[ویکی فقه] اعجاز عددی قرآن. اثبات وحیانی بودن قرآن به سبب وجود نظم و تناسب عددی در آن را اعجاز عددی قرآن گویند.
در دهه های اخیر جنبه ای از اعجاز قرآن مطرح شده و آن وجود نظم ریاضی میان کلمات و حروف این کتاب آسمانی است. نخستین کسی که این سخن را مطرح کرد پژوهشگری مصری به نام محمد رشاد خلیفه بود. وی ادعا کرد که پس از سه سال کار مداوم و با استفاده از رایانه موفق شده نظمی حیرت انگیز در قرآن کشف کند و چون هیچ نویسنده ای نمی تواند در ضمن نگارش کتاب، تعداد تکرار حروف و کلمات خود را مراعات کرده و در میان کلمات متناظر یا متضاد، نظم و تناسبی شگرف تعبیه کند، پس چنین پدیده ای گواه وحیانی بودن قرآن و عدم تحریف آن است. با اعلان این خبر و پخش آن از رسانه های گروهی و جراید، موجی از شادی، مسلمانان را فراگرفت و بسیاری از آنان پنداشتند که سنگر جدیدی را در برابر ملحدان گشوده اند.
حمایت از نظریه
در پی آن، عده دیگری نیز از این نظریه حمایت کردند و با تالیف کتاب و مقاله هایی درصدد دفاع از آن برآمدند، حتی برخی تلاش کردند اثبات این وجه اعجاز را به دانشمندان متقدم چون باقلانی و زمخشری نسبت دهند. مهم ترین نگاشته ها در این زمینه عبارت است از: معجزة القرآن الکریم و علیها تسعة عشر رشاد خلیفه، معجزة القرن العشرین فی کشف سباعیة و ثلاثیة اوامر القرآن الکریم ابن خلیفه علیوی، المنظومات العددیة فی القرآن العظیم مصطفی ابوسیف بدران، الاعجاز العددی للقرآن الکریم عبدالرزاق نوفل، اعجاز حدیثة علمیة و رقمیة فی القرآن رفیق ابوالسعود، احدی الکبر والمعجزه عدنان رفاعی، من الاعجاز البلاغی و العددی للقرآن الکریم ابوزهرا نجدی، عجائب العدد والمعدود فی القرآن الکریم جمیل دیباجه، اعجاز عددی قرآن کریم و ردّ شبهات محمود احمدی، اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم کوروش جم نشان و....
مخالف این نظریه
در مقابل، گروهی دیگر با آن مخالفت کردند، حتی برخی طرح این وجه اعجاز را نیرنگ بهائیها و ] دانستند و در ردّ دیدگاههای موافقان آن، کتب و مقالاتی را سامان دادند که مهم ترین آنها عبارت است از: کتاب تسعة عشر مَلکاً حسین ناجی محمد، المعجزة القرآنیه محمدحسن هیتو، رسم المصحف و الاعجاز العددی اشرف عبدالرزاق قطنه، اعجاز عددی و نظم ریاضی عباس یزدانی و المیزان فی الاعجاز العددی للقرآن سید ایمن موسوی. برخی نیز با وجود منحرف دانستن رشاد خلیفه و اشتباه دانستن بسیاری از مطالبش به نوعی اصل اعجاز عددی در قرآن را پذیرفته و آن را با سبکی متفاوت از آنچه رشاد خلیفه طرح کرده آوردند. دو کتاب اعجاز الرقم ۱۹ فی القرآن الکریم بسام نهاد جرّار و اسرع الحاسبین ملامِح جدیدة للاعجاز العددی فی القرآن عاطف علی صلیبی را می توان از این قبیل شمرد.
منابع
...
در دهه های اخیر جنبه ای از اعجاز قرآن مطرح شده و آن وجود نظم ریاضی میان کلمات و حروف این کتاب آسمانی است. نخستین کسی که این سخن را مطرح کرد پژوهشگری مصری به نام محمد رشاد خلیفه بود. وی ادعا کرد که پس از سه سال کار مداوم و با استفاده از رایانه موفق شده نظمی حیرت انگیز در قرآن کشف کند و چون هیچ نویسنده ای نمی تواند در ضمن نگارش کتاب، تعداد تکرار حروف و کلمات خود را مراعات کرده و در میان کلمات متناظر یا متضاد، نظم و تناسبی شگرف تعبیه کند، پس چنین پدیده ای گواه وحیانی بودن قرآن و عدم تحریف آن است. با اعلان این خبر و پخش آن از رسانه های گروهی و جراید، موجی از شادی، مسلمانان را فراگرفت و بسیاری از آنان پنداشتند که سنگر جدیدی را در برابر ملحدان گشوده اند.
حمایت از نظریه
در پی آن، عده دیگری نیز از این نظریه حمایت کردند و با تالیف کتاب و مقاله هایی درصدد دفاع از آن برآمدند، حتی برخی تلاش کردند اثبات این وجه اعجاز را به دانشمندان متقدم چون باقلانی و زمخشری نسبت دهند. مهم ترین نگاشته ها در این زمینه عبارت است از: معجزة القرآن الکریم و علیها تسعة عشر رشاد خلیفه، معجزة القرن العشرین فی کشف سباعیة و ثلاثیة اوامر القرآن الکریم ابن خلیفه علیوی، المنظومات العددیة فی القرآن العظیم مصطفی ابوسیف بدران، الاعجاز العددی للقرآن الکریم عبدالرزاق نوفل، اعجاز حدیثة علمیة و رقمیة فی القرآن رفیق ابوالسعود، احدی الکبر والمعجزه عدنان رفاعی، من الاعجاز البلاغی و العددی للقرآن الکریم ابوزهرا نجدی، عجائب العدد والمعدود فی القرآن الکریم جمیل دیباجه، اعجاز عددی قرآن کریم و ردّ شبهات محمود احمدی، اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم کوروش جم نشان و....
مخالف این نظریه
در مقابل، گروهی دیگر با آن مخالفت کردند، حتی برخی طرح این وجه اعجاز را نیرنگ بهائیها و ] دانستند و در ردّ دیدگاههای موافقان آن، کتب و مقالاتی را سامان دادند که مهم ترین آنها عبارت است از: کتاب تسعة عشر مَلکاً حسین ناجی محمد، المعجزة القرآنیه محمدحسن هیتو، رسم المصحف و الاعجاز العددی اشرف عبدالرزاق قطنه، اعجاز عددی و نظم ریاضی عباس یزدانی و المیزان فی الاعجاز العددی للقرآن سید ایمن موسوی. برخی نیز با وجود منحرف دانستن رشاد خلیفه و اشتباه دانستن بسیاری از مطالبش به نوعی اصل اعجاز عددی در قرآن را پذیرفته و آن را با سبکی متفاوت از آنچه رشاد خلیفه طرح کرده آوردند. دو کتاب اعجاز الرقم ۱۹ فی القرآن الکریم بسام نهاد جرّار و اسرع الحاسبین ملامِح جدیدة للاعجاز العددی فی القرآن عاطف علی صلیبی را می توان از این قبیل شمرد.
منابع
...
wikifeqh: اعجاز_عددی_قرآن
[ویکی شیعه] اعجاز عددی قرآن. اعجاز عددی قرآن، نظریه ای که بیانگر نظم عددی اعجازگونه قرآن است. طبق این نظریه، تعداد حروف و کلمات قرآن، از نظمی بسیار دقیق برخوردار است و از آنجا که هیچ نویسنده ای نمی تواند در نگارش کتاب، چنینی نظمی را در نظر گیرد، این نظم، نشانه اعجاز آن است. این نظریه نخستین بار توسط رشاد خلیفه، قرآن پژوه مصری مطرح شد. این نظریه مخالفان فراوانی دارد. منتقدان بیشتر آمار ارائه شده را نادرست شمرده و موارد نقض فراوانی برای آنها پیدا کرده اند.
طبق نظریه اعجاز عددی قرآن، تعداد حروف و کلمات قرآن، از نظمی بسیار دقیق برخوردار است و از آنجا که هیچ نویسنده ای نمی تواند در نگارش کتاب، چنینی نظمی را در نظر گیرد، این نظم، نشانه اعجاز آن است. این نظریه، عدد ۱۹ را کلید رمز اعجاز قرآن می داند؛ بر اساس این نظریه، بسم الله الرحمن الرحیم، ۱۹ حرف دارد و مجموع تعداد تکرار کلمات آن در قرآن، مضربی از عدد نوزده است؛ بسم الله ۱۹، الله ۲۶۹۸، رحمن ۵۷ و رحیم ۱۱۴ بار در قرآن استعمال شده است که همه مضرب های عدد ۱۹ هستند؛ همچنین تعداد حروف همه سوره های قرآن، مضربی از عدد ۱۹ است.
برخی از آمارهایی که طرفداران این نظریه ارائه داده اند، به شرح زیر است:
طبق نظریه اعجاز عددی قرآن، تعداد حروف و کلمات قرآن، از نظمی بسیار دقیق برخوردار است و از آنجا که هیچ نویسنده ای نمی تواند در نگارش کتاب، چنینی نظمی را در نظر گیرد، این نظم، نشانه اعجاز آن است. این نظریه، عدد ۱۹ را کلید رمز اعجاز قرآن می داند؛ بر اساس این نظریه، بسم الله الرحمن الرحیم، ۱۹ حرف دارد و مجموع تعداد تکرار کلمات آن در قرآن، مضربی از عدد نوزده است؛ بسم الله ۱۹، الله ۲۶۹۸، رحمن ۵۷ و رحیم ۱۱۴ بار در قرآن استعمال شده است که همه مضرب های عدد ۱۹ هستند؛ همچنین تعداد حروف همه سوره های قرآن، مضربی از عدد ۱۹ است.
برخی از آمارهایی که طرفداران این نظریه ارائه داده اند، به شرح زیر است:
wikishia: اعجاز_عددی_قرآن
[ویکی اهل البیت] اعجاز عددی قرآن. کلیدواژه:اعجاز قرآن، اعجاز عددی قرآن، رشاد خلیفه، تناسب در تکرار کلمات قرآن، نظریه روابط ریاضی در قرآن
بحث اعجاز قرآن، با ادعاهای رشاد خلیفه آغاز شد. او به مدت سه سال در مورد قرآن با استفاده از رایانه تحقیق کرد و نتیجه این تحقیقات را در سال 1351 ش به روزنامه های دنیا داد.
او ادعا کرد که نظمی را در قرآن کشف نموده که ویژگی خاص قرآن بوده و یکی از بزرگترین جنبه های اعجازی آن به شمار می رود. کتاب او تحت عنوان «معجزة القرآن الکریم» در سال 1983 م در بیروت چاپ شد و به زبان انگلیسی نیز در آمریکا چاپ شد.
رشاد خلیفه تلاش نمود اثبات نماید که رابطه نزدیکی میان حروف مذکور با حروف سوره ای که در آغاز آن قرار گرفته اند، وجود دارد. او برای محاسبات خود از رایانه کمک گرفت و نسبت این حروف را در 114 سوره قرآن سنجید. برخی از نتایجی که بدان رسید عبارتند از:
رشاد خلیفه عدد 19 را یک عدد اساسی در قرآن می داند که از « تسعة عشر» اخذ کرده و اعداد برخی آیات و کلمات را بر آنها تطبیق کرده و یک نظام ریاضی را ارائه می دهد.
البته نظریات رشاد خلیفه بعداً مورد مناقشه قرار گرفت اما به هر روی نظریات او باعث جلب توجه عده زیادی به بحث اعجاز علمی قرآن گردید.
همانگونه که گفته شد ایشان عدد می داند که از «تسعة عشر» اخذ کرده و اعداد برخی آیات و کلمات را بر آنها تطبیق کرده و یک نظام ریاضی را ارائه می دهد. ایشان با محاسبات زیاد و جدول های متعدد 19 را یک عدد اساسی در قرآن اثبات می کند و از آن نتایج زیر را می گیرد:
بحث اعجاز قرآن، با ادعاهای رشاد خلیفه آغاز شد. او به مدت سه سال در مورد قرآن با استفاده از رایانه تحقیق کرد و نتیجه این تحقیقات را در سال 1351 ش به روزنامه های دنیا داد.
او ادعا کرد که نظمی را در قرآن کشف نموده که ویژگی خاص قرآن بوده و یکی از بزرگترین جنبه های اعجازی آن به شمار می رود. کتاب او تحت عنوان «معجزة القرآن الکریم» در سال 1983 م در بیروت چاپ شد و به زبان انگلیسی نیز در آمریکا چاپ شد.
رشاد خلیفه تلاش نمود اثبات نماید که رابطه نزدیکی میان حروف مذکور با حروف سوره ای که در آغاز آن قرار گرفته اند، وجود دارد. او برای محاسبات خود از رایانه کمک گرفت و نسبت این حروف را در 114 سوره قرآن سنجید. برخی از نتایجی که بدان رسید عبارتند از:
رشاد خلیفه عدد 19 را یک عدد اساسی در قرآن می داند که از « تسعة عشر» اخذ کرده و اعداد برخی آیات و کلمات را بر آنها تطبیق کرده و یک نظام ریاضی را ارائه می دهد.
البته نظریات رشاد خلیفه بعداً مورد مناقشه قرار گرفت اما به هر روی نظریات او باعث جلب توجه عده زیادی به بحث اعجاز علمی قرآن گردید.
همانگونه که گفته شد ایشان عدد می داند که از «تسعة عشر» اخذ کرده و اعداد برخی آیات و کلمات را بر آنها تطبیق کرده و یک نظام ریاضی را ارائه می دهد. ایشان با محاسبات زیاد و جدول های متعدد 19 را یک عدد اساسی در قرآن اثبات می کند و از آن نتایج زیر را می گیرد:
wikiahlb: اعجاز_عددی_قرآن
[ویکی فقه] اعجاز عددی قرآن (علوم قرآنی). اعجاز عددی قرآن، معجزه بودن قرآن از جهت تناسب تعداد تکرار الفاظ با موضوعات آن ها را می گویند.
«اعجاز عددی» از وجوه اعجاز محتوایی قرآن و به معنای نوعی هماهنگی میان ماهیت موضوعات و تعداد موارد ذکر آن ها در قرآن است. از اعجاز عددی گاهی به اعجاز ریاضی یا حسابی قرآن نیز یاد شده است.
تناسب های عددی قرآن
پاره ای از تناسب های عددی قرآن به نقل از عبدالرزاق نوفل به این شرح است:۱. واژه « یوم » ۳۶۵ بار، معادل روزهای سال .۲. واژه « شهر » ۱۲ بار، معادل ماه های سال.۳. واژه « ابلیس » ۱۱ بار و استعاذه از آن نیز ۱۱ بار.۴. واژه های « دنیا » و « آخرت » به یک اندازه (۱۱۵ بار).۵. واژه های «بصر» و «بصیرة» و مشتقات آن دو، ۱۴۸ بار، و لفظ « قلب » و « فؤاد » و مشتق های آن دو نیز ۱۴۸ بار.۶. « عقل » و مشتقات آن ۴۹ بار و « نور » و مشتقات آن نیز ۴۹ بار.۷. واژه « جزا » ۱۱۷ بار و « مغفرت » ۲۳۴ بار (دو برابر).
«اعجاز عددی» از وجوه اعجاز محتوایی قرآن و به معنای نوعی هماهنگی میان ماهیت موضوعات و تعداد موارد ذکر آن ها در قرآن است. از اعجاز عددی گاهی به اعجاز ریاضی یا حسابی قرآن نیز یاد شده است.
تناسب های عددی قرآن
پاره ای از تناسب های عددی قرآن به نقل از عبدالرزاق نوفل به این شرح است:۱. واژه « یوم » ۳۶۵ بار، معادل روزهای سال .۲. واژه « شهر » ۱۲ بار، معادل ماه های سال.۳. واژه « ابلیس » ۱۱ بار و استعاذه از آن نیز ۱۱ بار.۴. واژه های « دنیا » و « آخرت » به یک اندازه (۱۱۵ بار).۵. واژه های «بصر» و «بصیرة» و مشتقات آن دو، ۱۴۸ بار، و لفظ « قلب » و « فؤاد » و مشتق های آن دو نیز ۱۴۸ بار.۶. « عقل » و مشتقات آن ۴۹ بار و « نور » و مشتقات آن نیز ۴۹ بار.۷. واژه « جزا » ۱۱۷ بار و « مغفرت » ۲۳۴ بار (دو برابر).
wikifeqh: اعجاز_عددی_قرآن_(علوم_قرآنی)