[ویکی نور] «القواعد العلیة فی الفوائد الأصولیة»، تقریرات درس اصول آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی به قلم سید ابوالحسن موسوی، به زبان عربی است.
کتاب، فاقد مقدمه و مشتمل بر سه مبحث حجیت شهرت فتوائیه، حجیت اجماع و حجیت خبر واحد است که دو مبحث اول در یک بخش و مبحث آخر هم در بخشی مجزا ارائه شده است.
بر حجیت شهرت فتوائیه، به مرفوعه زراره و مقبوله عمر بن حنظله استدلال شده است. مرفوعه را شیخ ابن ابی جمهور احسائی در کتاب «غوالی اللئالی» به نقل از علامه آورده و سلسله سند آن از علامه تا زراره حذف شده است. مقبوله عمر بن حنظله را مشایخ ثلاثه شیعه کلینی، صدوق و شیخ طوسی به اسناد خود از عمر بن حنظله از امام صادق(ع) نقل کرده اند .
معتقدان به وجوب تقلید اعلم و اورع به این روایت استدلال کرده اند؛ چراکه ظاهر آن عدم رجوع به غیر اعلم و اورع است .
در بحث اجماع، بر حجیت خبر واحد دو مسئله متفرع شده که عبارتند از: حجیت اجماع منقول و حجیت شهرت فتوائی. شیخ اعظم انصاری این مطلب را انکار کرده و قائل به عدم ملازمه بین این دو مقام شده است؛ اما اکثر علمای اصولی به ویژه متأخرین از آنها مانند صاحب ریاض و صاحب جواهر که قائل به حجیت خبر واحد شده اند، حجیت اجماع منقول را نیز پذیرفته اند .
کتاب، فاقد مقدمه و مشتمل بر سه مبحث حجیت شهرت فتوائیه، حجیت اجماع و حجیت خبر واحد است که دو مبحث اول در یک بخش و مبحث آخر هم در بخشی مجزا ارائه شده است.
بر حجیت شهرت فتوائیه، به مرفوعه زراره و مقبوله عمر بن حنظله استدلال شده است. مرفوعه را شیخ ابن ابی جمهور احسائی در کتاب «غوالی اللئالی» به نقل از علامه آورده و سلسله سند آن از علامه تا زراره حذف شده است. مقبوله عمر بن حنظله را مشایخ ثلاثه شیعه کلینی، صدوق و شیخ طوسی به اسناد خود از عمر بن حنظله از امام صادق(ع) نقل کرده اند .
معتقدان به وجوب تقلید اعلم و اورع به این روایت استدلال کرده اند؛ چراکه ظاهر آن عدم رجوع به غیر اعلم و اورع است .
در بحث اجماع، بر حجیت خبر واحد دو مسئله متفرع شده که عبارتند از: حجیت اجماع منقول و حجیت شهرت فتوائی. شیخ اعظم انصاری این مطلب را انکار کرده و قائل به عدم ملازمه بین این دو مقام شده است؛ اما اکثر علمای اصولی به ویژه متأخرین از آنها مانند صاحب ریاض و صاحب جواهر که قائل به حجیت خبر واحد شده اند، حجیت اجماع منقول را نیز پذیرفته اند .
wikinoor: الـقواعد_العلیة_فی_الفوائد_الأصولیة