[ویکی فقه] المراسم فی الفقه الإمامی (کتاب). مؤلف کتاب المراسم ابو یعلی سلار ( سالار) بن عبد العزیز دیلمی طبرستانی( م ۴۴۸ ق) است، این کتاب مجموعه ای از فتاوای فقهی مؤلف است که در آن از طرح نظریات و اختلافات بین مذاهب اسلامی خودداری شده است اگر چه مؤلف در سایر کتاب های فقهی مفصلش به طرح تفصیلی مباحث فقهی پرداخته است . تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.
کتاب المراسم یکی از معروفترین کتاب های فقهی قدماء می باشد، این کتاب شبیه رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است. هیچ کدام از کتاب های فقهی مشهور در زمان مؤلف همچون« المقنع » و« الهدایة » شیخ صدوق ( م ۳۸۱ ق) و« الانتصار» و« جمل العلم و العمل » سید مرتضی ( قده) از نظر نظم در تقسیم بندی مباحث و مسائل کتاب قابل مقایسه با این کتاب نیستند. نظم در دسته بندی مباحث کتاب در عین متن روان و دقت بی نظیر در مباحث فقهی این کتاب را از سایر کتب فقهی ممتاز نموده است.تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.اگر چه مؤلف از اخص خواص سید مرتضی (قده) بوده و گاهی به نیابت از وی در بغداد تدریس می کرده است، با این حال سبک طرح مباحث کتاب برخلاف سید مرتضی بر اساس اجماع و آیات قرآن نیست بلکه مؤلف به روایات و خبر واحد عنایت خاصی داشته و در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است. همان طور که مؤلف در خطبۀ کتاب و همین طور خاتمۀ کتاب ذکر نموده است این کتاب برای تدریس در حوزه های علمیه تألیف شده است.در خطبۀ کتاب این گونه می گوید: قد عرفت علی جمع کتاب مختصر تجمع کل رسم و یحتوی کل حتم من الشریعة و أقیمه علی القسمة لیتقرب حفظه و یسهل درسه. و در خاتمۀ کتاب: فقد أتینا فی هذا الکتاب علی کتب الفقه مع الاختصار جنبنا الاطالة و الاکثار و جعلناه تذکرة للعالمین و اماما للدارسین. مؤلف در این کتاب برخلاف کتاب هایی نظیر الانتصار و المسائل الناصریات و نظایر آن توجهی به نظریات علمای مذاهب اسلامی نداشته بلکه با تمام توان نظریات شیعه را بصورت مدون و منضبط و به زیباترین وجه جمع آوری نموده است. این کتاب بیشتر به سبک جمل العلم و العمل سید مرتضی تألیف شده که به اصطلاح فقه مختصر بوده و به رساله های عملیه متداول شبیه است.
کتاب المراسم یکی از معروفترین کتاب های فقهی قدماء می باشد، این کتاب شبیه رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است. هیچ کدام از کتاب های فقهی مشهور در زمان مؤلف همچون« المقنع » و« الهدایة » شیخ صدوق ( م ۳۸۱ ق) و« الانتصار» و« جمل العلم و العمل » سید مرتضی ( قده) از نظر نظم در تقسیم بندی مباحث و مسائل کتاب قابل مقایسه با این کتاب نیستند. نظم در دسته بندی مباحث کتاب در عین متن روان و دقت بی نظیر در مباحث فقهی این کتاب را از سایر کتب فقهی ممتاز نموده است.تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.اگر چه مؤلف از اخص خواص سید مرتضی (قده) بوده و گاهی به نیابت از وی در بغداد تدریس می کرده است، با این حال سبک طرح مباحث کتاب برخلاف سید مرتضی بر اساس اجماع و آیات قرآن نیست بلکه مؤلف به روایات و خبر واحد عنایت خاصی داشته و در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است. همان طور که مؤلف در خطبۀ کتاب و همین طور خاتمۀ کتاب ذکر نموده است این کتاب برای تدریس در حوزه های علمیه تألیف شده است.در خطبۀ کتاب این گونه می گوید: قد عرفت علی جمع کتاب مختصر تجمع کل رسم و یحتوی کل حتم من الشریعة و أقیمه علی القسمة لیتقرب حفظه و یسهل درسه. و در خاتمۀ کتاب: فقد أتینا فی هذا الکتاب علی کتب الفقه مع الاختصار جنبنا الاطالة و الاکثار و جعلناه تذکرة للعالمین و اماما للدارسین. مؤلف در این کتاب برخلاف کتاب هایی نظیر الانتصار و المسائل الناصریات و نظایر آن توجهی به نظریات علمای مذاهب اسلامی نداشته بلکه با تمام توان نظریات شیعه را بصورت مدون و منضبط و به زیباترین وجه جمع آوری نموده است. این کتاب بیشتر به سبک جمل العلم و العمل سید مرتضی تألیف شده که به اصطلاح فقه مختصر بوده و به رساله های عملیه متداول شبیه است.
[ویکی نور] المراسم فی الفقه الإمامی تألیف ابویعلی سلار (سالار) بن عبدالعزیز دیلمی طبرستانی (م 448 ق).
کتاب المراسم یکی از معروفترین کتاب های فقهی قدماء می باشد، این کتاب شبیه رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است. هیچ کدام از کتاب های فقهی مشهور در زمان مؤلف همچون «المقنع » و «الهدایة» شیخ صدوق (م 381 ق) و «الانتصار » و «جمل العلم و العمل» سید مرتضی (قده) از نظر نظم در تقسیم بندی مباحث و مسائل کتاب قابل مقایسه با این کتاب نیستند.
نظم در دسته بندی مباحث کتاب در عین متن روان و دقت بی نظیر در مباحث فقهی این کتاب را از سایر کتب فقهی ممتاز نموده است.
تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.
اگر چه مؤلف از اخص خواص سید مرتضی (قده) بوده و گاهی به نیابت از وی در بغداد تدریس می کرده است، با این حال سبک طرح مباحث کتاب برخلاف سید مرتضی بر اساس اجماع و آیات قرآن نیست بلکه مؤلف به روایات و خبر واحد عنایت خاصی داشته و در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است.
کتاب المراسم یکی از معروفترین کتاب های فقهی قدماء می باشد، این کتاب شبیه رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است. هیچ کدام از کتاب های فقهی مشهور در زمان مؤلف همچون «المقنع » و «الهدایة» شیخ صدوق (م 381 ق) و «الانتصار » و «جمل العلم و العمل» سید مرتضی (قده) از نظر نظم در تقسیم بندی مباحث و مسائل کتاب قابل مقایسه با این کتاب نیستند.
نظم در دسته بندی مباحث کتاب در عین متن روان و دقت بی نظیر در مباحث فقهی این کتاب را از سایر کتب فقهی ممتاز نموده است.
تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.
اگر چه مؤلف از اخص خواص سید مرتضی (قده) بوده و گاهی به نیابت از وی در بغداد تدریس می کرده است، با این حال سبک طرح مباحث کتاب برخلاف سید مرتضی بر اساس اجماع و آیات قرآن نیست بلکه مؤلف به روایات و خبر واحد عنایت خاصی داشته و در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است.
wikinoor: المراسم_فی_الفقه_الإمامی
[ویکی فقه] المراسم فی الفقه الامامی (کتاب). مؤلف کتاب المراسم ابو یعلی سلار ( سالار) بن عبد العزیز دیلمی طبرستانی( م ۴۴۸ ق) است، این کتاب مجموعه ای از فتاوای فقهی مؤلف است که در آن از طرح نظریات و اختلافات بین مذاهب اسلامی خودداری شده است اگر چه مؤلف در سایر کتاب های فقهی مفصلش به طرح تفصیلی مباحث فقهی پرداخته است . تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.
کتاب المراسم یکی از معروفترین کتاب های فقهی قدماء می باشد، این کتاب شبیه رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است. هیچ کدام از کتاب های فقهی مشهور در زمان مؤلف همچون« المقنع » و« الهدایة » شیخ صدوق ( م ۳۸۱ ق) و« الانتصار» و« جمل العلم و العمل » سید مرتضی ( قده) از نظر نظم در تقسیم بندی مباحث و مسائل کتاب قابل مقایسه با این کتاب نیستند. نظم در دسته بندی مباحث کتاب در عین متن روان و دقت بی نظیر در مباحث فقهی این کتاب را از سایر کتب فقهی ممتاز نموده است.تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.اگر چه مؤلف از اخص خواص سید مرتضی (قده) بوده و گاهی به نیابت از وی در بغداد تدریس می کرده است، با این حال سبک طرح مباحث کتاب برخلاف سید مرتضی بر اساس اجماع و آیات قرآن نیست بلکه مؤلف به روایات و خبر واحد عنایت خاصی داشته و در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است. همان طور که مؤلف در خطبۀ کتاب و همین طور خاتمۀ کتاب ذکر نموده است این کتاب برای تدریس در حوزه های علمیه تألیف شده است.در خطبۀ کتاب این گونه می گوید: قد عرفت علی جمع کتاب مختصر تجمع کل رسم و یحتوی کل حتم من الشریعة و أقیمه علی القسمة لیتقرب حفظه و یسهل درسه. و در خاتمۀ کتاب: فقد أتینا فی هذا الکتاب علی کتب الفقه مع الاختصار جنبنا الاطالة و الاکثار و جعلناه تذکرة للعالمین و اماما للدارسین. مؤلف در این کتاب برخلاف کتاب هایی نظیر الانتصار و المسائل الناصریات و نظایر آن توجهی به نظریات علمای مذاهب اسلامی نداشته بلکه با تمام توان نظریات شیعه را بصورت مدون و منضبط و به زیباترین وجه جمع آوری نموده است. این کتاب بیشتر به سبک جمل العلم و العمل سید مرتضی تألیف شده که به اصطلاح فقه مختصر بوده و به رساله های عملیه متداول شبیه است.
تألیف و انتشار
از تاریخ دقیق تألیف کتاب اطلاع دقیقی در دست نیست اما با توجه به این که در بحث غسل میت از شیخ مفید با عبارت رضی اللّه عنه ذکر شده است باید پس از ۴۱۳ ق نوشته شده باشد. این کتاب اولین بار در سال ۱۲۷۶ در ضمن مجموعۀ جوامع الفقهیه چاپ شده است.چاپ اول کتاب موجود در سال ۱۴۰۰ ق در نجف اشرف بوسیلۀ منشورات حرمین پاساژ قدس در سال ۱۴۰۴ تجدید چاپ شده است. محقق و مصحح کتاب دکتر محمود بستانی عضو هیئت رئیسۀ تدریسی دانشگاه نجف اشرف بوده است.
اسامی کتاب
این کتاب دارای اسامی مختلفی در کتب تراجم می باشد که عبارتند از:۱- المراسم العلویة فی الفقه الإمامی.۲- المراسم العلویة فی الفقه و الأحکام النبویّة (ذ/ ۲۰/ ۲۹۸). ۳- الأحکام النبویة و المراسم العلویة (ذ/ ۲۰/ ۲۹۸). ۴- الرسالة( این نام به علت اختصار مطالب آن تعیین شده است). ۵- المراسم العلویة و الأحکام النبویة. ۶- المراسم العلویة فی الأحکام النبویّة. ۷- المراسم العلویة (ذ/ ۱/ ۷۴).
نسخه ها
...
کتاب المراسم یکی از معروفترین کتاب های فقهی قدماء می باشد، این کتاب شبیه رساله های عملیه متداول در زمان ما تألیف شده است. هیچ کدام از کتاب های فقهی مشهور در زمان مؤلف همچون« المقنع » و« الهدایة » شیخ صدوق ( م ۳۸۱ ق) و« الانتصار» و« جمل العلم و العمل » سید مرتضی ( قده) از نظر نظم در تقسیم بندی مباحث و مسائل کتاب قابل مقایسه با این کتاب نیستند. نظم در دسته بندی مباحث کتاب در عین متن روان و دقت بی نظیر در مباحث فقهی این کتاب را از سایر کتب فقهی ممتاز نموده است.تقسیم مباحث کتاب به عبادات و عقود و سپس تقسیم عقود به معاملات و احکام و به تعبیر دیگر تقسیم بندی مباحث فقهی به سه قسمت عبادات، معاملات و احکام از زمان تألیف این کتاب متداول شده است.اگر چه مؤلف از اخص خواص سید مرتضی (قده) بوده و گاهی به نیابت از وی در بغداد تدریس می کرده است، با این حال سبک طرح مباحث کتاب برخلاف سید مرتضی بر اساس اجماع و آیات قرآن نیست بلکه مؤلف به روایات و خبر واحد عنایت خاصی داشته و در جای جای کتاب از آنها استفاده کرده است. همان طور که مؤلف در خطبۀ کتاب و همین طور خاتمۀ کتاب ذکر نموده است این کتاب برای تدریس در حوزه های علمیه تألیف شده است.در خطبۀ کتاب این گونه می گوید: قد عرفت علی جمع کتاب مختصر تجمع کل رسم و یحتوی کل حتم من الشریعة و أقیمه علی القسمة لیتقرب حفظه و یسهل درسه. و در خاتمۀ کتاب: فقد أتینا فی هذا الکتاب علی کتب الفقه مع الاختصار جنبنا الاطالة و الاکثار و جعلناه تذکرة للعالمین و اماما للدارسین. مؤلف در این کتاب برخلاف کتاب هایی نظیر الانتصار و المسائل الناصریات و نظایر آن توجهی به نظریات علمای مذاهب اسلامی نداشته بلکه با تمام توان نظریات شیعه را بصورت مدون و منضبط و به زیباترین وجه جمع آوری نموده است. این کتاب بیشتر به سبک جمل العلم و العمل سید مرتضی تألیف شده که به اصطلاح فقه مختصر بوده و به رساله های عملیه متداول شبیه است.
تألیف و انتشار
از تاریخ دقیق تألیف کتاب اطلاع دقیقی در دست نیست اما با توجه به این که در بحث غسل میت از شیخ مفید با عبارت رضی اللّه عنه ذکر شده است باید پس از ۴۱۳ ق نوشته شده باشد. این کتاب اولین بار در سال ۱۲۷۶ در ضمن مجموعۀ جوامع الفقهیه چاپ شده است.چاپ اول کتاب موجود در سال ۱۴۰۰ ق در نجف اشرف بوسیلۀ منشورات حرمین پاساژ قدس در سال ۱۴۰۴ تجدید چاپ شده است. محقق و مصحح کتاب دکتر محمود بستانی عضو هیئت رئیسۀ تدریسی دانشگاه نجف اشرف بوده است.
اسامی کتاب
این کتاب دارای اسامی مختلفی در کتب تراجم می باشد که عبارتند از:۱- المراسم العلویة فی الفقه الإمامی.۲- المراسم العلویة فی الفقه و الأحکام النبویّة (ذ/ ۲۰/ ۲۹۸). ۳- الأحکام النبویة و المراسم العلویة (ذ/ ۲۰/ ۲۹۸). ۴- الرسالة( این نام به علت اختصار مطالب آن تعیین شده است). ۵- المراسم العلویة و الأحکام النبویة. ۶- المراسم العلویة فی الأحکام النبویّة. ۷- المراسم العلویة (ذ/ ۱/ ۷۴).
نسخه ها
...
wikifeqh: المراسم_فی_الفقه_الامامی