الاصول الاصلیه و القواعد الشرعیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الأصول الأصلیة و القواعد الشرعیة (کتاب). «الاصول الاصلیة و القواعد الشرعیة»، یا «الاصول الاصلیة و القواعد المستنبطة من الآیات و الاخبار»، به زبان عربی ، تألیف سید عبدالله بن محمد رضا شبر حسینی حلی کاظمی (متوفای ۱۲۴۲ ق) است.
برای شناخت بهتر این کتاب، ابتدا باید به تاریخچه نگارش این گونه کتاب های اصولی که بر اساس روایات و آیات قرآن کریم نگاشته شده اند، پرداخت.اکثر قواعد اصول الفقه از زمان امام محمد باقر علیه السلام و ائمه علیه السلام بعد از او تا امام حسن عسگری علیه السلام به جای مانده، اگر چه حضرت علی علیه السلام نیز بعضی از این مسائل را نظیر ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، عام و خاص و... بیان کرده است.

[ویکی نور] الاصول الاصلیة و القواعد الشرعیة، یا الاصول الاصلیة و القواعد المستنبطة من الآیات و الأخبار، به زبان عربی، تألیف سید عبداللّه بن محمد رضا شبر حسینی حلی کاظمی (متوفای 1242ق) است.
برای شناخت بهتر این کتاب، ابتدا باید به تاریخچه نگارش این گونه کتاب های اصولی که بر اساس روایات و آیات قرآن کریم نگاشته شده اند، پرداخت.
اکثر قواعد اصول الفقه از زمان امام محمد باقر (ع) و ائمه (ع) بعد از او تا امام حسن عسگری (ع) به جای مانده، اگر چه حضرت علی (ع) نیز بعضی از این مسائل را نظیر ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، عام و خاص و... بیان کرده است.
اولین کسی که این روایات را جمع آوری کرد، شیخ محمد بن حسن حر عاملی، صاحب «وسائل الشیعة»(متوفای 1104ق) بود که کتابی در مورد قواعد کلی فقهی و اصولی که از ائمه اهل بیت(ع) روایت شده با نام «الفصول المهمة فی أصول الأئمة» تألیف نمود.
پس از او محمد بن مرتضی، معروف به ملا محسن فیض کاشانی (متوفای 1091ق)، کتابی به نام «الاصول الاصلیة المستفادة من الکتاب و السنة»، نگاشت و در آن، قواعد کلی اصولی را با متن روایی آنها مطرح نمود که عبارتند از: «کل شیء مطلق حتی یرد فیه النهی، کل ما غلب اللّه علیه من أمره فاللّه أعذر لعبده، کل مجهول ففیه القرعة، کل طلاق لا یکون علی السنة فلیس بشیء، کل یابس ذکی، کل شیء طاهر حتی تعلم أنه نجس، الماء کله طاهر حتی تعلم أنه قذر، کل ما لیس له دم فمیتته طاهرة، کل ما کان فیه حلال و حرام فهو لک حلال حتی تعلم الحرام منه بعینه، ما علی الامین إلا الیمین».(أعیان الشیعة ج 1 ص 103)

[ویکی فقه] الاصول الاصلیه و القواعد الشرعیه (کتاب). «الاصول الاصلیة و القواعد الشرعیة»، یا «الاصول الاصلیة و القواعد المستنبطة من الآیات و الاخبار»، به زبان عربی ، تألیف سید عبدالله بن محمد رضا شبر حسینی حلی کاظمی (متوفای ۱۲۴۲ ق) است.
برای شناخت بهتر این کتاب، ابتدا باید به تاریخچه نگارش این گونه کتاب های اصولی که بر اساس روایات و آیات قرآن کریم نگاشته شده اند، پرداخت.اکثر قواعد اصول الفقه از زمان امام محمد باقر علیه السلام و ائمه علیه السلام بعد از او تا امام حسن عسگری علیه السلام به جای مانده، اگر چه حضرت علی علیه السلام نیز بعضی از این مسائل را نظیر ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه ، عام و خاص و... بیان کرده است.
← الفصول المهمة فی اصول الائمة
کتاب، مشتمل بر سه بخش « المبادی اللغویة »، « المبادی الاحکامیة » و « ابواب الادلة الشرعیة » است و هر یک از این سه بخش، خود، دارای ابواب متعددی می باشد.
گزارش محتوا
بر خلاف کتب اصولی متداول، کتاب حاضر مجموعه ای است از آیات و روایات که مؤلف کمتر به مباحث نظری و اصولی متداول در رابطه با آنها پرداخته است، البته وی در مواردی به توضیح روایات و آیات می پردازد که گاهی با لفظ «اقول» شروع می شود و گاهی با لفظ « ایضاح » و یا «تایید و تسدید» و گاهی با لفظ «بیان».نمونه ای از مطالب مطرح شده در کتاب عبارت است از:باب الحقیقة و المجاز و اقسامه:قال تعالی: «ان الذین یبایعونک، انما یبایعون الله، ید الله فوق ایدیهم» و قال: «من یطع الرسول، فقد اطاع الله» و قال: «فلما اسفونا، انتقمنا منهم».روضة الکافی: محمد بن یحیی عن احمد بن محمد بن عیسی و علی بن ابراهیم عن ابیه جمیعا عن الحسن بن محبوب عن عبدالله بن غالب الاسدی عن ابیه عن سعید بن المسیب قال: کان علی بن الحسین علیه السّلام یعظ الناس و یزهدهم فی الدنیا و یرغبهم فی اعمال الآخرة بهذا الکلام، فی کل جمعة، فی مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم و ساق کلامه الی ان قال: و لقد اسمعکم الله فی کتابه ما فعل بالقوم الظالمین من اهل القری قبلکم حیث قال: «و کم قصمنا من قریة کانت ظالمة» و انما عنی بالقریة اهلها، حیث یقول: «و انشانا بعدها قوما آخرین». فقال عز و جل: «فلما احسوا باسنا اذا هم منها یرکضون»؛ یعنی یهربون. الخبر.کا: محمد بن یحیی عن محمد بن الحسین عن محمد بن اسماعیل بن بزیع عن عمه حمزة بن بزیع عن ابی عبدالله علیه السّلام فی قول الله عز و جل: «فلما اسفونا انتقمنا منهم»، فقال: ان الله عزّوجلّ لا یاسف کاسفنا و لکنه خلق اولیاء لنفسه یاسفون و یرضون و هم مخلوقون مربوبون فجعل رضاهم رضا نفسه و سخطهم سخط نفسه لانه جعلهم الدعاة الیه و الادلاء علیه فلذلک صاروا کذلک و...
عناوین مرتبط
...

پیشنهاد کاربران

بپرس