افسانه طوفان گیلگمش ( انگلیسی: Gilgamesh flood myth ) افسانه طوفانی در حماسه گیلگمش است. بسیاری از محققان بر این باورند که ویراستاری اسطوره طوفان حماسه آتراهاسیس را به اسطوره طوفان در لوح XI نسخه مرجع حماسه گیلگمش افزوده است. [ ۱]
کاوش های باستان شناسی در بابل، شهرهایی پیدا شده اند که لایه رسوب نشانگر دو فرهنگ کاملا متفاوت است. سیل آن شهر را ویران کرده و تازه واردان تمدن جدیدی در آنجا بنا کردند. [ ۲] طغیان رودها اتفاقی مرسوم در بین النهرین بوده است ( در کنعان چنین نیست ) و دور از انتظار نیست که طوفان عبری از منابع بین النهرینی تاثیر گرفته باشد. [ ۳] نسخه ای از حماسه گیلگمش به زبان اکدی در مگیدو در اسرائیل و تل - آمارنا در مصر پیدا شده اند. [ ۴]
بررسی سیر تکاملی «حماسه گیلگمش» را می توان از متن سومری «داستان زیوسودرا» آغاز کرد که از طریق ترجمه ها و اقتباس های اکدی پیاپی به نسخه معیار دوازده لوحی منتهی شد. این حماسه، مدلی تجربی برای آزمایش فرضیه های تکامل متن کتاب مقدس است. از میان همسانی های بسیار با کتاب مقدس، بیشترین و آشناترین آن در لوح XI دیده می شود که در آن نسخه ای از داستان طوفان بین النهرینی آمده است. این روایت، مفصل ترین نسخه از داستانی است که پیش از آن در حوزه خلاصه تری هم به زبان سومری و هم اکدی بازگو شده است. در اینجا، از زبان خود قهرمان طوفان ( که در نسخه های گوناگون، نامهای متفاوتی دارد: در اینجا اوتنپیشتی ) بیان می شود. در مرحله ای از تکامل خود، حماسه با لوح XI و بازگشت گیلگمش به اوروک خاتمه می یافت. سپس، لوح دوازدهمی با ترجمه مستقیم نمونه اولیهٔ سومری شکل گرفت که شامل رویایی از جهان زیرین است که بر آن گیلگمش در مقام یک خدا حاکم است. [ ۵]
ایزد «اراکال» تیرک های مهار را از بیخ می کند، نینورتا، در حال گذر، آب بندها را سرریز کرد. خدایان آنوناکی مشعل های آتش آوردند، سوزاندند سرزمین را با برقهای درخشان.
آرامش «خدای طوفان» گذشت بر آسمان، و هر آنچه روشن بود سپس به تاریکی تبدیل شد. [ ۶] [ الف]
لوح XI علاوه بر طوفان گیلگمش شامل مطالب دیگری نیز هست. داستان طوفان به این خاطر در آن گنجانده شده، که خدایان به قهرمان طوفان اوتنپیشتیم، جاودانگی اعطا کرده اند و این مساله متناسب است با موضوع جاودانگی حماسه. به نظر می رسد نکته اصلی آن است که جاودانگی به اوتنپیشتیم در شرایطی یگانه و هرگز - تکرار نشدنی داده شده است. نشانِ این نکته در جایی ست که اوتنپیشتیم به گیلگمش می گوید که باید شش روز و هفت شب بیدار بماند. با این وجود به محض پایان سخنان اوتنپیشتیم، گیلگمش به خواب می رود. اوتنپیشتیم به همسرش می گوید به ازای هر روز خوابِ او یک قرص نان بپزد تا گیلگمش نتواند شکست خود را انکار کند. گیلگمش که می خواهد بر مرگ غلبه کند، حتی نمی تواند بر خواب پیروز شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکاوش های باستان شناسی در بابل، شهرهایی پیدا شده اند که لایه رسوب نشانگر دو فرهنگ کاملا متفاوت است. سیل آن شهر را ویران کرده و تازه واردان تمدن جدیدی در آنجا بنا کردند. [ ۲] طغیان رودها اتفاقی مرسوم در بین النهرین بوده است ( در کنعان چنین نیست ) و دور از انتظار نیست که طوفان عبری از منابع بین النهرینی تاثیر گرفته باشد. [ ۳] نسخه ای از حماسه گیلگمش به زبان اکدی در مگیدو در اسرائیل و تل - آمارنا در مصر پیدا شده اند. [ ۴]
بررسی سیر تکاملی «حماسه گیلگمش» را می توان از متن سومری «داستان زیوسودرا» آغاز کرد که از طریق ترجمه ها و اقتباس های اکدی پیاپی به نسخه معیار دوازده لوحی منتهی شد. این حماسه، مدلی تجربی برای آزمایش فرضیه های تکامل متن کتاب مقدس است. از میان همسانی های بسیار با کتاب مقدس، بیشترین و آشناترین آن در لوح XI دیده می شود که در آن نسخه ای از داستان طوفان بین النهرینی آمده است. این روایت، مفصل ترین نسخه از داستانی است که پیش از آن در حوزه خلاصه تری هم به زبان سومری و هم اکدی بازگو شده است. در اینجا، از زبان خود قهرمان طوفان ( که در نسخه های گوناگون، نامهای متفاوتی دارد: در اینجا اوتنپیشتی ) بیان می شود. در مرحله ای از تکامل خود، حماسه با لوح XI و بازگشت گیلگمش به اوروک خاتمه می یافت. سپس، لوح دوازدهمی با ترجمه مستقیم نمونه اولیهٔ سومری شکل گرفت که شامل رویایی از جهان زیرین است که بر آن گیلگمش در مقام یک خدا حاکم است. [ ۵]
ایزد «اراکال» تیرک های مهار را از بیخ می کند، نینورتا، در حال گذر، آب بندها را سرریز کرد. خدایان آنوناکی مشعل های آتش آوردند، سوزاندند سرزمین را با برقهای درخشان.
آرامش «خدای طوفان» گذشت بر آسمان، و هر آنچه روشن بود سپس به تاریکی تبدیل شد. [ ۶] [ الف]
لوح XI علاوه بر طوفان گیلگمش شامل مطالب دیگری نیز هست. داستان طوفان به این خاطر در آن گنجانده شده، که خدایان به قهرمان طوفان اوتنپیشتیم، جاودانگی اعطا کرده اند و این مساله متناسب است با موضوع جاودانگی حماسه. به نظر می رسد نکته اصلی آن است که جاودانگی به اوتنپیشتیم در شرایطی یگانه و هرگز - تکرار نشدنی داده شده است. نشانِ این نکته در جایی ست که اوتنپیشتیم به گیلگمش می گوید که باید شش روز و هفت شب بیدار بماند. با این وجود به محض پایان سخنان اوتنپیشتیم، گیلگمش به خواب می رود. اوتنپیشتیم به همسرش می گوید به ازای هر روز خوابِ او یک قرص نان بپزد تا گیلگمش نتواند شکست خود را انکار کند. گیلگمش که می خواهد بر مرگ غلبه کند، حتی نمی تواند بر خواب پیروز شود.
wiki: افسانه طوفان گیلگمش