[ویکی فقه] إعجاز القرآن (باقلانی). کتاب اعجاز القرآن نوشته قاضی ابو بکر محمد بن الطیب الباقلانی می باشد.
از نویسندگان و مؤلفان قرن چهارم و پنجم هجری است که در زمینه های مختلف کتابهای فراوانی نوشته است روش او در بیان مطالب همچون روش متکلمین است (چونکه خود کلامی بوده بر اساس مذهب شافعی ) یکی از تالیفات او کتاب «اعجاز القرآن» است. که پیرامون بعضی از مسائل مربوط به اعجاز قرآن همچون تحدی- وجوه اعجاز قرآن، نفی شعر از قرآن و... سخن گفته است همانگونه که ذکر شد بر اساس مشی و منش خود، مباحث را بگونه ای مطرح می نماید که جوانب مختلف آن بیان شود در این کتاب برای معجزه بودن قرآن اشعاری از شعرای نامدار عرب همچون نابغه، امرئ القیس، البحتری و... را ذکر و اشکالاتی را که از نظر فنون ادبی به آنها وارد است ذکر می نماید و نتیجه گیری می کند که اینها که از بزرگان ادب و شعر عرب هستند کلام آنها چگونه است و عجز آنها در برابر قرآن به چه میزان است لذا قرآن شعر نیست و معجزه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است.
از نویسندگان و مؤلفان قرن چهارم و پنجم هجری است که در زمینه های مختلف کتابهای فراوانی نوشته است روش او در بیان مطالب همچون روش متکلمین است (چونکه خود کلامی بوده بر اساس مذهب شافعی ) یکی از تالیفات او کتاب «اعجاز القرآن» است. که پیرامون بعضی از مسائل مربوط به اعجاز قرآن همچون تحدی- وجوه اعجاز قرآن، نفی شعر از قرآن و... سخن گفته است همانگونه که ذکر شد بر اساس مشی و منش خود، مباحث را بگونه ای مطرح می نماید که جوانب مختلف آن بیان شود در این کتاب برای معجزه بودن قرآن اشعاری از شعرای نامدار عرب همچون نابغه، امرئ القیس، البحتری و... را ذکر و اشکالاتی را که از نظر فنون ادبی به آنها وارد است ذکر می نماید و نتیجه گیری می کند که اینها که از بزرگان ادب و شعر عرب هستند کلام آنها چگونه است و عجز آنها در برابر قرآن به چه میزان است لذا قرآن شعر نیست و معجزه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است.
[ویکی شیعه] اعجاز القرآن. اِعْجازُ الْقُرْآن، عنوان مبحثی در علوم قرآنی که به معجزه بودن قرآن کریم می پردازد و در عین حال، با بحث هایی در حوزه کلام اسلامی و ادبیات عرب نیز مرتبط است. معجزه بودن قرآن به معنای آن است که این کتاب از جهات مختلف (لفظ، معنا، ساختار و ...) دارای ویژگی هایی فوق بشری است و بشر از آوردن مانند آن ناتوان است، پس قرآن ساخته دست بشر نیست، بلکه کلام خداست.
برای اثبات اعجاز قرآن، در آیات متعددی تحدی شده است. تحدی بدین معناست که خداوند در قرآن از منکران خواسته است که اگر قرآن را کلام خدا نمی دانند، مانند آن بیاورند و از آنجا که هیچ کس نتوانسته است مانند آن بیاورد، حقانیت کلام الاهی به اثبات می رسد.
برای اثبات اعجاز قرآن، در آیات متعددی تحدی شده است. تحدی بدین معناست که خداوند در قرآن از منکران خواسته است که اگر قرآن را کلام خدا نمی دانند، مانند آن بیاورند و از آنجا که هیچ کس نتوانسته است مانند آن بیاورد، حقانیت کلام الاهی به اثبات می رسد.
[ویکی نور] اعجاز القرآن. اعجاز القرآن، مؤلف قاضی ابوبکر محمد بن الطیّب الباقلانی، مؤلف از نویسندگان و مؤلفان قرن چهارم و پنجم هجری است که در زمینه های مختلف کتاب های فراوانی نوشته است. روش او در بیان مطالب؛ همچون روش متکلمین است(چونکه خود کلامی بوده بر اساس مذهب شافعی) یکی از تألیفات او کتاب «اعجاز القرآن» است که پیرامون بعضی از مسائل مربوط به اعجاز قرآن؛ همچون تحدی - وجوه اعجاز قرآن، نفی شعر از قرآن و... سخن گفته است. همان گونه که ذکر شد، بر اساس مشی و منش خود، مباحث را بگونه ای مطرح می نماید که جوانب مختلف آن بیان شود، در این کتاب برای معجزه بودن قرآن اشعاری از شعرای نامدار عرب؛ همچون نابغه، امرئ القیس، البحتری و... را ذکر و اشکالاتی را که از نظر فنون ادبی به آنها وارد است، ذکر می نماید و نتیجه گیری می کند که این ها که از بزرگان ادب و شعر عرب هستند، کلام آنها چگونه است و عجز آنها در برابر قرآن به چه میزان است، لذا قرآن شعر نیست و معجزۀ پیامبر(ص) است.
کتاب دارای یک مقدمه و 13 فصل و یک خاتمه می باشد، فهرست فصول آن به شرح ذیل است:
قرآن معجزۀ نبوت پیامبر(ص)، اثبات معجزه بودن قرآن، بیان بعضی از وجوه اعجاز قرآن (بصورت اجمالی)، شرح بعضی از وجوه اعجاز قرآن، در نفی شعر از قرآن، در نفی مسجع از قرآن، در بیان اطلاع پیدا نمودن از اعجاز قرآن، وجوه اعجاز قرآن، آیا علم به اعجاز قرآن و معجزه بودن آن ضروری است؟، اعجاز قرآن به چه چیزی تعلق می گیرد؟، وجوه بلاغت، در بیان حقیقت معجزه، پیرامون سخن پیامبر(ص) و اموری که مربوط به اعجاز است.
کتاب یک جلد و دارای 191 صفحه است که مشخصات آن به شرح ذیل است:
مؤلف: قاضی ابوبکر محمد بن الطیب الباقلانی.
کتاب دارای یک مقدمه و 13 فصل و یک خاتمه می باشد، فهرست فصول آن به شرح ذیل است:
قرآن معجزۀ نبوت پیامبر(ص)، اثبات معجزه بودن قرآن، بیان بعضی از وجوه اعجاز قرآن (بصورت اجمالی)، شرح بعضی از وجوه اعجاز قرآن، در نفی شعر از قرآن، در نفی مسجع از قرآن، در بیان اطلاع پیدا نمودن از اعجاز قرآن، وجوه اعجاز قرآن، آیا علم به اعجاز قرآن و معجزه بودن آن ضروری است؟، اعجاز قرآن به چه چیزی تعلق می گیرد؟، وجوه بلاغت، در بیان حقیقت معجزه، پیرامون سخن پیامبر(ص) و اموری که مربوط به اعجاز است.
کتاب یک جلد و دارای 191 صفحه است که مشخصات آن به شرح ذیل است:
مؤلف: قاضی ابوبکر محمد بن الطیب الباقلانی.
wikinoor: إعجاز_القرآن
[ویکی فقه] اعجاز القرآن (ابهام زدایی). إعجاز القرآن ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل بوده و یا در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اعجاز القرآن (علوم قرآنی)، عنوان مبحثی در علوم قرآنی در باب وجه معجزه بودن قرآن کریم و بررسی آن • إعجاز القرآن (باقلانی)، تألیف قاضی ابو بکر محمد بن الطیب الباقلانی• إعجاز القرآن بین المعتزلة و الأشاعرة، دکتر منیر سلطان، استاد در نقد و بلاغت و مدرس دانشکده دخترانه دانشگاه عین شمس• إعجاز القرآن و أسرار التنزیل ، مشهور به «فتح الجلیل للعبد الذلیل» تالیف جلال الدین سیوطی سال ۱۰۲۳ ه- ق• اعجاز القرآن فی ما تخفیه الأرحام ، تألیف کریم نجیب الاغر و به زبان عربی• اعجاز القرآن و منهج البحث عن التمیز، تالیف دکتر محمد ابراهیم شادی استاد بلاغت و نقد ادبی دانشگاه الازهر• تفسیر اعجاز القرآن (واسطی)، اثر محمد بن زید واسطی، از متکلمین شیعه در عصر خویش
...
...
wikifeqh: إعجاز_القرآن_(ابهام_زدایی)
[ویکی نور] اعجاز القرآن (التحدی العجز الاعجاز). إعجاز القرآن (التحدی - العجز - الإعجاز)، نوشته حسین نصار، کتابی است به زبان عربی، با موضوع علوم قرآنی. نویسنده در این کتاب به بحث مفصلی درباره معجزه و اعجاز قرآن از طریق تحدی پرداخته و نظرات بسیاری از عالمان اسلامی را در آن مطرح کرده است.
کتاب دارای، تقدیریه، مقدمه و محتوای مطالب در چند فصل است. برخی منابعی که نویسنده در نگارش این اثر از آنها بهره برده عبارتند از: روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، اثر آلوسی؛ التفسیر الکبیر، ابن تیمیه؛ التسهیل لعلوم التنزیل، ابن جزی؛ الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، ابن حزم؛ إعجاز القرآن، باقلانی؛ فی إعجاز القرآن الکریم، ابوعلی محمد برکات حمدی؛ القرآن و المنهج العلمی المعاصر، عبدالحلیم جندی؛ منهج الزمخشری فی تفسیر القرآن و بیان إعجازه، مصطفی صاوی جوینی و....
نویسنده در مقدمه می نویسد: من فصل ها و موضوعات فصول این کتاب را به ترتیب تاریخی خاصی بیان کرده ام تا مباحث آن پرده از تکامل اندیشه بردارد. البته این امر موجب شده که ترتیب مباحث آن کمی غریب به نظر بیاید؛ زیرا چنین شیوه ای با شیوه رایج در ارائه این مباحث فرق دارد....
نویسنده در بخش تقدیریه کتاب، 37 نفر از کسانی را که در راستای این تحقیق، کتابی را به وی هدیه کرده یا کتابی را از کتابخانه شخصی خودشان یا کتابخانه های عمومی به وی قرض داده اند، نام می برد و از آنها تشکر می کند.
وی در مقدمه از نزول کتاب بر بسیاری از پیامبران صحبت کرده و می نویسد: از این میان، تورات و انجیل و قرآن نسبت به کتاب های دیگر، بارزتر هستند و از میان این سه، قرآن، کتاب دعوت و تشریع و ادب است... و چهارده قرن است که چیزی به لحاظ اعجاب و بیان و تفصیل بالادست قرآن نیامده است. او از باقلانی، جرجانی، زرکشی و موسی شاهین لاشین به عنوان کسانی که درباره اعجاز قرآن بحث کرده اند، نام می برد و از قول موسی شاهین نقل می کند که: با اثبات اعجاز قرآن، ثابت می شود که این سخن، کلام خداست، نه پیامبر(ص).
او می نویسد: من سعی می کنم تاریخ اندیشه عربی درباره اعجاز قرآن را بیان کنم و منظورم از لفظ عربی، هر کتابی است که به این زبان نوشته شده باشد؛ هرچند نویسنده عرب نبوده یا اساسا مسلمان نباشد و منظورم از تاریخ اندیشه، این است که تمام سعیم را کرده ام تا آنچه را اندیشمندان در باب قبول یا رد اعجاز گفته یا تدوین کرده اند، رصد کنم و تغییرات، تقسیم بندی ها و تکمیلات بر این بحث را در این باب بیان نمایم.
کتاب دارای، تقدیریه، مقدمه و محتوای مطالب در چند فصل است. برخی منابعی که نویسنده در نگارش این اثر از آنها بهره برده عبارتند از: روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، اثر آلوسی؛ التفسیر الکبیر، ابن تیمیه؛ التسهیل لعلوم التنزیل، ابن جزی؛ الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، ابن حزم؛ إعجاز القرآن، باقلانی؛ فی إعجاز القرآن الکریم، ابوعلی محمد برکات حمدی؛ القرآن و المنهج العلمی المعاصر، عبدالحلیم جندی؛ منهج الزمخشری فی تفسیر القرآن و بیان إعجازه، مصطفی صاوی جوینی و....
نویسنده در مقدمه می نویسد: من فصل ها و موضوعات فصول این کتاب را به ترتیب تاریخی خاصی بیان کرده ام تا مباحث آن پرده از تکامل اندیشه بردارد. البته این امر موجب شده که ترتیب مباحث آن کمی غریب به نظر بیاید؛ زیرا چنین شیوه ای با شیوه رایج در ارائه این مباحث فرق دارد....
نویسنده در بخش تقدیریه کتاب، 37 نفر از کسانی را که در راستای این تحقیق، کتابی را به وی هدیه کرده یا کتابی را از کتابخانه شخصی خودشان یا کتابخانه های عمومی به وی قرض داده اند، نام می برد و از آنها تشکر می کند.
وی در مقدمه از نزول کتاب بر بسیاری از پیامبران صحبت کرده و می نویسد: از این میان، تورات و انجیل و قرآن نسبت به کتاب های دیگر، بارزتر هستند و از میان این سه، قرآن، کتاب دعوت و تشریع و ادب است... و چهارده قرن است که چیزی به لحاظ اعجاب و بیان و تفصیل بالادست قرآن نیامده است. او از باقلانی، جرجانی، زرکشی و موسی شاهین لاشین به عنوان کسانی که درباره اعجاز قرآن بحث کرده اند، نام می برد و از قول موسی شاهین نقل می کند که: با اثبات اعجاز قرآن، ثابت می شود که این سخن، کلام خداست، نه پیامبر(ص).
او می نویسد: من سعی می کنم تاریخ اندیشه عربی درباره اعجاز قرآن را بیان کنم و منظورم از لفظ عربی، هر کتابی است که به این زبان نوشته شده باشد؛ هرچند نویسنده عرب نبوده یا اساسا مسلمان نباشد و منظورم از تاریخ اندیشه، این است که تمام سعیم را کرده ام تا آنچه را اندیشمندان در باب قبول یا رد اعجاز گفته یا تدوین کرده اند، رصد کنم و تغییرات، تقسیم بندی ها و تکمیلات بر این بحث را در این باب بیان نمایم.
wikinoor: إعجاز_القرآن_(التحدی_-_ العجز_-_الإعجاز)
[ویکی فقه] اعجاز القرآن (باقلانی). کتاب اعجاز القرآن نوشته قاضی ابو بکر محمد بن الطیب الباقلانی می باشد.
از نویسندگان و مؤلفان قرن چهارم و پنجم هجری است که در زمینه های مختلف کتابهای فراوانی نوشته است روش او در بیان مطالب همچون روش متکلمین است (چونکه خود کلامی بوده بر اساس مذهب شافعی ) یکی از تالیفات او کتاب «اعجاز القرآن» است. که پیرامون بعضی از مسائل مربوط به اعجاز قرآن همچون تحدی- وجوه اعجاز قرآن، نفی شعر از قرآن و... سخن گفته است همانگونه که ذکر شد بر اساس مشی و منش خود، مباحث را بگونه ای مطرح می نماید که جوانب مختلف آن بیان شود در این کتاب برای معجزه بودن قرآن اشعاری از شعرای نامدار عرب همچون نابغه، امرئ القیس، البحتری و... را ذکر و اشکالاتی را که از نظر فنون ادبی به آنها وارد است ذکر می نماید و نتیجه گیری می کند که اینها که از بزرگان ادب و شعر عرب هستند کلام آنها چگونه است و عجز آنها در برابر قرآن به چه میزان است لذا قرآن شعر نیست و معجزه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و ۱۳ فصل و یک خاتمه می باشد فهرست فصول آن به شرح ذیل است: قرآن معجزه نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم ، اثبات معجزه بودن قرآن، بیان بعضی از وجوه اعجاز قرآن (بصورت اجمالی)، شرح بعضی از وجوه اعجاز قرآن، در نفی شعر از قرآن، در نفی مسجع از قرآن، در بیان اطلاع پیدا نمودن از اعجاز قرآن، وجوه اعجاز قرآن، آیا علم به اعجاز قرآن و معجزه بودن آن ضروری است؟، اعجاز قرآن به چه چیزی تعلق می گیرد؟، وجوه بلاغت، در بیان حقیقت معجزه، پیرامون سخن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اموری که مربوط به اعجاز است.
ویژگی های کتاب
۱- در فصل هشتم (وجوه اعجاز قرآن) بحث تحدی و چگونگی و لزوم آن بیان شده است در ادامه این فصل توضیح می دهند که غیر عربها از آوردن مثل قرآن از عربها، عاجزترند (چونکه عربها از آوردن عاجز بودند).
إعجاز القرآن، باقلانی، ص۹.
...
از نویسندگان و مؤلفان قرن چهارم و پنجم هجری است که در زمینه های مختلف کتابهای فراوانی نوشته است روش او در بیان مطالب همچون روش متکلمین است (چونکه خود کلامی بوده بر اساس مذهب شافعی ) یکی از تالیفات او کتاب «اعجاز القرآن» است. که پیرامون بعضی از مسائل مربوط به اعجاز قرآن همچون تحدی- وجوه اعجاز قرآن، نفی شعر از قرآن و... سخن گفته است همانگونه که ذکر شد بر اساس مشی و منش خود، مباحث را بگونه ای مطرح می نماید که جوانب مختلف آن بیان شود در این کتاب برای معجزه بودن قرآن اشعاری از شعرای نامدار عرب همچون نابغه، امرئ القیس، البحتری و... را ذکر و اشکالاتی را که از نظر فنون ادبی به آنها وارد است ذکر می نماید و نتیجه گیری می کند که اینها که از بزرگان ادب و شعر عرب هستند کلام آنها چگونه است و عجز آنها در برابر قرآن به چه میزان است لذا قرآن شعر نیست و معجزه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و ۱۳ فصل و یک خاتمه می باشد فهرست فصول آن به شرح ذیل است: قرآن معجزه نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم ، اثبات معجزه بودن قرآن، بیان بعضی از وجوه اعجاز قرآن (بصورت اجمالی)، شرح بعضی از وجوه اعجاز قرآن، در نفی شعر از قرآن، در نفی مسجع از قرآن، در بیان اطلاع پیدا نمودن از اعجاز قرآن، وجوه اعجاز قرآن، آیا علم به اعجاز قرآن و معجزه بودن آن ضروری است؟، اعجاز قرآن به چه چیزی تعلق می گیرد؟، وجوه بلاغت، در بیان حقیقت معجزه، پیرامون سخن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اموری که مربوط به اعجاز است.
ویژگی های کتاب
۱- در فصل هشتم (وجوه اعجاز قرآن) بحث تحدی و چگونگی و لزوم آن بیان شده است در ادامه این فصل توضیح می دهند که غیر عربها از آوردن مثل قرآن از عربها، عاجزترند (چونکه عربها از آوردن عاجز بودند).
إعجاز القرآن، باقلانی، ص۹.
...
wikifeqh: إعجاز_القرآن_(باقلانی)
[ویکی فقه] اعجاز القرآن (علوم قرآنی). اِعْجازُ الْقُرْآن ، عنوان مبحثی در علوم قرآنی که در باب وجه معجزه بودن قرآن کریم و بررسی آن گشوده شده ، اما در عین حال ، با بحثهایی در حوزه کلام اسلامی و ادب عربی نیز مربوط بوده است .
اعجاز در لغت از ماده عجز و به معنای «عاجز ساختن یا عاجز یافتن » آمده است .
منشأ شکل گیری مبحث اعجاز قرآن
منشأ شکل گیری مبحث اعجاز قرآن از آنجاست که در فرهنگ اسلامی ، قرآن کریم به عنوان مهم ترین معجزه رسول اکرم (صلی الله علیه آله) شناخته شده است ؛
اشاره به معجزه در قرآن
اگرچه اعجاز تعبیری قرآنی نیست ، اما در قرآن کریم بر معجزه بودن آن اشاراتی رفته است . دانسته است که برخی از معاندان رسول اکرم ( صلی الله علیه آله )، آیات نازله قرآن کریم را سخنی بشری می دانستند و مدعی بودند که اگر بخواهند، خود نیز می توانند سخنانی از همان سنخ بر زبان رانند. در قرآن کریم از معاندان دعوت شده که برای اثبات مدعای خود، ۱۰ سوره ، یا حتی یک سوره همچون سوره های قرآن بیاورند و نیز آمده است که البته هرگز بر چنین امری توفیق نخواهند یافت . این دعوت به ناممکن که در فرهنگ اسلامی با اصطلاح تحدّی (ه م ) معارضه طلبی شناخته شده است ، در واقع به اثبات رساندن عجز کفار از چنین امری ، یا به تعبیری دیگر «اعجاز» است .
تحدی در قرآن
...
اعجاز در لغت از ماده عجز و به معنای «عاجز ساختن یا عاجز یافتن » آمده است .
منشأ شکل گیری مبحث اعجاز قرآن
منشأ شکل گیری مبحث اعجاز قرآن از آنجاست که در فرهنگ اسلامی ، قرآن کریم به عنوان مهم ترین معجزه رسول اکرم (صلی الله علیه آله) شناخته شده است ؛
اشاره به معجزه در قرآن
اگرچه اعجاز تعبیری قرآنی نیست ، اما در قرآن کریم بر معجزه بودن آن اشاراتی رفته است . دانسته است که برخی از معاندان رسول اکرم ( صلی الله علیه آله )، آیات نازله قرآن کریم را سخنی بشری می دانستند و مدعی بودند که اگر بخواهند، خود نیز می توانند سخنانی از همان سنخ بر زبان رانند. در قرآن کریم از معاندان دعوت شده که برای اثبات مدعای خود، ۱۰ سوره ، یا حتی یک سوره همچون سوره های قرآن بیاورند و نیز آمده است که البته هرگز بر چنین امری توفیق نخواهند یافت . این دعوت به ناممکن که در فرهنگ اسلامی با اصطلاح تحدّی (ه م ) معارضه طلبی شناخته شده است ، در واقع به اثبات رساندن عجز کفار از چنین امری ، یا به تعبیری دیگر «اعجاز» است .
تحدی در قرآن
...
wikifeqh: اعجاز_القرآن_(علوم_قرآنی)