بادیه نشینان غیرمؤمن

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بادیه نشینان غیرمؤمن (قرآن). در عصر پیامبر عده ای بادیه نشینان زندگی می کردند که مؤمن نبودند بلکه عده ای از آنها زمخت و سنگدل بودند.
الاعراب اشد کفرا... • ومن الاعراب من یتخذ ما ینفق مغرما ویتربص بکم الدوائر علیهم دائرة السوء و الله سمیع علیم• ومن الاعراب من یؤمن بالله والیوم الاخر...«عرب های بادیه نشین کفر و نفاقشان شدیدتر است و به جهل از حدود (و مرزهای) آنچه خدا بر پیامبرش نازل کرده سزاوارترند، و خداوند دانا و حکیم است.گروهی از (این) اعراب بادیه نشین چیزی را که (در راه خدا) انفاق می کنند غرامت محسوب می دارند، و انتظار حوادث دردناکی برای شما می کشند حوادث دردناک برای آنهاست، و خداوند شنوا و داناست .گروه (دیگری) از عرب های بادیه نشین ایمان بخدا و روز رستاخیز دارند، و آنچه را انفاق می کنند مایه تقرب نزد خدا، و دعاهای پیامبر می دانند، آگاه باشید اینها مایه تقرب آنها است، خداوند به زودی آنان را در رحمت خود وارد خواهد ساخت، چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است.»
بادیه نشینان سنگدل
در این آیات سه گانه - به تناسب بحث هائی که درباره منافقان مدینه گذشت - پیرامون حال منافقان بادیه نشین، و نشانه ها و افکار آنها، و همچنین درباره مؤمنان مخلص و راستین بادیه گفتگو شده است.شاید به این علت که به مسلمانان هشدار دهد چنین نپندارند که منافقان تنها همان گروهی هستند که در شهرند بلکه منافقان بادیه نشین از آنها خشن ترند، و به گواهی تاریخ اسلام، مسلمانان بارها مورد هجوم این گروه واقع شده بودند، مبادا پیروزی های پی در پی لشکر اسلام سبب شود که آنها این خطر را نادیده بگیرند.به هر حال در آیه نخست می فرماید: اعراب بادیه نشین (به حکم دوری از تعلیم و تربیت و نشنیدن آیات الهی و سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم کفر و نفاقشان شدیدتر است (الاعراب اشد کفرا و نفاقا).و باز به همین دلیل، به جهل و بی خبری از حدود فرمان ها و احکامی که خدا بر پیامبرش نازل کرده است سزاوارترند (و اجدر ان لا یعلموا حدود ما انزل الله علی رسوله).اعراب از کلماتی است که معنی جمعی دارد، اما مفردی برای آن از نظر لغت عرب نیست و چنانکه ائمه لغت مانند مولف قاموس و صحاح و تاج العروس و دیگران گفته اند این کلمه تنها به عرب های بادیه نشین اطلاق می شود، و به هنگامی که بخواهند معنی مفرد را ادا کنند، همین کلمه را با یاء نسبت، به صورت اعرابی می گویند. بنابراین به خلاف آنچه بسیاری تصور می کنند، اعراب جمع عرب نیست.اجدر از ماده جدار به معنی دیوار است، سپس به هر چیز مرتفع و شایسته اطلاق شده است، به همین جهت اجدر معمولا به معنی شایسته تر استعمال می شود.در پایان آیه می فرماید خداوند دانا و حکیم است یعنی اگر در باره عرب های بادیه نشین چنین داوری می کند روی تناسب خاصی است که محیط آنها با اینگونه صفات دارد (و الله علیم حکیم).
تفاوت بادیه نشین ها
اما برای اینکه چنین توهمی پیدا نشود که همه اعراب بادیه نشین، و یا همه بادیه نشینان، دارای چنین صفاتی هستند، در آیه بعد اشاره به دو گروه مختلف در میان آنها می کند.نخست می گوید: گروهی از این عرب های بادیه نشین کسانی هستند که بر اثر نفاق یا ضعف ایمان هنگامی که چیزی را در راه خدا انفاق کنند، آنرا ضرر و زیان و غرامت محسوب می دارند نه یک موفقیت و پیروزی و تجارت پر سود (و من الاعراب من یتخذ ما ینفق مغرما)
← اوصاف بادیه نشینان
...

پیشنهاد کاربران

بپرس