[ویکی فقه] آیات حجاب. کندوکاو در آیات حجاب، نشان می دهد که حکم حجاب، یک باره اعلام نشده، بلکه کم کم و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه و غیره بر قلب مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نازل شده است. و این آیات در این مقاله در پنج مرحله بیان شده هست که برای اهل نظر وفقه پژوهان، می تواند ره گشا و پرفایده باشد و آنان را در دستیابی به زوایای گوناگون این گزاره مهم اجتماعی، رهنمون سازد.
کنار هم گذاردن آیات حجاب و درنگ بر روی آن ها و توجه به آغاز و پایان نشانه های پیوسته و ناپیوسته هر یک از آیات، بسیار روشن گر خواهد بود و ره گشا، که در ضمن بحث، به این نکته اشاره خواهد شد. نکته شایان توجه این که، در کنار هم و به ترتیب نزول آوردن آیات و دقت و درنگ روی آن ها، نشان خواهد داد که حکم حجاب، یک باره اعلام نشده، بلکه کم کم و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه و غیره بر قلب مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نازل شده است.
مراحل نزول آیه حجاب
ابتدا، در روزهای پایانی سال پنجم هجری، در جریان ولیمه ازدواج پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با زینب بنت جحش (همسر طلاق داده شده زید بن حارثه) آیه حجاب همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بر آن حضرت نازل شد. همه مردان برابر دستور این آیه شریفه می بایست از پس پرده با همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) سخن بگویند. در مرحله دوم، خویشاوندان نسبی از دایره این حکم بیرون شدند و آنان اجازه یافتند با همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بی آن که پرده ای در بین باشد، سخن بگویند. در مرحله سوم، جلباب ( چادر ) به عنوان حقی برای همسران و دختران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و زنان مؤمن قرار داده شد. در مرحله چهارم، آیات سوره نور احکام حجاب بانوان را روشن ساخت.در مرحله پنجم، اجازه گرفتن برای ورود به محل استراحت بانوان محرم، مطرح شد:۱. در نگاه به بانوان مَحْرَم و اندازه پوشش آنان در برابر مَحْرَمان، بین خویشاوندان نسبی و سببی فرق است، یعنی هیچ گاه پوشش مادر نزد فرزند، همانند پوشش مادرزن در نزد داماد نیست.۲. این که گفته می شود محرمان، چه سببی و چه نسبی، می توانند به همه جای بدن یکدیگر نظر بیفکنند، به جز عورت و شرمگاه، سخنی است بی دلیل. این بخش از بحث مقداری به درازا کشید که چاره ای نبود، زیرا فقیهان روزگار ما، آن گونه که از حاشیه های عروةالوثقی بر می آید، همه، برخلاف این نظر دارند، از این روی بایسته بود که دلیل های این مسأله بیش تر به بوته بررسی گذاشته شود.۳. روایات رسیده از معصومان در این موضوع، سخن جدیدی، غیر از آنچه از آیه های حجاب فهمیده می شود، بیان نکرده اند.۴. از ملاک ها و معیارهای به دست آمده از بحث و کندوکاو در آیات شریف، در گزاره های جدید و مسائل نو پیدا بهره بردیم و آن ها را به گونه استدلالی، شرح دادیم. در مثل فرق بین عکس و صاحب عکس و فیلم شخص و خود شخص بیان شده است.
ترتیب نزول آیات حجاب
ترتیب نزول آیات حجاب بدین شرح هست:
← نخستین مرحله
...
کنار هم گذاردن آیات حجاب و درنگ بر روی آن ها و توجه به آغاز و پایان نشانه های پیوسته و ناپیوسته هر یک از آیات، بسیار روشن گر خواهد بود و ره گشا، که در ضمن بحث، به این نکته اشاره خواهد شد. نکته شایان توجه این که، در کنار هم و به ترتیب نزول آوردن آیات و دقت و درنگ روی آن ها، نشان خواهد داد که حکم حجاب، یک باره اعلام نشده، بلکه کم کم و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه و غیره بر قلب مبارک پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نازل شده است.
مراحل نزول آیه حجاب
ابتدا، در روزهای پایانی سال پنجم هجری، در جریان ولیمه ازدواج پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با زینب بنت جحش (همسر طلاق داده شده زید بن حارثه) آیه حجاب همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بر آن حضرت نازل شد. همه مردان برابر دستور این آیه شریفه می بایست از پس پرده با همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) سخن بگویند. در مرحله دوم، خویشاوندان نسبی از دایره این حکم بیرون شدند و آنان اجازه یافتند با همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بی آن که پرده ای در بین باشد، سخن بگویند. در مرحله سوم، جلباب ( چادر ) به عنوان حقی برای همسران و دختران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و زنان مؤمن قرار داده شد. در مرحله چهارم، آیات سوره نور احکام حجاب بانوان را روشن ساخت.در مرحله پنجم، اجازه گرفتن برای ورود به محل استراحت بانوان محرم، مطرح شد:۱. در نگاه به بانوان مَحْرَم و اندازه پوشش آنان در برابر مَحْرَمان، بین خویشاوندان نسبی و سببی فرق است، یعنی هیچ گاه پوشش مادر نزد فرزند، همانند پوشش مادرزن در نزد داماد نیست.۲. این که گفته می شود محرمان، چه سببی و چه نسبی، می توانند به همه جای بدن یکدیگر نظر بیفکنند، به جز عورت و شرمگاه، سخنی است بی دلیل. این بخش از بحث مقداری به درازا کشید که چاره ای نبود، زیرا فقیهان روزگار ما، آن گونه که از حاشیه های عروةالوثقی بر می آید، همه، برخلاف این نظر دارند، از این روی بایسته بود که دلیل های این مسأله بیش تر به بوته بررسی گذاشته شود.۳. روایات رسیده از معصومان در این موضوع، سخن جدیدی، غیر از آنچه از آیه های حجاب فهمیده می شود، بیان نکرده اند.۴. از ملاک ها و معیارهای به دست آمده از بحث و کندوکاو در آیات شریف، در گزاره های جدید و مسائل نو پیدا بهره بردیم و آن ها را به گونه استدلالی، شرح دادیم. در مثل فرق بین عکس و صاحب عکس و فیلم شخص و خود شخص بیان شده است.
ترتیب نزول آیات حجاب
ترتیب نزول آیات حجاب بدین شرح هست:
← نخستین مرحله
...
wikifeqh: آیات_حجاب
[ویکی شیعه] آیات حجاب. آیات حجاب به چند آیه از آیات قرآن کریم اشاره دارد که در سوره های نور و احزاب است. فقیهان با توجه به جملۀ «وَ لیَضرِبنَ بِخُمُرِهنَّ عَلی جُیوبِهنَّ» در این آیه و آیات و روایات دیگر، به وجوب حجاب بر بانوان فتوا داده اند.
سه آیه از آیات قرآن مجید به آیه حجاب مشهورند که در این میان آیه ۳۱ سوره نور مشهورتر است:
یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحیمًا ﴿۵۹﴾ (ترجمه: ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.)
سه آیه از آیات قرآن مجید به آیه حجاب مشهورند که در این میان آیه ۳۱ سوره نور مشهورتر است:
یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحیمًا ﴿۵۹﴾ (ترجمه: ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.)
wikishia: آیات_حجاب