خدایان هندو ( به انگلیسی: Hindu deities ) ایزدان مورد پرستش هندوها هستند. در ریگ ودا ۳۳ خدا شرح داده شده است. [ ۱]
بهترین منابعی که ما را از چگونگی اعتقادات دینی شبه قاره هند در ادوار قدیم آشنا می سازد متن وداها خصوصاً کتاب مقدس ریگ ودا ( ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد ) می باشد. مطالعات نشان می دهد که ادیان هند از پرستش طبیعت و قوای طبیعی آغاز شده و رفته رفته با نفوذ تفکرات فلسفی و منطقی راه تکامل پیموده و پس از سیر و گذر از مرحلهٔ اوپانیشادها و ودانتا به صورت تفکر کنونی مذهبی هند درآمده است. ماکس مولر معتقد است که اساس مذاهب هند و اروپایی پرستش طبیعت بوده و نوع اعتقادات آن دوران، آینه صادقی است که معتقدات دینی ابتدایی انسان اولیه را به نمایش می گذارد در این مکتب، اساطیر محلی و زبان های قومی نقش ایفا نمی کنند. ۲. مکتب ژرژ دومزیل: در این مکتب به زبان های اقوام اعتنای خاصی شده و اعتقاد بر این است که در هر مذهب و تمدنی کتب مقدسه و اساطیری خاص وجود دارد. حال اگر اقوام هند و اروپایی زبان مشترکی داشته اند لذا می بایست اشتراک میان اعتقادات شان هم موجود بوده است. دومزیل از همین طریق یافته های ارزنده ای را در خصوص اشتراک اعتقادات ایران باستان، هند باستان و دیگر اقوام هند و اروپایی ارائه نمود.
• خدایان آسمانی: که در مقام اصل و حقیقت روحانی نظام کائنات هستند با طبقه برهمن که قشر روحانی و موبدان جامعه می باشند، هم آهنگی دارند.
• خدایان جوی: که نیروهای حاکم و قوای اجرایی قوانین هستند، با قشر کشاتریا ( طبقهٔ اشراف ) هم سنخی دارند.
• خدایان زمینی: که ضامن وفور نعمات دنیوی هستند، با طبقه وایشیا ( کشاورزان ) منطبق اند.
خدایان هندو شخصیت های مقدس هندوها هستند.
اگرچه هندوان در ظاهر بت می پرستند اما حقیقت این است که دانایان، حکیمان و هندوان با سواد، خدای یکتا را می پرستند و معتقدند که ذات مطلق الهی یگانه است ولی قشر فقیر و کم سواد هندوستان تا حدود زیادی به همان مظهر مادی توجه دارند و آن را می پرستند اما این نیز به معنی کفر آنان نیست. هندوان معتقدند که این خدایان، مظاهر گوناگون همان خدای یکتا هستند در این باره در ریگ ودا ( یکی از چهار ودای موجود ) آمده است: «بر هر ثابت و جنبنده و نیز بر هر آنچه را ه می رود وبر هر آنچه می پرد و بر تمام این آفرینش رنگارنگ، تنها یک خدا فرمانروایی می کند. »
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبهترین منابعی که ما را از چگونگی اعتقادات دینی شبه قاره هند در ادوار قدیم آشنا می سازد متن وداها خصوصاً کتاب مقدس ریگ ودا ( ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد ) می باشد. مطالعات نشان می دهد که ادیان هند از پرستش طبیعت و قوای طبیعی آغاز شده و رفته رفته با نفوذ تفکرات فلسفی و منطقی راه تکامل پیموده و پس از سیر و گذر از مرحلهٔ اوپانیشادها و ودانتا به صورت تفکر کنونی مذهبی هند درآمده است. ماکس مولر معتقد است که اساس مذاهب هند و اروپایی پرستش طبیعت بوده و نوع اعتقادات آن دوران، آینه صادقی است که معتقدات دینی ابتدایی انسان اولیه را به نمایش می گذارد در این مکتب، اساطیر محلی و زبان های قومی نقش ایفا نمی کنند. ۲. مکتب ژرژ دومزیل: در این مکتب به زبان های اقوام اعتنای خاصی شده و اعتقاد بر این است که در هر مذهب و تمدنی کتب مقدسه و اساطیری خاص وجود دارد. حال اگر اقوام هند و اروپایی زبان مشترکی داشته اند لذا می بایست اشتراک میان اعتقادات شان هم موجود بوده است. دومزیل از همین طریق یافته های ارزنده ای را در خصوص اشتراک اعتقادات ایران باستان، هند باستان و دیگر اقوام هند و اروپایی ارائه نمود.
• خدایان آسمانی: که در مقام اصل و حقیقت روحانی نظام کائنات هستند با طبقه برهمن که قشر روحانی و موبدان جامعه می باشند، هم آهنگی دارند.
• خدایان جوی: که نیروهای حاکم و قوای اجرایی قوانین هستند، با قشر کشاتریا ( طبقهٔ اشراف ) هم سنخی دارند.
• خدایان زمینی: که ضامن وفور نعمات دنیوی هستند، با طبقه وایشیا ( کشاورزان ) منطبق اند.
خدایان هندو شخصیت های مقدس هندوها هستند.
اگرچه هندوان در ظاهر بت می پرستند اما حقیقت این است که دانایان، حکیمان و هندوان با سواد، خدای یکتا را می پرستند و معتقدند که ذات مطلق الهی یگانه است ولی قشر فقیر و کم سواد هندوستان تا حدود زیادی به همان مظهر مادی توجه دارند و آن را می پرستند اما این نیز به معنی کفر آنان نیست. هندوان معتقدند که این خدایان، مظاهر گوناگون همان خدای یکتا هستند در این باره در ریگ ودا ( یکی از چهار ودای موجود ) آمده است: «بر هر ثابت و جنبنده و نیز بر هر آنچه را ه می رود وبر هر آنچه می پرد و بر تمام این آفرینش رنگارنگ، تنها یک خدا فرمانروایی می کند. »
wiki: ایزدان هندوئیسم