[ویکی فقه] الإقتباس من القرآن الکریم (کتاب). الاقتباس من القرآن الکریم به قلم عبد الملک بن محمد ثعالبی نیشابوری به رشته تحریر درآمده است.
بحث اقتباس از مباحث قدیمی و سنتی علوم قرآنی می باشد و در کتب زیادی به آن پرداخته شده است و موضوع آنها این است که در فرهنگ، آثار و نوشته های مسلمانان چگونه از آیات قرآن مجید استفاده می شود. انگیزه ثعالبی هم این بوده که چگونگی استفاده قرآن کریم در فرهنگ مسلمانان را نشان دهد. او که قرآن شناس و علاقه مند به قرآن بود می خواست ردپای قرآن را در فرهنگ مسلمین مخصوصا فرهیختگان آن بیان کند.
بحث اقتباس از مباحث قدیمی و سنتی علوم قرآنی می باشد و در کتب زیادی به آن پرداخته شده است و موضوع آنها این است که در فرهنگ، آثار و نوشته های مسلمانان چگونه از آیات قرآن مجید استفاده می شود. انگیزه ثعالبی هم این بوده که چگونگی استفاده قرآن کریم در فرهنگ مسلمانان را نشان دهد. او که قرآن شناس و علاقه مند به قرآن بود می خواست ردپای قرآن را در فرهنگ مسلمین مخصوصا فرهیختگان آن بیان کند.
[ویکی نور] الاقتباس من القرآن الکریم. الإقتباس من القرآن الکریم به قلم عبدالملک بن محمد ثعالبی نیشابوری، و با تحقیق ابتسام مرهون صفار به رشته تحریر درآمده است.
بحث اقتباس از مباحث قدیمی و سنّتی علوم قرآنی می باشد:و در کتب زیادی به آن پرداخته شده است و موضوع آنها این است که در فرهنگ، آثار و نوشته های مسلمانان چگونه از آیات قرآن مجید استفاده می شود.
انگیزه ثعالبی هم این بوده که چگونگی استفاده قرآن کریم در فرهنگ مسلمانان را نشان دهد.او که قرآن شناس و علاقه مند به قرآن بود می خواست ردپای قرآن را در فرهنگ مسلمین مخصوصا فرهیختگان آن بیان کند.
در آغاز کتاب،در مقدّمه اوّل که احتمالا همان مقدّمه محققان و مصححان که خانم دکتر اقسام مرهون صفار و دکتر مجاهد مصطفی می باشند درباره ثعالبی و آثار و کتاب های او سخن به میان آمده است.
آنگاه به معرّفی اثر فوق پرداخته و ابواب آنرا بیان می کنند.آن گاه مصححان از چگونگی تصحیح خود و روند آن سخن می گویند.
بحث اقتباس از مباحث قدیمی و سنّتی علوم قرآنی می باشد:و در کتب زیادی به آن پرداخته شده است و موضوع آنها این است که در فرهنگ، آثار و نوشته های مسلمانان چگونه از آیات قرآن مجید استفاده می شود.
انگیزه ثعالبی هم این بوده که چگونگی استفاده قرآن کریم در فرهنگ مسلمانان را نشان دهد.او که قرآن شناس و علاقه مند به قرآن بود می خواست ردپای قرآن را در فرهنگ مسلمین مخصوصا فرهیختگان آن بیان کند.
در آغاز کتاب،در مقدّمه اوّل که احتمالا همان مقدّمه محققان و مصححان که خانم دکتر اقسام مرهون صفار و دکتر مجاهد مصطفی می باشند درباره ثعالبی و آثار و کتاب های او سخن به میان آمده است.
آنگاه به معرّفی اثر فوق پرداخته و ابواب آنرا بیان می کنند.آن گاه مصححان از چگونگی تصحیح خود و روند آن سخن می گویند.
wikinoor: الإقتباس_من_القرآن_الکریم
[ویکی فقه] الاقتباس من القرآن الکریم (کتاب). الاقتباس من القرآن الکریم به قلم عبد الملک بن محمد ثعالبی نیشابوری به رشته تحریر درآمده است.
بحث اقتباس از مباحث قدیمی و سنتی علوم قرآنی می باشد و در کتب زیادی به آن پرداخته شده است و موضوع آنها این است که در فرهنگ، آثار و نوشته های مسلمانان چگونه از آیات قرآن مجید استفاده می شود. انگیزه ثعالبی هم این بوده که چگونگی استفاده قرآن کریم در فرهنگ مسلمانان را نشان دهد. او که قرآن شناس و علاقه مند به قرآن بود می خواست ردپای قرآن را در فرهنگ مسلمین مخصوصا فرهیختگان آن بیان کند.
ساختار
در آغاز کتاب، در مقدمه اول که احتمالا همان مقدمه محققان و مصححان که خانم دکتر اقسام مرهون صفار و دکتر مجاهد مصطفی می باشند درباره ثعالبی و آثار و کتاب های او سخن به میان آمده است. آنگاه به معرفی اثر فوق پرداخته و ابواب آنرا بیان می کنند. آن گاه مصححان از چگونگی تصحیح خود و روند آن سخن می گویند. کار دیگر محققان که دارای ارزش است این است که در انتساب دو باب آخر به ثعالبی تردیدهایی وجود داشته که آنها اینها را رد نموده و انتساب آن را به ثعالبی توجیه و اثبات نموده اند. مؤلف در مقدمه کتاب، به ذکر ابواب ۲۵ گانه کتاب با یادکرد عناوین هریک پرداخته است.
گزارش محتوا
اینک به گزارش درباره ابواب ۲۵ گانه کتاب می پردازیم. باب اول درباره سپاس ها و ستایش های سزاوار خداوند است که از قرآن اقتباس شده است. یادی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و برخی از شایستگی ها و ویژگی هایش، خاندان پاک پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و برخی از فضائل و شماری از خبرها و نیز گزیده هایی از سخنان ایشان باب های دوم و سوم را تشکیل میدهند. باب چهارم نیز برتری جایگاه و سخنان صحابه است. باب پنجم درباره پیامبران و امت های پیشین و اقتباس از داستانهای ایشان است. فضیلت دانش و دانشمندان و نوآوری های نیکوی و استنباط بدیع ایشان باب ششم را تشکیل میدهد. و باب هفتم ادب، عقل، حکمت و اندرز نیکو و محاسن اخلاق باب هشتم این اثر است. باب نهم در معایب اخلاق و باب دهم درباره صفات اضداد مثل غنی و فقر و... بحث می کند. باب یازدهم درباره زنان، اولاد و برادران است و باب دوازدهم به یادکرد غذاها و نوشیدنیها می پردازد. باب سیزدهم به ذکر بیان و خطابه و ثمرات فصاحت پرداخته است. باب چهاردهم در رابطه با جوابهای ساکت کننده قرآنی است. باب پانزدهم به نوادر شیرین قرآنی اشاره دارد. و در باب شانزدهم به موضوع خروج از حد اقتباس اشاره کرده است. در بابهای باقی مانده به مباحث دیگری که کمتر به موضوع اقتباس اختصاص دارد، پرداخته است.
← تعبیر خواب
...
بحث اقتباس از مباحث قدیمی و سنتی علوم قرآنی می باشد و در کتب زیادی به آن پرداخته شده است و موضوع آنها این است که در فرهنگ، آثار و نوشته های مسلمانان چگونه از آیات قرآن مجید استفاده می شود. انگیزه ثعالبی هم این بوده که چگونگی استفاده قرآن کریم در فرهنگ مسلمانان را نشان دهد. او که قرآن شناس و علاقه مند به قرآن بود می خواست ردپای قرآن را در فرهنگ مسلمین مخصوصا فرهیختگان آن بیان کند.
ساختار
در آغاز کتاب، در مقدمه اول که احتمالا همان مقدمه محققان و مصححان که خانم دکتر اقسام مرهون صفار و دکتر مجاهد مصطفی می باشند درباره ثعالبی و آثار و کتاب های او سخن به میان آمده است. آنگاه به معرفی اثر فوق پرداخته و ابواب آنرا بیان می کنند. آن گاه مصححان از چگونگی تصحیح خود و روند آن سخن می گویند. کار دیگر محققان که دارای ارزش است این است که در انتساب دو باب آخر به ثعالبی تردیدهایی وجود داشته که آنها اینها را رد نموده و انتساب آن را به ثعالبی توجیه و اثبات نموده اند. مؤلف در مقدمه کتاب، به ذکر ابواب ۲۵ گانه کتاب با یادکرد عناوین هریک پرداخته است.
گزارش محتوا
اینک به گزارش درباره ابواب ۲۵ گانه کتاب می پردازیم. باب اول درباره سپاس ها و ستایش های سزاوار خداوند است که از قرآن اقتباس شده است. یادی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و برخی از شایستگی ها و ویژگی هایش، خاندان پاک پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و برخی از فضائل و شماری از خبرها و نیز گزیده هایی از سخنان ایشان باب های دوم و سوم را تشکیل میدهند. باب چهارم نیز برتری جایگاه و سخنان صحابه است. باب پنجم درباره پیامبران و امت های پیشین و اقتباس از داستانهای ایشان است. فضیلت دانش و دانشمندان و نوآوری های نیکوی و استنباط بدیع ایشان باب ششم را تشکیل میدهد. و باب هفتم ادب، عقل، حکمت و اندرز نیکو و محاسن اخلاق باب هشتم این اثر است. باب نهم در معایب اخلاق و باب دهم درباره صفات اضداد مثل غنی و فقر و... بحث می کند. باب یازدهم درباره زنان، اولاد و برادران است و باب دوازدهم به یادکرد غذاها و نوشیدنیها می پردازد. باب سیزدهم به ذکر بیان و خطابه و ثمرات فصاحت پرداخته است. باب چهاردهم در رابطه با جوابهای ساکت کننده قرآنی است. باب پانزدهم به نوادر شیرین قرآنی اشاره دارد. و در باب شانزدهم به موضوع خروج از حد اقتباس اشاره کرده است. در بابهای باقی مانده به مباحث دیگری که کمتر به موضوع اقتباس اختصاص دارد، پرداخته است.
← تعبیر خواب
...
wikifeqh: الإقتباس_من_القرآن_الکریم _(کتاب)