انجیل مرقیون که پیروانش آن را انجیل خداوند یا صرفا انجیل می خواندند، متنی بود که توسط آموزگار مسیحی قرن دوم، مرقیون سینوپی به جای انجیل های دیگر استفاده می شد. اکثر محققان موافقند که این انجیل نسخه ای تغییر یافته از انجیل لوقا بوده است، اگرچه در مقابل چندین تئوری پیچیده برای تقدم مرقیون در سالهای اخیر ارائه شده است.
برخی معتقدند چندین آیه از انجیل مرقیون به طور مستقیم در متن پاپیروس 69 به دست ما رسیده است، فرضیه ای که اولین بار توسط کلر کلیواز ارائه شده است. [ ۱] بازسازی های کامل، دقیق و در عین حال بسیار متفاوتی از بخش ها یا تمام محتوای انجیل مرقیون توسط چندین تن از محققان انجام شده است، از آن جمله آگوست هان ( 1832 ) ، تئودور زان ( 1892 ) ، آدولف فون هارناک ( 1921/1924 ) ، کنجی تسوتسوی ( 1992 ) ، جیسون بدان ( 2013 ) ، [ ۲] دیتر تی راث ( 2015 ) ، ماتیاس کلینگهارت ( 2015/2020، 2021 ) ، و آندریا نیکولوتی ( 2019 ) .
در بازسازیِ متن انجیل مرقیون از نقل قول های دست دوم متن آن که در نوشته های ضد مرقیونی نویسندگان مدافع مسیحیت ارتدکس، به ویژه ترتولیان، اپیفانیوس، گفتگوی آدامانتیوس، و بسیاری دیگر یافت می شود استفاده می کنند. از بین این شاهدان ثانویه، ترتولیان بیشترین حجم مطالب و ارجاعات، اپیفانیوس دومین و گفتگوی آدامانتیوس سومین حجم منابع را در بر دارند.
همانند انجیل مرقس، انجیل مرقیون فاقد هر گونه داستان مربوط به میلاد مسیح بود. همچنین نقل انجیل لوقا از داستان تعمید عیسی نیز در آن وجود نداشت. مطلع انجیل مرقیون تقریباً با چنین جملاتی آغاز می شد:
در سال پانزدهم قیصر تیبریوس، پونتیوس پیلاطس که فرماندار یهودیه بود، عیسی به کفرناحوم شهری در جلیل فرود آمد و در روزهای سبت تدریس می کرد. [ ۳] [ ۴] ( cf. Luke 3:1a, 4:31 )
دیگر قسمت های انجیل لوقا که در انجیل مرقیون نیامده اند عبارت اند از مثل سامری نیکوکار و مثل پسر ناخلف است. [ ۵] : 170
سه فرضیه اصلی در مورد رابطه انجیل مرقیون و انجیل لوقا وجود دارد:
1. انجیل مرقیون از حذف بخش هایی از انجیل لوقا به دست آمده است ( دیدگاه اکثریت ) .
2. انجیل لوقا از بسط و افزایش انجیل مرقیون به دست آمده است ( فرضیه شوگلر ) .
3. انجیل لوقا و مرقیون هر دو تحولات مستقلی از یک انجیل اولیه مشترک هستند ( فرضیه سملر ) .
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبرخی معتقدند چندین آیه از انجیل مرقیون به طور مستقیم در متن پاپیروس 69 به دست ما رسیده است، فرضیه ای که اولین بار توسط کلر کلیواز ارائه شده است. [ ۱] بازسازی های کامل، دقیق و در عین حال بسیار متفاوتی از بخش ها یا تمام محتوای انجیل مرقیون توسط چندین تن از محققان انجام شده است، از آن جمله آگوست هان ( 1832 ) ، تئودور زان ( 1892 ) ، آدولف فون هارناک ( 1921/1924 ) ، کنجی تسوتسوی ( 1992 ) ، جیسون بدان ( 2013 ) ، [ ۲] دیتر تی راث ( 2015 ) ، ماتیاس کلینگهارت ( 2015/2020، 2021 ) ، و آندریا نیکولوتی ( 2019 ) .
در بازسازیِ متن انجیل مرقیون از نقل قول های دست دوم متن آن که در نوشته های ضد مرقیونی نویسندگان مدافع مسیحیت ارتدکس، به ویژه ترتولیان، اپیفانیوس، گفتگوی آدامانتیوس، و بسیاری دیگر یافت می شود استفاده می کنند. از بین این شاهدان ثانویه، ترتولیان بیشترین حجم مطالب و ارجاعات، اپیفانیوس دومین و گفتگوی آدامانتیوس سومین حجم منابع را در بر دارند.
همانند انجیل مرقس، انجیل مرقیون فاقد هر گونه داستان مربوط به میلاد مسیح بود. همچنین نقل انجیل لوقا از داستان تعمید عیسی نیز در آن وجود نداشت. مطلع انجیل مرقیون تقریباً با چنین جملاتی آغاز می شد:
در سال پانزدهم قیصر تیبریوس، پونتیوس پیلاطس که فرماندار یهودیه بود، عیسی به کفرناحوم شهری در جلیل فرود آمد و در روزهای سبت تدریس می کرد. [ ۳] [ ۴] ( cf. Luke 3:1a, 4:31 )
دیگر قسمت های انجیل لوقا که در انجیل مرقیون نیامده اند عبارت اند از مثل سامری نیکوکار و مثل پسر ناخلف است. [ ۵] : 170
سه فرضیه اصلی در مورد رابطه انجیل مرقیون و انجیل لوقا وجود دارد:
1. انجیل مرقیون از حذف بخش هایی از انجیل لوقا به دست آمده است ( دیدگاه اکثریت ) .
2. انجیل لوقا از بسط و افزایش انجیل مرقیون به دست آمده است ( فرضیه شوگلر ) .
3. انجیل لوقا و مرقیون هر دو تحولات مستقلی از یک انجیل اولیه مشترک هستند ( فرضیه سملر ) .
wiki: انجیل مرقیون