[ویکی فقه] اعجام مصاحف، نقطه گذاری حروف قرآن را می گویند.
«اعجام» در لغت به معنای نقطه گذاری، و «اعجام مصاحف» به معنای نقطه گذاری حروف مشابه برای تمییز آن ها است.
تاریخچه
درباره زمان آغاز نقطه گذاری حروف نمی توان به درستی قضاوت کرد؛ زیرا مدارک موجود، روایات و اقوال تاریخی و اسناد و مکتوبات به جا مانده از روزگاران گذشته است. روایات تاریخی معمولا دوران خلافت عبدالملک بن مروان و ولایت حجاج بر عراق را آغاز نقطه گذاری معرفی کرده اند. این قضیه مربوط به نیمه دوم قرن اول است؛ اما پاره ای از دست نوشته های باقیمانده و اسناد تاریخی که حروف آن نقطه دار است مربوط به سال ۲۲ ق است؛ از این رو، اقوال و روایات با اسناد به جامانده مطابقت ندارد و نتیجه آن، یا نادرستی این اقوال و روایات است یا فقدان اصالت نقطه گذاری موجود در اسناد به دست آمده.
مبتکر نقطه گذاری مصاحف
اختلاف دیگر در این موضوع، درباره مبتکر نقطه گذاری مصاحف است؛ عده ای آن را به نصربن عاصم و یحیی بن یعمر ، و عده ای به ابوالاسود دؤلی نسبت داده اند؛ اما مسلم است که اصل این نوع نقطه گذاری در قرن اول هجری وجود داشته است؛ هرچند در نوشته ها به ویژه نوشته های غیرقرآنی استفاده نمی شد و شاید استفاده از آن به معنای کم سوادی مخاطب بود. این مطلب نیز قطعی است که مصاحف عثمانی همگی فاقد هرگونه نقطه گذاری و سایر نشانه ها بودند.
چگونگی نقطه گذاری حروف
...
«اعجام» در لغت به معنای نقطه گذاری، و «اعجام مصاحف» به معنای نقطه گذاری حروف مشابه برای تمییز آن ها است.
تاریخچه
درباره زمان آغاز نقطه گذاری حروف نمی توان به درستی قضاوت کرد؛ زیرا مدارک موجود، روایات و اقوال تاریخی و اسناد و مکتوبات به جا مانده از روزگاران گذشته است. روایات تاریخی معمولا دوران خلافت عبدالملک بن مروان و ولایت حجاج بر عراق را آغاز نقطه گذاری معرفی کرده اند. این قضیه مربوط به نیمه دوم قرن اول است؛ اما پاره ای از دست نوشته های باقیمانده و اسناد تاریخی که حروف آن نقطه دار است مربوط به سال ۲۲ ق است؛ از این رو، اقوال و روایات با اسناد به جامانده مطابقت ندارد و نتیجه آن، یا نادرستی این اقوال و روایات است یا فقدان اصالت نقطه گذاری موجود در اسناد به دست آمده.
مبتکر نقطه گذاری مصاحف
اختلاف دیگر در این موضوع، درباره مبتکر نقطه گذاری مصاحف است؛ عده ای آن را به نصربن عاصم و یحیی بن یعمر ، و عده ای به ابوالاسود دؤلی نسبت داده اند؛ اما مسلم است که اصل این نوع نقطه گذاری در قرن اول هجری وجود داشته است؛ هرچند در نوشته ها به ویژه نوشته های غیرقرآنی استفاده نمی شد و شاید استفاده از آن به معنای کم سوادی مخاطب بود. این مطلب نیز قطعی است که مصاحف عثمانی همگی فاقد هرگونه نقطه گذاری و سایر نشانه ها بودند.
چگونگی نقطه گذاری حروف
...
wikifeqh: اعجام_مصاحف_عثمانی