[ویکی فقه] الوسیلة إلی نیل الفضیلة (کتاب). مؤلف کتاب الوسیلة إلی نیل الفضیلة عماد الدین، ابو جعفر دوّم، محمد بن علی بن حمزه طوسی مشهدی، معروف به ابن حمزه( زنده تا ۵۸۵ ق) است. این کتاب از کتب فقهی معروف قدماء و از بهترین آثار ابن حمزۀ طوسی( قده) می باشد.
ابن حمزۀ طوسی، معروف به عماد الدین طوسی، از اکابر فقهای امامیه در سدۀ ششم هجری می باشد. بعضی او را هم طبقۀ شاگردان شیخ طوسی دانسته و برخی دورۀ او را از این هم متأخرتر دانسته اند. کتاب معروف او در فقه « الوسیلة إلی نیل الفضیلة» نام دارد و به همین جهت او را« صاحب وسیله» نیز گفته اند و چون زندگی او معاصر با شیخ طوسی یا پس از او بوده است، با توجه به جنبۀ فقاهت او، به ابو جعفر ثانی یا ابو جعفر متأخر مشهور است.( چون کنیۀ شیخ طوسی نیز ابو جعفر بوده است) .
ابن حمزۀ طوسی، معروف به عماد الدین طوسی، از اکابر فقهای امامیه در سدۀ ششم هجری می باشد. بعضی او را هم طبقۀ شاگردان شیخ طوسی دانسته و برخی دورۀ او را از این هم متأخرتر دانسته اند. کتاب معروف او در فقه « الوسیلة إلی نیل الفضیلة» نام دارد و به همین جهت او را« صاحب وسیله» نیز گفته اند و چون زندگی او معاصر با شیخ طوسی یا پس از او بوده است، با توجه به جنبۀ فقاهت او، به ابو جعفر ثانی یا ابو جعفر متأخر مشهور است.( چون کنیۀ شیخ طوسی نیز ابو جعفر بوده است) .
[ویکی نور] الوسیلة الی نیل الفضیلة تألیف عماد الدین، ابوجعفر دوّم، محمد بن علی بن حمزه طوسی مشهدی، معروف به ابن حمزه (زنده تا 585 ق).
کتاب الوسیلة از کتب فقهی معروف قدماء و از بهترین آثار ابن حمزۀ طوسی (قده) می باشد.
اگر چه مؤلف آثار فقهی دیگری همچون «الواسطة»، «الرائع فی الشرائع»، و «مسائل ابن حمزة» را تدوین نموده است.
اما این کتاب از همان ابتدای نگارش مورد توجه فقهای عظام واقع شده و در بیشتر آثار تألیف شده پس از عصر مؤلف از آن نقل قول شده است و حتی در قرن هفتم هجری از کتب رایج و مورد استفاده در بغداد بوده و از شأن و منزلت خاصی برخوردار بوده است.
کتاب الوسیلة یک دورۀ کامل فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات می باشد و شبیه به رساله های عملیۀ متداول در زمان ما است.
کتاب الوسیلة از کتب فقهی معروف قدماء و از بهترین آثار ابن حمزۀ طوسی (قده) می باشد.
اگر چه مؤلف آثار فقهی دیگری همچون «الواسطة»، «الرائع فی الشرائع»، و «مسائل ابن حمزة» را تدوین نموده است.
اما این کتاب از همان ابتدای نگارش مورد توجه فقهای عظام واقع شده و در بیشتر آثار تألیف شده پس از عصر مؤلف از آن نقل قول شده است و حتی در قرن هفتم هجری از کتب رایج و مورد استفاده در بغداد بوده و از شأن و منزلت خاصی برخوردار بوده است.
کتاب الوسیلة یک دورۀ کامل فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات می باشد و شبیه به رساله های عملیۀ متداول در زمان ما است.
wikinoor: الوسیلة_الی_نیل_الفضیلة
[ویکی فقه] الوسیله الی نیل الفضیله (کتاب). مؤلف کتاب الوسیلة إلی نیل الفضیلة عماد الدین، ابو جعفر دوّم، محمد بن علی بن حمزه طوسی مشهدی، معروف به ابن حمزه( زنده تا ۵۸۵ ق) است. این کتاب از کتب فقهی معروف قدماء و از بهترین آثار ابن حمزۀ طوسی( قده) می باشد.
ابن حمزۀ طوسی، معروف به عماد الدین طوسی، از اکابر فقهای امامیه در سدۀ ششم هجری می باشد. بعضی او را هم طبقۀ شاگردان شیخ طوسی دانسته و برخی دورۀ او را از این هم متأخرتر دانسته اند. کتاب معروف او در فقه « الوسیلة إلی نیل الفضیلة» نام دارد و به همین جهت او را« صاحب وسیله» نیز گفته اند و چون زندگی او معاصر با شیخ طوسی یا پس از او بوده است، با توجه به جنبۀ فقاهت او، به ابو جعفر ثانی یا ابو جعفر متأخر مشهور است.( چون کنیۀ شیخ طوسی نیز ابو جعفر بوده است) .
اهمیت کتاب
اگر چه مؤلف آثار فقهی دیگری همچون« الواسطة»،« الرائع فی الشرائع»، و« مسائل ابن حمزة» را تدوین نموده است. اما این کتاب از همان ابتدای نگارش مورد توجه فقهای عظام واقع شده و در بیشتر آثار تألیف شده پس از عصر مؤلف از آن نقل قول شده است و حتی در قرن هفتم هجری از کتب رایج و مورد استفاده در بغداد بوده و از شأن و منزلت خاصی برخوردار بوده است.کتاب الوسیلة یک دورۀ کامل فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات می باشد و شبیه به رساله های عملیۀ متداول در زمان ما است. این سبک از فقه که کتب فقهی بصورت بسیار مختصر و منظم همراه با شماره گذاری فروع فقهی به منظور آسان شدن فراگیری و حفظ و ضبط فروع فقهی برای خوانندگان تدوین می شود. از زمان سید مرتضی ( م ۴۳۶ ق) با نگارش« جمل العلم و العمل » آغاز شده و سپس با نگارش« المراسم » بوسیلۀ ابو یعلی سلاّر بن عبد العظیم ( م ۴۴۸ ق) و« الجمل و العقود » توسط شیخ ابو جعفر طوسی( قده)( م ۴۶۰ ق) و« الوسیلة» توسط مؤلف ادامه یافته است.مؤید این مطلب این که مؤلف در کتاب حج در بحث رمی جمرات از کتب سه فقیه بزرگوار قبل از خود استفاده و به آنها استناد نموده است. همچنان که در خطبۀ کتاب آمده است هدف مؤلف، تدوین کتاب فقهی جامعی بوده است که در ضمن عبارت های روان و نظم و ترتیب مباحث آن، خواننده را با تمام احکام شرعی مورد نیاز آشنا گرداند.
تاریخ تألیف
از تاریخ تألیف کتاب اطلاع دقیقی در تراجم موجود نیست و همین طور زمان تولد و وفات وی نیز بطور دقیق مشخص نیست بنابراین نمی توان تاریخ دقیق تألیف را مشخص کرد اما با توجه به مطلبی که در الذریعة آمده است که تا سال ۵۸۵ ق هنوز زنده بوده است و به دلیل اعتبار علمی کتاب در نزد فقهای بزرگ و متن پر محتوا و دقیق آن، احتمالا این کتاب در اواخر عمر شریف ایشان یعنی حدود سال های ۵۶۵ تا ۵۸۵ تألیف شده است.
تاریخ انتشار
...
ابن حمزۀ طوسی، معروف به عماد الدین طوسی، از اکابر فقهای امامیه در سدۀ ششم هجری می باشد. بعضی او را هم طبقۀ شاگردان شیخ طوسی دانسته و برخی دورۀ او را از این هم متأخرتر دانسته اند. کتاب معروف او در فقه « الوسیلة إلی نیل الفضیلة» نام دارد و به همین جهت او را« صاحب وسیله» نیز گفته اند و چون زندگی او معاصر با شیخ طوسی یا پس از او بوده است، با توجه به جنبۀ فقاهت او، به ابو جعفر ثانی یا ابو جعفر متأخر مشهور است.( چون کنیۀ شیخ طوسی نیز ابو جعفر بوده است) .
اهمیت کتاب
اگر چه مؤلف آثار فقهی دیگری همچون« الواسطة»،« الرائع فی الشرائع»، و« مسائل ابن حمزة» را تدوین نموده است. اما این کتاب از همان ابتدای نگارش مورد توجه فقهای عظام واقع شده و در بیشتر آثار تألیف شده پس از عصر مؤلف از آن نقل قول شده است و حتی در قرن هفتم هجری از کتب رایج و مورد استفاده در بغداد بوده و از شأن و منزلت خاصی برخوردار بوده است.کتاب الوسیلة یک دورۀ کامل فقه فتوایی از کتاب طهارت تا دیات می باشد و شبیه به رساله های عملیۀ متداول در زمان ما است. این سبک از فقه که کتب فقهی بصورت بسیار مختصر و منظم همراه با شماره گذاری فروع فقهی به منظور آسان شدن فراگیری و حفظ و ضبط فروع فقهی برای خوانندگان تدوین می شود. از زمان سید مرتضی ( م ۴۳۶ ق) با نگارش« جمل العلم و العمل » آغاز شده و سپس با نگارش« المراسم » بوسیلۀ ابو یعلی سلاّر بن عبد العظیم ( م ۴۴۸ ق) و« الجمل و العقود » توسط شیخ ابو جعفر طوسی( قده)( م ۴۶۰ ق) و« الوسیلة» توسط مؤلف ادامه یافته است.مؤید این مطلب این که مؤلف در کتاب حج در بحث رمی جمرات از کتب سه فقیه بزرگوار قبل از خود استفاده و به آنها استناد نموده است. همچنان که در خطبۀ کتاب آمده است هدف مؤلف، تدوین کتاب فقهی جامعی بوده است که در ضمن عبارت های روان و نظم و ترتیب مباحث آن، خواننده را با تمام احکام شرعی مورد نیاز آشنا گرداند.
تاریخ تألیف
از تاریخ تألیف کتاب اطلاع دقیقی در تراجم موجود نیست و همین طور زمان تولد و وفات وی نیز بطور دقیق مشخص نیست بنابراین نمی توان تاریخ دقیق تألیف را مشخص کرد اما با توجه به مطلبی که در الذریعة آمده است که تا سال ۵۸۵ ق هنوز زنده بوده است و به دلیل اعتبار علمی کتاب در نزد فقهای بزرگ و متن پر محتوا و دقیق آن، احتمالا این کتاب در اواخر عمر شریف ایشان یعنی حدود سال های ۵۶۵ تا ۵۸۵ تألیف شده است.
تاریخ انتشار
...
wikifeqh: الوسیلة_الی_نیل_الفضیلة