[ویکی نور] الاعجاز التاثیری للقرآن الکریم و اثره فی الدعوه الی الله تعالی. الإعجاز التأثیری للقرآن الکریم و أثره فی الدعوة إلی الله تعالی اثر مصطفی سعید مصطفی خلیل (معاصر)، کتابی است به زبان عربی و با موضوع علوم قرآنی. نویسنده این اثر به دنبال روشن کردن مباحث اعجاز تأثیری قرآن کریم است. او اثرات این امر را بر پیامبر(ص) به عنوان «سید الدعاة» و سایر دعوت کنندگان به خدا، نشان می دهد.
کتاب، دارای اهدائیه، مقدمه به قلم دکتر عبدالله مصلح، مقدمه چاپ اول به قلم نویسنده، مقدمه بحث، تمهید و محتوای مطالب در دو باب و یک خاتمه است. هرکدام از ابواب شامل چهارفصل هستند.
او درباره شیوه بحث در کتاب، می نویسد: طبیعت بحث مقتضیِ به کارگیری شیوه های تأصیلی، تحلیلی و استنباطی است. در روش تأصیلی از ریشه های اعجاز تأثیری در قرآن کریم و سنت نبوی بحث می شود. نویسنده در دو فصل اول و دوم باب اول کتاب این امر را روشن می کند. در روش تحلیلی، موارد علمی که گذشتگان نوشته اند تحلیل می شود تا به مقصود برسیم. این امر در فصول سوم و چهارم از باب اول واضح می شود. روش استنباطی که در آن استنباط اصول و اثرات اعجاز تأثیری از میان آیات قرآن کریم استخراج می شوند. نویسنده، فصل های باب دوم کتاب را به این امر اختصاص داده است.
نویسنده، منابع کتاب را در چهار بخش مجزا ذکر کرده است؛ قرآن کریم، کتاب های تفسیری قرآن کریم مانند تفسیرهای بیضاوی، ابن کثیر، المنار رشید رضا، جامع البیان طبری، روح المعانی آلوسی، معالم التنزیل بغوی و...، کتاب های روایی مانند جامع بخاری، سنن ابن ماجه، سنن ابو داود، صحیح مسلم، صحیح ابن حبان، مجمع الزوائد هیثمی، النهایة فی غریب الحدیث جزری و... و منابع عام مانند احیاء علوم الدین غزالی، أدب المفتی و المستفتی عثمان شهروزی، أساس البلاغة زمخشری، اسلوب المحاورة فی القرآن الکریم عبدالکریم حنفی، إعجاز القرآن باقلانی، البیان فی أقسام القرآن، البیان و التبیین جاحظ و....
نویسنده در اهدائیه، کتاب را به خانواده اش و استاد حفظ قرآنش تقدیم می کند. دکتر عبدالله مصلح و نویسنده در مقدمه هایشان بر کتاب به زاویه جدید نگاه نویسنده به مسئله اعجاز قرآنی در این کتاب، یعنی اعجاز تأثیری قرآن کریم اشاره کرده اند.
نویسنده در مقدمه کتاب، بر اهمیت موضوع، علت گزینش آن، هدف از نگارش کتاب و روش بحث در آن، صحبت می کند. او پرداختن به اهمیت موضوع را در همین اندازه کافی می داند که: اولاً: قرآن کتاب هدایت است و کتابی است که خیر تمامی بشریت در آن نهفته است. ثانیاً: قرآن در قلب انسان ها تأثیر می گذارد و تأثیرات قلبی قرآن هم باعث تغییرات رفتاری انسان ها می شود. و ثالثاً: قرآن، غذای روح بشر است.
کتاب، دارای اهدائیه، مقدمه به قلم دکتر عبدالله مصلح، مقدمه چاپ اول به قلم نویسنده، مقدمه بحث، تمهید و محتوای مطالب در دو باب و یک خاتمه است. هرکدام از ابواب شامل چهارفصل هستند.
او درباره شیوه بحث در کتاب، می نویسد: طبیعت بحث مقتضیِ به کارگیری شیوه های تأصیلی، تحلیلی و استنباطی است. در روش تأصیلی از ریشه های اعجاز تأثیری در قرآن کریم و سنت نبوی بحث می شود. نویسنده در دو فصل اول و دوم باب اول کتاب این امر را روشن می کند. در روش تحلیلی، موارد علمی که گذشتگان نوشته اند تحلیل می شود تا به مقصود برسیم. این امر در فصول سوم و چهارم از باب اول واضح می شود. روش استنباطی که در آن استنباط اصول و اثرات اعجاز تأثیری از میان آیات قرآن کریم استخراج می شوند. نویسنده، فصل های باب دوم کتاب را به این امر اختصاص داده است.
نویسنده، منابع کتاب را در چهار بخش مجزا ذکر کرده است؛ قرآن کریم، کتاب های تفسیری قرآن کریم مانند تفسیرهای بیضاوی، ابن کثیر، المنار رشید رضا، جامع البیان طبری، روح المعانی آلوسی، معالم التنزیل بغوی و...، کتاب های روایی مانند جامع بخاری، سنن ابن ماجه، سنن ابو داود، صحیح مسلم، صحیح ابن حبان، مجمع الزوائد هیثمی، النهایة فی غریب الحدیث جزری و... و منابع عام مانند احیاء علوم الدین غزالی، أدب المفتی و المستفتی عثمان شهروزی، أساس البلاغة زمخشری، اسلوب المحاورة فی القرآن الکریم عبدالکریم حنفی، إعجاز القرآن باقلانی، البیان فی أقسام القرآن، البیان و التبیین جاحظ و....
نویسنده در اهدائیه، کتاب را به خانواده اش و استاد حفظ قرآنش تقدیم می کند. دکتر عبدالله مصلح و نویسنده در مقدمه هایشان بر کتاب به زاویه جدید نگاه نویسنده به مسئله اعجاز قرآنی در این کتاب، یعنی اعجاز تأثیری قرآن کریم اشاره کرده اند.
نویسنده در مقدمه کتاب، بر اهمیت موضوع، علت گزینش آن، هدف از نگارش کتاب و روش بحث در آن، صحبت می کند. او پرداختن به اهمیت موضوع را در همین اندازه کافی می داند که: اولاً: قرآن کتاب هدایت است و کتابی است که خیر تمامی بشریت در آن نهفته است. ثانیاً: قرآن در قلب انسان ها تأثیر می گذارد و تأثیرات قلبی قرآن هم باعث تغییرات رفتاری انسان ها می شود. و ثالثاً: قرآن، غذای روح بشر است.