[ویکی نور] ایضاح الفرائد، اثر آیت الله سید محمّد تنکابنی، یکی از شروح مفصّل و باارزش«فرائد الاصول» شیخ انصاری ، است.
کتاب، در دو جلد تدوین یافته و مشتمل بر یک مقدّمه و سه مقصد و یک خاتمه است.
بنای مؤلّف، عموماً بر مفصّل نویسی و طرح مطالب تخصّصی بوده است. وی، نخست با عبارت«قوله:...»، قسمت کوتاهی از کلام شیخ را نقل می کند و سپس به شرح نکات مشکل آن می پردازد.
مؤلف، جلد اوّل را با تعلیقه ای بر معنای مکلف آغاز می کند. به نظر ایشان، مراد از مکلّف، اعمّ از مجتهد و مقلّد است؛ گر چه فهم حجیت اصول و ادلّه ظنیه محتاج به نظر و استدلال است و تشخیص موارد جریان و احراز سایر شرایط آن، وظیفه مجتهد است، ولی رجوع به اصول در شبهات موضوعیّه، اختصاصی به مجتهد ندارد و مقلّد هم می تواند به آنها رجوع کرده و به وظیفه خود عمل نماید و هم چنین مراد از مکلّف، خصوص بالغِ عاقل است، امّا غیر بالغ در صورت ممیز بودن، مانعی از جعل احکام غیر الزامی در حقّ وی، وجود ندارد و از این جاست که جمعی از محققین، عبادت صبّی را صحیح و شرعی می دانند.
وی، در مقصد اول که در باره قطع است، در خصوص اینکه قطع طریقی قابلیّت جعل شارع را ندارد، تصریح می کند که اگر اعتبار و حجیّت قطع طریقی قابل جعل باشد، در این صورت طریقیّت ظن نیز ذاتی خواهد بود و دلیل آن، این است که همان طوری که تمامی وجودات به وجود واجب منتهی می شوند که دارای وجوب ذاتی است، هم چنین باید تمامی حجج، به حجّت بالذات منتهی شوند تا محذور دور و تسلسل در آنها پیش نیاید و از آن جا که حجیّت قطع، ضروری الثبوت است، لذا هیچ تعلیلی نمی خواهد.
کتاب، در دو جلد تدوین یافته و مشتمل بر یک مقدّمه و سه مقصد و یک خاتمه است.
بنای مؤلّف، عموماً بر مفصّل نویسی و طرح مطالب تخصّصی بوده است. وی، نخست با عبارت«قوله:...»، قسمت کوتاهی از کلام شیخ را نقل می کند و سپس به شرح نکات مشکل آن می پردازد.
مؤلف، جلد اوّل را با تعلیقه ای بر معنای مکلف آغاز می کند. به نظر ایشان، مراد از مکلّف، اعمّ از مجتهد و مقلّد است؛ گر چه فهم حجیت اصول و ادلّه ظنیه محتاج به نظر و استدلال است و تشخیص موارد جریان و احراز سایر شرایط آن، وظیفه مجتهد است، ولی رجوع به اصول در شبهات موضوعیّه، اختصاصی به مجتهد ندارد و مقلّد هم می تواند به آنها رجوع کرده و به وظیفه خود عمل نماید و هم چنین مراد از مکلّف، خصوص بالغِ عاقل است، امّا غیر بالغ در صورت ممیز بودن، مانعی از جعل احکام غیر الزامی در حقّ وی، وجود ندارد و از این جاست که جمعی از محققین، عبادت صبّی را صحیح و شرعی می دانند.
وی، در مقصد اول که در باره قطع است، در خصوص اینکه قطع طریقی قابلیّت جعل شارع را ندارد، تصریح می کند که اگر اعتبار و حجیّت قطع طریقی قابل جعل باشد، در این صورت طریقیّت ظن نیز ذاتی خواهد بود و دلیل آن، این است که همان طوری که تمامی وجودات به وجود واجب منتهی می شوند که دارای وجوب ذاتی است، هم چنین باید تمامی حجج، به حجّت بالذات منتهی شوند تا محذور دور و تسلسل در آنها پیش نیاید و از آن جا که حجیّت قطع، ضروری الثبوت است، لذا هیچ تعلیلی نمی خواهد.
wikinoor: إیضاح_الفرائد
[ویکی فقه] ایضاح الفرائد (کتاب). «ایضاح الفرائد»، اثر آیة الله، سید محمد تنکابنی، یکی از شروح مفصل و باارزش «فرائد الاصول» شیخ انصاری، است.
کتاب، در دو جلد تدوین یافته و مشتمل بر یک مقدمه و سه مقصد و یک خاتمه است.بنای مؤلف، عموما بر مفصل نویسی و طرح مطالب تخصصی بوده است. وی، نخست با عبارت «قوله: ...» ، قسمت کوتاهی از کلام شیخ را نقل می کند و سپس به شرح نکات مشکل آن می پردازد.
گزارش محتوا
۱. ↑ ایضاح الفرائد، محمد تنکابنی، ج۱، ص۲.۲. ↑ ایضاح الفرائد، محمد تنکابنی، ج۱، ص۱۰۰.۳. ↑ ایضاح الفرائد، محمد تنکابنی، ج۲، ص۹۲۴.
منبع
...
کتاب، در دو جلد تدوین یافته و مشتمل بر یک مقدمه و سه مقصد و یک خاتمه است.بنای مؤلف، عموما بر مفصل نویسی و طرح مطالب تخصصی بوده است. وی، نخست با عبارت «قوله: ...» ، قسمت کوتاهی از کلام شیخ را نقل می کند و سپس به شرح نکات مشکل آن می پردازد.
گزارش محتوا
۱. ↑ ایضاح الفرائد، محمد تنکابنی، ج۱، ص۲.۲. ↑ ایضاح الفرائد، محمد تنکابنی، ج۱، ص۱۰۰.۳. ↑ ایضاح الفرائد، محمد تنکابنی، ج۲، ص۹۲۴.
منبع
...
wikifeqh: ایضاح_الفرائد_(کتاب)