اصول خمسه

لغت نامه دهخدا

اصول خمسه. [اُ ل ِ خ َ س َ / س ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) عبارت ازقسمتی از اصول عقاید واصل بن عطا و عمروبن عبید است که به اصول خمسه معروف است و کسی استحقاق عنوان معتزلی پیدا میکرده است که به این اصول معتقد باشد و آن اصول این است : 1- توحید: «خداوند عز و جل نه جسم است و نه عرض و نه عنصر و نه جزء و نه جوهر، بلکه خالق اجسام و اجزاء و جواهر است ، هیچیک از حواس نمیتواند او را دریابد نه در دنیا و نه در آخرت. مکان و اقطار قابل گنجایش و محصور کردن او نیست بلکه خداوند لم یزلی است و زمان و مکان و نهایت و حد ندارد. و خالق اشیاء است و مانند اشیاء نیست و هرچه غیر از اوست محدث است ». 2 - عدل : «خداوند شر و فساد را دوست نمی دارد و از این جمله بری است و افعال بندگان را خلق نمیکند بلکه مردم به قدرتی که خداوند به ایشان داده به آنچه به آن امر شده یا از آن نهی بعمل آمده مبادرت می نمایند، اوامر ایزدی جهت اجرای اموری است که مصلحت خلق در آنها و پسندیده خداست و نواهی او برای جلوگیری از ارتکاب به امور ناپسندو فسادانگیز است. خداوند بندگان را تکلیف به اعمالی که از حد توانایی ایشان بیرون است نمی کند و از ایشان کاری که ساخته نیست نمیخواهد. مبادرت به فعل یا خودداری از آن به قدرتی است که خداوند آنرا به بندگان خود داده و مالک این قدرت اوست ، اگر بخواهد میتواند آنرا سلب کند یا باقی بگذارد، خداوند قادر است که مردم را به اطاعت مجبور سازد و یا ایشان را از راه اضطرار از معصیت بازدارد ولی اراده او برای آنکه از بندگان خود دفع محنت کند و باب هرج و مرج را مسدود سازد به این ترتیب قرار نگرفته ». معتزله را به مناسبت اصرار در باب تعریف و تقریر توحید و عدل و مناظره دراین خصوص با طرفداران تجسیم و تشبیه و مجبره و غیره ، اهل توحید و عدل نیز میگویند. 3 - وعد و وعید: «خداوند در احکام خویش تغییر نمی دهد و در وعد و وعید خود صادق است و مرتکب گناهان کبیره را نمی آمرزد مگر آنکه در حیات این دنیا توبه کند». 4 - المنزلة بین المنزلتین : واصل بن عطا رأی هیچیک از فرق دیگر چون ازارقه و صفریه و نجدات و مرجئه و جز آنها را که یا به کفر و شرک گناهکاران حکم میکردند و یا به ایمان و اسلام ایشان ، نپذیرفت و رایی آورد که حد وسط این دو محسوب می شد و گفت که مرتکبین کبائر نه کافر مطلقند و نه مؤمن درست بلکه مقام ایشان بین این دو طبقه مردم قرار دارد، چه ایمان عبارت از یک سلسله خصلتهای نیکوست که چون در مرد جمع آمد او را به لفظ مؤمن می ستایندو فاسق چون جامع این خصال نیست نمی توان او را به نام مؤمن خواند ولی به این علت که خصال نیک دیگر در او موجود است و منکر شهادتین نیست انکار این خصال و اطلاق نام کافر بر او صحیح نمی باشد و در حقیقت مرتکبین کبائر از صف کفار و مؤمنین هر دو خارجند و از ایشان کناره گیری ( اعتزال ) جسته اند و در عداد هیچکدام محسوب نمی شوند ولی اگر مرتکب کبیره ای بدون توبه از دنیاخارج شود در آخرت در زمره اهل جهنم معدود است ، چه در آن دنیا مردم دو گروه بیش نیستند، یا اهل جهنم اندیا مستحق بهشت ، با این تفاوت که عذاب او تخفیف خواهد یافت و قرارگاه او از قرارگاه کفار بالاتر خواهد بود. عقیده واصل بن عطا از این تاریخ به نام المنزلة بین المنزلتین و اعتزال معروف شده ، پیروان او را هم اهل اعتزال یا معتزله خوانده اند. 5 - امر به معروف و نهی از منکر: «بر هر مسلمانی به قدر وسع و استطاعت او واجب است که احکام خداوند را بر هر کس راه عصیان رفته و از اوامر و نواهی الهی سرپیچی کرده ، چه کافر باشد و چه فاسق ، عرضه دارد و در پیش بردن آن با شمشیریا وسایل مادون آن جهاد کند و بین کافر و فاسق در این مرحله تفاوت نگذارد. بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

عبارت از قسمتی از اصول عقاید واصل بن عطا و عمرو بن عبید است که به اصول خمسه معروف است و کسی استحقاق عنوان معتزلی پیدا میکرده است که به این اصول معتقد باشد ٠

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اُصول ِ خَمْسه ، عنوانی برای ۵ اصل اعتقادی معتزله شامل توحید، عدل ، وعد و وعید، منزلةٌ بین المنزلتین ، و امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
اعتقاد به این اصول ، اختصاصی به معتزله ندارد، چنانکه برخی از این عناصر به تنهایی وجه ممیز فرقه ای دیگر به شمار رفته اند، ابوالحسین خیاط (پس از ۳۰۰ق /۹۱۲م) که اثر او از قدیم ترین متون بازمانده معتزلی است ، در این باره می گوید: «گروه بسیاری با ما در باب توحید موافقند، اما به جبر اعتقاد دارند، و بسیاری نیز در توحید و عدل با ما همداستانند، اما در موضوع وعید و اسماء و احکام با ما موافق نیستند؛ هیچ یک از ایشان شایستگی عنوان اعتزال را ندارند، مگر آنکه به تمامی این اصول پنج گانه مؤمن باشند».
اصول خمسه
نحوه فهم معتزله از این اصول - با توضیحی که می آید - از آنچه گروه های دیگر، و عمده ترین آنها اهل سنت و اصحاب حدیث ، نیز باور داشته اند، کم و بیش متمایز بوده است:
← توحید
معتزله اعتقاد به اصول خمسه و دعوت همگان به آن را تکلیفی می شمردند که اصل امر به معروف و نهی از منکر بر خود آن جاری است . با تمسک به این اصل بود که آنان در واداشتن دیگران به پذیرش اصول خمسه از به کار بستن سخت ترین روش هایی که برای امر به معروف و نهی از منکر قائل بودند، ابایی نداشتند.
تاریخچه اعتزال
...

[ویکی شیعه] اصول خمسه به اصول بنیادین اعتقادی در مذهب کلامی معتزله گفته می شود. این اصول پنج گانه عبارت اند از توحید صفاتی، عدل، وعد (قول به پاداش) و وعید (قول به عذاب)، منزلتی میان دو منزلت، امر به معروف و نهی از منکر. معتزله، عنوان گروهی از متکلمان مسلمانِ اهل سنّت است که به اصالت عقل در برابر نقل، شهرت دارند.
مُعتَزِلَه، عنوان گروهی از متکلمان مسلمانِ اهل سنّت است که به اصالت عقل در برابر نقل، شهرت دارند. معتزله معتقد بودند آنچه از طریق وحی به دست ما می رسد، باید با عقل نظری ارزیابی شود. این اصل، ثمراتی در کلّیت نظام فکری و عقاید دینی آنان داشت و برداشتی ویژه از توحید و عدل الهی به آنان بخشید و بدین رو، آن دسته از متون دینی را که به ظاهر، با عقل ناسازگار بود، تأویل کردند. برای مثال، امکان رؤیت خدا را که در برخی متون به آن تصریح شده انکار کردند و آن را به تأویل بردند؛ زیرا به لحاظ عقلی، دیدن بدون مکان و جهت ممکن نیست و چون خداوند از مکان و جهت منزه است، رؤیت او نه در این جهان، نه در آخرت ممکن نیست.
برخی عقاید معتزله با آرای مورد اتفاق اهل سنت تضاد آشکار داشت و دیدگاهشان به متکلمان امامیه نزدیک تر بود و حتی در برخی اصول اعتقادی مانند توحید و عدل با هم اشتراک نظر داشتند. ارتباط نزدیک شیعیان و معتزله در برخی دوره های تاریخی بیشتر بوده و برخی از علمای عقل گرای شیعه مانند شیخ مفید و سید مرتضی به معتزله نزدیک بودند. با این حال همواره اختلاف نظرهای مهمی بین شیعیان و معتزله وجود داشته و مجادلات بسیاری بین علمای شیعی و معتزلی درباره عقاید کلامی در گرفته است. برای نمونه شیعیان در اندیشه امامت، رابطه میان ایمان و گناه کبیره، و امر به معروف و نهی از منکر با معتزلیان اختلاف داشته اند.

[ویکی نور] رساله اصول خمسه تألیف ضیاء الدین بن سدید الدین جرجانى نیز در واقع ادامه رساله خزائن الایمان است. مؤلف در آن رساله اشاره کرد که ایمان و اسلام یکى است و در این رساله اسلام را توضیح مى دهد.اصول خمسه چنانکه از نام آن پیدا است، همان اصول دین و اصول مذهب مى باشد.وى از توحید آغاز مى کند و ذات واجب الوجود را قدیم، باقى، عالم، حى، مرید و...معرفى مى نماید. همچنین صفاتى را از او سلب مى کند؛ مانند: خداوند جوهر و عرض نیست، یا این که در مکان نیست. در امامت نیز نص قرآن، احادیث نبوى و نیز اعمال حضرت على(ع) را ملاک قرار مى دهد و وى را شایسته خلافت مى داند.
این رساله به همراه هشت رساله دیگر در مجموعه ای به نام رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری) به چاپ رسیده است.
این نسخه منحصر به فرد در کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران به شماره ثبت 3190/2 موجود است.
رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری)
در یاد کردن علم ها از فریضه و سنت در همه سال

دانشنامه آزاد فارسی

اصول خَمسه
اصطلاحی رایج در کلام معتزله و شیعۀ امامیه. در کلام معتزله، اصول خمسه اعتقادی عبارت است از توحید، عدل، وعد و وعید، منزلهٌ بین المنزلتین، امر به معروف و نهی از منکر؛ و در کلام شیعۀ امامیه عبارت است از توحید، نبوت، معاد (اصول دین)، عدل و امامت (اصول مذهب). اصول مذکور در طول تاریخ اسلام، درپی بروز حوادث و مسائل سیاسی اجتماعی پدید آمدند و در دوره های مختلف بسط یافتند.

پیشنهاد کاربران

بپرس