بازاریابی مستقیم ( به انگلیسی: Direct Marketing ) نوعی از بازاریابی است که مستقیماً با مشتری مشکوک ارتباط برقرار می شود. در این روش افراد مستقیماً از بازار هدف بازاریابی و انتخاب می شوند. [ ۱] [ ۲] به تعبیر دیگری بازاریابی مستقیم استفاده از کانال های مستقیم مصرف کننده، برای رساندن و تحویل کالاها و خدمات به مشتریان بدون استفاده از واسطه های بازاریابی است. این کانال ها شامل ارسال مستقیم پست، کاتالوگ ها، ارتباط تلفنی، تلویزیون تعاملی، دکه ها، وب سایت ها و تجهیزات همراه به صورت مستقیم با مصرف کننده نهایی است. بازاریاب های مستقیم به دنبال یک پاسخ قابل اندازه گیری، مثل سفارش مشتریان هستند. گاهی به این کار، بازاریابی سفارش – مستقیم ( Direct – order Marketing ) نیز گفته می شود. [ ۳] نقطه مقابل بازاریابی مستقیم، بازاریابی غیرمستقیم نام گرفته است، در این نوع از بازاریابی به صورت غیرمستقیم سعی در جذب مشتری می شود. مانند تبلیغات بیلبوردی که در فضاهای عمومی انجام می شود.
بازاریابی مستقیم قابل اندازه گیری بوده و قابلیت پیگیری دارد، به این مفهوم که می توان درصد موفقیت بازاریابی را مشخص نمود. به عنوان نمونه: با تقسیم افرادی که بازاریابی شده اند به افرادی که مراجعه کرده اند، درصد موفقیت بازاریابی را تعیین کرد.
شیوه های اصلی ایجاد ارتباط در بازاریابی مستقیم عبارتند از: فروش رودرور، بازاریابی از طریق پست مستقیم، بازاریابی با دفترچهٔ فهرست بها ( کاتالوگ ) ، بازاریابی از راه دور یا با تلفن، بازاریابی از طریق واکنش مستقیم به تلویزیون، بازاریابی دکه ای و بازاریابی آنلاین. [ ۴]
این نوع از بازاریابی از ابزارهای ارتباطی مختلفی بهره می برد: نظیر پست، رایانامه، پیام کوتاه، دورنگار. در برخی موارد با استفاده از کوکی ذخیره شده به وسیله نمایشگر اینترنت هم می توان بازاریابی مستقیم انجام داد. همچنین کمپین های تبلیغاتی نیز می توانند به صورت بازاریابی مستقیم عمل کنند. روش های متداول این نوع بازاریابی: افرادی که در این روش بازاریابی می شوند از قبل شناسایی شده و اطلاعات آن ها در بانک های اطلاعاتی مربوط ذخیره شده و نام آن ها نیز در ابتدای بولتن بازاریابی درج شده و مستقیماً خطاب می شوند. [ ۵]
تفاوت های این روش بازاریابی با روش های متداول تبلیغات، به موارد زیر مرتبط می شود:
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبازاریابی مستقیم قابل اندازه گیری بوده و قابلیت پیگیری دارد، به این مفهوم که می توان درصد موفقیت بازاریابی را مشخص نمود. به عنوان نمونه: با تقسیم افرادی که بازاریابی شده اند به افرادی که مراجعه کرده اند، درصد موفقیت بازاریابی را تعیین کرد.
شیوه های اصلی ایجاد ارتباط در بازاریابی مستقیم عبارتند از: فروش رودرور، بازاریابی از طریق پست مستقیم، بازاریابی با دفترچهٔ فهرست بها ( کاتالوگ ) ، بازاریابی از راه دور یا با تلفن، بازاریابی از طریق واکنش مستقیم به تلویزیون، بازاریابی دکه ای و بازاریابی آنلاین. [ ۴]
این نوع از بازاریابی از ابزارهای ارتباطی مختلفی بهره می برد: نظیر پست، رایانامه، پیام کوتاه، دورنگار. در برخی موارد با استفاده از کوکی ذخیره شده به وسیله نمایشگر اینترنت هم می توان بازاریابی مستقیم انجام داد. همچنین کمپین های تبلیغاتی نیز می توانند به صورت بازاریابی مستقیم عمل کنند. روش های متداول این نوع بازاریابی: افرادی که در این روش بازاریابی می شوند از قبل شناسایی شده و اطلاعات آن ها در بانک های اطلاعاتی مربوط ذخیره شده و نام آن ها نیز در ابتدای بولتن بازاریابی درج شده و مستقیماً خطاب می شوند. [ ۵]
تفاوت های این روش بازاریابی با روش های متداول تبلیغات، به موارد زیر مرتبط می شود:
wiki: بازاریابی مستقیم