[ویکی فقه] اقرار سپاه ابلیس (قرآن). سپاه ابلیس در آخرت، به گمراهی خود در دنیا اعتراف می کنند.
فکبکبوا فیها هم والغاون (در آن هنگام همه آن معبودان با عابدان گمراه به دوزخ افکنده می شوند) وجنود ابلیس اجمعون(و همچنین همگی لشکریان ابلیس!)قالوا وهم فیها یختصمون(آنها در آنجا در حالی که به مخاصمه برخاسته اند می گویند:) تالله ان کنا لفی ضلـل مبین...(«به خدا سوگند که ما در گمراهی آشکاری بودیم،) و ما اضلنا الا المجرمون.(امّا کسی جز مجرمان ما را گمراه نکرد!)
اقرار به ربوبیت خداوند
سپاه ابلیس در قیامت، به ربوبیت خداوند اعتراف می کنند.فکبکبوا فیها هم و الغاون• و جنود ابلیس اجمعون• قالوا و هم فیها یختصمون• تالله ان کنا لفی ضلـل مبین• اذ نسویکم برب العــلمین.
تفسیر آیات فوق
وقتی گفته می شود" کبه فانکب" معنایش این است که او را با روی به زمین افکند و معنای" کبکبه" این است که او را چند بار پشت سر هم با رو به زمین افکند. بنا بر این، این وزن تکرار کب را افاده می کند، هم چنان که هر ماده ای به این وزن در آید تکرار را می رساند، مانند:" دب و دبدب، ذب و ذبذب، زل و زلزل، دک و دکدک".و ضمیر جمعی که در" فَکُبْکِبُوا فِیها هُمْ" است به اصنام بر می گردد، به دلیل آیه " إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ" که بت پرستان و بتهای ایشان را هیزم جهنم خوانده است و اینان یکی از سه طایفه ای هستند که آیه شریفه درباره آنان فرموده که به رو در جهنم می افتد، طایفه دوم آنان، غاوون هستند که گفتیم در سوره حجر آیه ۴۵ درباره شان صحبت کرد و طایفه سوم جنود ابلیس اند که همان قربای شیطان اند که قرآن کریم درباره شان می فرماید: هیچ وقت از اهل غوایت جدا نمی شوند، تا داخل دوزخشان کنند.
فکبکبوا فیها هم والغاون (در آن هنگام همه آن معبودان با عابدان گمراه به دوزخ افکنده می شوند) وجنود ابلیس اجمعون(و همچنین همگی لشکریان ابلیس!)قالوا وهم فیها یختصمون(آنها در آنجا در حالی که به مخاصمه برخاسته اند می گویند:) تالله ان کنا لفی ضلـل مبین...(«به خدا سوگند که ما در گمراهی آشکاری بودیم،) و ما اضلنا الا المجرمون.(امّا کسی جز مجرمان ما را گمراه نکرد!)
اقرار به ربوبیت خداوند
سپاه ابلیس در قیامت، به ربوبیت خداوند اعتراف می کنند.فکبکبوا فیها هم و الغاون• و جنود ابلیس اجمعون• قالوا و هم فیها یختصمون• تالله ان کنا لفی ضلـل مبین• اذ نسویکم برب العــلمین.
تفسیر آیات فوق
وقتی گفته می شود" کبه فانکب" معنایش این است که او را با روی به زمین افکند و معنای" کبکبه" این است که او را چند بار پشت سر هم با رو به زمین افکند. بنا بر این، این وزن تکرار کب را افاده می کند، هم چنان که هر ماده ای به این وزن در آید تکرار را می رساند، مانند:" دب و دبدب، ذب و ذبذب، زل و زلزل، دک و دکدک".و ضمیر جمعی که در" فَکُبْکِبُوا فِیها هُمْ" است به اصنام بر می گردد، به دلیل آیه " إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ" که بت پرستان و بتهای ایشان را هیزم جهنم خوانده است و اینان یکی از سه طایفه ای هستند که آیه شریفه درباره آنان فرموده که به رو در جهنم می افتد، طایفه دوم آنان، غاوون هستند که گفتیم در سوره حجر آیه ۴۵ درباره شان صحبت کرد و طایفه سوم جنود ابلیس اند که همان قربای شیطان اند که قرآن کریم درباره شان می فرماید: هیچ وقت از اهل غوایت جدا نمی شوند، تا داخل دوزخشان کنند.
wikifeqh: اقرار_سپاه_ابلیس_(قرآن)