آژانس ایمنی هوانوردی اروپا. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) به عنوان یک سازمان تخصصی تحت نظر اتحادیه اروپا با هدف تنظیم مقررات و اجرای قوانین در زمینه ایمنی هوانوردی غیرنظامی در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۳ میلادی تشکیل شده است که مقر آن در شهر کلن کشور آلمان قرار دارد. [ ۱] این آژانس در سال ۲۰۰۸ میلادی با اصلاح و تکمیل مقررات ایمنی هوانوردی توانست از سازمان های مشترک هوانوردی ( Joint Aviation Authorities ) پیشی بگیرد. کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا ( EFTA ) ملزم به مشارکت در این سازمان شده اند.
مسئولیت آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) شامل بر تجزیه و تحلیل و پژوهش در مبحث ایمنی، صدور مجوزهای لازم به اپراتورهای خارج از آژانس، ارائه مشاوره جهت تهیه پیش نویس، پیاده سازی و نظارت بر اجرای قوانین ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ( از جمله بازرسی در کشورهای عضو ) اعطای گواهینامه بر حسب نوع هواپیما و قطعات مربوطه، تأییدیه سازمان های عضو در بخش طراحی، ساخت و تعمیر و نگهداری محصولات هوانوردی تعریف شده است.
با توجه به بخشی از قانون آسمان واحد اروپا ۲، وظایف بیشتری به آژانس داده شده است. [ ۲] به علاوه آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) قادر به تأیید حریم هوایی بیش از سه عضو ( Functional Airspace Blocks ) خواهد بود.
یکی از تفاوت های میان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) با سازمان های مشترک هوانوردی ( JAA ) این است که آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مسئول قانونی تنظیم مقررات و اجرای قوانین در اتحادیه اروپا ( از طریق تصویب کمیسیون اروپا، شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا ) می باشد در حالی که بسیاری از قوانین مصوب نظارتی در سازمان های مشترک هوانوردی به صورت مستقل وضع شده اند. همچنین، برخی از کشورهای عضو سازمان های مشترک هوانوردی مانند ترکیه که خارج از اتحادیه اروپا تعریف شده اند نیز به صورت داوطلبانه، قوانین وضع شده آژانس ایمنی هوانوردی اروپا را پذیرفته و از روش های آن پیروی می کنند.
اعضاء آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. به علاوه، کشورهایی که عضو انجمن تجارت آزاد اروپا یعنی لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس و ایسلند ( ملزم به اجرای قوانین ماده ۶۶ ) نیز از اعضاء ناظر هیئت مدیره ( بدون حق رأی ) هستند. [ ۳] همچنین روابط متعدد کاری با سایر کشورها نیز وجود دارد. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمسئولیت آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) شامل بر تجزیه و تحلیل و پژوهش در مبحث ایمنی، صدور مجوزهای لازم به اپراتورهای خارج از آژانس، ارائه مشاوره جهت تهیه پیش نویس، پیاده سازی و نظارت بر اجرای قوانین ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ( از جمله بازرسی در کشورهای عضو ) اعطای گواهینامه بر حسب نوع هواپیما و قطعات مربوطه، تأییدیه سازمان های عضو در بخش طراحی، ساخت و تعمیر و نگهداری محصولات هوانوردی تعریف شده است.
با توجه به بخشی از قانون آسمان واحد اروپا ۲، وظایف بیشتری به آژانس داده شده است. [ ۲] به علاوه آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) قادر به تأیید حریم هوایی بیش از سه عضو ( Functional Airspace Blocks ) خواهد بود.
یکی از تفاوت های میان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) با سازمان های مشترک هوانوردی ( JAA ) این است که آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مسئول قانونی تنظیم مقررات و اجرای قوانین در اتحادیه اروپا ( از طریق تصویب کمیسیون اروپا، شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا ) می باشد در حالی که بسیاری از قوانین مصوب نظارتی در سازمان های مشترک هوانوردی به صورت مستقل وضع شده اند. همچنین، برخی از کشورهای عضو سازمان های مشترک هوانوردی مانند ترکیه که خارج از اتحادیه اروپا تعریف شده اند نیز به صورت داوطلبانه، قوانین وضع شده آژانس ایمنی هوانوردی اروپا را پذیرفته و از روش های آن پیروی می کنند.
اعضاء آژانس ایمنی هوانوردی اروپا ( EASA ) کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. به علاوه، کشورهایی که عضو انجمن تجارت آزاد اروپا یعنی لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس و ایسلند ( ملزم به اجرای قوانین ماده ۶۶ ) نیز از اعضاء ناظر هیئت مدیره ( بدون حق رأی ) هستند. [ ۳] همچنین روابط متعدد کاری با سایر کشورها نیز وجود دارد. [ ۴]