بارداری مریم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بارداری مریم (قرآن). بارداری حضرت مریم علیهاالسّلام با دمیده شدن روح خدا در وی انجام گرفت و نفخ روح در مریم کنایه است از اینکه ولادت فرزندش عیسی مستند به جریان عادی نیست که مانند سایر فرزندان نطفه ای باشد، که پس از طی دوره ای روح در آن دمیده شده باشد.
قرآن کریم در مورد باردار شدن مریم علیها السلام به صورت خارق العاده چنین می فرماید: «... یـمریم ان الله یبشرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسی ابن مریم... • قالت رب انی یکون لی ولد ولم یمسسنی بشر قال کذلک الله یخلق ما یشآء...» ... ای مریم! خداوند تو را به کلمه ای (وجود با عظمتی) از طرف خودش بشارت می دهد که نامش مسیح، عیسی پسر مریم است• (مریم) گفت: پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد، در حالی که انسانی با من تماس نگرفته است؟! فرمود: خداوند، اینگونه هر چه را بخواهد می آفریند! ... . «واذکر فی الکتـب مریم... • قالت انی یکون لی غلـم ولم یمسسنی بشر... • قال کذلک قال ربک هو علی هین...» در این کتاب (آسمانی قرآن) از مریم یاد آر ...•گفت چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد در حالی که تاکنون انسانی با من تماس نداشته...•گفت مطلب همین است که پروردگارت فرموده، این کار بر من سهل و آسان است ... .
کلام وحی
سیاق این معنا را می رساند که مریم از کلام جبرئیل که گفت : (تا پسری به تو ببخشم...) فهمیده که این پسر را در همین حال می بخشد، و لذا گفت : (هیچ بشری با من تماس نگرفته و زناکار هم نبوده ام) و در این جمله فهماند که فرزنددار شدن من الان منوط به این است که چند ماه قبل نکاح و یا زنائی صورت گرفته باشد و حال آنکه صورت نگرفته. «قال کذلک قال ربک هو علی هین...» یعنی روح به او گفت : مطلب از همین قرار است که به تو گفتم (آنگاه گفت) پروردگارت گفته که : آن برای من آسان است . «والتی احصنت فرجها فنفخنا فیها من روحنا وجعلنـها وابنهآ ءایة للعــلمین» و به یاد آور زنی را که دامان خود را از آلودگی به بیعفتی پاک نگه داشت، و ما از روح خود در او دمیدیم، و او و فرزندش (مسیح) را نشانه بزرگی برای جهانیان قرار دادیم.
صیانت حضرت مریم
منظور از (آن زن که فرجش را حصن کرد) مریم دختر عمران است. این جمله مدح او به داشتن عفت و صیانت است و نیز تبرئه او از تهمتی است که یهود به وی نسبت دادند.
نفخ روح
...

پیشنهاد کاربران

بپرس