اچ• آر• گیگر. هانس رودولف «رودی» گیگر ( به انگلیسی: Hans Rudolf "Ruedi" Giger ) هنرمند سوررئالیست سوئیسی بود که هیولا و دکورهای پیشرو فیلم علمی تخیلی «بیگانه» را طراحی کرد.
اچ. آر. گیگر بیش از همه برای آفرینش موجود ناشناخته فیلم ترسناک و علمی تخیلی «بیگانه» به کارگردانی ریدلی اسکات شناخته می شود که سال ۱۹۷۹ روی پرده رفت. او برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین دستاورد جلوه های تصویری شد.
گیگر با نام اصلی هانس رودولف گیگر در ۵ فوریهٔ ۱۹۴۰ در شهر شور در جنوب شرقی سوئیس به دنیا آمد. او که پدرش یک شیمی دان بود، در زوریخ در رشته معماری و طراحی صنعتی درس خواند.
گیگر کار خود را با طراحی با قلم مرکب و پولیستر شروع کرد و بعد سراغ آثار بزرگ رفت که با تکنیک ایربراش کار شده بودند و چشم اندازهای خیالی و کابوس وار را ترسیم می کردند.
آثار گیگر ارتباط بدن انسان و ماشین را مورد کندوکاو قرار می دهند. او تصاویری سوررئالیستی از انسان ها که با بخش های صنعتی آمیخته شده اند، خلق کرده است، سبکی که خودش از آن به عنوان «زیست مکانیکی» یاد می کرد.
یکی از نمونه های این کار طراحی روی جلد آلبوم «Brain Salad Surgery» از گروه راک بریتانیایی «امرسن، لیک اند پالمر» بود که سال ۱۹۷۳ به بازار آمد. او برای این آلبوم یک جمجمه انسانی را داخل یک ماشین طراحی کرد.
گیگر سال ۱۹۷۹ در یک گفتگو گفت: «به نظر می رسد نقاشی های من بیشترین تأثیر را روی آدم هایی می گذارد که به گونه ای دیوانه هستند. بسیاری از مردم مانند من فکر می کنند. اگر از کارم خوششان می آید یا نوآور هستند… یا دیوانه. »
او در ۱۹۷۵ با یک تراژدی روبرو شد و این زمانی بود که همکارش لی توبلر، بازیگر سوئیسی که در چند کار به عنوان مدل با او همکاری کرده بود، خودکشی کرد. گیگر در ۱۹۸۲ با میا بونزانیگو ازدواج کرد، اما بعدها از او جدا شد.
نخستین کتاب گیگر با نام «Necronomicon» سال ۱۹۷۷ منتشر شد. آن زمان ریدلی اسکات جوان مراحل پیش تولید فیلم «بیگانه» را انجام می داد.
اسکات بعدها گفت:
«وقتی نخستین بار کتاب گیگر را دیدم چیزی نمانده بود از میز بیفتم. هنرمندان زیادی هستند که در حوزه سوررئالیسم کار می کنند، اما گیگر یک ویژگی اضافه دارد. او واقعیت را با قالب فانتری ویژه خود درمی آمیزد؛ و این چیزی است که کار او را قوی می کند: واقعیت و نه فانتزی. »
گیگر بجز کار در فیلم های «بیگانه»، یکی از مخلوقات فیلم «ارواح خبیثه ۲: سوی دیگر» همین طور یکی از موجودات بیگانه فیلم «نوع» به کارگردانی راجر دانلدسن را طراحی کرد. او برای فیلم «همیشه بتمن» ساخته جوئل شوماخر نیز یک بتموبیل ( اتوموبیل بتمن ) طراحی کرد که البته در فیلم به کار نرفت.

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاچ. آر. گیگر بیش از همه برای آفرینش موجود ناشناخته فیلم ترسناک و علمی تخیلی «بیگانه» به کارگردانی ریدلی اسکات شناخته می شود که سال ۱۹۷۹ روی پرده رفت. او برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین دستاورد جلوه های تصویری شد.
گیگر با نام اصلی هانس رودولف گیگر در ۵ فوریهٔ ۱۹۴۰ در شهر شور در جنوب شرقی سوئیس به دنیا آمد. او که پدرش یک شیمی دان بود، در زوریخ در رشته معماری و طراحی صنعتی درس خواند.
گیگر کار خود را با طراحی با قلم مرکب و پولیستر شروع کرد و بعد سراغ آثار بزرگ رفت که با تکنیک ایربراش کار شده بودند و چشم اندازهای خیالی و کابوس وار را ترسیم می کردند.
آثار گیگر ارتباط بدن انسان و ماشین را مورد کندوکاو قرار می دهند. او تصاویری سوررئالیستی از انسان ها که با بخش های صنعتی آمیخته شده اند، خلق کرده است، سبکی که خودش از آن به عنوان «زیست مکانیکی» یاد می کرد.
یکی از نمونه های این کار طراحی روی جلد آلبوم «Brain Salad Surgery» از گروه راک بریتانیایی «امرسن، لیک اند پالمر» بود که سال ۱۹۷۳ به بازار آمد. او برای این آلبوم یک جمجمه انسانی را داخل یک ماشین طراحی کرد.
گیگر سال ۱۹۷۹ در یک گفتگو گفت: «به نظر می رسد نقاشی های من بیشترین تأثیر را روی آدم هایی می گذارد که به گونه ای دیوانه هستند. بسیاری از مردم مانند من فکر می کنند. اگر از کارم خوششان می آید یا نوآور هستند… یا دیوانه. »
او در ۱۹۷۵ با یک تراژدی روبرو شد و این زمانی بود که همکارش لی توبلر، بازیگر سوئیسی که در چند کار به عنوان مدل با او همکاری کرده بود، خودکشی کرد. گیگر در ۱۹۸۲ با میا بونزانیگو ازدواج کرد، اما بعدها از او جدا شد.
نخستین کتاب گیگر با نام «Necronomicon» سال ۱۹۷۷ منتشر شد. آن زمان ریدلی اسکات جوان مراحل پیش تولید فیلم «بیگانه» را انجام می داد.
اسکات بعدها گفت:
«وقتی نخستین بار کتاب گیگر را دیدم چیزی نمانده بود از میز بیفتم. هنرمندان زیادی هستند که در حوزه سوررئالیسم کار می کنند، اما گیگر یک ویژگی اضافه دارد. او واقعیت را با قالب فانتری ویژه خود درمی آمیزد؛ و این چیزی است که کار او را قوی می کند: واقعیت و نه فانتزی. »
گیگر بجز کار در فیلم های «بیگانه»، یکی از مخلوقات فیلم «ارواح خبیثه ۲: سوی دیگر» همین طور یکی از موجودات بیگانه فیلم «نوع» به کارگردانی راجر دانلدسن را طراحی کرد. او برای فیلم «همیشه بتمن» ساخته جوئل شوماخر نیز یک بتموبیل ( اتوموبیل بتمن ) طراحی کرد که البته در فیلم به کار نرفت.


wiki: اچ• آر• گیگر