بازی های اکشن تعلق دارند. [ ۷] در کتاب «طراحی گیم از اندرو رولینگز و ارنست آدامز» نویسندگان اظهار داشتند که «این ( تاکید بر کاهش رقابت های رزمی ) به این معنی نیست که در بازی های ماجراجویی هیچ کشمکش و ستیزی وجود ندارد . . . . بلکه رقابت رزمی در آن ها فعالیت اصلی بازی بحساب نمی آیند. »[ ۵] برخی از بازی های ماجراجویی شامل بازی های کوچکی از دیگر ژانرها هم هستند، که معمولاً توسط کسانی که نسبت به ماهیت این ژانر حساس هستند جزو بازی های ماجراجویی بحساب نمی آیند. [ ۱] البته بازی هایی هم هستند که ژانر اکشن و ماجراجویی را تلفیق کرده اند ولی اکثر آن ها بازی های تجربی به حساب می آیند. [ ۱۴] این بازی ها که پیوندی از اکشن و ماجراجویی هستند شامل رقابت های فیزیکی بیشتری نسبت به بازی های ماجراجویی اصیل هستند و از آهنگ حرکت سریعتری برخوردارند. کاربردی ساختن این تعریف مشکل است، ولیکن با برخی مناقشات در میان طراحان، بالاخره بازی هایی که اکشن هستند و هم زمان هم شامل رقابت های غیرفیزیکی به قدر کافی باشند، به عنوان اکشن - ماجرایی مطرح شدند. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر غرب این ژانر از بازی با دنیای وسترن شروع شد. دنیای وسترن، ژانری است که در اواخر دهه ی۱۹۸۰ تا اواسط دههٔ ۱۹۹۰ در قلهٔ محبوبیت قرار داشت و در میان ژانرهای حرفه ای و فنی بسیار مطرح شد و حتی هم اکنون نیز در میان ژانرها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. [ ۳] از سویی دیگر در آسیای شرقی بازی های ویدئویی در فرمی که بعدها به رمان تصویری مشهور شد، ادامه پیدا کردند. گفته می شود که تقریباً ۷۰ درصد از بازی های کامپیوتری در ژاپن تولید می شود. [ ۴]
اصطلاح «بازی ماجراجویی» از بازی های کامپیوتری ماجرایی در دههٔ ۱۹۷۰ سرچشمه گرفته است، [ ۵] [ ۶] که پیشگام سبکی از گیم پلی است که بسیار طرفدار پیدا کرد و توانست تا به عنوان یک ژانر مطرح شود. ژانر بازی ویدئویی توسط گیم پلی آن تعریف می شود و شباهتی به ژانر ادبی آن ندارد. [ ۱]
عناصر ضروری این ژانر شامل راوی داستان، اکتشاف و جستجو و حل معما. [ ۱] بازی های ماجراجویی توسط مجموعه ای از معماها توصیف می شوند که در قالب یک قصه جاسازی شده اند در واقع هر گیم شامل قصه ای است که بازیکن با گشودن قسمت به قسمت آن در طول زمان، آن را به پیش می برد. [ ۷] [ ۱۲] اگر حل معماهایی که بازیکن در طول داستان با آن ها روبرو می شود اختیاری و دل بخواه باشد، این معماها نباید بازیکن را به سمت ماجرایی خارج از داستان بکشد که این مثالی از یک طراحی خوب است. [ ۱۳]
در بازی های ماجراجویی رقابت های رزمی و اکشن یا خیلی محدودند یا در کل وجود ندارند، [ ۱] بنابراین اینطور رقابت ها مشخصا به ژانر بازی های اکشن تعلق دارند. [ ۷] در کتاب «طراحی گیم از اندرو رولینگز و ارنست آدامز» نویسندگان اظهار داشتند که «این ( تاکید بر کاهش رقابت های رزمی ) به این معنی نیست که در بازی های ماجراجویی هیچ کشمکش و ستیزی وجود ندارد . . . . بلکه رقابت رزمی در آن ها فعالیت اصلی بازی بحساب نمی آیند. »[ ۵] برخی از بازی های ماجراجویی شامل بازی های کوچکی از دیگر ژانرها هم هستند، که معمولاً توسط کسانی که نسبت به ماهیت این ژانر حساس هستند جزو بازی های ماجراجویی بحساب نمی آیند. [ ۱] البته بازی هایی هم هستند که ژانر اکشن و ماجراجویی را تلفیق کرده اند ولی اکثر آن ها بازی های تجربی به حساب می آیند. [ ۱۴] این بازی ها که پیوندی از اکشن و ماجراجویی هستند شامل رقابت های فیزیکی بیشتری نسبت به بازی های ماجراجویی اصیل هستند و از آهنگ حرکت سریعتری برخوردارند. کاربردی ساختن این تعریف مشکل است، ولیکن با برخی مناقشات در میان طراحان، بالاخره بازی هایی که اکشن هستند و هم زمان هم شامل رقابت های غیرفیزیکی به قدر کافی باشند، به عنوان اکشن - ماجرایی مطرح شدند. [ ۱]
wiki: بازی ماجراجویی