اللهوف علی قتلی الطفوف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مؤلف:سید علی بن موسی بن جعفر بن طاووس حلی (م ۶۶۴ ق).
موضوع این کتاب، جریان شهادت امام سوم شیعیان حسین بن علی(علیه السلام)و واقعه جانسوز عاشورا است. کتاب حاضر برای مسافرتها و آداب زیارت نوشته شده و مؤلف بنا بر اختصار داشته است و به همین جهت سلسله اسناد روایات را حذف کرده و تنها آخرین راوی یا کتاب مرجعی که روایت از آن نقل شده آورده است.
مؤلف، که هدفش بیان واقعه عاشورا بوده، احادیث را طوری کنار هم قرار داده که یک جریان منسجم را تشکیل دهد و از ذکر روایات تکراری و روایات متفرق اجتناب کند.
برخی عناوین کتاب عبارت اند از:
مقدمه. شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا و مقام امام حسین(علیه السلام) که در سه مسلک تنظیم شده است.
مسلک اول: پیرامون مسایل قبل از شروع عاشورا که از ولادت امام تا وقایع روز عاشورا را شامل می شود.
مسلک دوم: شامل وقایع روز عاشورا تا شهادت امام(علیه السلام).
مسلک سوم: شامل وقایع بعد از شهادت امام است.

وضعیت نشر
این کتاب، به وسیله انتشارات جهان تهران، در یک جلد به زبان عربی چاپ و منتشر شده است.
نیز این کتاب به وسیله مرحوم شیخ فارس حسون تحقیق و به به چاپ رسیده است و همچنین چند بار این کتاب به فارسی ترجمه شده است. از جمله: ترجمه سید محمد صحفی قمی، علیرضا رجالی تهرانی، عباس عزیزی.

منبع
سایت اندیشه قم
...

[ویکی نور] آهی سوزان بر مزار شهیدان، از ترجمه های ارزشمند کتاب «لهوف» سید بن طاووس به قلم سید احمد فهری است. از آن جا که مترجم صاحب ترجمه های فراوانی است و آثار ارزشمندی را ترجمه کرده است، به خوبی از عهده این اثر نیز برآمده و ترجمه سلیس و روانی به دست داده است.
مترجم در ابتدای اثر، مقدمه ای در شرح حال سید بن طاووس با عناوین: نام و لقب و کنیه سید، ولادت و وفات، مدفن سید، نظریه دانشمندان شیعه درباره سید و تألیفات سید تنظیم نموده است.
از آن جا که سید بن طاووس، شاعر، ادیب و نقّاد هم بوده است، لذا ردپای ذوق ادبی او در لهوف قابل مشاهده است. بیان کتاب لهوف بسیار نرم بوده، به گونه ای که می توان آن را به صورت مرثیه خواند. این کتاب با یک شیوه ی داستانی نوشته شده است. سید، چاشنی های شعری خود را در جای جای کتاب آورده، به گونه ای که کمتر صفحه ای از کتاب است که یک شعر در آن نباشد. مترجم ابتکار جدیدی در ترجمه اشعار داشته و به جای ذکر متن عربی اشعار و ترجمه منثور آنها مضمون اشعار را به نظم آورده است.
اگرچه پاورقی های کتاب اندک است، لکن در همین اختصار نیز مطالب مفیدی ارائه شده است؛ مثلاً در ص63 کتاب آمده است: «که چون روز ترویه شد، عمر بن سعد بن ابی وقاص با قشون زیادی به مکه وارد شد و از طرف یزید مأموریت داشت که اگر حسین مبارزه جنگی آغاز کند، متقابلاً با حسین مبارزه کند». مترجم با ردّ این خبر می نویسد: «آمدن عمر بن سعد بعید می نماید و شاید روایت با عمرو بن سعید اشدق که هنگام فوت معاویه حاکم مکه بود، اشتباه شده است و او بوده که از مسافرت و یا از نزد یزید به مکه آمده است و عجب تر این که در جریان وصیت مسلم بن عقیل در مجلس ابن زیاد به عمر بن سعد اشتباه به عکس روی داده است و ابن عبدربه در عقدالفرید و ابن قتیبه در الامامه و السیاسه و علی بن احمد مالکی در فصول المهمه به جای عمر بن سعد، عمرو بن سعید نوشته اند».
مترجم کتاب را در تاریخ 18 خرداد 1348 با این توصیف از کتاب به پایان می برد: «هر کس به ترتیب و رسمش آگاه شود با این که مختصر است و کم حجم امتیازش را نسبت به کتاب های هم جنس اش درک کرده و برتری اش را بخودی خود خواهد فهمید و...».

[ویکی شیعه] اللهوف علی قتلی الطفوف (کتاب). أللُّهوف عَلی قَتْلَیِ الطُّفوف یا ألمَلْهوف عَلی قَتْلَی الطُّفوف مشهور به لُهوف، کتابی در بیان مصائب واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) نوشتۀ سید بن طاووس حلی (متوفای ۶۶۴ق). این کتاب از مقتل نگاری های مشهور شیعیان است. نویسنده، کتاب را برای مسافران عتبات و زائران امام حسین(ع) و به صورت مختصر نوشته و به همین سبب، سلسله اسناد روایات را حذف و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است.
سید رضی الدین، علی بن موسی بن جعفر بن طاووس مشهور به سید بن طاووس (۵۸۹-۶۶۴ق)، حدود ۵۰ اثر دارد و نویسنده کتاب هایی چون المهمات و التتمات، کشف المحجة لثمرة المهجة، مصباح الزائر و جناح المسافر و مهج الدعوات و منهج العبادات است. سید بن طاووس از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و امام سجاد (ع) و استاد بزرگانی چون علامه حلی و شیخ یوسف سدیدالدین، پدر علامه حلی است.
ابن طاووس در زمان هلاکوخان، نقابت شیعیان را بر عهده داشت. او به سبب سجایای اخلاقی بسیار، تقوا و مراقبه فراوان، حالات عرفانی و کراماتش به «جمال العارفین» معروف است.

پیشنهاد کاربران

بپرس