الحاشیه علی الرسائل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الحاشیة علی الرسائل (کتاب). «الحاشیه علی الرسائل» تقریرات درس اصول آیت الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب عروةالوثقی است.
این حاشیه توسط یکی از شاگردان وی بنام شیخ عبدالرسول ساباطی یزدی نگارش یافته است. نسخه موجود در برنامه تنها جلد اول این حاشیه مشتمل بر مباحث قطع و ظن تا دلیل انسداد است که به کوشش آیت الله رضا استادی فراهم شده است.

[ویکی فقه] الحاشیه علی الرسائل (کتاب). «الحاشیه علی الرسائل» تقریرات درس اصول آیت الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب عروةالوثقی است.
این حاشیه توسط یکی از شاگردان وی بنام شیخ عبدالرسول ساباطی یزدی نگارش یافته است. نسخه موجود در برنامه تنها جلد اول این حاشیه مشتمل بر مباحث قطع و ظن تا دلیل انسداد است که به کوشش آیت الله رضا استادی فراهم شده است.
ساختار
مؤلف در قالب ۴۱۲ تعلیقه، مطالب ارزشمندی را ارائه داده است که در شناخت افکار سید نقش به سزایی را ایفا می نماید.
گزارش محتوا
در این اثر تعلیقات ارزشمندی بر رسائل شیخ نگاشته شده است که اینک به اهم آنها می پردازیم:۱- حق آنست که حجیت قطع از احکام مجعوله برای عقل است که نیازی به جعل شارع و امضای وی به معنای تقریر و رضای او ندارد ولی نیازمند امضای شارع به معنای عدم ردع از آن می باشد.۲- مساله تجری از مسائل اصولیه نیست بلکه از قواعد فقهیه یا کلامیه است چرا که قبح تجری در کبرای قیاس استنباط واقع نمی شود. به نظر شیخ تجری فقط قبح فاعلی دارد و نشانه سوء باطن متجری است و از این جهت فقط مستحق مذمت است نه عقوبت . ۳- به نظر اخبارییون قطعی که منشاء آن مقدمات و ادله عقلیه باشد حجت نیست و ظاهرا منشا انکار آنها به جهت نفی ملازمه بین حکم عقل و شرع می باشد. مرحوم امین استرآبادی و سید نعمت الله جزائری و شیخ یوسف بحرانی به این عقیده سخت پایبند هستند. ۴- مشهور در السنه معاصرین آنست که قطع طریقی به طور مطلق حجت است. شاید مراد از معاصرین صاحب جواهر و دیگران است.۵- تحقیقی که مناسب بحث از مقام تعبد به ظن است همان الغای احتمال خلاف و عدم اعتنا به آن است. همانطوری که اهل عرف در افعال و معاملات و تجاراتشان چنین هستند پس عمل آنها به ظن به جهت عدم اعتنای آنها به احتمال خلاف است. ۶- حرمت تعبد به ظن دارای دو معناست: یکی حرمت ذاتی در مقابل اباحه و دیگری حرمت غیری که مساوق عدم حجیت است. معنای مناسب همان دومی است.۷- مولف برای حجیت ظواهر دلایلی ارائه کرده که عبارتند از: بنای عقلا، اجماع قولی و عملی از صدر اسلام تاکنون، سیره مستمر، تقریر معصومین.۸- نراقی در کتاب مناهج الاصول قائل است به اینکه نزاع در حجیت ظواهر کتاب قلیل الجدوی است.۹- چیزی که موجب ظن به قول لغوی می شود اعتماد بر قول ارباب علوم عربیه است که قابل وثوق باشند و مهم ترین مستند مشهور در حجیت قول لغوی، سیره عقلاست.
← خبر واحد
...

پیشنهاد کاربران