[ویکی نور] امالی الزجاجی، اثر ابوالقاسم، عبدالرحمن بن اسحاق زجاجی است که در موضوعات مختلف روایی، تاریخی، شعر، قصه های عرب و... به زبان عربی، در قرن چهارم هجری تألیف گردیده است.
کتاب، دارای دو بخش است؛ بخش نخست و اصلی، مشتمل بر بیش از 190 نکته متنوع و بخش دوم، با عنوان «ملحقات امالی زجاجی»، دارای چهار قسم است.
امالی نویسی، سیره ای بوده که علماء و محدثبن اسلامی، اعم از شیعه و سنی بدان مبادرت می نموده اند. در میان شیعه، امالی صدوق از مشهورترین امالی هاست.
امالی نویسی، بدین صورت انجام می گرفته که شاگردان یک استاد گرد وی جمع می شدند تا مطالبی که استاد مستنداً از اساتید خود شنیده، با ذکر سند، روایت کند تا آنها بنویسند و بدین ترتیب، مطالب مهم علمی، دینی و... به طور مستند در اختیار عموم قرار بگیرد.
نخستین مطلبی که در امالی زجاجی، بیان گردیده، مطلبی است راجع به آیات 120 تا 122 سوره ی نحل که می فرماید: «إن ابراهیم کان امة قانتاً...». در مورد واژه های این آیه، از قول ابن مسعود چنین بیان شده است:
امّة: مردی که خیر و صواب به وی الهام شده است؛
کتاب، دارای دو بخش است؛ بخش نخست و اصلی، مشتمل بر بیش از 190 نکته متنوع و بخش دوم، با عنوان «ملحقات امالی زجاجی»، دارای چهار قسم است.
امالی نویسی، سیره ای بوده که علماء و محدثبن اسلامی، اعم از شیعه و سنی بدان مبادرت می نموده اند. در میان شیعه، امالی صدوق از مشهورترین امالی هاست.
امالی نویسی، بدین صورت انجام می گرفته که شاگردان یک استاد گرد وی جمع می شدند تا مطالبی که استاد مستنداً از اساتید خود شنیده، با ذکر سند، روایت کند تا آنها بنویسند و بدین ترتیب، مطالب مهم علمی، دینی و... به طور مستند در اختیار عموم قرار بگیرد.
نخستین مطلبی که در امالی زجاجی، بیان گردیده، مطلبی است راجع به آیات 120 تا 122 سوره ی نحل که می فرماید: «إن ابراهیم کان امة قانتاً...». در مورد واژه های این آیه، از قول ابن مسعود چنین بیان شده است:
امّة: مردی که خیر و صواب به وی الهام شده است؛
wikinoor: أمالی_الزّجّاجی
[ویکی فقه] امالی الزجاجی (کتاب). «امالی الزجاجی»، اثر ابو القاسم، عبد الرحمن بن اسحاق زجاجی است که در موضوعات مختلف روایی، تاریخی، شعر، قصه های عرب و... به زبان عربی، در قرن چهارم هجری تالیف گردیده است.
کتاب، دارای دو بخش است؛ بخش نخست و اصلی، مشتمل بر بیش از ۱۹۰ نکته متنوع و بخش دوم، با عنوان «ملحقات امالی زجاجی»، دارای چهار قسم است.
گزارش محتوا
امالی نویسی، سیره ای بوده که علماء و محدثبن اسلامی، اعم از شیعه و سنی بدان مبادرت می نموده اند. در میان شیعه ، امالی صدوق از مشهورترین امالی هاست. امالی نویسی، بدین صورت انجام می گرفته که شاگردان یک استاد گرد وی جمع می شدند تا مطالبی که استاد مستندا از اساتید خود شنیده، با ذکر سند، روایت کند تا آنها بنویسند و بدین ترتیب، مطالب مهم علمی، دینی و... به طور مستند در اختیار عموم قرار بگیرد. نخستین مطلبی که در امالی زجاجی ، بیان گردیده، مطلبی است راجع به آیات ۱۲۰ تا ۱۲۲ سوره نحل که می فرماید: «ان ابراهیم کان امة قانتا...» . در مورد واژه های این آیه ، از قول ابن مسعود چنین بیان شده است: امة: مردی که خیر و صواب به وی الهام شده است؛ قانت: مطیع؛ حنیف: واگذارنده شرک ؛ اجتباه: برگزید او را؛ و... و از قول زجاجی چنین نقل شده است: قنوت ، در لغت به معنای طول قیام است؛ داعی و مصلی را با توجه به همین معنا قانت می خوانند. حنف به معنای عدول کردن و روی برگرداندن است؛ بر همین اساس، مسلمان را حنیف می گویند، چون از شرک روی برگردانده و به اسلام روی آورده است... عناوین پاره ای از مطالب که در این کتاب گردآوری شده، بدین قرار است:
← اشعار انیف
تحقیق و تصحیح این کتاب را عبد السلام هارون بر عهده داشته است. فهرست موضوعات، فهرست آیات قرآنی، فهرست احادیث، فهرست امثال، فهرست اشعار، فهرست ارجوزه ها، فهرست لغات، فهرست اعلام، فهرست شهرها و مواضع، فهرست مراجع شرح و تحقیق و استدراکات در آخر کتاب ذکر شده است.
کتاب، دارای دو بخش است؛ بخش نخست و اصلی، مشتمل بر بیش از ۱۹۰ نکته متنوع و بخش دوم، با عنوان «ملحقات امالی زجاجی»، دارای چهار قسم است.
گزارش محتوا
امالی نویسی، سیره ای بوده که علماء و محدثبن اسلامی، اعم از شیعه و سنی بدان مبادرت می نموده اند. در میان شیعه ، امالی صدوق از مشهورترین امالی هاست. امالی نویسی، بدین صورت انجام می گرفته که شاگردان یک استاد گرد وی جمع می شدند تا مطالبی که استاد مستندا از اساتید خود شنیده، با ذکر سند، روایت کند تا آنها بنویسند و بدین ترتیب، مطالب مهم علمی، دینی و... به طور مستند در اختیار عموم قرار بگیرد. نخستین مطلبی که در امالی زجاجی ، بیان گردیده، مطلبی است راجع به آیات ۱۲۰ تا ۱۲۲ سوره نحل که می فرماید: «ان ابراهیم کان امة قانتا...» . در مورد واژه های این آیه ، از قول ابن مسعود چنین بیان شده است: امة: مردی که خیر و صواب به وی الهام شده است؛ قانت: مطیع؛ حنیف: واگذارنده شرک ؛ اجتباه: برگزید او را؛ و... و از قول زجاجی چنین نقل شده است: قنوت ، در لغت به معنای طول قیام است؛ داعی و مصلی را با توجه به همین معنا قانت می خوانند. حنف به معنای عدول کردن و روی برگرداندن است؛ بر همین اساس، مسلمان را حنیف می گویند، چون از شرک روی برگردانده و به اسلام روی آورده است... عناوین پاره ای از مطالب که در این کتاب گردآوری شده، بدین قرار است:
← اشعار انیف
تحقیق و تصحیح این کتاب را عبد السلام هارون بر عهده داشته است. فهرست موضوعات، فهرست آیات قرآنی، فهرست احادیث، فهرست امثال، فهرست اشعار، فهرست ارجوزه ها، فهرست لغات، فهرست اعلام، فهرست شهرها و مواضع، فهرست مراجع شرح و تحقیق و استدراکات در آخر کتاب ذکر شده است.
wikifeqh: امالی_الزجاجی_(کتاب)
[ویکی نور] امالی الزّجّاجی. امالی الزجاجی، اثر ابوالقاسم، عبد الرحمن بن اسحاق زجاجی است که در موضوعات مختلف روایی، تاریخی، شعر، قصه های عرب و... به زبان عربی، در قرن چهارم هجری تألیف گردیده است.
کتاب، دارای دو بخش است؛ بخش نخست و اصلی، مشتمل بر بیش از 190 نکته متنوع و بخش دوم، با عنوان«ملحقات امالی زجاجی»، دارای چهار قسم است.
امالی نویسی، سیره ای بوده که علماء و محدثبن اسلامی، اعم از شیعه و سنی بدان مبادرت می نموده اند. در میان شیعه، امالی صدوق از مشهورترین امالی هاست.
امالی نویسی، بدین صورت انجام می گرفته که شاگردان یک استاد گرد وی جمع می شدند تا مطالبی که استاد مستنداً از اساتید خود شنیده، با ذکر سند، روایت کند تا آنها بنویسند و بدین ترتیب، مطالب مهم علمی، دینی و... به طور مستند در اختیار عموم قرار بگیرد.
نخستین مطلبی که در امالی زجاجی، بیان گردیده، مطلبی است راجع به آیات 120 تا 122 سوره ی نحل که می فرماید: «إن ابراهیم کان امة قانتاً...». در مورد واژه های این آیه، از قول ابن مسعود چنین بیان شده است:
امّة: مردی که خیر و صواب به وی الهام شده است؛
کتاب، دارای دو بخش است؛ بخش نخست و اصلی، مشتمل بر بیش از 190 نکته متنوع و بخش دوم، با عنوان«ملحقات امالی زجاجی»، دارای چهار قسم است.
امالی نویسی، سیره ای بوده که علماء و محدثبن اسلامی، اعم از شیعه و سنی بدان مبادرت می نموده اند. در میان شیعه، امالی صدوق از مشهورترین امالی هاست.
امالی نویسی، بدین صورت انجام می گرفته که شاگردان یک استاد گرد وی جمع می شدند تا مطالبی که استاد مستنداً از اساتید خود شنیده، با ذکر سند، روایت کند تا آنها بنویسند و بدین ترتیب، مطالب مهم علمی، دینی و... به طور مستند در اختیار عموم قرار بگیرد.
نخستین مطلبی که در امالی زجاجی، بیان گردیده، مطلبی است راجع به آیات 120 تا 122 سوره ی نحل که می فرماید: «إن ابراهیم کان امة قانتاً...». در مورد واژه های این آیه، از قول ابن مسعود چنین بیان شده است:
امّة: مردی که خیر و صواب به وی الهام شده است؛