امیین
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اُمّی ، درس ناخوانده و خط ننوشته است.
امّی به معنای نانویسا و ناخوانا، منسوب به امّ ( مادر ) است؛ یعنی کسی که نوشتن را فرا نگرفته و بر وضع تولد خویش باقی است.
← منسوب به امت
موسوم شدن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به امّی نیز ازاین روست که خواندن و نوشتن را از کسی نیاموخته بود.
گواه تاریخ
امّی بودن پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از نظر تاریخی روشن و قطعی است؛ تاریخ گواه است که آن حضرت چه قبل و چه بعد از مبعوث شدن به رسالت نزد هیچ استادی خواندن و نوشتن نیاموخته بود، زیرا از یک سو بیش تر مردم سرزمین حجاز در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله) خواندن و نوشتن را نمی دانستند، و از سوی دیگر تعلیم و تعلّم به صورت یک صنعت و حرفه در میان آنان جایگاهی نداشته است، ازاین رو تنها شمار اندکی در میان آنها (۱۷ نفر) از این هنر برخوردار بوده اند، بنابراین اگر پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) در آن جامعه خواندن و نوشتن را از کسی آموخته بود یقیناً در میان مردم شهرت می یافت. افزون بر آن، با توجّه به وجود مخالفانی که درصدد بودند تا هرگونه اتهامی را به آن حضرت وارد کنند، اگر چنین مسئله ای وجود داشت مخالفان از آن غافل نمی ماندند. حوادث تاریخی بیانگر آن است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) حتی در مدینه پس از مبعوث شدن به رسالت نیز نه نوشته ای را می خواند و نه با دست خویش چیزی می نگاشت و رخداد صلح حدیبیه از معروف ترین این حوادث است.
واژه امی در قرآن
...
امّی به معنای نانویسا و ناخوانا، منسوب به امّ ( مادر ) است؛ یعنی کسی که نوشتن را فرا نگرفته و بر وضع تولد خویش باقی است.
← منسوب به امت
موسوم شدن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به امّی نیز ازاین روست که خواندن و نوشتن را از کسی نیاموخته بود.
گواه تاریخ
امّی بودن پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) از نظر تاریخی روشن و قطعی است؛ تاریخ گواه است که آن حضرت چه قبل و چه بعد از مبعوث شدن به رسالت نزد هیچ استادی خواندن و نوشتن نیاموخته بود، زیرا از یک سو بیش تر مردم سرزمین حجاز در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله) خواندن و نوشتن را نمی دانستند، و از سوی دیگر تعلیم و تعلّم به صورت یک صنعت و حرفه در میان آنان جایگاهی نداشته است، ازاین رو تنها شمار اندکی در میان آنها (۱۷ نفر) از این هنر برخوردار بوده اند، بنابراین اگر پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) در آن جامعه خواندن و نوشتن را از کسی آموخته بود یقیناً در میان مردم شهرت می یافت. افزون بر آن، با توجّه به وجود مخالفانی که درصدد بودند تا هرگونه اتهامی را به آن حضرت وارد کنند، اگر چنین مسئله ای وجود داشت مخالفان از آن غافل نمی ماندند. حوادث تاریخی بیانگر آن است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) حتی در مدینه پس از مبعوث شدن به رسالت نیز نه نوشته ای را می خواند و نه با دست خویش چیزی می نگاشت و رخداد صلح حدیبیه از معروف ترین این حوادث است.
واژه امی در قرآن
...
wikifeqh: امیین
پیشنهاد کاربران
کسانیکه از این "أُمّة" ( ملّت ) هست:
"و لتکن منکم أُمّة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر"
"أُمیّ" هست.
"هو الذی بعث فی الأُمییّن رسولاً منهم"
این قویترین دلالت از اینکه پیغمبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلّم ) در میان "ملّت" نیکوکار بوده است هرچه عدّة اندک بدکار ونادان بودند ( وهمیشه هستند ) چون قدرت وثروت به دست داشتند.
... [مشاهده متن کامل]
"و لتکن منکم أُمّة یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر"
"أُمیّ" هست.
"هو الذی بعث فی الأُمییّن رسولاً منهم"
این قویترین دلالت از اینکه پیغمبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلّم ) در میان "ملّت" نیکوکار بوده است هرچه عدّة اندک بدکار ونادان بودند ( وهمیشه هستند ) چون قدرت وثروت به دست داشتند.
... [مشاهده متن کامل]
وَ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدینارٍ لا یُؤَدِّهِ إِلَیْکَ إِلاَّ ما دُمْتَ عَلَیْهِ قائِماً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَیْسَ عَلَیْنا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبیلٌ وَ یَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ75
... [مشاهده متن کامل]
الْأُمِّیِّینَ:طبیعت پرست وهمه چیز "خود به خود آمد" می پندارند. . .
متأسفانه عقیده "خوردن اموال کفّار ( أمیین ) " تا به امروز بین مسلمین رواج پیداکرد.
این رفتار ناشایسته وحرام است در کشورهای مهاجر پذیر بین مسلمانان آشکار است.
أمیین: نسبت به انسانها که عقیده دینی ندارند"بی دینی، بی مذهب IRRELIGIOUS " وهمه چیزرا به "مادر طبیعت" مربوط میدانند وطبیعی هست ( عادی وساده انگاری وراحت طلبی ) !
... [مشاهده متن کامل]
الْأُمِّیِّینَ:طبیعت پرست وهمه چیز "خود به خود آمد" می پندارند. . .
متأسفانه عقیده "خوردن اموال کفّار ( أمیین ) " تا به امروز بین مسلمین رواج پیداکرد.
این رفتار ناشایسته وحرام است در کشورهای مهاجر پذیر بین مسلمانان آشکار است.
أمیین: نسبت به انسانها که عقیده دینی ندارند"بی دینی، بی مذهب IRRELIGIOUS " وهمه چیزرا به "مادر طبیعت" مربوط میدانند وطبیعی هست ( عادی وساده انگاری وراحت طلبی ) !