[ویکی فقه] روزهای قربانی کردن در منی و غیر منی را ایّام نَحر می گویند که روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم ذی حجه است و از آن در باب حج سخن گفتهاند.
از مناسک حج تمتع،قربانی کردن در منی است. قربانی کردن قبل از ایّام نحر برای حاجی جایز نیست و کفایت نمیکند. بنابر قول منسوب به مشهور، قربانی کردن در روز عید واجب و تأخیر آن برای غیر معذور حرام است؛ لیکن در صورت تأخیر، قربانی کردن در باقی مانده ایاّم ذیحجّه کفایت میکند. برخی، قربانی کردن در روز عید را واجب ندانسته و آن را در تمام ایّام ذیحجّه (از روز عید تا آخر) جایز دانستهاند. هرچند گفتهاند: در روز عید افضل است. برخی دیگر گفتهاند: کسی که به جهت عذری نتوانسته در روز عید قربانی کند، میتواند تا پایان ایام تشریق قربانی کند و در صورت استمرار عذر، تا آخر ذیحجّه فرصت دارد.
برخی، ایّام نحر را در قربانی واجب چهار روز (از روز عید تاپایان ایام تشریق) دانسته و تأخیر آن را از روز چهارم، جز برای معذور حرام دانستهاند.
قربانی مستحب
در قربانی مستحب، ایّام نحر در منی چهار روز از روز عید و در غیر منی سه روز است.
از مناسک حج تمتع،قربانی کردن در منی است. قربانی کردن قبل از ایّام نحر برای حاجی جایز نیست و کفایت نمیکند. بنابر قول منسوب به مشهور، قربانی کردن در روز عید واجب و تأخیر آن برای غیر معذور حرام است؛ لیکن در صورت تأخیر، قربانی کردن در باقی مانده ایاّم ذیحجّه کفایت میکند. برخی، قربانی کردن در روز عید را واجب ندانسته و آن را در تمام ایّام ذیحجّه (از روز عید تا آخر) جایز دانستهاند. هرچند گفتهاند: در روز عید افضل است. برخی دیگر گفتهاند: کسی که به جهت عذری نتوانسته در روز عید قربانی کند، میتواند تا پایان ایام تشریق قربانی کند و در صورت استمرار عذر، تا آخر ذیحجّه فرصت دارد.
برخی، ایّام نحر را در قربانی واجب چهار روز (از روز عید تاپایان ایام تشریق) دانسته و تأخیر آن را از روز چهارم، جز برای معذور حرام دانستهاند.
قربانی مستحب
در قربانی مستحب، ایّام نحر در منی چهار روز از روز عید و در غیر منی سه روز است.
wikifeqh: ایام_نحر