آندری توپولف. آندری نیکولایویچ توپولف ( روسی: Андрей Николаевич Туполев؛ ۱۰ نوامبر سال ۱۸۸۸–۲۳ دسامبر ۱۹۷۲ ) یک مهندس و پرسنل نظامی و پیشگام طراحی هواپیما در اتحاد جماهیر شوروی بود.
او در طول زندگی حرفه ای خود طراحی یا نظارت بر طراحی بیش از ۱۰۰ نوع از هواپیما را برعهده داشت که برخی از آن ها که ۷۸ رکورد جهانی را برای وی ثبت کرده اند. معروف ترین هواپیماهایی که توپولف طراحی کرد توپولف های ۱۳۴ و ۱۵۴ ( TU ) هستند. وی با ساختن بمب افکن دورپرواز توپولف - ۹۵ که قادر بود کره زمین را دور بزند شهرت جهانی یافت. [ ۱]
بسیاری از کشورها ازجمله انگلستان و آمریکا، صرف نظر از کمونیست بودن توپولف، به او عنوان عضو افتخاری آکادمی های علوم خود را دادند. [ ۲] [ ۱] [ ۳] [ ۴]
آندری توپولف در دهم نوامبر سال ۱۸۸۸ در روسیه به دنیا آمد. او ششمین فرزند از هفت فرزند والدینش بود.
آندری در سال ۱۹۰۸ در دو دانشگاه روسیه پذیرفته شد؛ مدرسه عالی فنی مسکو و انستیتوی مهندسان راه آهن. توپولف به مدرسه عالی فنی مسکو رفت و در سال ۱۹۰۹ مطالعه آیرودینامیک را زیرنظر ژوکوفسکی، از پیشگامان صنعت پرواز روسیه، آغاز کرد. در همین دوران بود که آندره یکی از اولین تونل های باد جهان و اولین تونل باد روسیه را برای آزمایشگاه مدرسه عالی فنی ساخت. او در مهندسی مکانیک و تکنولوژی دکترا گرفت. [ ۱]
در سال ۱۹۱۱ توپولف به انقلابیون پیوست و اندکی بعد دستگیرشد. او به زادگاهش تبعید شد و تا سال ۱۹۱۴ اجازه نیافت که به محیط علمی بازگردد. سرانجام در سال ۱۹۱۸ به عنوان مهندس مکانیک و با پایان نامه ای دربارهٔ هواپیماهای آب نشین فارغ التحصیل شد. در دهه بیست، توپولف در همان دانشگاهی که علم پرواز را آموخته بود به آموزش آیرودینامیک مشغول شد.
در سال ۱۹۲۹ تلاش های توپولف به بنیان گذاری «انستیتو مرکزی آیرودینامیک و هیدرودینامیک» انجامید.
وظیفه دفتر طراحی مرکزی این سازمان تهیه طرح هایی برای ساخت بمب افکن ها و هواپیماهای تجاری بود. توپولف به طرح های تمام فلزی یونکرس، پیشگام هوانوردی آلمانی، علاقه مند بود و سعی داشت تا راه او را ادامه دهد.
در همین دوران بود که توپولف بارقه ای از خلاقیت خود را به نمایش گذاشت؛ طراحی توپولف تی بی - ۳ اولین بمب افکن سنگین ۴ موتوره جهان که هیچ ستون نگهدارنده ای برای بال هایش نداشت. طراحی این هواپیما در سال ۱۹۲۶ آغازشد و تا سال ۱۹۲۹ به طول انجامید. این هواپیما توانست ۴ رکورد پروازی را در آن زمان بشکند و با اینکه در زمان جنگ جهانی دوم هواپیمایی منسوخ و کهنه بود بازهم به صورتی گسترده در نقش بمب افکن یا هواپیمای باری به کارگرفته شد. در تابستان ۱۹۴۱ حدود ۲۵ درصد بمب افکن های ارتش سرخ را این هواپیما تشکیل می داد. کیفیت توپولف تی بی - ۳ به اندازه ای خوب بود که آلمان ها آن را به غنیمت گرفتند و به خدمت درآوردند. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاو در طول زندگی حرفه ای خود طراحی یا نظارت بر طراحی بیش از ۱۰۰ نوع از هواپیما را برعهده داشت که برخی از آن ها که ۷۸ رکورد جهانی را برای وی ثبت کرده اند. معروف ترین هواپیماهایی که توپولف طراحی کرد توپولف های ۱۳۴ و ۱۵۴ ( TU ) هستند. وی با ساختن بمب افکن دورپرواز توپولف - ۹۵ که قادر بود کره زمین را دور بزند شهرت جهانی یافت. [ ۱]
بسیاری از کشورها ازجمله انگلستان و آمریکا، صرف نظر از کمونیست بودن توپولف، به او عنوان عضو افتخاری آکادمی های علوم خود را دادند. [ ۲] [ ۱] [ ۳] [ ۴]
آندری توپولف در دهم نوامبر سال ۱۸۸۸ در روسیه به دنیا آمد. او ششمین فرزند از هفت فرزند والدینش بود.
آندری در سال ۱۹۰۸ در دو دانشگاه روسیه پذیرفته شد؛ مدرسه عالی فنی مسکو و انستیتوی مهندسان راه آهن. توپولف به مدرسه عالی فنی مسکو رفت و در سال ۱۹۰۹ مطالعه آیرودینامیک را زیرنظر ژوکوفسکی، از پیشگامان صنعت پرواز روسیه، آغاز کرد. در همین دوران بود که آندره یکی از اولین تونل های باد جهان و اولین تونل باد روسیه را برای آزمایشگاه مدرسه عالی فنی ساخت. او در مهندسی مکانیک و تکنولوژی دکترا گرفت. [ ۱]
در سال ۱۹۱۱ توپولف به انقلابیون پیوست و اندکی بعد دستگیرشد. او به زادگاهش تبعید شد و تا سال ۱۹۱۴ اجازه نیافت که به محیط علمی بازگردد. سرانجام در سال ۱۹۱۸ به عنوان مهندس مکانیک و با پایان نامه ای دربارهٔ هواپیماهای آب نشین فارغ التحصیل شد. در دهه بیست، توپولف در همان دانشگاهی که علم پرواز را آموخته بود به آموزش آیرودینامیک مشغول شد.
در سال ۱۹۲۹ تلاش های توپولف به بنیان گذاری «انستیتو مرکزی آیرودینامیک و هیدرودینامیک» انجامید.
وظیفه دفتر طراحی مرکزی این سازمان تهیه طرح هایی برای ساخت بمب افکن ها و هواپیماهای تجاری بود. توپولف به طرح های تمام فلزی یونکرس، پیشگام هوانوردی آلمانی، علاقه مند بود و سعی داشت تا راه او را ادامه دهد.
در همین دوران بود که توپولف بارقه ای از خلاقیت خود را به نمایش گذاشت؛ طراحی توپولف تی بی - ۳ اولین بمب افکن سنگین ۴ موتوره جهان که هیچ ستون نگهدارنده ای برای بال هایش نداشت. طراحی این هواپیما در سال ۱۹۲۶ آغازشد و تا سال ۱۹۲۹ به طول انجامید. این هواپیما توانست ۴ رکورد پروازی را در آن زمان بشکند و با اینکه در زمان جنگ جهانی دوم هواپیمایی منسوخ و کهنه بود بازهم به صورتی گسترده در نقش بمب افکن یا هواپیمای باری به کارگرفته شد. در تابستان ۱۹۴۱ حدود ۲۵ درصد بمب افکن های ارتش سرخ را این هواپیما تشکیل می داد. کیفیت توپولف تی بی - ۳ به اندازه ای خوب بود که آلمان ها آن را به غنیمت گرفتند و به خدمت درآوردند. [ ۵]
wiki: آندری توپولف